G80 bude beze zbytku splňovat požadavky na MS DirectX 10, takže s tímto API bude plně hardwarově kompatibilní. To se pochopitelně znamená, že bude obsahovat i Shader Model 4.0. Překvapivé ale je, že NVIDIA G80 má být design bez unifikované architektury, kterou ale s jistotou bude mít konkurenční ATI. NIVIDA se místo toho bude spoléhat na tradiční návrh čipu. Pro nové Geometry Shadery přibudou zvláštní jednotky. Pravděpodobně v poměru 2:1:1, který v praxi bude vypadat 32 renderovacích cest, 16 jednotek vertex shaderů a 16 jednotek pro geometry shadery.
Princip tzv. Unified Shader Architecture (USA) není přitom úplně špatný nápad. U současných čipů jsou jednotlivé aritmeticko logické jednotky (ALU) vyčleněny jenom k jednomu konkrétním a předem danému úkolu. Zpracují ho velmi rychle, ale když takový úkol hra nevyžaduje, jsou tyto jednotky nevyužity. USA ale počítá s tím, že GPU bude obsahovat jednotky univerzální, které budou umět jak vertex shadery, pixel shadery i geometry shadery a že se čip bude spoléhat na zvláštní plánovač, tedy na zařízení, které jednotlivým ALU přidělí práci vždy podle potřeby. Zajistí, aby tyto ALU nepracovaly naprázdno a naopak byly vždy optimálně vytíženy. To by se pochopitelně mělo odrazit na výkonu v moderních hrách, kde by takové GPU mělo pracovat velmi efektivně. Protože G80 něco takového mít nebude, bude u něj velmi záležet na tom, jestli se onen poměr 2:1:1 vyplatí nebo jestli to bude krok vedle. Bude tedy záležet na každé konkrétní hře.
4. 7. 2006 10:10 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
Grafický čip NVIDIA GeForce 8 (8-mé generace) vyvíjený pod kódovým označením G80 je podle neověřených informací hotov a připraven do zkušební výroby, která započne asi někdy v září 2006.
zdroj: TheInq