Arkádovky nemají budoucnost. Tedy alespoň ne v kancelářích Housemarque, kde vznikl Resogun
zdroj: Archiv

Arkádovky nemají budoucnost. Tedy alespoň ne v kancelářích Housemarque, kde vznikl Resogun

2. 11. 2017 9:45 | Téma | autor: Patrik Hajda |

Finské studio Housemarque nás více jak 20 let zásobilo originálními tituly, z nichž ty nejlepší hledaly inspiraci u osmdesátkových arkádovek Eugena Jarvise. Vývojáři si letos splnili svůj největší dětský sen, když s touto legendou přímo spolupracovali na neonové twin-stick střílečce Nex Machina. Bohužel se ukázalo, že pozitivní hodnocení jejich her ještě neznačí prodejní úspěchy, a dalších barevných arkádovek se od Housemarque určitě nedočkáme.

Když si vyhledáte jednotlivé hry studia na Metacriticu, narazíte povětšinou na hodnocení převyšující 70. Nex Machina i Resogun mají 84, Outland 83, Alienation 79, Dead Nation 77 a poslední počin Matterfall je za 72. Na celková hodnocení ze světa si tak Housemarque stěžovat nemohou, ale na výdělek z prodeje už ano.

Čtyři roky starý Outland si na Steamu pořídilo přes 1 300 000 lidí, a to se na Steamu objevil až dva roky po konzolovém vydání. Outland je příkladem úspěchu studia, protože jen za poslední měsíc se počet majitelů rozrostl o slušných 30 tisíc. Na druhou stranu, Nex Machina je venku již čtyři měsíce a zatím se vydrápala na pro studio dost chabých 36 tisíc, přičemž říjen přispěl jen šesti tisíci (vesměs díky slevové akci) a nadále se dá předpokládat klesající tendence.

resogun zdroj: Archiv

Resogun

Toto jsou dohledatelné údaje pro PC ze serveru SteamSpy, a vzhledem k rozhodnutí studia opustit arkádovky si o příjmech z konzolových verzí uděláte obrázek sami. Záchranným stéblem mohla být PS4 exkluzivita Matterfall, ale očividně nebyla. Slabé prodeje posledních her naštěstí nepoložily studio na lopatky, ale utvrdily vývojáře v jedné věci – hráči dnes neprahnou po arkádovkách, ať už mají jakékoliv hodnocení.

„Nadešel čas přesunout se k novým žánrům,“ píše CEO Ilari Kuittinen ve svém smutném dopise fanouškům. „Žánr arkádovek má navždy speciální místečko v našich srdcích, ale průmysl se teď orientuje spíše na multiplayerové hry se silnou a robustní komunitou a je načase, aby Housemarque šla s proudem průmyslu.“

Dead Nation zdroj: Archiv

Dead Nation

Na základě této věty můžeme spekulovat o připravovaném projektu studia, který by se mohl inspirovat třeba v PUBG a předvedl by svůj pohled na systém Battle Royale, ale lepší bude pár měsíců nebo klidně i let počkat na to, co z Housemarque vypadne. Žánrů s multiplayerem je na výběr spousta a všichni ve studiu se logicky těší na radikální změnu.

Řekněte sami, vás by bavilo dělat přes 20 let ten samý typ her? Umím si představit, že se ve finských kanceláří ukrývá netušená síla, která byla držena krátkým řetězem na jednom místě a každou chvilkou vybuchne přívalem nových nápadů.

Nejnovější články