Autor: Miloš Bohoněk Publikováno: 15.července 2008 |
Odbila půl desátá západoamerického času, obrazovka zhasla, techno hudba umlkla a na pódium vyběhl Don Mattrick, viceprezident zodpovědný za běh zábavní sekce Microsoftu. Ačkoliv Don na pódiu vypadal poměrně nepřirozeně, hned ze začátku na nás začal valit velká slova. Kterak je Xbox 360 domovem blockbusterů, kterak se na něj v případě multiplatformních titulů prodává nejvíce krabic (např. Call of Duty 4, Assassin’s Creed či BioShock) a kterak se z jejich konzole stává víc a víc „konzole pro celou rodinu“, zmiňujíce při tom třeba Guitar Hero nebo Rock Band (což teda jako argumentace moc neobstojí). ![]() Resident Evil 5 Úvod zakončil pozváním Todda Howardse z Bethesdy, který poprvé v akci předvedl Fallout 3 (naše dojmy zde). Todd byl v mžiku vystřídán producentem Junem Takeuchim, který pro nás přinesl RE5. První dojem: jsme v nějakém sklepe typicky afrického domečku. Druhý dojem: Ááá, zombíci! Resident Evil je řeznice a pětka nebude jiná, takže hned ze začátku se střílí a střílí. Když je spodek vyčištěn, leze se nahoru, kde už to kvůli příliš velké propasti mezi baráky dál nejde a Jun skrze svého překladatele říká, že teď nám vlastně ukazuje online kooperativní režim. V tu chvíli se obrazovka přepne na druhého virtuálního hráče, resp. hráčku jménem Sheva (BSAA agent v Africe), která se prostřílí ke hlavnímu hrdinovi Chrisovi, ten sepne ruce, klekne si, ona se rozeběhne, dupne na jeho tlapy a on ji vyhodí, což vyústí v její efektní salto přes propast. Následně se zase Sheva začne mydlit, on ji pomáhá z dálky, ona pak zase ustřelí zámek na vratech, takže se sejdou, došlapou k tužšímu zombíkovi s motorovkou a... „je nám líto, ale už není čas,“ řekne Jun. Škoda, těch pár minut uteklo jako voda a Resident Evil 5 zanechal skvělý dojem (stejně jako E3 trailer). S Capcomem ale máme domluvenou schůzku a tam si nového Residenta zahrajeme pořádně. Veřejnost si ho pak zahraje 13. března 2009, resp. 12. jste-li v Japonsku. Ty s dvojkou v názvu Potlesk a na pódium dorazil Peter Molyneux. Rozhlédl se, zhluboka nadechl a s pořádným výdechem pravil: „Fable 2 je hotové.“ Paráda! Následně nechal spustit výborné intro, kde letěl ptáček. Nad lesem, nad loukou, v lese. Taková krása! A to vše jen proto, aby následně vytlačil bobek a trefil se hlavnímu hrdinovi, tehdy ještě malému klučinovi, přímo na šošolku. Inu, s exkrementem ve vlasech jsem hru ještě nezačínal, takže Peterova slova o originalitě musím potvrdit. Tím však s Fable 2 končím, protože kolega kO.dLL o něm před pár dny psal tolik, že se vám o tom ještě musí zdát. Autorovi tohoto článku se pro změnu zase bude zdát o Gears of War 2. CliffyB dostal na Briefingu ze všech čtyř prezentujících s přehledem největší prostor a jedno vám mohu říct rovnou - druzí Gears of War budou větší, delší, intenzivnější a brutálnější. To bylo po shlédnutí nového videa a hraní naživo jasné každému. Jenže ještě k tomu už mám za sebou na Gearse speciálně zaměřenou party, kde jsem si pořádně osahal multiplayer, takže se brzy těšte na dojmy. ![]() Prezentací čtveřice xboxových blockbusterů celá akce zdaleka neskončila. Slovo si opět vzal Don Mattrick, který po minutách hypu prezentoval několik čísel. Prodej her vloni vydělal 48 miliard dolarů, což přebilo