Bude umět DirectX 10, Pixel a Vertex shadery ve verzi 4.0 (taky bude mít shadery pro geometrii), samozřejmě bude mít podporu pro operační systém Microsoft Windows Vista, High Dynamic Range (HDR) barvy a interní 32-bitovou přesnost výpočtů. Dále bude umožňovat sdílet až 256 MB RAM, zapnout až 16x násobné anizotropní filtrování (zaostřování textur pozorovaných pod velkým úhlem) a bude schopen hardwarově dekódovat High-Definition video H.264, či WMV9b a navíc bude zvládat HDCP šifrování.
O vnitřní architektuře se toho moc neví, ale podle všeho bude toto GPU obsahovat unifikované shadery. Podle Intelu by část jednotek v čipu měla být s fixní sadou instrukcí, ale část z nich by měla být plně programovatelná. V čipu také bude speciální plánovač, který dokáže rozeznat jaké druhy úloh program (hra) vyžaduje, jestli jde o pixel, vertex nebo geometrické shadery a potom jim přidělí odpovídající počet hardwarových Shader jednotek. Tyto budou univerzální a budou umět všechny typy úloh. Čip by tak měl být velice efektivní, protože je slušná šance, že všechny jeho části budou efektivně využity za všech okolností. Jak ve hrách s velkým podílem shaderů, tak bez nich.
Ovšem technické schopnosti jsou jedna věc a výkon věc druhá. A to je ve hrách kritická záležitost. Tady má každé integrované řešení obrovský handicap v tom, že jeho grafické jádro sdílí svojí pracovní frekvenci s frekvencí celého čipsetu (nebo přesněji s NorthBridge čipsetu). Prostě je to jedna a ta samá záležitost. V případě GMA X3000 to tedy vypadá na 200 MHz pro GPU, maximálně pak 266,6 MHz u verze G965 s podporou až 1066 MHz (u Intelu jde o Quad Pumped Bus a FSB se násobí 4x). Taková frekvence je potom i v porovnání s low-endovými grafikami ATI nebo NVIDIE pořád velmi nízká. Protože se integrované řešení dělá hlavně s ohledem na cenu (a tedy i s ohledem na počet tranzistorů, které může obsahovat), je velmi nepravděpodobné, že by nové grafické jádro Intelu svým výkonem nějak udivovalo veřejnost. Ovšem porovnáváme-li toto řešení s obdobnými, porovnáme-li hrušky s hruškami a jablka s jablky, pak asi není pochyb, že bude mít velké šance prosadit se a že vůbec půjde o hojně prodávaní řešení.
10. 6. 2006 17:17 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
Grafické jádro čipové sady Intel G965 s názvem GMA X3000 (Graphics Media Accelerator) bude výrazně pokročilejší, než všechny předešlé generace.
zdroj: X-bitLabs
