zdroj:
tisková zpráva
Platy se snižují nebo zmrazují, domácnosti šetří, slevy netradičně začaly ještě před Vánocemi, plyn dokonce příští rok zlevní, ale najdou se i výjimky. Jako třeba domácí herní časopis Level, za který si jeho čtenáři od prosincového čísla opět o něco připlatí (thx ReloadMag). Level zdražuje v posledním půlroce již podruhé, tentokrát o 30 korun, takže koncová částka se vyšplhala na 250 Kč (na Slovensku 14,10 eur) za jedinou existující verzi s plnou hrou na DVD (aktuálně RPG Two Worlds). Pokud by jeho odbyt na stáncích nadále neklesal, tímto zdražením o 30 Kč by vydavatel navíc utržil kolem 200 tisíc korun měsíčně, což není zanedbatelné.
Minule cena Levelu stoupla v červnu 2009 z dlouhodobých 200 Kč na 220 Kč a předtím došlo k zeštíhlení časopisu o 8 stran, zhoršení kvality papíru a také k výměně šéfredaktora i překopání konceptu. Redakce toto zdražení na svých stránkách vysvětluje tím, že jde o rozhodnutí německého managmentu vydavatelské skupiny Burda Eastern Europe (tedy podobní lidé, kteří zrušili Next Level a kteří experimentují s negativně přijatým speciálem Hry pro každého). Jak to rozvedl šéfredaktor Petr Poláček v úvodníku?
-
"Věřte, že druhé zdražení během krátké doby netěší a děsí i nás, ale stejně jako v prvním případě jde o strategické rozhodnutí německého managementu, které nemůžeme přes veškerou snahu nijak ovlivnit. Nezbývá nám, než dál dělat co nejlepší a nejzajímavější herní časopis a shánět pro vás ty nejlepší plné hry, bez ohledu na okolnosti, kterým by nezabránila snad ani redakční hladovka. Říkám to bez odporného nasládlého patosu, protože mazat si med kolem úst znamená v této době cestovat přímo do pekla, kam Level určitě namířeno nemá." [více...].
zdroj:
tisková zpráva
Jaký přesný důvod k zvýšení ceny vydavatele Levelu vedl, není známo. Nejspíš bude mít souvislost s rostoucími náklady na výrobu a tisk, resp. se snižujícími se příjmy papírových médií obecně z inzerce i prodeje, a snahou vykompenzovat to zdražením. Podle nejnovějších dat Unie vydavatelů ČR v říjnu 2009 poprvé celkový odbyt Levelu spadl pod 10 tisíc (při součtu předplatitelů a kusů prodaných na stáncích). Oproti září 2009 se jedná o výrazný úbytek o téměř 1000 výtisků a srovnání s říjnem 2005 s téměř neuvěřitelnými 30 tisíci kusy ani nestojí za řeč. V hlavním ukazateli, meziročním srovnání s říjnem 2008 (s 15500 kusy) to činí dramatický třetinový pokles, který Level zažívá pravidelně každý měsíc od prázdnin. Kvůli tomu se ale Burda Praha ani po zdražení na 250 Kč beztak nedostane na úroveň měsíčních hrubých tržeb z prodeje časopisu (cca 3 miliony Kč) jako při situaci (ceně a odbytu) panující před rokem.
zdroj:
tisková zpráva
Zajímavé je, že druhý herní časopis Score si svou cenu 200 Kč udržuje stále, krize nekrize. A přitom kupodivu obsahuje méně placené inzerce a přibaluje několikanásobně více plných her než Level, z čehož poslední dobou bývaly alespoň jedna dvě kvalitní (starší série Baldurs Gate, Icewind Dale, UFO Trilogy, Titan Quest). Počet prodaných kusů Score zásadně neaudituje ani nezveřejňuje. Dosavadní zachování jeho cenové hladiny, narozdíl od Levelu, lze přisuzovat různým faktorům, o jejichž významu se zvenčí dá pouze spekulovat.
V čem může být vydávání Score lacinější? Kupříkladu díky menší velikosti vydavatelství Omega Publishing Group s.r.o. sídlícímu v levnějších prostorech než prestižní komplex Luxembourg Plaza na pražské Flóře, menší redakci Score oproti té pořád tříčlenné Levelu (mimochodem, po nedávném zeštíhlování BW nejpočetnější redakci českého herního média), redaktorům na živnostenský list namísto standardního zaměstnaneckého poměru, dlouho nezměněnému designu Score, absenci tolika průběžných inovací a méně nadstandardnímu obsahu než mívá Level, nevěnování se provozování webů, chybějícímu pořadu Score Live a vlastních videomateriálů na DVD apod.
Otázka do fóra: přestanete si Level kvůli letošnímu zdražení o celkem 50 Kč kupovat nebo mu zůstanete věrni až do konce?