zavřít

Control v testu: Na jaké grafice si dobře zahrajete a jak vypadá ray tracing?

Windows

- Hardware autor: Jiří Svák Komentáře: 0

Control od tvůrců Maxe Payna se povedl. Honza Slavík dal novince pěknou osmičku. Svůj verdikt navíc doprovodil slovy „audiovizuální akční hostina“. Jakou grafickou kartu na takovou hostinu budete potřebovat a co vás bude stát zapnutí ray tracingu, si ukážeme v tomto testu.

Control běží na grafickém enginu s názvem Northlight Engine, který Finové poprvé použili ve hře Quantum Break v roce 2016. Tentokrát ho ale obohatili o implementaci ray tracingu. Pokud máte kartu od Nvidie (preferovaně některou z řady RTX), můžete si zahrát s reálně vykreslenými odlesky, odrazy světla, průhledností a stíny.

A nutno dodat, že jde o velmi zdařilé provedení technologie RTX v počítačové hře. Prostředí brutalistické budovy plné skleněných ploch, naleštěných podlah a stěn se spoustou světelných zdrojů je ideální pro prezentaci ray tracingu. Občas až člověku připadá, že scény vývojáři navrhli tak, aby ray tracing hrál hlavní roli, ale rád bych věřil tomu, že RTX spíše jen dotvořil uměleckou vizi titulu. Ať už to je jakkoli, Control bych za sebe zhodnotil jako jednu z nejlépe vypadajících her poslední doby.

Podívejte se, jak vypadá Control se zapnutým a vypnutým ray tracingem:

Kromě ray tracingu vyniká Control ještě fyzikou prostředí a jeho zničitelností. Telekinetickými schopnostmi obdařená hlavní hrdinka tak povaluje stoly a židle, vytrhává beton ze stěny či podlahy, rozkládá nábytek na třísky a rozmetává drobné předměty po celé místnosti – a to vše s uvěřitelnou fyzikou materiálu.

Ve hře najdeme celkem 3 grafické presety pro rasterizaci: Low, Medium a High. K tomu je možné ještě zvolit ze tří úrovní ray tracingu: Off (vypnuto), Medium a High.

Nastavíte-li detaily na Medium, přijdete oproti plnému presetu o detaily vzdálených objektů, jejich odlesky a kvalitu screen space odrazů. Nastavení Low výše popsané ještě dále snižuje, navíc se dočkáte i redukce kvality stínů v dálce.

V Remedy si při prezentaci destrukce neodpustili občas nějakou faleš: jeden list papíru se po výstřelu z pistole běžně nerozmnoží na desítky kusů. Vývojářům to ale odpustím: uprostřed akce, společně s nějakým tím výbuchem, vypadá efekt dobře a zajistí patřičnou wow reakci.

Po zapnutí ray tracingu je rozdíl ve scéně jasně viditelný: na podlaze se objevují reálně vykreslené odlesky, objekty korektně vrhají stíny (včetně jejich prolínání), materiály správně odrážejí a pohlcují světlo.

Podívejte se na srovnání jednotlivých grafických presetů Control:

Co se výkonu týče, při snižování detailů lze získat slušnou porci FPS: 30–100 % průměrných snímků za sekundu (nastavení High versus Medium/Low). S ray tracingem, dle očekávání, výkon rapidně klesne, až téměř na polovinu.

Control - grafy

A jak si vlastně vedou grafické karty mezi sebou? Prověřil jsem čtveřici GPU (RTX 2070, RTX 2060, GTX 1070 a GTX 1060 6GB) ve třech hlavních rozlišeních: Full HD (1080p), QHD (1440p) a 4K (2160p).

Hra dává na výběr mezi DirectX 11 a DirectX 12. Ray tracing lze nicméně zvolit pouze pod API DX12, provedl jsem tak v něm všechny testy, aby výsledky byly snadno porovnatelné. Detaily hry jsem nastavil na High (plus případně RTX). Testovací sestava vypadala následovně:

Testovací sestava
CPU Intel Core i7-8700
MB MSI Z370-A PRO
GPU ASUS GeForce GTX 1060 O6G DUAL EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING BLACK EDITION ACX 3.0
MSI GeForce RTX 2060 Gaming Z 6G Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC 8G
RAM 2× 8 GB DDR4, 3000 MHz, CL 16, Dual Channel (2× AX4U300038G16-SRZ)
PSU Corsair RM550x
Monitor Acer predator XB1, 27", 4K
OS Windows 10 Pro v1809
ovladače GeForce 436.15

Nejprve výkon v rasterizaci. Jak je vidět v grafu níže, v rozlišení Full HD bychom pro stabilních 60 FPS potřebovali kartu o výkonu něco pod RTX 2060 (neboli přibližně GTX 1080 / GTX 1070 Ti z minulé generace).

Ve QHD se nechytá ani přetaktovaná RTX 2070 od Gigabyte, na to budou stačit odhadem až modely úrovně RTX 2070 Super nebo RTX 2080. Rozlišení 4K je pak záležitost úplného high-endu.

Control - grafy

Výkon v ray tracingu jsem testoval pouze na dvojici karet RTX 2060 a 2070. Generace Pascal nově RTX umožňuje vyzkoušet, ale po volbě příslušného nastavení následoval pád hry, takže jsem to u GTX 1060/1070 vzdal.

Ve Full HD nedosáhne na 60 FPS ani RTX 2070, jedině při snížení presetu na RTX Medium. Propad výkonu je však možné kompenzovat zapnutím technologie DLSS. Pak na 60 FPS při plném ray tracingu dosáhne i RTX 2060.

Control - RTX

Samozřejmě, jde o „upscale“, takže cvičené oko hráčovo při přiblížení pozná rozdíl. V pohybu, navíc společně s výraznou grafickou stylizací hry, to ale není nijak zásadní. Osobně jsem zachytil nižší kvalitu ray tracovaných odrazů a trochu utrpěly i nápisy v pozadí. Pokud ale nemáte ostříží zrak a dokážete překousnout, že hra nevykresluje v nativním rozlišení, pak může být DLSS jednou z možností, jak si užít ray tracing ve slušných FPS bez upgradu grafiky.

Za zapůjčení grafické karty ASUS GeForce GTX 1060 O6G DUAL děkujeme společnosti CZC.cz.

Za zapůjčení grafické karty MSI GeForce RTX 2060 Gaming Z 6G děkujeme společnosti MSI.

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC 8G děkujeme splečnosti Gigabyte.

Tagy: hardware herní testy ray-tracing srovnání výkonu

Zdroje: vlastní

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.