jak filmová DVD, tak hudební CD (otázkou však je, jestli tento průzkum zahrnoval i digitální distribuci, protože třeba takové iTunes by s podobnými čísly dokázalo pořádně zamávat). Dále zástupce Microsoftu tvrdil, že third-party her se na Xbox 360 v roce 2007 prodalo více, než na PS3 a Wii dohromady. Také jsme se dozvěděli, že počet účtů na Xbox LIVE se od loňska zdvojnásobil, tj. namísto 6 milionů jich je teď již milionů 12 a každých pět vteřin prý vzniká nový. Dále se Don pyšnil, že od prvního spuštění služby bylo staženo již 500 milionů položek, čímž plynule navázal na oblast filmů, které mají být třetí nejstahovanější věcí na Xbox LIVE. Ono vůbec se na ně teď chtějí pořádně koncentrovat a jak posléze pravil John Schappert, viceprezident pro Xbox LIVE, koncem roku bude na výběr přes 20 000 filmů a seriálů. To je proti nynějším deseti dvojnásobek. Microsoft si totiž podal ruku s předními filmovými i seriálovými studii MGM, Universal, Constantin Films, Netflix (největší online DVD půjčovna) a NBC (jedna z hlavních amerických televizních stanic). V jednom má Don rozhodně pravdu - zapnout konzoli, hopsnout na net a okamžitě se mrknout na nějaký filmeček je mnohem pohodlnější, než běžet do půjčovny. Ono vůbec, já osobně jsem tradiční DVD přehrávač nezapnul už asi dva roky a nejsem sám. Škoda, že se vše zatím týká jen USA a nikoliv i zemí typu ČR... Filmy, filmy, filmy... You’re in the Movies! Teď jsem trochu přetočil čas napřed, protože o následujících věcech se mluvilo až ke konci konference, ale když už jsem u těch filmů, dorazím to. První novinku představil Shane Kime, šéf Microsoft Game Studios. Celá věc se jmenuje Scene It? Box Office Smash! a jedná se vlastně hru plnou filmových kvizů. Kdo hrál v tomhle filmu? Z jakého filmu je tahle ukázka? Odkud jsou tyhle postavy? A tak podobně. Onen povyk okolo téhle záležitost však způsobil její speciální ovladač, který se s ní bude pochopitelně dodávat. Tvarem připomíná televizní mačkátko, ale je na něm de facto jen ta „známá barevná čtyřka“ tlačítek (A, B, X, Z), které budete používat pro výběr odpovědí. Tlačítka jsou proto zarovnána do svislé řady. K dispozici bude i několik regionálních mutací hry, ve kterých se objeví to nejlepší ze světové kinematografie. ![]() Další velká novinka vznikla ve výhních Codemasters. Jmenovat se bude You’re in the Movies! a připomíná EyeToy hry z Playstationu. Všechno vlastně bude ovládáno Xbox LIVE Vision kamerou (pochopitelně přibalena i v krabici s hrou) a viděli jsme zatím běhání s gumovým lanem připnutým kolem pasu, plácání vos a tancování, kde hýbete pažemi, jak se po vás chce. Super věc na You’re in the Movies! je možnost filmy ve skutečnosti vážně natáčet. Podle všeho by to mělo fungovat tak, že si vyberete nějaký předem připravený snímek a do něj „nafilmujete“ své ksichtíky. Ukázka jednoho ze snímků nás vskutku pobavila. Pro hardcore hráče asi ani jedno nebude žádné vzrůšo, ale jestliže chce Microsoft přilákat zákazníky z hrami nedotčené sféry (a to jakože chce), tohle je jedna z cest. ![]() ![]() Nová generace Xbox LIVE Až na podzim v den D spustíte svůj Xbox, bude na vás čekat update. A až ho nainstalujete, nebudete věřit svým očím. Dashboard totiž bude vypadat úplně jinak. Listujete někdy skrze iTunes se zobrazenými obaly