Historie adventur #4: česká stopa
zdroj: tisková zpráva

Historie adventur #4: česká stopa

30. 7. 2011 13:25 | Téma | autor: Petr Ticháček |

Pokračujeme v seriálu o historii adventur, který byl původně připraven jako přednáška pro komponovaný videoherní večer Press Start v Bio Oko. První díl pojednával o vzniku adventur a textovkách společnosti Infocom, druhý díl se zabýval prvními grafickými adventurami z produkce společnosti Sierra a díl třetí zdokumentoval legendární point and click adventury od LucasArts.

Část #5 – Kořeny adventur v české kotlině

Zatímco ve světě adventury zažívaly na počátku devadesátých let zlatou éru, v České republice ještě ani netrpěly porodními bolestmi. A nejen ony, celý herní průmysl se teprve rodil. Za totalitního režimu u nás nemohla být o oficiální tvorbě her ani řeč, pokud tedy pomineme textovky od pár nadšených amatérů… Ale právě ti postavili v polovině 80. let základy pro vývoj adventur v České republice (tehdy v Československu) obdobně, jako to učinil v celosvětovém měřítku v roce 1972 William Crowther.

Legendární čeští Golden Triangle, foto z roku 2004. Zleva: Miroslav Fídler, Tomáš Rylek a František Fuka

Jednoduché textovky vymýšleli a programovali ve volných chvílích nadšení studenti gymnázií nebo Českého vysokého učení v Praze, kteří se pravidelně scházeli v tehdejších stanicích a klubovnách „mladých techniků“. Možná těmi vůbec prvními, každopádně ale nejznámějšími, byli tři kamarádi: Miroslav Fídler, Tomáš Rylek a František Fuka.

Obzvlášť Fuka byl neuvěřitelně aktivní, v druhé polovině osmdesátých let naprogramoval pro ZX Spectrum a VIC 20 snad stovku nejrůznějších her, mezi nimiž nechyběly ani textovky – nejznámější je trilogie Indiana Jones z let 1985 – 1990. Všichni tři pak společně založili tým Golden Triangle (no, založili – spíše se dohodli, že si tak budou říkat :) a pod jeho hlavičkou vydali velice podařenou a komplexní textovku Tomáše Rylka nazvanou Belegost (1989).

Příběh inspirovaný dílem J.R.R. Tolkiena je situován do Druhého věku Středozemě, kdy trpasličí město Belegost vyplenila armáda skřetů temného pána Saurona. Ve městě ale zůstal ztracen bájný léčivý kámen Alqualamír, který skřeti nemohli odnést, protože se v jejich rukou rozpálí do běla. A úkolem hráče je tento drahokam nalézt a vrátit zpět do rukou trpaslíků.

zdroj: Archiv

Záběry z textové adventure Belegost (1989)

Belegost překvapil kromě promyšleného příběhu také intuitivním rozhraním s grafickými příkazovými ikonami a rozbalovacími menu. Původně vyšel opět jen na ZX Spectrum, v roce 1991 se ale dostal také na PC a v roce 2010 překvapivě na iPhone! Jako jediná česká textovka byl dokonce lokalizován do angličtiny.

Stále šlo ovšem pouze o volně šířenou textovku, které v té době ve světě už dávno nefrčely. Najednou se ale jako blesk z čistého nebe objevil jistý podnikatel – Petr Vochozka – který se rozhodl prorazit jako první distributor převážně tuzemských počítačových her.

