Wizards & Warriors
zdroj: Archiv

Wizards & Warriors

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 10. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Wizards & Warriors - recenzeAutor:MBPublikováno: 18.října 2000• Od autora Wizardry ...


Wizards & Warriors - recenze

Autor:MB
Publikováno: 18.října 2000

 Od autora Wizardry
Dungeon Master, Wizardry nebo Might & Magic jsou jména pevně spojená s historií first-person RPG žánru. Bohužel od jejich vydání již uplynul nějaký ten rok a když nepočítám Might & Magic VII a VIII, které prošli pouze kosmetickými změnami, tak si nemůžu vzpomenout na žádného pořádného, konkurenceschopného nástupce (pozor, mluvím o first-person RPG, Baldurs Gate 2 patří mezi isometrické). Naštěstí pro nás, nostalgicky vzpomínající hráče RPG, připravila firma Heuristic Park na letošní podzim vydání svého nového hitu Wizards & Warriors.

Pod vedením D.W. Bradleyho (výrazně se podílel na úspěchu série Wizardry) na něm pracovala od roku 1996 a i přes nemalé potíže s hledáním vydavatele (nakonec se usídlili pod ochrannými křídly Activisionu) se jim nakonec podařilo dovést svoje dílo do zdárného konce. Wizards & Warriors tak představují nový svěží vítr do již trochu zatuchlé herní oblasti a můžeme jen doufat, že tento krok přesvědčí i ostatní producenty o životaschopnosti RPG žánru.

 Příběh ve světě Gael Serran
Děj Wizards & Warriors je zasazen do originálního fantasy světa Gael Serran, kde se jako obvykle odehrává nekonečný boj dobra se zlem. Poslední velký souboj se odehrál před mnoha staletími mezi nejvyšším knězem Anephasem a ďábelským lordem Cet Ude D'wa Kahnem. Anephas nakonec za pomoci legendárního meče zvaného Mavin Sword a mocné magie Black Fire sešle kouzlo, které oba protivníky dlouhodobě uspí. Postupem času je však knězovo tělo zničeno a tím je také porušena rovnováha uspávacího kouzla. Lord Cet se začíná pomalu probouzet a sílit. Jediná šance, jak ho znovu zastavit je najít ztracený Mavin Sword, meč ukovaný ze dvou protikladných kovů, jeden prokletý ďáblem, druhý požehnaný bohem. Zde vstupuje na scénu vaše skupina začínajících dobrodruhů. Stařešina vesnice Valeia G'arreth vás informuje o svých temných nočních můrách o navrátivším se zlu a posílá vás na dlouhou cestu za hledáním Mavin Swordu.

Svou pouť začínáte v hostinci ve vesnici Valeia, kde mate možnost si najmout až 18 dobrodruhů. Sebou na dobrodružství si jich ale můžete vzít pouze šest a případně je s ostatními prostřídat při příští návštěvě hostince. Toto střídání je sice z hlediska dělení zkušeností lehce diskutabilní, ale jde to, takže malé plus pro hru. Pro každou postavu musíte vybrat jednu z deseti ras. Je zde zastoupena klasická trojkombinace Člověk, Elf a Trpaslík, dále pak Gnome nebo Pixie. Zbylých pět ras je poměrně originálních, patří sem Ratling - myš, Omphaaz - slon, Whiskas - tygr, Gourk - divoké prase a Lizzard - ještěrka. Ani jedna z nich nemá, na rozdíl od některých jiných her, omezení co se týče výběru povolání. Není však moudré vytvářet kombinace nazdařbůh, protože každá z ras má jiné předpoklady. Lidé jsou ve všem průměrní, nemají žádné vyložené přednosti ani nedostatky, proto se hodí na všechna povolání. Elfové a Whiskas mají vyšší charakteristiky týkající se inteligence, tudíž jsou z nich vynikající kouzelníci. Gourkové a Lizzardi těží ze své velké síly a vytrvalosti a jsou ideální jako válečníci, obratní a rychlí Ratlingové zase poslouží jako zloději.

 Výběr povolání
Zkušené hráče možná překvapí, že je na výběr pouze ze čtyř základních povolání a to Warrior, Rogue, Priest a Wizard. Zde je dobré zdůraznit slovo základních, protože ve světě Gael Serran existuje systém Guild, které svým členům umožňují cvičení primárních vlastností a po získání zkušeností a splnění určitého specifického úkolu i přechod na jedno z vyšších povolání. Wizards & Warriors vám dává šanci vychovat z neohrabaných nováčků zkušené a mocné hrdiny. Například se můžete specializovat ve východních bojových uměních a stát se Samurajem, který je známý svým dokonalým ovládáním meče a základní znalostí kouzel. Ninja pro svou práci naproti tomu spíše využívá zlodějské praktiky, tiše se plíží stíny, ve výsledku je ale stejně, ne-li více smrtonosný. Z kouzelnické školy vychází Warlock, který k bohatému repertoáru základních kouzel přidává svoje ničivé kousky. Celkem ve hře můžete najít přes deset speciálních povolání. Navíc každé z nich dává postavě nějaké unikátní bonusy a dovednosti. Příkladem může být například Soul drain, který odebírá energii zasaženým nepřátelům a s její pomocí lečí zranění.

Jakmile jste spokojeni se svoji skupinou zvolených dobrodruhů, tak můžete pomalu vyrazit do světa. Nejdříve ale bude vhodné se trochu rozhlédnout po Valeia Village a nakoupit nějaké to vybavení. Zde nás ale čeká pár dost otravných nepříjemností týkajících se ovládání. Když pominu to, že celá vesnice je vyobrazena jako statický obrázek (v důsledku se dá říct, že tohle zjednodušení není samoúčelné, podstatně se tím zjednoduší hledání obchodů) se kterým můžete pohybovat do stran, je asi největším problémem ovládání a komunikace uvnitř obchodů.