alb? Tak takhle nějak bude vypadat nové uživatelské rozhraní na Xbox 360. Vše je to elegantní, 3D... skoro jako procházení se po galerii. ![]() Vize Microsoftu v podání Johna Schapperta připomíná takový komunismus v dobrém slova smyslu: „Chceme, aby hráči mohli všechno sdílet“. Spolu s tím nám představil novou vymoženinu, tzv. Community Center. V tom se budete moci scházet až se sedmi dalšími kámoši, (video)chatovat, vzájemně si prohlížet fotky anebo se hned pustit do nějakého multiplayeru. ![]() Další čerstvou novinkou bude tzv. Primetime a slibuje velké věci. Znáte 1 proti 100? U nás se tahle soutěž moc nechytla, ale v USA byla nesmírně populární a stane se proto vlajkovou lodí oné nové služby Primetime. Moc rozebírat to ani nemá cenu, prostě si vezměte tu soutěž, ale přetransformujte ji do online režimu, vyměňte skutečné lidi za virtuální avatary a pusťte se do boje za skutečné ceny! Ještě jedna poznámka pod čarou - nový dashboard umožní i instalaci her na pevný disk, aneb další pokrok. ![]() Kampak spěje Xbox LIVE Arcade? Samé dobré zprávy! John nejprve ukázal Geometry Wars 2: Retro Evolved a z asi minutu dlouhého videa se dá hádat, že autoři kutí podle hesla „bigger, better, more“. Neskutečně efektní záležitost. Dosti podobné je i nově představené Galago Legions, což bude další bláznivá 2D střílečka s raketkou, která ničí padesát tisíc nepřátel za vteřinu a dvě třetiny obrazovky jsou zaplaveny výbuchy. Dále bylo oznámeno, že do konce roku bude ke stažení nějaká hra na motivy South Parku, ale to už byl jen takový zákusek po vyslechnutí toho povědomě známého, ženského... portalového hlasu! Valve totiž kutí Portal: Still Alive, což bude takový Portal jeden a půl - nové mapy, nové postupy a tak. Na závěr ještě dodám, že Microsoft nedávno zlomil hranici milionu downloadů jejich editačních nástrojů a řada připravovaných her od komunity vypadá taktéž lákavě. „Xbox vás zabaví více, než jakékoliv jiné zařízení k televizi připojené,“ uzavřel své vystoupení John Schappert, ačkoliv organizátoři měli v rukávu ještě další karty. Třeba Shane Kim nám ukázal nové video z Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts a hlavně pak i představil druhý díl Viva Piňata s podtitulem Trouble in Paradise, který bude vyprávět o zlu, které se snaží převzít svět Piňat. LIPS a další hudební novinky Dalším vrcholem konference se stalo LIPS, nová hudební hra pro Xbox 360, která jakoby z oka vypadla SingStar nebo Karaoke Revolution. Ale ne tak úplně. Zaprvé, mikrofony jsou bezdrátové blikají , hurá! Zadruhé, mikrofony mají v sobě zabudován pohybový senzor. A zatřetí, Lips prý okamžitě rozchodí jakýkoliv song, třeba takové Kabáty, co pomocí přehrávačů Zune nebo iPodu připojíte ke konzoli! Tohle je opravdu velká věc a jsem opravdu zvědav, jaké všechny zádrhely a výjimky se nakonec objeví (co třeba neanglické písně nebo ty, co nebudou stažené skrze zunovskou, resp. ipodí službu?). Celá předváděčka byla zakončena živým představením zpěvačky Duffy, která zazpívala svůj hit Mercy a já po shlédnutí jejího vystoupení doufám, že autoři trochu poleví na obtížnosti, protože i Duffy hra nesčetněkrát napomenula :-) zdroj: Archiv trailer zdroj: Archiv gameplay video Následovalo vystoupení Kaie Huanga, prezidenta a zakladatele Red Octanu, kteří