DirectX 10 - Reálné výkony a žádné změny
zdroj: tisková zpráva

DirectX 10 - Reálné výkony a žádné změny

6. 7. 2007 16:16 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Nové API DirectX 10 přináší mnoho pozitivních změn.

Dokáže odlehčit procesoru přenesením operací s vektory (a polygony) z CPU na GPU a zároveň umožňuje vývojářům navrhovat mnohem komplexnější scény s lepšími efekty, než jaké najdeme v DirectX 9. Jinými slovy, hry pod DirectX 10 mohou vypadat lépe. Ovšem soudě podle posledních benchmarků uveřejněných na AnandTechu, nástup DirectX 10 do praxe bude ještě hodně dlouhou dobu narážet na několik zásadních překážek. Hry pod DirectX 10 jsou totiž všechno, jenom ne rychlé a co je horší, neběhají rychle na mainstreamovém hardwaru, o kterém se dá předpokládat, že bude nejrozšířenější. Týká se to jak hardwaru ATI, tak NVIDIE. Mrkněte na následující graf.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Z grafu je patrné, že DirectX 10 na kartách jako je Radeon HD 2600 Pro, Radeon HD 2600 XT, GeForce 8600 GT a GeForce 8600 GTS v některých hrách nemá opodstatnění, protože v ani tak běžném rozlišení 1280x1024 bodů tyto karty neposkytují dostatečný výkon v rozmezí 25-30 fps. Kdyby se zapnul antialiasing nebo anizotropní filtrování, bylo by to ještě horší. Je to způsobeno tím, že v high-endu stoupl výkon oproti předchozí generaci skoro na dvojnásobek, ale v mainstreamu se nárůst pohybuje v desítkách procent.

Do budoucna nejsou ale dobré vyhlídky ani pro současný high-end. Možná to tak nevypadá, ale jak už jsem se zmínil, test proběhl v relativně standardních rozlišeních, kdy měl obraz od 1,3 do 2,3 Megapixelů. Když ale vyženete rozlišení ke 4 Megapixelům, což představuje rozlišení 2560x1600 (obrazovka 30"), nestíhá v DirectX 10 ani současný high-end. Třeba u GeForce 8800 GTX se v Company of Heroes propadne výkon o 61 procent, když se přepne z DX9 na DX10 a u Radeon HD 2900 XT je to ještě horší, tam dosahuje propad 73,1 procenta. Naštěstí existují i světlé výjimky. V Lost Planet stoupl výkon při přechodu z DX9 na DX10 u GeForce 8800 Ultra o 3,4%, takže DX10 skutečně může být rychlejší než DX9 (pro úplnost, ve stejné hře výkon u HD 2900 XT klesl o 30,3%, patrně kvůli ovladačům).
zdroj: AnandTech

cappy

Nejnovější články