Králem roku 2011 je Crysis 2... v pirátění
zdroj: tisková zpráva

Králem roku 2011 je Crysis 2... v pirátění

3. 1. 2012 14:16 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Tohle je asi cena, kterou by si každý vydavatel a vývojář s radostí odpustil. První místo v...

Tohle je asi cena, kterou by si každý vydavatel a vývojář s radostí odpustil. První místo v počtu stažení hry přes torrenty. Nejde tedy určitě o totální objem stažených kopií, ale spíše o rámcovou představu ve vzájemných poměrech mezi jednotlivými tituly. Celkový objem bude tedy díky dalším distribučním kanálům pravděpodobně vyšší. Každopádně, prvenství tedy patří Crysis 2. Paradoxní je ale fakt, že se na tomto čísle ani tak nepromítl předčasný únik, jako plná verze, která se objevila po oficiálním vydání hry.


Crysis 2 si tak na torrentech získala nechtěné prvenství s 3 920 000 kopiemi. Co se týče platforem, dle očekávání kraluje PC. Po Crysis 2 je totiž titulem s nejvíce staženími PC verze Modern Warfare 3 (3,650,000), Battlefield 3 (3,510,000), FIFA 12 (3,390,000) a Portal 2 (3,240,000). Konzolové hry se k těmto nehezkým, skoro až obludným, číslům blíží logicky jen vzdáleně.

Jedničkou je Super Mario Galaxy 2 pro Wii s 1 280 000 kusy, na X360 „vítězí“ Gears of War 3 s 890 tisíci a v závěsu s nerozlučnou dvojkou MW3 a Bf3. Mimochodem, pátým v pořadí  je překvapivě Kinect Sports: Season Two (690,000), u které se tak vyvrací některé teorie, dle nichž ti, kteří zainvestují do Kinectu už jsou na takové finanční úrovni, že nepotřebují zcizovat hry.

Celkově jsou to prostě neveselá čísla, zvláště u Crysis 2, které sázelo primárně na PC komunitu. Určitě neplatí, že každý, kdo si hru stáhl, by si ji i koupil (což je další naprosto zcestný argument obhájců tvrdých a extrémních druhů DRM), nicméně v takovémto objemu stažených kopií se těžko může někdo divit rozhodnutí vytvářet otravná DRM, případně nedělat multiplatformní hry.

Zatímco marketingově silné tituly, které se prostě prodají ve velkých číslech, jako je MW3 a BF3, prostě prodají takové množství, že jim ani čtyři miliony stažených kopií nevadí, u titulů, které by se blížily kritické hranici zisku, kdy už by byl profit vzhledem k investovanému času zanedbatelný (či prostě nedostatečný), by mohla případná kanibalizace titulu ze strany multiplatformního vydání být smrtící. A tak se prostě některé kusy na PC neobjevují záměrně či se dočkají zpožděného vydání.

Na druhou stranu, je jisté, že si piráti vždy najdou nějaký dobrý argument, proč je morálně správné do produktu neinvestovat, ale prostě si jej vzít. A ona otravná (a některá jsou bez debat a diskusí velmi otravná) DRM také nejsou nejlepším impulsem k tomu, jak hráče ke kupování pobídnout. Ale už slyším hlasy z CD Projektu, kteří nabídli se Zaklínačem 2 asi nejlepší možný servis pro hráče... a jak to dopadlo víme.

Nicméně je dobře, že právě takovéto firmy na PC nezanevřely a stále se jej drží, protože je tu pořád nemalá část, která za hry platí – a naštěstí to stačí na zajištění vydání na tuto platformu. Taktéž platí, že někdo prostě bere tuto kopii jako ekvivalent dema, které zkusí, ať už proto, aby otestovali funkčnost svého hardwaru, tak kvality hry samotné. Otázkou, poměrně palčivou, pak zase zůstává, kolik těchto testujících pak v případě spokojenosti skutečně zainvestují. Doufejme, že co nejvíce.

Nejnovější články