Blizzard reaguje na kritiku kvůli aukcím z Diablo III
zdroj: tisková zpráva

Blizzard reaguje na kritiku kvůli aukcím z Diablo III

3. 8. 2011 11:55 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Když přišla před pár dny zpráva o tom, že v Diablo III budou aukce, které vám umožní...

Když přišla před pár dny zpráva o tom, že v Diablo III budou aukce, které vám umožní prodávat předměty za reálné peníze, zvedla se tsunami nevole a více či méně upřímného moralizování. Blizzard se v rámci několika rozhovorů, především ústy Roba Parda vyjádřil k námitkám a obavám hráčů a udržel si celkem sympatickou konzistenci ve svém postoji a nesnažil se kličkovat a hledat zástupné argumenty. Většinou...

Jedna z hlavních otázek se týká faktu, že tohle jen podpoří farmáře, kteří budou trávit hodiny a hodiny grindováním a prodejem předmětů. „Teoreticky je to pravda, ale tady prostě není nic... chci říct, jaký je rozdíl mezi hráčem, který hraje hru a farmářem? Vždyť dělají to samé,“ říká Pardo. Na námitku, že právě tohle může podpořit růst čínských „továren“ na peníze za virtuální obsah, Pardo reagoval až překvapivě otevřeně a ne zrovna opatrným stylem, který je pro herní průmysl příznačný.


„Pokud nás někdo chce obvinit z podpory tohohle jevu, může nás rovnou obvinit z toho, že děláme tuhle hru. Přemýšleli jsme nad tím, než jsme nový systém připravili? Ano. Ale neshledali jsme, že by to byla naše věc. Nejlepší způsob, jak nic špatného nepodporovat, by v té logice bylo nedělat nic. To už můžeme říct, že protože děláme hry, které lidé hrají, nastavujeme podmínky pro negativní chování“. Víceméně tak Pardo konstatuje, že není vina Blizzardu, když je nějaký prvek ve hře zneužit.

Jedním z hlavních argumentů Parda byl fakt, že volba herního stylu (poctivě-nepoctivě) je na každém hráči. Diablo III není MMO, takže je jen na vás, jak svou vlastní instanci vytvoříte. Teoreticky se nemusíte vůbec zajímat o to, kdo si kde nakupuje předměty za reálné peníze, protože je prostě ve své hře nepotkáte. Eric Neigher ale dobře poznamenává, že není jisté, jaký bude mít aukce za reálné peníze efekt na aukci s in-game předměty.

Podle něj se může stát, že většina hráčů raději prodá předmět za skutečné peníze, než za ty virtuální. Na druhou stranu, osobně se domnívám, že mnoho lidí, kteří už jsou finančně nezávislí, raději urychlí svůj postup ve hře pomocí in-game financí, než aby získali sumu, která pro jejich celkový příjem bude zanedbatelná. Jednoduše řečeno, raději si koupím za in-game peníze brnění, které bych hledal další tři dny, než abych za tu samou sumu měl třeba jedno presso.

Je pozoruhodné, jak otevřeně se Pardo staví k problémům, které obyčejně trápí MMO stylem „vaše hra, vaše věc“. V otázce botů kupříkladu konstatuje, že se určitě objeví hráči, kteří je využívají, a odpovídá, že pokud to tak chtějí, je to jejich věc. Opírá se samozřejmě o fakt, že zatímco v MMO je svět universálně sdílený, zde jde o jednotlivé instance, nepodléhající jedné ekonomice. Skoro říká: „chcete si svou hru zkazit, je to jen vaše věc“. Neříká samozřejmě, že Blizzard z toho nebude těžit... protože bude.

zdroj: Archiv


Shrňme si, co vše o systému víme. Za umístění položky do aukce se bude platit, i když by hráči měli mít několik „volných“ aukcí týdně. To by mělo zabránit prodeji a spamování nízkonákladových položek. Teoreticky. Blizzard si také vezme určité procento z finální částky, za níž se předmět či postava (s nimi půjde také obchodovat) prodá. Prodeje ovšem půjdou přes třetí stranu, ne přes Blizzard, takže se dá čekat PayPal a další možnosti současných internetových plateb.

Ačkoliv bude ve hře hardcore mód, kde budete mít jen jeden život, nepůjde se v něm účastnit dražeb za reálné peníze. Blizzard říká, že chce hráče chránit před sebou samými (nacpat pár tisíc do top postavy, a pak zařvat, to už je u labilnějších jedinců na sebevraždu), ale jistě za tím bude ochrana před potenciálními právními útoky.

Eric Neigher pak v diskusi zajímavě poznamenává několik věcí. Nevíme, jak se nový systém popasuje s PvP, které by tímto mohlo být opravdu silně ovlivněno. Jedna věc je nepustit se do PvE s „nákupčími“, druhá je potenciální možnost, že proti nim budete v PvP bojovat. Zatím nevíme, zda budou arény nějak specifikované, doufejme, že ano.

Tak či tak, Blizzard určitě tímto oznámením utrpěl menší PR ránu, i když se zdá se, že na ni byl připraven a v konečném důsledku sází na to, že se mu tah stejně vyplatí. Argumenty má jasné. Akt prodeje virtuálních předmětů za peníze se děl, děje a bude dít. Takto bude alespoň pod kontrolou. Diablo III není MMO, tlak na investice pro to „být nejlepší“ je zde nesrovnatelně nižší, teoreticky žádný, pokud nechcete. A hráči jsou za svůj prožitek zodpovědní sami, ať si dělají, co chtějí.

Samozřejmě, Blizzard svým způsobem legitimizuje takzvané sweatshopy, čínské počítačové fabriky na výrobu peněz. A samozřejmě, primární záměr je ekonomický, nicméně, kdy v byznyse nešlo o peníze? Rozhodně se tedy vyplatí tento pokus sledovat, jde de facto o další z principů současné monetizace virtuálního zboží v rámci herní sociální sítě.

Existuje spousta věcí, které mohou ekonomicky celý projekt destabilizovat, už jen proto, že systém instancí, kde je drop vzácných předmětů ryze náhodný je velmi odlišný od tradičního MMO, kde máte záruku, že z bosse Kruťáka vypadnou buď Stříbrné ponožky síly, anebo alespoň Onuce + 10. Tím se dalo odhadnout zasycení trhu danými předměty. Zde se bude asi ekonomika hodně hýbat... a bude se dosycovat.

Nejnovější články