Best of 2013: Překvapení a zklamání roku
zdroj: tisková zpráva

Best of 2013: Překvapení a zklamání roku

23. 1. 2014 20:00 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

V předchozích letech se vyhlášení největších překvapení a zklamání roku na Games.cz neobešlo bez jisté kontroverze. Řada z vás nám dávala najevo, že s našimi volbami nesouhlasí. Ale to už je úděl všech anket tohoto typu. Poté, co jsme za zklamání roku označili v minulých letech Alan Wake, Assassin’s Creed III nebo IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover a za největší překvapení zase tituly Vanquish, Gemini Rue a The Walking Dead, museli jsme v obou kategoriích letos vybírat znovu. A opět bylo z čeho. Bohužel i bohudík.

Ještě než se pustíme do vyhlašování, mějte na paměti, že obě tyto kategorie jsou ovlivněny hlavně tím, co jsme od daných her předem očekávali. Nejde tedy o vyhodnocení nejhorších a nejlepších her roku, ale skutečně o tituly, u nichž byl rozdíl mezi naším původním očekáváním a skutečností nejmarkantnější. Začneme pozitivně - překvapením roku.

Překvapení roku

Brothers: A Tale of Two Sons

Když jsme se o této hře od Starbreeze Studios bavili krátce po oznámení ve Fight Clubu, neodpustili jsme si pár nejapných vtípků na adresu herního konceptu, který měl být založen na ovládání dvou postav najednou. Jak krátkozrací jsme byli! Starbreeze se během jednoho roku přesunuli z kategorie Zklamání, kde měli loni velké želízko v ohni v podobě Syndicate, do mnohem příjemnější složky "Překvapení". Brothers: A Tale of Two Sons jsme chválili hlavně za unikátní atmosféru, skvělou hudbu a již zmíněný netradiční herní systém. Devítka v Milošově recenzi ostatně hovoří za vše.

Call of Juarez: Gunslinger

Lukáš Grygar se vás v souvislosti s touto hrou pokoušel překvapit zpívanou videorecenzí, ale zapomínat bychom neměli hlavně na to, jak velké překvapení nám přichystal samotný Gunslinger. V jádru to je klasická, ale skvěle hratelná střílečka, kterou okořenil humor a intenzivnost přestřelek. Od Call of Juarez jsme po předchozím, vyloženě nepovedeném, dílu nečekali moc, ale s Gunslingerem nám Techland doslova vyrazil dech. Jde o jeden z nejsvěžejších herních zážitků tohoto roku!

Gone Home

Procházka cizími vzpomínkami - tak charakterizoval Gone Home Pavel Dobrovský ve recenzia na závěr svého verdiktu vytasil překvapivou devítku. Netradiční debut týmu The Fullbright Company vsadil na čisté herní vyprávění a dokázal rozšířit hráz tradičního herního rybníčku. Hry typu Gone Home samozřejmě mají před ostatními, alespoň co se týče míry překvapení, velkou výhodu, protože o jejich existenci věděl před vydáním jen málokdo. Přesto má hra v této kategorii své místo, už jen proto, že někteří členové redakce ji považují za nejlepší hru roku vůbec.

Papers, Please

Papers, Please nám loni více než jakákoliv jiná hra ukázala, že i na minimu vyprávěcích prostředků je možné postavit silný herní zážitek. Příběh úředníka, který v budce na hranicích státu Arstotzka určuje, koho pustí do země a koho nechá svému osudu, perfektně vyjadřuje, jak nejasná může být hranice mezi logikou, příkazem a morálním rozhodnutím. Krutá, bezvýchodná a nepříjemná hra vás nutí k přemýšlení a zároveň motivuje k neustálému hledání cestiček vedoucích k obelstění totalitního systému.

Rogue Legacy

Pokud ve hrách hledáte skutečnou výzvu, Rogue Legacy by se klidně mohla stát vaší "hrou roku". Tahle výborná RPG plošinovka vám skutečně nic nedaruje a pokud k ní přistoupíte lehkomyslně, pravděpodobně se budete po pár desítkách minut znechuceně kroutit při odinstalaci. Ale pozor! Když se do Rogue Legacy opravdu ponoříte, už vás nepustí. Promyšlený RPG systém, který pracuje s hlavními hrdiny jako s pomyslnými kroužky na generačním řetězu, dává Rogue Legacy další rozměr a dokazuje, že i dnes vznikají hry, které doslova matou tělem.