Jako vášnivý hráč a zároveň programátor-amatér v roce 1993 prodával za 129 korun historicky první české komerční adventury pro Amigu v čele se Světákem Bobem. V témže roce, ihned po maturitě, založil společnost Vochozka Trading se sídlem v Poličce a v roce 1994 vydává adventuru, která změnila život nejen jemu, ale celé české herní scéně – Tajemství oslího ostrova.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Petr Vochozka před mnoha a mnoha lety :)

Její autoři z týmu Pterodon se nechali inspirovat prvními dvěma díly série Monkey Island od LucasArts, a vtipně je parodovali. Hlavní hrdina Gájbraš Trípvůd se vydal spolu s několika dalšími piráty přepadnout galéru plnou zlata. Ničemný plán se nakonec podařilo realizovat, tím však bohužel celá akce neskončila. Gajbrašovi jde po krku LeGek - bratr LeČuka (jména podle postav Čuk a Gek dětské knihy Arkady Gaidara – tehdy povinná četba), kterého Gajbraš v Monkey Islandu 2 nemilosrdně zlikvidoval. LeGek, v žáru posedlosti svého bratra pomstít, vehnal Gájbrašův koráb do bouře a tam ho nelítostně potopil. Náš hrdina však jako jediný celou tragédii přežil a probouzí se na pláži neznámého sopečného ostrova plného ušatých oslů.

Oslí ostrov, jak se hře zkráceně říkalo, vyvíjeli dva brněnští kamarádi Jarek Kolář a Petr Vlček už od roku 1992 na školních počítačích v učebně gymnázia Slovanské náměstí v Brně, kde studovali. Zpočátku s ní neměli žádné komerční úmysly, pak ale v tehdy jediném českém herním časopise Excalibur uviděli reklamu Petra Vochozky, navštívili jej a zanedlouho byla ruka v rukávě. Vochozka vydal hru 20. června 1994 za lidovou cenu 240 korun, přičemž zahraniční hry stály kolem dvou tisíc. Průměrný plat v roce 1994 byl 7000 Kč, takže si dovedete představit, jak velkou byl nákup her investicí.

zdroj: Archiv

Ukázka ze hry Tajemství oslího ostrova (1994)

Oslího ostrova se prodalo na svoji dobu neuvěřitelných 2000 kopií. Jen pro srovnání, Světák Bob prodal jen něco kolem dvou stovek kusů. Hra se původně prodávala zabalena pouze do igelitového pytlíku, papírové krabice se dočkala až v listopadu téhož roku, kdy vyšla druhá hra Pterodonu 7 dní a 7 nocí. Vochozkovy začátky roku 1994 tak v mnohém připomínaly rozjezd Sierry, jen se čtrnáctiletým zpožděním.

Po úspěchu Oslího ostrova následovaly další adventury od Vochozky. Již zmíněná hra 7 dní a 7 nocí byla lechtivá erotická komedie inspirovaná sierráckou sérií Leisure Suit Larry. Vochozka ji původně plánoval pro Amigu už od roku 1993, ale Pterodon ji během pouhých 6 měsíců dokončil ve verzi pro PC. Hra vyšla v listopadu 1994 a stala se první českou adventurou, která dokázala přehrávat digitální hudbu a zvuky přes Sound Blaster.

7 Dní a 7 Nocí však proslula především svými erotickými „akčními“ sekvencemi, kdy při milostném styku hrdiny Vency Záhyba s dcerami pana Smihta bylo třeba bleskurychle mačkat střídavě obě tlačítka na myši, aby milenci dosáhli vyvrcholení. Ani vám nebudu vykládat, kolik myší jsem při hraní 7 dní a 7 nocí zničil.

O rok později, na Vánoce 1995, Vochozka vydává Dračí historii od týmu NoSense. Pohádková adventura s pěknou VGA grafikou sice zklamala dětinsky pohádkovým příběhem, přesto se stala pro českou herní scénu přelomovou. Její CD verze totiž obsahovala český dabing. Sice amatérský, ale stejně. Následovala dabingová revoluce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Originální balení prvních her firmy Vochozka Trading: Tajemství Oslího ostrova, 7 dní a 7 nocí, Dračí historie

Ve stejnou dobu, jako Vochozka vydává Dračí historii, zakládá Martin Zima společnost Zima Software, s cílem ukrojit si z kynoucího českého herního chleba pořádný krajíc. Stejně jako Vochozka financoval vývoj a vydával hry jiných menších českých týmů, mezi které patřil třeba Sleep Team.

