GT Academy: Z obýváku do kokpitu
zdroj: Archiv

GT Academy: Z obýváku do kokpitu

1. 8. 2014 18:45 | Téma | autor: Václav Rybář |

Účastníci letošní GT Academy se možná doposud rozehřívali na plejádě vozů od Nissanu, od Juke přes Micru až po sportovní 370Z, ale hned druhý den ostrého soupeření je čekalo na autodromu v britském Bedfordu něco mnohem zásadnějšího – závodní placky a trackday hračky pro velké kluky.

GT Academy se vyvíjí. Je to vidět nejen na systému hodnocení samotných účastníků (letos se hodnotí víc kritérií, z koučů se stávají rozhodčí apod.), ale i na volbě disciplín a závodního náčiní. Víc vozů než loni má tentokrát kompletní telemetrii a i nabídka jednotlivých aut je bohatší, takže jdou účastníci skutečně z auta do auta. Jen abyste si nemysleli, za čtvrtek absolvovali čtyři jezdecké disciplíny, několik interview (nikoliv s námi, ale v rámci GT Academy) a samozřejmě celou řadu brífinků.

Budíček mají kolem šesté, do postele se dostanou kolem půlnoci. A takhle jedou několik dní v kuse. Jestli si myslíte, že tenhle závodnický kemp je pohoda za odměnu, krutě se mýlíte. Motivace a bojovnost jsou cítit na každém kroku. Antonín s Michalem si sice dobře rozumí a navzájem se hecují i podporují, ale zároveň lamentují nad každou setinkou, kterou na ně případný soupeř najede. A protože jsme teprve v rozřazovací fázi, soupeři pocházejí především z vlastní skupiny, tedy z Polska a Švédska (kluků už je pouze pět, jeden Polák už vypadl – viz tento článek).

IMG_5238 zdroj: Archiv

A co bylo tedy dneska na pořadu dne? Precision driving (v tomhle případě tedy spíš precision drifting) v Caterham Superlight a hned poté ještě menší gymkhana (alias tancování kolem kuželů, kde hrála roli přesnost a co nejrychlejší stopa) v mírně odlišných, ale prostornějších Caterhamech – to udělalo radost především našim klukům, protože jsou oba poměrně vzrostlí a měli problém se do malých vozítek napasovat. To pak platilo především pro formulový monopost od Jaguaru (třílitrový šestiválec, 250 koní, z nuly na sto za tři sekundy) nebo placku Jaguar JP-LM, která se stejným motorem přibližuje závodníkům kouzlo monopostů z Le Mans. Tohle byla pro většinu účastníků první ochutnávka hardcore závodění, protože s těmito vozy se samozřejmě jezdí výrazně jinak než s běžným Nissanem 370Z, byť ve verzi Nismo.

zdroj: Archiv

Sami jsme si to jako novináři vyzkoušeli, když jsme se zapnutou telemetrií honili Zetko po trati. Byla to zábava, auto bylo krásně čitelné a progresivní, ale přeci s vypnutou stabilizací mělo sklon na suché trati tančit. Zvláště patrné to pak bylo ve srovnání s šíleností jménem Nissan GT-R Nismo. Ale o tom zas někdy později. Důležité je, že se účastníci GT Academy druhým dnem naplno ponořili do opravdového závodění a testování svých sil. A tady samozřejmě začnou létat třísky, bude se lámat chleba atd. atd. Tohle je to, proč sem většina lidí přijela. Aby zjistila, jak moc se opravdové závodění liší od toho virtuálního.

IMG_5374 zdroj: Archiv

Když jsme s Pepou Králem, koučem celého švédsko-polsko-českého bloku, sledovali driftující Caterhamy, ve kterých naše borce z pozice spolujezdce povzbuzoval např. i jeden z nejúspěšnějších absolventů GT Academy, Jann Mardenborough, nedalo mi to se nezeptat, jak moc se liší letošní účastníci od těch loňských. „Je to veliký skok. Jsou po všech stránkách lépe připravení. Prostě už vědí do čeho jdou, mohou se na to připravit, nastudovat si videa nebo reportáže z loňska. To je pro ně určitě velká výhoda. Při opravdovém závodění jim ale musíme z těla vyhánět ty videoherní zlozvyky. Jiné návyky, včetně rychlého čtení trati a přizpůsobování se, jim ale naopak hrají do karet,“ hodnotí ve zkratce Josef Král letošní úrodu závodnických talentů. Na jakékoliv rozsudky je ale ještě příliš brzy, kluci ostatně teprve teď začali jezdit doopravdy. A mají z toho chvílemi úsměv od ucha k uchu, chvílemi vrásky až do třetího patra. To podle toho, jak moc se jim v té které disciplíně daří.

IMG_5146 zdroj: Archiv

Měli jsme možnost je dneska sledovat a i přes neustálé zlepšování (v některých disciplínách v pověstnou poslední chvíli) bylo trochu vidět, že ztrácí na bezkonkurenční Švédy. Jsou to desetinky, ale tady se opravdu počítá každé zaváhání. Další kolo vyřazování proběhne až po zítřejších disciplínách (jedné z nich se zúčastníme, abychom si znovu potvrdili, že to chlapci vůbec nemají jednoduché), takže nezbývá než zatnout zuby a ukázat konkurenci ze Skandinávie, že talenty se rodí i uprostřed Evropy.

Během prvního dne naši kluci ukázali, že umí rychle běhat, během druhého zvládli i rychle jezdit. Třetí den, jak se rádo říká na lyžácích, bývá kritický, tak snad nepřijdou žádné minely a naopak se dostaví trochu toho štěstíčka.

Připraveno ve spolupráci s automobilovým webem www.ifaster.cz

Nejnovější články