Wildfire - recenze
6/10

Wildfire - recenze

10. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Real-time strategie výhradně o hašení lesních požárů? Tak to jsme tu tedy ještě neměli, ale budgetová hra Wildfire demonstruje, že nasazování virtuálních životů při bojích s ohněm nemusí být úplně špatná zábava.

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 10.listopadu 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální

Pokud jste o hře Wildfire nikdy dříve neslyšeli, věřte, že nejste sami. Má ji na svědomí ještě méně známá společnost Cat Daddy Games a jedná se o typický budget, což znamená nižší cenu a většinou i o něco horší kvalitu. Typickým příkladem úspěšného budgetu ale například je série Serious Sam. Co tedy za ekvivalent přibližně 600 Kč (v USA 20 dolarů) dostanete?

Wildfire je veskrze originálním počinem. Jedná se o real-time strategii simulující lesní požáry se vším všudy. To znamená, že máte pod palcem určitý počet hasičů, hasičských vozů, bagrů, vrtulníků, letadel a spousty další techniky. S ní máte za úkol zlikvidovat požár, který začíná devastovat váš les nebo park. Nestačí však jen označit všechny jednotky a poslat je k ohni - budete muset hledat nejrychlejší a nejefektivnější cesty, jak nebezpečný požár uhasit.

Herní volby
Wildfire nabízí dvě hlavní volby hry. Pod první se skrývá mód nazvaný „Play Challenge“, který vás provede celou hasičskou kariérou. Ta je asi nejzajímavější a obsahuje celkem 16 misí, rozdělených do 4 sezón. V první misi kariéry dostanete malý, víceméně neškodný požár v jednom parčíku. Počasí je ideální, ani nefouká vítr. K tomu máte tři hasiče, kteří si se vším hravě poradí. Ale v dalších misích jsou již podmínky podstatně komplikovanější a budete muset začít maličko strategizovat. Samozřejmě, že postupem času máte možnost používat také více rozličných jednotek a pomůže vám i technika. Vedle toho je ve hře ještě mód „Random scenario“, který nabízí výběr z několika map s rozličným terénem a volbou obtížnosti.

Hasiči, parašutisti a bagry
Samotné hašení je ve Wildfire zajištěno pomocí klasických hasičů „pěšáků“, kteří kromě hašení dokáží stejně dobře vykopat příkop, který brání v dalším síření požárů. Stejně tak slouží i hasiči „parašutisti“. Ti mají samozřejmě výhodu v tom, že si sami určíte, kde mají seskočit a nemusejí tak cestovat ze základny po svých. Jen musíte dát pozor na to, abyste je nenechali seskočit příliš blízko ohně, často se totiž stává, že kvůli větru dopadnou přímo doprostřed požáru :) Všechna pomocná technika, která používá k hašení vodu, má omezenou kapacitu a po vyčerpání ji musíte poslal zpět na základnu k doplnění. K budování lepších bariér a příkopů budete ovládat například různé druhy bagrů.

Všechny jednotky je potřeba nejprve „najmout“ v základně a pak je ovládáte podobným způsobem jako v tradičních RTS typu Command & Conquer, avšak s docela zásadními rozdíly. Najmout lze jen určitý počet jednotek a s těmi musíte vystačit. Pokud vám hasič v ohni uhoří, není možné ho nahradit, což bohužel není příliš vzácná situace. Díky hůře zvládnutému systému hledání cest, které si jednotky volí, není výjimkou, že si trasu zkrátí přímo skrz žár. Na to je potřeba dávat pozor celou hru.

Postup likvidování ohně bude však vždy jen na vás. Čím je požár a terén komplikovanější, tím více je potřeba přemýšlet a taktizovat. Když například silně fouká vítr, nepomůže vám klasický příkop, ale musíte vykopat podstatně širší. Často máte v lese více požárů na různých místech a musíte se rychle rozhodovat, které jednotky kam pošlete. Většinou nejde předem předvídat budoucí vývoj mise. Tedy to, jak rychle se bude požár šířit, jestli se změní vítr atd. Je potřeba prakticky neustále reagovat na všechny změny, které si na vás hra nachystá, takže se většinu času asi nudit nebudete.

Úkoly aneb co budete hasit
Úkoly jednotlivých misí jsou víceméně jednotvárné, i když jistá snaha o nějakou tu obměnu cítit je. Většinou jde o to, že požár nesmí zničit určitý počet akrů lesa. Ale jsou tu i výjimky, když například musíte ochránit malou chatovou osadu. Stereotyp nabourává dostupnost nových jednotek, které nabízí téměř každá další mise. Po celou dobu hraní hlavní kampaně tedy bylo co objevovat a hráč nikdy neměl ty samé nástroje jako v předcházející úrovni. Bohužel vám těchto 16 misí vydrží maximálně na dvě tři odpoledne. Obtížnost volit nelze, ale hodnotil bych ji jako přijatelnou, v závěrečných misích už se opravdu celkem zapotíte než požár zvládnete. Na druhou stranu jsem zase nenarazil na žádný zákys, přes který bych měl problém projít.

Design misí je na dobré úrovni. Každá mapa obsahuje velmi různorodý terén a prostředí, tudíž si užijete jak nížin s řekami a zelenými loukami, tak třeba velice špatně přístupného skalnatého terénu vysoko v horách. Samotný oheň také nevypadá úplně zle.

Technické zpracování
Wildfire si zahrajete kompletně ve 3D světě. Grafika podle mého názoru odpovídá nižší prodejní ceně. Mohla by být poutavá před pár lety, teď bych jí hodnotil spíše jako slabší průměr. Na druhou stranu je hra zase přátelská ke starším počítačům a nemá takové nároky na hardware jako nejnovější trháky (jako minimum autoři uvádějí CPU 800 MHz a 128 MB RAM). K účelům Wildfire ale tato grafika naprosto postačuje.

Hra nabízí absolutní volnost pohybu kamery. Můžete si rotovat kolem dokola, přibližovat a oddalovat obraz, přesně tak, jak budete potřebovat. Bohužel mě zklamalo trochu neohrabané ovládání kamery. Není možné (alespoň já jsem na to nepřišel) rotovat kamerou pomocí myši ani klávesové zkratky - musíte k tomu použít ikony v levém dolním rohu, kde je ovladač pohledu. Tam se navíc skrývají ikony pro rychlost času a pro pauznutí hry.

Rekapitulace
Wildfire, i když ničím nevyniká, přináší strategii s originálním námětem. Jelikož si většina lidí asi nedokáže dobře představit, jak se taková hra vůbec může hrát, doporučil bych stáhnout video nebo demo a zkusit si hru sami, protože mě docela příjemně zabavila na několik dnů. A to především díky počtu jednotek a variabilitě jednotlivých misí, které si žádají strategické myšlení, ale zároveň nejsou přehnaně obtížné a tím pádem se hodí i pro méně zkušené hráče. Navíc Wildfire nenásilnou formou učí základní principy požární bezpečnosti a práce s ohněm, když nejdůležitější body jsou vždy popsány na obrazovkách při načítání mise.

Stáhněte si: Demo, Cheaty