AMD PG Challenge .005 - reportáž
zdroj: tisková zpráva

AMD PG Challenge .005 - reportáž

27. 6. 2005 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Během uplynulého víkendu proběhla v pražském Paláci Flóra monstrózní LAN party. Vnořili jsme se do sedmisethlavého davu hráčů a zde máte možnost zjistit, proč se akce organizovaná lidmi z ProGamers nepovedla.

Autor: Dick
Publikováno: 27.června 2005
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Snad každý, kdo to s hraním her myslí alespoň trochu vážně, už někdy slyšel o akci jménem AMD PG Challenge. Aby také ne, když má několikaletou tradici, která jí zajistila i docela slušné jméno mezi zahraničními hráči, kteří se stali jejími pravidelnými návštěvníky. Během uplynulého víkendu, konkrétně od 23. do 26. června proběhl v pražském Paláci Flóra další z ročníků této monstrózní akce a my jsme na ní samozřejmě nemohli chybět.

 Přines si svůj počítač
Oproti jiným turnajům je AMD PG Challenge výhradně BYOC ("bring your own computer") akcí, tudíž každý, kdo se chce zúčastnit, si na místo musí přivézt svoje vlastní vybavení (případně lze zapůjčit místní monitor). Právě to byl také jeden z důvodů, proč bylo třeba se dopředu registrovat, aby organizátoři zjistili, jaký je o mezi hráči o účast zájem. Letos vše napovídalo tomu, že dojde k trhnutí rekordu, protože těsně před vypuknutím akce bylo přihlášeno na 870 hráčů, což je číslo výrazně převyšující počet účastníků z minulých ročníků. Dle našich informací se však na místo dostavilo něco kolem 700 hráčů, což je i tak velký úspěch.

Vstupné pro hráče (rozuměj: startovné) bylo stanoveno na 600 Kč, pro členy Českomoravského progamingového svazu pak bylo o stovku nižší. V této ceně byly zahrnuty mimo možnosti připojit svůj počítač do sítě také drobné dárky od partnerů akce, což obnášelo v tomto případě 2 energetické nápoje a nějaké to čtivo v podobě herních magazínů či novin. Ti majetnější z vás mohli za dva tisíce získat na VIP vstupenku deset piv a panáků, tričko a hlavně prostornější místečko pro hraní i spaní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pařani patří do garáže
Ačkoliv jsem byl zpočátku nadšen, že se vše po dvou letech v Karlových Varech znovu přesouvá do Prahy, mé vystřízlivění z radosti přišlo brzy. Jasně, na první pohled vše hovoří pro naši metropoli - je snáz dopravně dostupná, strategickým umístěním do Paláce Flóra přímo u stanici metra se progaming může představit širšímu spektru lidí a tak dále a tak dále. No co vám budu povídat, prostě pozitiva u mě převažovala až do okamžiku, než má noha vkročila do míst, kde se měla celá akce odehrát. Proti podzemním garážím samozřejmě nemám zhola nic, ale jakmile jsem se v první den akce na místě objevil, považoval jsem to spíše za špatný vtip.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Na malém prostoru před jedněmi posuvnými dveřmi se těsnilo několik desítek lidí, kteří čekali na vpuštění dovnitř. Prezence hráčů tu sice probíhala od předem oznámeného času, tj. zhruba od 12:00, nicméně její tempo bylo šnečí. Někteří to tak radši vzdali a šli se občerstvit do nějaké z restaurací, těm pozůstalým tekly nervy a sem tam vylétla nějaká ta nadávka na adresu pořadatelů. Radost nepřidali ani návštěvníci směřující za nákupy v Paláci Flóra, kteří se nechápavě prodírali potícím se davem s taškami.

V konečném výsledku byli někteří nuceni čekat na registraci i bezmála 8 hodin, což na dobré náladě dvakrát nepřidalo. To byl důsledek toho, že hráči byli do garáží vpouštěni většinou po dvojicích, kdy museli projít úzkým koridorem, pro který se mezi čekajícími hráči vžilo označení ulička smrti. Po registraci přišly další průtahy v podobě zdlouhavého připojování nových počítačů do sítě odpovědným adminem a jejich následné zkontrolování, případně odvirování.

 Hry
Bude to možná znít jako klišé, ale soutěžilo se v klasických progamingových hrách, jejichž celková dotace byla 300 000 Kč. V průběhu čtyřdenního maratonu tedy došlo na Counter-Strike, Warcraft 3, Starcraft, Quake 3: Arena, Vietcong, NHL 2005, FIFA 2005, Medal of Honor, Unreal Tournament 2004, Call of Duty, America's Army a Pro Evolution Soccer 4. Pro všechny počítače v síti bylo k dispozici sdílené internetové připojení o kapacitě 40 Mbit/s, na němž bylo občas znát, že těch 700 hráčů je nad jeho možnosti a občas se webové stránky načítaly až na několikátý pokus. Mnohem lepší to bylo s vnitřní sítí a vlastními servery, které až na malé výjimky fungovaly tak, jak měly. Selhání pořadatelů lze ale vidět v nasazení nekompetentních osob na adminování jednotlivých her. To se týkalo třeba ostře sledovaného Counter-Strike, kdy jeden z adminů prohlásil, že "té hře vlastně ani nerozumí".

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi hráči, kteří se přijeli na PG Challenge podívat, se objevily jak české špičky, tak i mnoho zahraničních hostů. Nejvíce zastoupeni tu byli hlavně Slováci, následovaní Poláky, a dokonce až z Maďarska přijel CS tým Low Quality. Mezi stálice se zařadili němečtí hráči Fisheye[pG] a mouz.BenQ.Hasu, kteří se na akci dostavili se svým doprovodem již loni.

 Pohodlí jako v bavlnce?
Nákupní a zábavní centrum Palác Flóra disponuje velkou spoustou obchodů a restaurací, takže hráči mohli kdykoliv opustit podzemní prostory garáží a zajít se najíst do některého z fastfoodů nebo odpočinout si v multikině. Bohužel, mnohem horší to bylo s dalšími souvisejícími službami a vlastním pohodlím hráčů. Právě na toto téma se tu vedlo několik dlouhých debat, protože hráči organizátorům zazlívali, že nebyli schopni dostát tomu, co před akcí tvrdili. Ostatně stále se dá konfrontovat názor s textem na domovské stránce akce, kde jsou uvedeny zcela odlišné (lživé, chcete-li) věci. Podle všeho měly být k dispozici pro hráče šatny, sprchy a jiné samozřejmé věci. Nicméně se daný popis asi týkal zcela jiné akce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Asi nejpalčivějším problémem byla absence zmiňovaných sprch, protože hráči neměli nikde šanci svlažit svá upocená těla a asi si dovedete představit, jaký odér se line místem, kde se několik stovek lidí pár dní nemyje. Ony vlastně sprchy pro hráče byly, avšak několik set metrů od Paláce Flóra, v jistém hotelu za poplatek řádově v desítkách korun. Opravdu bych rád věděl, kdo této možnosti využil. Všichni tak vzali zavděk alespoň přítomností sociálních zařízení, které byly o patro výše. Někdy skutečně stálo za to pozorovat pohledy nakupujících, když proti sobě potkávali skupinky pobledlých, nevyspalých lidí s kartáčky a ručníky přes rameno, jak si to mašírují na toaletu kolem butiků luxusních světových značek...

Za další výrazný nedostatek musím označit teplotu panují v prostorách garáží. Ty jsou sice dimenzovány pro několik set aut a případný požár, ale vedro tam bylo vysoko nad přijatelnou mezí. Je to trochu paradox, protože člověk by očekával, že když se nachází několik metrů pod zemí, bude tam příjemný chládek. Každý se s neúprosným vedrem popasoval po svém - někteří odhodili svršky a hráli jen v tom nejnutnějším, jiní se neustále občerstvovali chladivými nápoji z baru. Mírnou výhodu měli ale ti, co seděli poblíž vchodu, kam proudil čerstvý vzduch. Budiž požehnán zimní stadion v Karlových Varech, kde se vše odehrávalo v minulých letech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zn.: Řidiče auta s sebou
Byl bych tak rád, kdybych mohl konstatovat, že více organizačních prohřešků nebylo, ale nebyla by to pravda. Když se vše odehrávalo v garážích, jeden by řekl, že parkování nebude problém. Ale ouha, on to problém byl. Těm, co sem jeli zdaleka, se vše mohlo parádně prodražit. Organizátoři totiž nebyli schopni s majiteli Paláce Flóra vyjednat nějaké přijatelné podmínky týkající se parkování. Na přímou otázku ohledně toho, kde nechat auto, bylo řečeno, že parkování je sice zdarma, ale pouze pokud jeho doba nepřesáhne 3 hodiny, proto bylo všem doporučeno v daném intervalu odjet a hned na to přijet. Úsměvné, nemyslíte?

Podobně ošemetné to bylo se spaním. Prostoru na složení spacáků a karimatek sice bylo dost, ale nebyly dobře odděleny od hráčské plochy, proto byl mnohdy celkem problém usnout. Na tom měli svůj podíl hlavně pokřikující hráči, tamní rozhlas, hučící ventilace a v neposlední řadě také projíždějící auta. A raději ani nemluvě o strašném smradu jakoby spálené gumy, který se linul jednoho rána celou "sleep areou".

 Diváci asi nejsou důležití
Z minulých ročníků jsem nabyl dojmu, že PG Challenge je i akcí určenou pro běžné lidi, které by je měla tak trochu seznámit s progamingem jako takovým. I když se pořadatelé snažili seč mohli, letos tomu tak nebylo. Což o to, že tu byl pro prostor pro diváky (vstupné zdarma), několik konzolí, dvacítka počítačů s hrami od EA, když to všechno bylo zastrčeno tak jaksi vzadu? Když šel někdo okolo a nakouknul, neviděl nic jiného, než několik stovek šílenců pařících najednou a nic víc.

S vlastním doprovodným programem to také nebylo nijak slavné. V pátek dopoledne mělo proběhnout finále AMD CyberSchool, vědomostního projektu pro školy o plně vybavenou počítačovou učebnu. Na to mělo navázat slavnostní zahájení ministryně informatiky Bérové, ale její výstup mi buď unikl, nebo tam prostě nebyla (osobně bych se přikláněl k druhé možnosti). Podobně laxní přístup měli ti, co se starali o projekci vybraných zápasů na velké plátno. V drtivé většině případů tu zpočátku běžely reklamy na sponzory, které tam obyčejné lidi prostě neudrží. Rozum mi rovněž zůstává stát nad tím, proč se někteří organizátoři (rozpoznatelní podle oranžových trik) účastnili soutěží určených výhradně pro diváky. Celé to pak působí tak nějak podivně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další fotky naleznete na webu ProGamers zde, zde a zde

Z pohledu diváka jsem očekával, že sobota bude vůbec nejnabitějším dnem, protože mělo dojít ke sčítání současně hrajících hráčů lidmi z pelhřimovské agentury Dobrý den a stejně tak launch party očekávané pecky Battlefield 2 od Electronic Arts. Podmiňovací způsob používám záměrně, protože k obojímu sice došlo, ale jinak než ubohost se to nazvat nedá. V hloubi duše jsem doufal, že tomuto programu bude věnován dostatečný prostor a že vše bude pojato tak trochu vážněji. Nestalo se tak a nemít dopředu nastudovaný program, ani bych nevěděl, že tam k něčemu takovému došlo. Možná jsem příliš zmlsán jinými podobnými akcemi, ale když už je launch party a je u toho manažer české pobočky EA, očekával bych kromě guláše a obligátní soutěže v dané hře nějaké průvodní slovo. Škoda.

 Repete za rok?
Podvědomě jsem čekal, že se ProGamers s organizací popasují mnohem lépe, přeci jenom odpovídající zkušenosti na to mají. Na adresu samotných adminů asi nelze mít nějakých větších připomínek, ale tak nějak mi uniká hlubší smysl celé akce. Jistě, že prioritou bylo proklamované největší setkání hráčů počítačových her z celé střední a východní Evropy, ale proč ta viditelná snaha představovat běžným lidem progaming v takové "upocené" podobě a nevhodných prostorech? Osobně bych jen řekl, že by si zástupce ProGamers měli uvědomit, jak celou akci koncipovat - buď to tedy udělat pouze pro hráče (a klidně to pořádat na méně frekventovaném místě), nebo i pro veřejnost, ovšem se zajištěním odpovídajícího doprovodného programu a důstojné reprezentace hráčské obce. Doufejme, že příště se to vyvede lépe...

Související články: AMD PG Challenge .004 reportáž, PG Challenge Summer 2003 reportáž, PG Challenge Spring 2001 rozhovor

Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích

 
 
Dick

Nejnovější články