Včera se v Praze konala velká párty firmy CD Projekt k příležitosti uvedení jejich hry The Witcher (Zaklínač) na trh. Akce to byla mírně předběžná, jelikož hra bude na pultech až koncem příštího měsíce. Hlavním cílem večera bylo upozornit na ní neherní média. Pro nás, zasvěcené, byla párty zajímavá tím, že to bylo jediné místo s předvedením prakticky kompletní verze (jinak je novinářům přístupná jen v Polsku, kde probíhal i několikatýdenní betatest) nebo ukázkou českého dabingu přímo ve hře.
Vše se stylově uskutečnilo v klášteře minoritů u chrámu svatého Jakuba, díky čemuž získala prezentace docela jiný rozměr, než bývá běžné – dívat se na fantasy hru v podzemí skutečného kláštera má něco do sebe. Vedle představitelů českého i polského CD Projektu byl hlavní osobou zhruba hodinové tiskové konference vedoucí designér hry, Michal Madej. Krátce nám povykládal o vývoji i hře samotné, aby pak v praxi demonstroval její klíčové vlastnosti. Měli jste možnost se s nimi seznámit v našich čtyřech velkých článcích, takže je zde nebudu zbytečně opakovat.



Zajímavé pak bylo probírat dojmy ze hry s kolegy z ostatních médií. I s těmi největšími fanoušky, natěšenými na předobjednanou sběratelskou edici hry (jsem jedním z nich), jsme se po předváděčce shodli, že hra není dokonalá. Kromě jiného nádherné detailní grafice chybí na dnešní dobu více speciálních efektů. Například během zuřivého boje v podzemní kanalizaci postavy sice pobíhají a šermují se ve vodě, ale ta se pod nimi nijak zvlášť nevlní, je prakticky nehybná. Z vodní hladiny, sahající hrdinovi po kotníky, se vynořovala asi desetimetrová vodní příšera a to ještě takovým „skokovým způsobem“, který nepůsobil ani trochu realisticky, spíše jako nějaký bug. Podobných kostrbatých momentů jsme ve hře zaregistrovali více a patrně pramení s toho, že jde o první velkou hru těchto vývojářů.



Přesto jsme ale připraveni Zaklínači podobné věci prominout. Jeho celková hloubka, „jinakost" Sapkowského fantasy, chytré nápady (minihra s opíjením se v taverně, systém voleb a flashbacků, toxikace hrdinova těla přijímáním lektvarů apod.) a v neposlední řadě grafická stylizace dokonale přebijí dojem z některých nedomyšlených detailů. Obavy mám snad jen z ovládacího mechanismu šermování (i na nejlehčí ze tří obtížností to působilo dosti složitě a Michal tomu ještě dal korunu výrokem: „Musíte být jako Zaklínač, neustále zachovávat chladnou hlavu, protože jakmile v souboji znervózníte a přestanete ve správném časování tisknout správná tlačítka, tak umřete“). Pochvalu si ale určitě zaslouží strhující filmové animace (CGI intro i enginové filmové sekvence během hry), skvělá hudba a podařený český dabing, který nás potěšil absencí cenzury (skvělá byla hláška obchodníka ve městě: „Tak co, bude kurva nějakej kšeft nebo jak!?“).



Na akci byli samozřejmě přítomni zástupci významných herních médií z Česka i Slovenska, nechyběli ani lidé z Idea Games, Xzone a další známé osoby domácí scény. Společně jsme si po předváděčce užili krátký koncert kapely Ready Kirken, kam se přišel podívat i Daniel Landa. Pak tu byly stylové atrakce (stará cigánka věštila z ruky – moje předpověď přitom až strašidelně seděla), dále kouzelník v turbanu předváděl triky a nechyběly ani břišní tanečnice. Vhod rovněž přišly takřka bezedné stoly s dobrým jídlem i pitím. Atmosféra akce byla stylová a na hru se zase těším o něco více. Podle zástupců CD Projektu nejsem rozhodně sám, protože prý nyní po celém světě (včetně USA a Číny) evidují dohromady 750 tisíc předobjednaných her, které dodají obchodům hned v první dny prodeje (24.-26.10.).