 Guildy
Kromě klasického nakupovaní, prodávání, identifikovaní nebo opravování zbraní, brnění a předmětů, které se ovládá ještě vcelku dobře, totiž v každém z obchodů navíc sídlí jednotlivé guildy. U kováře válečnická, u kouzelníka magická, v kostele kněžská, ve starém rozpadlém mlýně zlodějská a v honosném japonském sídle Bushi-do guilda.

Jako takové jsou guildy přístupné pouze svým členům, kterým umožňují nakupovat zvláštní předměty, přecházet na vyšší povolání, případně jim zadávají různé úkoly, které umožňují získat lepší postavení. A právě v tomto členství tkví hlavní problém. V obchodech, jehož jsou guildy nedílnou součástí totiž skupina vystupuje jako jeden celek, kdežto po vstupu do ovládacího menu guildy vystupuje každý sám za sebe. Takže když například váš válečník splní nějaký úkol a vy vstoupíte do obchodu s omylem aktivovanou jinou postavou, tak se dozvíte že jste vlastně nic neudělali. Je to matoucí, je to otravné. Tohle rozhodně autoři mohli vyřešit lépe. Naštěstí zbraní, brnění a předmětů, ať už normálních nebo kouzelných je velký výběr, takže tady žádnou nouzí trpět nebudete. Odvrácenou stránkou věci je, že na nějaké velké nákupy alespoň zpočátku nebudete mít prostředky.

 Souboje
Určitě jste již patřičně ozbrojeni, tak je čas se vydat za prvním dobrodružstvím. Po kliknutí na bránu se po krátkém nahrávání hra přepne do plně 3D zobrazení a nechá vás kochat svojí představou vnějšího fantasy světa. Ano, tak tohle už je rozhodně lepší než strohé zobrazení vesnice. Cesta vypadá jako cesta, hřbitov jako hřbitov, občas někde přelétne pták, jen ten les pořad vypadá jako hnusná zelená stěna, ale to se ještě asi nějakou dobu nezmění. Nemůžeme od čtyři roky vyvíjené hry přece chtít aby vypadala jako poslední Unreal Tournament technology demo. Sakra, co se to sem řítí, to vypadá na první boj. Soubojový systém měl být podle prvních preview a zaručených zpráv velkou zbraní Wizards & Warriors, měl umožňovat jak boje v reálném čase, tak i úplné zastavení (ala pauza v Baldurs Gate) a boj na kola.

Autorům se snaha rozhodně upřít nedá, možnost přepnou si hru buď do real-time nebo turn-based módu tu je, jenže rozdíl mezi nimi není zas tak velký jak by asi měl být. Turn-based mód rozhodně není rovný pauze (je to akorát hodně zpomalené), v real-time zase stále čekáte až se vašim hrdinou obnoví síly na provedení dalšího úderu nebo kouzla. Podle předchozích slov by se mohlo zdát, že soubojový systém je špatný. Není tomu tak, jen to není to, co bych si podle slibů představoval :) Boje jinak probíhají vcelku hladce a rychle, takže i když je jich poměrně dost, hru nijak moc nezdržují.

 Noční život
Jak se tak potulujete po krajině, začíná se pomalu ale jistě stmívat. Stíny okolo vás se začínají prodlužovat a vy se pomalu začínáte dívat po místě na přespaní. Tak kde je schovaný to tlačítko na utáboření se ? Že není ? No nic, určitě bude možné přespat alespoň v hostinci ve městě. Sakra, ani tady to nejde !!! Tak tohle se Heuristic Parku skutečně hrubě nepovedlo :( Když k tomu připočteme naprosto nedostatečné osvětlení, kdy vám louč nebo svítilna osvětlí okolí maximálně do vzdálenosti jednoho metru, tak si jistě lehce dokážete spočítat, že se putování otevřenou krajinou v téměř absolutní tmě změní ve vaši největší noční můru.

Ona vůbec tmavost celé hry je velký problém. Některé životně důležité předměty se totiž volně povalují po zemi a při jejich velikosti několika pixelů je problém je najít za plného světla, natož pak v mizerném světle blikající pochodně. Někde na internetu jsem viděl termín Pixel hunting (lov pixelů), který se na tuto situaci hodí naprosto přesně. Navíc si myslím, že hra je sama o sobě dost dlouhá a obsáhlá, takže si autoři mohli podobné vytváření zákysů a prodlužování odpustit.

 Občasné padání
Z technického hlediska je na tom hra vcelku dobře. Grafický engine je plně 3D a ačkoliv nedosahuje kvalit současné špičky, kam patří enginy Quake 3 Arena a Unreal Tournament, je pro tento typ hry naprosto dostačující. Wizards & Warriors podporují rozhraní Direct3D až do rozlišení 1024x768 nebo softwarový renderer. Nevím jestli to byla pouze záležitost mého počítače, ale při použití Direct3D mi hra občas padala. Ani tato malá muška ale nemohla změnit moje vcelku kladně hodnocení grafického zpracování (až na tu zbytečnou tmavost, viz. výše), které vás provede přes rozsáhlá zalesněná území, jezerní města, podzemní kobky až třeba do rozvalin starého hradu.

Hudbě se nedá nic vytknout, prostě do hry dobře padne a zbytečně neruší, ani není po čase otravná. Zvuky jsou na velmi dobré úrovni, takovou noční procházku po hřbitově kdy jen čekáte odkud na vás vyskočí klapající kostlivec bych nikomu ve skutečnosti nepřál. K realistickému vyznění navíc vydatnou měrou přispívá dobré využití 3D audia.

MB



Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv


Nejnovější články