 

A největším překvapením roku 2013 podle redakce Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

PAPERS, PLEASE

Všechny jmenované hry nám svým způsobem přirostly k srdci hlavně proto, že jsme od nich nic zvláštního neočekávali. Jenže Papers, Please přidává k celkovému překvapení ze své kvality i originalitu a dotaženost. K této hře zkrátka není co dodat - v aktuální podobě je skvělá a jakýkoliv prvek navíc by jí jenom ublížil.

 

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zklamání roku

Aliens: Colonial Marines

Problémy s vývojem se zpravidla promítnou do výsledné hry, a proto je zařazení Colonial Marines do této kategorie trochu diskutabilní - pokud jste totiž sledovali průběžné novinky kolem projektu, pravděpodobně vás jeho výsledná podoba tolik nepřekvapila. Nesmíme rovněž opomenout, že náš Lukáš Grygar patřil mezi ty mírnější recenzenty, kteří na Colonial Marines našli i pozitivní stránky. Přesto je třeba uznat, že promarněný potenciál této akční hry patřil letos mezi ty největší.

Beyond: Two Souls

Uznáváme, tohle bolí. V každém přehledu největších zklamání roku se objeví hra, které bychom sice vnitřně přáli, aby byla v úplně jiných žebříčcích, ale bohužel to nejde. David Cage vytvořil ještě před vydáním kolem Beyond: Two Souls aureolu herního zážitku, který vás emociálně vyždímá. Nakonec ale přišel s banálním příběhem plným klišé a po vzoru pejska a kočičky smíchal do své hry všechno, co ho jenom napadlo. Z výsledku nás bolí břicho ještě teď...

Gears of War: Judgment

Gears of War se už pěkných pár let řadí mezi nejslavnější a nejúspěšnější herní série vůbec. Samotný název ale kvalitu nezaručuje a Gears of War: Judgement je toho důkazem. Ne že by šlo o naprostou ptákovinu, ale od této série zkrátka čekáme mnohem víc, než stereotypní a víceméně nudnou akci. Hře neprospěly ani změny v multiplayeru a celkově tak zaostala za předchozí trilogií o pořádný kus. Jak napsal Aleš Smutný v recenzi: „Leccos z toho by se jindy dalo odpustit, ale bohužel, tahle hra se nejmenuje Judgment, nýbrž Gears of War.”

Remember Me

Už když jsme o third-person akci Remember Me slyšeli před dvěma lety poprvé, tehdy ještě pod názvem Adrift, tušili jsme v ní zajímavý počin, který se vyplatí sledovat. V průběhu následujících měsíců a let jsme se ji na Games.cz také náležitě věnovali a postupem času jsme se začali opravdu těšit. A bohužel jsme vsadili na špatného koně. Remember Me se v loňském roce stala příkladem promarněné příležitosti. Hře nemůžeme upřít zajímavý příběh a prostředí, stejně jako vynikající hudbu, kterou jsme zařadili mezi nejlepší herní soundtracky roku. Ale zbytek lze bohužel charakterizovat jen čtyřmi slovy: „nuda, nuda, šeď, šeď“.

Transport Tycoon Mobile

Pro velkou část naší redakce je Transport Tycoon legendou, kterou nemůže nic překonat. Tedy, až na Transport Tycoon samotný! Zpráva o tom, že Chris Sawyer chystá mobilní remake původní hry, proto padla v našem případě na úrodnou půdu. Jenže to nedopadlo dobře. Autoři bohužel jen vzali starý TT a překlopili jej na mobilní platformy, což není přístup, za který by si dnes kdokoliv zasloužil ovace. Stačilo by přitom jen pořádně optimalizovat ovládání, vyladit technickou stránku a alespoň částečně přizpůsobit herní design novým trendům, a mohla vzniknout absolutní mobilní pecka. Takhle tu máme jen jedno velké zklamání.

 

A největším zklamáním roku 2013 podle redakce Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Transport Tycoon Mobile

Můžete přinést slibnou hru a pak jí pohřbít unylou hratelností. Můžete zkazit zpracování našeho milovaného filmového světa. Můžete se dokonce jmenovat David Cage. Ale prestižní ocenění „Zklamání roku“ vám stejně letos nedáme. To si pro sebe zarezervovali lidé ze studia 31X a v neposlední řadě i samotný Chris Sawyer. Hanba vám!

V rámci naší série Best of 2013 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2013, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články