zavřít

Japonské přijetí Grand Theft Auto IV

- Téma autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Hry západní provenience se tam netěší přílišné oblibě, což vzal Rockstar v potaz a vyplatilo se mu to. + SILNÁ SLOVA O PŘÍDAVKU

GTA IV se po dlouhých šesti měsících konečně objevilo na japonském trhu, což Dan Houser, spoluzakladatel Rockstar Games a bratr Sama Housera vysvětluje hledáním vhodného obchodního partnera (což byl a stále je Capcom) a adekvátní načasování, které tento výrobce i nadále nehodlá omezovat na předvánoční sezonu, ale rozložit do průběhu celého roku (s výjimkou letních prázdnin). Zajímavostí budiž, že japonská verze má pouze jap. titulky. Zůstalo tu originální americké namluvení, jehož změna do japonštiny by byla velice nákladná a problematická. A dost možná, že by uvedený krok zásadně změnil feeling celé hry. Japonští experti Rockstaru nedoporučili implementaci japonských radiových stanic právě z důvodu, aby hře zůstal nezaměnitelný punc akce odehrávající se za velkou louží. Právě ten maximálně autentický pocit, že se dění odehrává v Americe, mají v zemi rytířů Bušidó údajně rádi.

Přesto přese všechno mají prodeje jednotlivých dílů GTA v tomhle regionu minoritní podíl na celkovém úspěchu série. Považte, z 12 milionů celosvětově odprodaných kopií GTA III připadlo pouhých 450.000 ks na Japonsko, což nejsou ani 4% z celkového objemu. Čtvrtý díl se sice ihned vyhoupl na špici japonské hitparády se 133.000 kopiemi v případě PS3 verze, přičemž ta pro X360 se také propracovala do desítky nejlepších - s 34.000 prodanými ks. Ovšem podobný start měly tuším i předchozí díly, po čemž se nenávratně vytratily z povědomí klíčových prodejních statistik.

Nelze ovšem nevidět, že herní produkty západní provenience se v Japonsku obecně netěší příliš velké oblibě. U GTA svůj díl viny může nést i kontroverzní koncept, který svého času pozdržel vydání GTA: San Andreas dokonce o dva roky, než došlo v Japonsku k přepracování ratingového hodnocení. V Japonsku také mají poněkud jiné vnímání a herní preference. Stále zde upřednostňují koridorové akce namísto ideje otevřeného světa a různých možností, co v něm podniknout. Také je více osloví silný emotivní příběh, spojený s lineárnějším během hry, což dává odpověď na otázku, proč japonští vývojáři např. v RPG žánru stále přešlapují na místě. Ale zpět ke GTA, u nějž údajně existuje malá komunita fanatických hardcore japonských hráčů, co na sérii nedají dopustit. Včetně takových, co hry už moc nemusí (??), ale GTA je údajně přinutí jejich názor na čas změnit; podobně by tomu mohlo být i v případě Chinatown Wars, od nichž si Dan Houser slibuje v celosvětovém měřítku velký úspěch.

A jak že to vypadá s tím slibovaným přídavným X360 obsahem pro GTA IV? Stále není zřejmé, jestli se stihne vydat ještě v rámci tohoto roku. Na "vině" je skutečnost, že v Rockstaru prý chtějí tenhle update co nejvíce vypilovat, neboli upřednostňují kvalitu před rychlým vydáním. V této souvislosti zazněla silná slova, že takhle velký stažitelný přídavek ještě žádná AAA hra dosud nedostala. Jak to nakonec dopadne se dozvíme v následujících týdnech, kdy firma zveřejní oficiální stanovisko a konkrétní datum. Nicméně prozatím jim jde práce od ruky a jsou s ní spokojení. Což určitě platí i o Grand Theft Auto IV, jehož se dosud mělo prodat na 10 milionů kopií, přičemž tohle číslo jistojistě výrazně vylepší začátkem prosince příchozí PC inkarnace.

zdroj: Variety

mart

Kupte na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.