se z velké části podíleli a podílejí na Guitar Hero sérii. O novém dílu již víte všechno, takže jen pár maličkostí. Nová kytara bude nějakým způsobem citlivá na dotek (nikoho na ni šáhnout ale pořád nenechají) a ve hře bude hned 85 songů, což je od minula skoro dvojnásobek. Kai se pak ještě vytáhl tím, že budou mít tři exkluzivní písně od R.E.M., které v době vydání hry ještě ani nebudou venku. No a k zahození není ani fakt, že ve stejný den, co spatří světlo světa nové album Metallicy Death Magnetic, se objeví i pro ke stažení do GH4. Hned po něm se objevil Alex Rigopulos z Harmonix se svým Rock Band 2, které nyní bude exkluzivně pro Xbox 360. Nestrategický krok, říkáte? Jenže ono je třeba si uvědomit, že hned 80% downloadů do hudebních her jde právě do Xboxu 360 a i když se tohle číslo nejspíše bude časem zmenšovat, je jasné, že Xbox 360 v tomhle ještě nějakou tu dobu dominovat bude. Smůla je, že Rock Band 2 letos vyjde jen v USA (podobný náskok měla jednička, která v ČR dosud oficiálně nevyšla a ani letos nevyjde, stalo se tak pouze na třech největších trzích Evropy). A zlatým hřebem večera se stává ... Yoichi Wada! Tenhle chlapík s lámanou angličtinou je prezident japonského studia Square Enix, autorů ságy Final Fantasy, a postaral se o největší pozdvižení. Prezentoval trojici japonských RPG pro Xbox 360. The Last Remnant bylo ukazováno už i dokonce formou traileru, ale člověk se z toho dozvěděl pramálo, takže zavděk vezměme aspoň ohlášení PC verze a odhalení data vydání - 20. listopadu. Dále již jen heslovitě zmínil Infinitum Undiscovery (u nás 5. září) a Star Ocean: The Last Hope (na jaře 2009). ![]() Tím se rozloučil, odešel a slovo si opět vzal Don Mattrick, který se začal loučit. Jenže pak zase přicupital pan Wada s tím, že na něco zapomněl a nás to snad ani nepřekvapilo. Tenhle chlapík dělá skvělé hry, ale je to takový podivín, že se od ostatních prezentujících až vtipně lišil. Že prý nám chce ještě ukázat jedno video. A tak ukázal. Problikávající nápisy o velkém nebezpečí, tradiční japonské létající bláznoviny, všemožná podivná stvoření a... ... a pak ta podezřele známá dívčina s růžovými vlasy! V tu chvíli bylo jasno a publikum bylo ohromeno. Final Fantasy XIII se objeví i na Xboxu 360 a to ve stejný den, jako na PS3 (o důvodech tohoto kroku zde). Oficiální datum oznámeno sice nebylo, ale to v tu chvíli stejně nikoho nezajímalo. Pro Sony tedy velká rána, když (vedle Metal Gear Solid vůbec nejsilnější značku) nyní musí sdílet s úhlavním konkurentem. Světlozelená budoucnost Čekali jsme sice ještě ohlášení nové hry Halo, kterého se nám nakonec nedostalo, ale i přesto jsme odcházeli spokojeni. Opravdového trháku, a to Final Fantasy XIII, jsme se sice dočkali pouze jednoho, ale za to jsme byli svědky řady menších odhaleních. Nový Xbox Dashboard vypadá skvěle a ambiciózní plány s Xbox LIVE službou se také moc líbí. Stejně tak byste se měli začít těšit na několik podzimních trháků na Xbox LIVE Arcade. A spousta dalších věcí. ![]() P.S. Microsoft to s tou rodinnou zábavou fakt myslí vážně. Nezapomeňte proto začít vymýšlet fráze, kterými nalákáte své nehrající blízké k televizní obrazovce: „Babí, zkus ty Lips, bude to jako zamlada!“ |
Miloš Bohoněk | |
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování |