Activision je silný v kramflecích díky Skylanders
zdroj: tisková zpráva

Activision je silný v kramflecích díky Skylanders

11. 5. 2012 15:03 | Téma | autor: Adam Homola |

Nastal ten čas v roce. Všechno se zelená, holky berou sukně, alergici útokem lékárny a firmy vydávají své finanční výsledky za první kvartál. Nás teď zajímá to poslední. V lékárně jsem už byl a sukně omrknu cestou z redakce. Po EA a dalších známých se svými finančními výsledky pochlubila i Activision Blizzard. A nepřekvapivě se, na rozdíl od spousty ostatních, nemá za co stydět. Activision se za první kvartál letošní roku dařilo nad očekávání. Největšími tahouny jsou samozřejmě Call of Duty a World of WarCraft, ale na vrchol se pomalu škrábou jedny zajímavé potvůrky...

Skylanders

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

A potvůrky nesou jméno Skylanders. Activision se před pár lety neuvěřitelně zadařilo se sérií Guitar Hero. Prodala desítky milionů kusů, Activision na tom vydělala majlant a všichni byli happy. Jenže pak zájem o hudební hry s plastovými instrumenty nějak upadl. To se stává. Ani Tony Hawk se neudržel na výsluní věčně a dříve či později čeká sešup i teď neporazitelné Call of Duty. Otázka, před kterou Activision stála, byla jasná: čím nahradit Guitar Hero? Skvělý obchodní model, kdy se prodává jak samotná hra, tak nepříliš levná plastová kytara, a k tomu lze do hry dokupovat písničky, by lákal každou firmu. Z těch možností tržeb se musely hornímu managementu Activisionu protáčet panenky.

Activision zkusila zaexperimentovat a Tony Hawk Ride byl hrozný průšvih. Nechytlo se ani DJ Hero. Nedávno do toho ale šlápli znova a výsledkem jsou veleúspěšní Skylanders - akční plošinovka cílená spíše na mladší hráčské publikum. Hra jako taková je prý slušná, ale vtip je v “portálu” a (fyzických) hračkách, které se k tomu prodávají. Některé jedou na Ebay i za tisíc dolarů. Activision chytře zaútočil na dětskou hrabivost a podobně jako pokémoni, digimoni, transformeři a já nevím jaká ještě hračkářská havěť, můžou hráči sbírat figurky herních postav, které se přes portál objeví přímo ve hře. No a těchhle figurek se už prodalo přes 30 milionů. Ani samotná hra na tom není špatně a podle některých odhadů se jí prodaly skoro tři miliony kusů. Na nováčka skvělý výsledek.

Ze Skylanders se tak pomalu začíná klubat slušná “náhrada” za Guitar Hero, které je teď v kómatu (i když existují plány na oživení). Jakkoliv my, hardcore hráči, asi nechceme sbírat malé plastové dráčky a pak s nimi hopsat po plošinkách v infantilní skákačce, možná nás to nemine. Jen možná budeme sbírat plastové zabijáky a hopsat s nimi po zasněžených stromech. Pamatujete na konec toho uniklého videa z Rayman: Legends? Potenciál pro růst tenhle koncept má. Activision má pod palcem také nějaké zajímavé licence, které se pro hračkářský sběr doslova nabízejí. Například Transformers. Hry v posledních letech špičkové nebyly, ale kdyby to uchopilo trochu lepší studio, načasovalo by se vydání blízko čtvrtému filmu, tak by z toho mohl být další zlatý důl.

Blizzard Entertainment

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ale teď zase na chvilku zpátky k “našim” hrám. To, že Diablo III nebude průšvih, se tak nějak očekává. Ostatně je to Blizzard. Diablo III je už teď nejpředobjednávanější hrou v celé historii Blizzardu. To není zase až tak překvapující vzhledem ke značce, hypu, dlouhému čekání a absenci konkurence. Nedávno si jeden analytik tipoval, že by se Diabla III mohlo v roce 2012 prodat 3,5 milionu kusů. Já sice nejsem analytik, ale tipnul bych si víc. Finanční potenciál Diabla III ale leží jinde. Jestli se chytí ty placené aukce, kdy bude mít Blizzard z každého prodaného předmětu nějaké to procentíčko... Korunka ke korunce a Mike Morhaime bude moct rozšířit svoji sbírku jacht. Navíc se určitě spousta kopií hry prodá přes Battle.net, kdy jde většina příjmů přímo Blizzardu a nemusí se dělit s obchody a dalšími prostředníky.

Podobně dobře je na tom Blizzard i s World of WarCraft. Po nedávných menších propadech předplatitelů se hráčská základna stabilizovala. Počet platících teď stagnuje kolem nějakých 10,2 milionů. Už to sice není 13 milionů, ale pořád je to kolosální úspěch a je to na míle daleko od všech těch Warhammerů, Star Treků, Star Warsů, Conanů a dalších. Co by kterákoliv jiná (západní, placená) onlinovka dala za třetinu toho. A tak zatímco Star Wars: The Old Republic se od února propadlo o 400 tisíc předplatitelů, WoWko se drží. A snad ještě letos vyjde čtvrtý datadisk Mists of Pandaria, takže se nějaký výrazný propad v brzké době asi očekávat nemusí.

Pamatujete ještě na dost odvážnou akce World of WarCraft Annual Pass? Aneb zaplaťte si WoWko na rok a dostanete digitální verzi Diabla III zdarma. Blizzardu se takto k prvnímu květnu 2012 podařilo prodat 1,2 milionu ročních předplatných. Čímž si na rok zaháčkoval 1,2 milionu hráčů WoWka. Ti dostanou Diablo a třeba do kasičky Blizzardu přisypou něco díky aukcím. Activision si jinak pochvaluje první pozitivní reakce hráčů na betatest Mists of Pandaria - zdá se, že všechno je na dobré cestě.

Activision od Blizzardu v letošním roce očekává vydání minimálně dvou titulů. Diablo III je jasné, otazník visí nad druhým titulem. Stihne se řádně otestovat a doladit StarCraft 2: Heart of the Swarm? Nebo se naopak stihne Mists of Pandaria? Je také dost možné, že po dokončení Diabla III zasáhne slavný Blizzard strike team. Tedy skupina vývojářů, kteří se na chvíli stáhnou ze svých projektů a jdou pomáhat kolegům, aby se stihlo datum vydání. Pokud strike tým zasáhne, není nepravděpodobné, že by mohl letos Blizzard vydat tři hry. Což by bylo v novodobé historii Blizzardu vůbec poprvé.

Zajímavou poznámkou v prezentaci pro investory a akcionáře lze najít v kategorii “co se od Blizzardu očekává.” Tam kromě dávno oznámených klasik najdeme ještě jednu položku a to sice “novou free to play hru.” Je to něco nového, nebo je to už oznámená Blizzard DotA? Letmý pohled na web Blizzardu prozradí, že společnost hledá senior software technika pro práci na doposud neoznámené hře - kandidát by měl umět řešit technické problémy na různých zařízeních a operačních systémech. Jeho výhodou je pak práce na již vydané hře pro více platforem, včetně těch mobilních a znalost Windows, Linuxu, Macu a iOS. To nezní moc jako Blizzard DotA. Navíc nabídky práce pro Blizzard DotA jsou v kategorii StarCraft 2 a ne v kategorii “neoznámený herní titul.”

Práce na StarCraft 2: Heart of the Swarm zatím pokračují, ale společně s tím se usilovně pracuje také na tzv. Arcade. Pod názvem Arcade si představte jakýsi StarCraftí AppStore - centralizované místo/obchod, ze kterého budou moci hráči stahovat a nakupovat mody, mapy a další komodity spojené se StarCraftem. Arcade bude stát a padat na samotných hráčích. Na tvůrcích modů a map. Ti se sami rozhodnou, jestli budou danou mapu dávat zdarma, nebo prodávat za peníze. A podobně jako v aukcích Diabla III, i tady bude mít z každé transakce Blizzard malá procenta. Pro Blizzard tím tak vznikne další potenciální dojná kráva.

Vzhledem k tomu, jak je komunita kolem StarCraftu 2 aktivní, kolik vzniká map a modů, si lze jen těžko představit, že by Arcade ležel ladem. A jak už bylo oznámeno na jednom ze starších BlizzConů, engine a editor do StarCraftu 2 jsou velmi přívětivé a tvarovatelné, takže nebude problém vytvořit poměrně rychle adventuru, 3rd person akční hru, shoot em up apod. StarCraft 2 by se tak mohl stát společně s Arcade při troše fantazie skoro až jakousi samostatnou platformou. V současné době Blizzard aktivně testuje a jedná s komunitou tvůrců map. Arcade i s novou funkcionalitou by měl být spuštěn v následujících měsících.

Blizzardí šňůru novinek zakončíme pro změnu trochu negativně. O připravovaném “next gen MMO” s kódovým označením Titan nepadlo ani slovo. Jen bylo potvrzeno, že se na hře dělá, ale jinak ani ň. Letos se oznámení Titanu asi nedočkáme, protože Blizzard pro letošek vynechal BlizzCon. Teoreticky bychom se prvních informací mohli dočkat na příštím BlizzConu, ale známe Blizzard. Navíc BlizzCon 2013 bude našlapaný k prasknutí - bude se tam nejspíš oznamovat nový datadisk do WoW, možná první datadisk pro Diablo III, a třeba přijde i nová a přepracovaná Blizzard DotA.

Call of Duty

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Od jednoho velikána k druhému. Call of Duty. Nejzajímavější zprávou je, že příjmy ze stahovatelného obsahu se “výrazně snížily.” Kdo by to byl tušil. Activision z toho viní dlouhé prodlevy - hráči musí na nové DLC prý dlouho čekat. A svoji vinu na tom má i služba Call of Duty Elite, ze které dostávají její předplatitelé za slušnou cenu mnohem víc, než jen DLC. Na druhou stranu si Call of Duty Elite předplatilo na rok přes dva miliony hráčů, což je velmi slušné číslo a od února vzrostl počet předplatitelů o 33 procent.

V souvislosti s Call of Duty také musela dojít řeč na připravované soudní líčení mezi Activisionem a bývalými šéfy Infinity Ward, Jasonem Westem a Vincem Zampellou. Ti jsou teď ve studiu Respawn Entertainemnt pod hlavičkou EA, ale s Activision se soudí o nemalé peníze. Na soud se Activison připravuje i finančně a odkládá tak peníze “bokem,” kdyby došlo na nejhorší. V případě prohry by totiž náklady Activision na soud a vyplacení nejen výše zmíněné dvojice, mohly vyšplhat až na miliardu dolarů, možná i více. Taková částka už díru v rozpočtu udělá i Activision.

Mezi jednu z hlavních připravovaných věcí vyzvednul Activision titul Call of Duty China. Na tom se teprve pracuje a bude se od připravovaného klasického Call of Duty: Black Ops 2 hodně lišit. Call of Duty China bude postavená na mikrostransakcích a jak už to tak bývá, bude free to play. Tedy model šitý asijským trhům na míru. Tam je potenciál pro finanční růst obrovský. Activision v tomto těží z Blizzardu, kteří mají s provozováním online služeb a her na asijských trzích zkušenosti k nezaplacení. Kromě logického spojení StarCraft 2 + Jižní Korea je známo, že je v Číně oblíbený World of WarCraft. A v jiných asijských zemích je stále populární (na turnajové úrovni) například i WarCraft III. Dlouholeté zkušenosti a know how lokálního trhu Blizzardu tak jen expanzi Activisionu na východ pomůžou.

Ostatní

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stejně jako o Titanu jsme se dozvěděli velké kulové o nové hře od Bungie. Tvůrci Halo přešli před nějakou dobou pod Activision a kutí tam prý online sci-fi střílečku. Prý. Dočkáme se jí ještě na tuhle generaci konzolí? Activision na své prezentaci jen naznačil, že hra bude definovat celý žánr. Což nám o ní zase tolik neřekne.

Nic nového jsme se nedozvěděli ani o investicích do další generace konzolí. Ve finanční zprávě konkurenční EA jsme se dozvěděli o investici 80 milionů dolarů do “gen4” - EA tak asi počítá generace konzolí od prvního PlayStationu. Zajímavé. Ale zpátky k Activisionu. Oficiálně teda o vývoji next gen her nepadlo ani slovo, ale určitě se musí už na něčem pracovat, když by měly nové konzole vyjít možná už v příštím roce. Samozřejmě kromě Wii U, kterého se dočkáme ještě letos.

Kolem a kolem je na tom Activision opět nad očekávání. Tedy velmi, velmi dobře. A nevypadá to, že by se to mělo zhoršit. WoWko se ustálilo, CoD se pořád prodává přímo pohádkově, Skylanders se rozjíždí, digitálním obchodům se daří, chystá se expanze do Asie...

Nejnovější články