Skupinka tří středoškoláků pracovala po dva roky v amatérských podmínkách na adventurním projektu Chaloupka, který Martin Zima po zakoupení práv přejmenoval na Poldu a vydal těsně před Vánoci roku 1998. Jen do konce roku se hry prodalo tolik, že se stala třetí nejprodávanější hrou roku 1998 v ČR. Jen pro zajímavost, první místo obsadila jiná česká adventura Horké léto.

Příčinou tohoto úspěchu nebyla pouze, v té době obrovská, obliba českých adventur, ale především geniální tah Martina Zimy, investovat do profesionálního dabingu. Kreslený příběh o poldovi Pankrácovi, který pátrá po záhadně unesených osobách v malé vesničce Lupany, namluvily takové hvězdy českého herectví jako Luděk Sobota, Petr Nárožný nebo Jiří Lábus. Pro českého hráče to byl šok. Ale pro českou herní scénu moment, ve který se herní dabing plně zprofesionalizoval.

zdroj: Archiv

Záběry z adventure Polda 2 (1999)

Po obrovském úspěchu Poldy přišly v letech 1999-2005 na svět další čtyři díly, z nichž obzvlášť ten druhý zaznamenal markantní úspěch. Za nimi už ale nestál Sleep Team, který v roce 1999 vývoj Poldy 2 odmítl. Licence zůstala v rukou Martina Zimy a Sleep Team přišel po neúspěšném soudním sporu dokonce i o jakékoliv procento z prodeje dalších dílů této nejpopulárnější české adventurní ságy.

Z dalších legendárních českých adventur devadesátých let si ještě dovolím jmenovat produkční prvotinu Mirka Papeže (současného šéfa Centauri Production) nazvanou Gooka (1997), vytvořenou na motivy scifi knihy Gooka a Dračí lidé českého spisovatele Vlado Ríši. Jednalo se o první českou adventuru běžící výhradně pod Windows a na jejím vývoji se velkou měrou podíleli dva ze tří členů legendárních Golden Triangle: Miroslav Fídler a Tomáš Rylek.

Velice důležitou roli sehrála také již zmíněná komedie Horké léto (1998), která zaujala především dabingem imitátora Zdeňka Izera ve všech rolích a nezapomenutelnou hláškou „Jsem Honza Majer. Kluci mi říkaj Rambo a holky kreténe.“

No a zmínit musím také velice ambiciózní projekt Dream Land (1999), až do roku 2003 technologicky a rozsahem nejkvalitnější českou adventuru, která ale zůstala nedoceněna a prodejně zcela propadla. Z vylisovaných 10.000 kopií se za původní přemrštěnou cenu 1300 Kč prodal jen nepatrný zlomek a tvůrčí tým Top Galaxy, který do vývoje investoval přes deset milionů korun, přišel na buben.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Originální balení prvních adventur lokalizovaných do češtiny: Agent Mlíčňák, 3 lebky Toltéků, Broken Sword

Kromě vývoje ryze českých her mi dovolte zmínit ještě jinou záslužnou činnost, a tou byly první lokalizace zahraničních adventur do češtiny. Pionýrem se stal, jak jinak, Vochozka Trading, který bodoval s polskou adventurou Agent Mlíčňák (1995), pod jejímž hodně volným překladem je podepsána tehdejší recenzentská hvězda Andrej Anastasov.

Mnohem větší uznání si nicméně zaslouží firma Vision, která vůbec poprvé lokalizovala profesionální zahraniční projekty – například oblíbené Tři lebky Toltéků (1996) nebo legendární Broken Sword (1996). Bohužel, český trh byl tenkrát ještě menší než v současnosti, a prodat dostatečný počet her za cenu 1000 korun, se rovnalo malému zázraku. Firma do jednoho roka zbankrotovala.

Příště: Vývoj adventur pod tlakem technologií

Seriál Historie adventur byl původně připraven a s úspěchem prezentován během prvního dílu komponovaných večerů s videoherní tématikou Press Start.

Nejnovější články