Ground Control
zdroj: tisková zpráva

Ground Control

13. 6. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ground Control - recenzeAutor: BergyPublikováno: 13.června 2000Real-timových ...


Ground Control - recenze

Autor: Bergy
Publikováno: 13.června 2000

Real-timových strategií vzniklo k dnešnímu datu doslova nepočítaně, ale těch skutečně dobrých zas tak moc není. Postupem času jsou dnes již klasické 2D RTS s 3D isometrickým pohledem vytlačovány těmi, které dostaly do vínku kompletní 3D zpracování, které jistě oku hráče lahodí daleko více. Je sice jasné, že co se týká hratelnosti a hlavně přehlednosti, která je strategickou alfou omegou, to až doposud nebylo zrovna na nejlepší cestě a tak možná až na pár vyjímek jako třeba titul Warzone 2100 nebyly 3D RTS brány zas až tak vážně, jak se zpočátku čekalo. Nicméně nyní už je to opravdu jen otázkou času, kdy právě 3D enginy zcela ovládnou herní pole strategií a Ground Control spolu s právě dokončenou Earth 2150 jsou toho důkazem, že ona doba je už opravdu za dveřmi a netrpělivě čeká na svoji příležitost.

 Nezvyklé pojetí
Zatímco tradiční strategie vycházejí z klasické koncepce stavění základen, budování silné armády a nezbytného těžení drahocenných surovin, autoři GC na to šli jak se říká pěkně od lesa. Žádnou z výše uvedených procedur se totiž nemusíte zabývat a už vůbec ne zdržovat. Tak trochu to i vyplývá z příběhu jehož podstatu tvoří jak jinak než boj dvou znepřátelených stran. Konflikt, i když se jedná o boj lidských ras původem ze země, se odehrává na planetě Krig 7B, kterou zkolonizovala mocnost „Order of the New Dawn“ a právě sem přilétá mohutná invazní armáda „Crayven Corporation“, která chce dostat tuto planetu pod svojí kontrolu a v útrobách svých mateřských lodí ukrývá dostatečné vybavení k zahájení útoku. Způsob vedení boje mě osobně nejvíce připomínal skutečnou válku ve Vietnamu z pohledu Američanů, kteří se proslavili svými „slicky“.

V praxi to znamenalo, že do určitého sektoru byla vysazena vrtulníkem jednotka vojáků, která byla po akci (vyčištění dané oblasti), opět vrtulníkem odvezena zpět do zázemí. V GC je situace obdobná, planeta Krig 7B je rozdělena na jednotlivé části, kam se snášejí z oběžné dráhy výsadkové lodě, které vysazují bojové jednotky k určitým operacím a pak po splnění úkolu je odnáší zpátky do bezpečí. Tím odpadá stavba základny a vystačit si budete muset jenom s tím co máte a vzhledem k tomu, že na práci máte čistě jenom bojové operace, žádná nuda rozhodně nehrozí.

 Konečně mají velitele
Teď se vám možná vkrádá na mysl, jak to bude s poškozenými jednotkami a vůbec doplňováním ztrát. I na to bylo myšleno, každý výsadek má své velitelské vozidlo o které NIKDY nesmíte přijít, skrývá v sobě velitele bez kterého není možné dokončit misi úspěšně, navíc má tato jednotka schopnost opravovat brnění jak vojáků tak mobilních jednotek. Vašich svěřenců je ale v pozdějších misích docela velké množství a dá rozum, že takový velitel zkrátka nemůže být všude, proto nesou některé důležité stroje, jako třeba velké tanky, na sobě omezený počet samoopravných modulů, které dokáží jednorázově provést nejnutnější opravy. Prakticky všechny jednotky až na protivzdušnou obranu, velitele a některé lehké průzkumníky mají k dispozici kromě základních zbraní i speciální, bohužel rovněž v omezeném počtu. U pěších jednotek se jedná třeba o granáty, u těžkých strojů o efekty značně zvyšující jejich destruktivní účinek.

Určitou zvláštností je rovněž systém kontroly jednotek, ovládáte je totiž po skupinkách (většinou 4 stroje, u pěších jednotek jich může být až 8). Tyto skupinky pak můžete ještě dle své libosti dál grupovat klasickým způsobem do větších skupin přes kombinaci Ctrl+#. Hlavní výhodou takto předgrupovaných jednotek samotnými autory vidím v tom, že dáte jeden příkaz a automaticky ho poslechne celá skupina. Jednotky se nerozdělují a „chytře“ jedou tam kam mají, což si myslím docela potěší. Těmto skupinám jdou pak navíc nastavovat vlastnosti, jako jestli mají pálit na všechno nepřátelské nebo jen opětovat palbu, zda se mají chovat offenzivně nebo defenzivně, popřípadě držet svojí pozici a nechybí ani určování formace. Třeba při průjezdu průsmikem se určitě vyplatí jet „husím pochodem“ tedy v řadě za sebou, když vás nepřítel z nenadání překvapí ze stran, budete mít docela slušné boční krytí a dostatek prostoru se ubránit. Pokud utrpíte nějaké ztráty neznamená to, že přijdete šmahem o celou skupinu, ale pouze o jednu jedinou jednotku v rámci skupiny, neboli jednoduše řečeno, vaši svěřenci dokáží umírat i jednotlivě.

 Artillery slaví další úspěchy
Jednotky obou stran ač rozdílné na pohled, mají prakticky stejné funkce, vlastnosti a stejně účinné zbraně. Obě strany mohou používat ony již zmiňované speciální zbraně a repair moduly. Bezesporu nejúčinnější jednotkou v celé hře je zbraň velice podobná „artillery“ známá z C&C, která zde dosahuje ale mnohem větší kadence. Je dobré si tento stroj pečlivě hlídat a rozhodně ho nechávat vzadu za ostatními, protože jeho obrovský dostřel a vcelku i hodně přesná muška vám spolehlivě poslouží i na dlouhou vzdálenost. Artillery je rovněž použita v obou armádách, takže pozor, je to výborný služebník ale špatný pán. A ještě jedna lahůdka, k dispozici jsou samosebou i letecké síly a tentokrát to jsou proudové stíhačky, které dokážou ve vzduchu předvádět hotová kouzla a jejich palebná síla spolu s velkou rychlostí rozhodně není k zahození.

Obtížnost této strategie je relativní. Chápu, že u takové koncepce, těžko mnozí z vás odhadnou, jak budete tuto hru zvládat. K lepšímu požitku ze hry patří tedy nastavovaní obtížnosti před každou novou misí. Ano čtete dobře, pokud po odehrání třeba 4 akcí dostanete pocit, že GC je moc lehké prostě před pátou misí si zvolíte větší obtížnost a naopak. Pokud narazíte na nepřekonatelný problém a někde vytuhnete, máte právo jednu z 15 misí v každé misi ignorovat a přeskočit jí, ale já mám pocit, že to by byl naprosto zbytečný krok, nemyslím si, že by s dohráním měl mít někdo nějaké větší problémy. Každopádně je tu ještě fakt že, během mise není možné si uložit pozici, což je u real-time strategie dosti nezvyklé, ale sám musím potvrdit, že tato nemožnost provést „save“ je určitě k dobru a prožijete i větší vzrušení při hře a to už za to stojí, nemyslíte?

pokračování - grafické efekty, mírová dohoda...

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Zvětšit

Nejnovější články