Best of 2013: Nejlepší adventura
zdroj: tisková zpráva

Best of 2013: Nejlepší adventura

11. 1. 2014 20:45 | Z redakce | autor: Daniel Kremser |

Herní průmysl funguje v pravidelných vlnách, které rok co rok přicházejí a odcházejí. Loňský rok s sebou nepřinesl pouze novou generaci konzolí a GTA V, ale také renesanci jednoho z nejtradičnějších herních žánrů vůbec. Skrze crowdfunding a německé vývojáře jsme se letos mimo jiné dočkali i obrody adventur všech podob a tvarů. Záplava klenotů to byla až tak intenzivní, že jsme si skoro každý týden mohli vybírat hned z několika kousků a zvolit nejlepší pětici bylo takřka nemožné.

Vždyť už jen návrat Broken Swordu, i když v trošku rozporuplné podobě, nebo zakončení třeskuté Deponie jsou zážitky, na které jen tak nezapomene. A co teprve Lukášem opěvovana Knock Knock od Ice-Pick Lodge nebo vámi tolik hájená Beyond: Two Souls, jenž adventury pozvala do společnosti velkorozpočtových AAA titulů. Některé kousky se však povedly více než jiné a následují pětice, leč možná neexceluje ve všech ohledech, rozhodně patří mezi adventury, které byste si z roku 2013 měli pamatovat především.

The Night of the Rabbit

Němci vždycky nesli adventurní pochodeň hrdě a s grácií, takže jejich zástupce z ranku klasických a do detailu vypiplaných dobrodružství nesmí rozhodně chybět. Rozhodně přitom nejde pouze o jakési volání nostalgie po zcela tradiční a poctivé hře, jakou he Night of the Rabbit bezesporu je. Nejen, že si ji může vychutnat naprosto každý včetně nejmenších capartů a babiček, ale ještě se všichni budou královsky bavit. Úžasně napsaný příběh a ručně kreslený svět patří mezi to nejlepší, co jsme letos na monitorech počítačů mohli vidět. Zkrátka jedna velká bezchybná pohádka!

Brothers: A Tale of Two Sons

Studio Starbreeze si většina lidí spojuje s hrami jako Riddick, Darkness nebo s naprosto zpackanou reinkarnací Syndicate. Lámat nad nimi hůl je ale předčasné, protože jejich poslední hra je naprosto unikátní. Jak napsal v recenzi Miloš Bohoněk, ve Starbreeze vytvořili vysněnou hru, která nás po večer bude provázet ještě dlouho. Ano, opět se bavíme o přesladké pohádce se skvělým scénářem, ale tentokráte je to pohádka zabalená do jednoho velkého experimentu s asymetrickým ovládáním. A jen tak mimochodem se dočkáte také překrásného provedení a světa, který bezvadně pracuje se severskou kulturou a mýty.

Kentucky Route Zero

Není experiment jako experiment. Epizodické eskapády spojené s dálnicí kdesi v Kentucky patří do přihrádky označené nápisem podivné a nebál bych se je položit rovnou nahoru. Rozhodně to ale neznamená, že to hře nějak ubližuje. Právě naopak je tahle sympatická adventurka zářným příkladem, jak vypadá naplněná autorská vize, o které si může nechat David Cage jen zdát. Originální vzezření postavené na hře stínů a scénář, který vlastně ani žádným scénářem není, zkrátka dělají z Kentucky Route Zero počin, co se vyplatí sledovat i příští rok, kdy vyjdou zbylé epizody. Už teď se ale můžete zabývat otázkou, zda vůbec něco v tomto minimalistickém světě existuje, nebo vám jen ruplo v kouli a těch několik zcela geniálních desítek minut bylo pouhou halucinací.

Cognition: An Erica Reed Thriller

Jedním z nejvýraznějších trendů letošního roku je epizodický formát a právě to je prvek, který zdaleka nejlépe zvládli autoři z Phoenix Online Studios. Pátrání agentky FBI po sériovém vrahovi může být pěkně nakreslené a dokonce může nabízet hned několik osvěžujících herních prvků. Všechno to ale prodlévá ve stínu bezkonkurenčního příběhu a jeho bezchybného rozdělení na pět samostatných částí. Po skončení každé epizody jsem chtěl vždycky více a kdyby šlo pouze o skvěle odvyprávěný thriller, je Erica Reed a její tým jednoznačným vítězem.

Stanley Parable

Stanley Parable je adventura, která vznikla ze zdarma šířeného módu, ale i přesto nám není líto za ni zaplatit. Dokonce i tváří v tvář faktu, že vedle grafiky a pár nových zakončení nenabízí nic nového. Tady to ale vůbec nevadí, protože kouzlo celého titulu tkví pouze v jediné myšlence, která je natolik geniální, že snadno přehluší všechno ostatní. Prostřednictvím tradičních postupů přináší Stanley Parable inovativní práci s vypravěčem a pokládá pouze jednu otázku. Chcete být otroky systému, co jen mačkají tlačítko? Pokud ne, tahle hra vám prostřednictvím více než desítky konců ukáže, jak skončíte a garantuji vám, že si nedáte pokoj, dokud je nenajdete a neuvidíte všechny.

 

A nejlepší adventurou roku 2013 podle redakce Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

The Night of the Rabbit

Letošek byl rozhodně rokem inovací a důkazem mohou být jak výše vybrané kousky, tak i třeba jinde opěvované Gone Home. Ale adventury hovoří především jazykem tradice. Samozřejmě nemusí být tak zkostnatělá jako v případě Cecila a jeho Broken Sword 5, ale nakonec je stejně zdaleka nejlepší. Pohádkové dobrodružství Jerryho Oříška je právě takovou adventurou. Klasické adventurní postupy oživuje příměsí magie a strhává kombinací bezchybného vyprávění, umělecké kresby a parádně vyvážených mechanismů. Na jejím konci si nebude muset hledat, co to vlastně celé mělo znamenat a zároveň za své peníze dostanete fortelnou herní dobu uzpůsobenou všem generacím.

V rámci naší série Best of 2013 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2013, doposud vyšly následující kousky: Best of 2013: Události roku (část první)Best of 2013: Události roku (část druhá)Best of 2013: Nejlepší strategie

Nejnovější články