Wii Play - recenze
6/10

Wii Play - recenze

12. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nestačila vám přibalená hra Wii Sports a chcete si užít více podobných hříček? Nebo jen uvažujete o koupi druhého ovladače? Obojí splní Wii Play, sbírka devíti miniher, např. kulečník, ping-pong, rybaření či střelnice.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 12.prosince 2006

Nestačila vám ke konzoli Nintendo Wii přibalená hra Wii Sports a chcete si užít více podobných hříček? Nebo jen toužíte po hře více hráčů a uvažujete o koupi druhého ovladače? Obojí naráz splní balení Wii Play, sbírka devíti speciálních miniher s přibaleným Wiimote ovladačem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ovládání her na konzoli Nintendo Wii má něco do sebe. Díky intuitivním pohybům, přenášeným ze senzorů v ovladači přímo do hry si může hry pro Wii užít i člověk, který třeba není tak zdatný na mačkání tlačítek či analogových páček – jako je váš nejmladší sourozenec, babička nebo zapřísáhlý hardcore PC hráč. Aby si ale hraní na Wii užila celá rodina, musíte mít k dispozici také dostatečně jednoduchou hru, aby ji úplně všichni pochopili a mohli si ji naplno užít. Pokud se vám omrzí Wii Sports, pak nezoufejte a vydejte se do obchodu pro balení Wii Play, obsahující devět miniher a Wiimote ovladač. Když od ceny balení (1.590,- Kč) odečtete cenu tohoto ovladače (1.390,- Kč), zjistíte, že tahle hra stojí vlastně jenom 200,- Kč. A za tu cenu ji lze doporučit.

Výcvikový program pro uživatele Wii
Jak už samotný obal tvrdí, jde o ideální nástroj k proniknutí do všech tajů senzorového ovladače Wiimote. Devítka miniher je navržena tak, abyste otestovali Wiimote v různých polohách a různými způsoby, přičemž během prvního procházení hrou vám budou dodatečné textové obrazovky vysvětlovat, na co přesně se další z miniher soustředí. Při druhém a každém dalším hraní vás již nebudou podobné titulky zdržovat.

Velkou nepříjemností – alespoň z mého pohledu – je fakt, že hra je určena maximálně pro dva hráče. Když už máte sbírku graficky prostinkých miniher s jednoduchými principy, nechápu, proč nemohly být zpřístupněny více hráčům zároveň – Wii podporuje až čtyři, stejně jako spřízněná hra Wii Sports. Pokud tedy máte větší rodinu, budete se muset smířit s hraním po dvojicích a následně vítězové s vítězi, poražení s poraženými apod. Jelikož ale musím mít na paměti nízkou cenu hry, těžko ji mohu za toto „opomenutí“ příliš kritizovat. Ještě že autoři tenhle Wii trenažér nepojali jako záležitost pro poustevníky a dali nám alespoň možnost hry ve dvou :-)

Střelnice
Při prvním hraní se jednotlivé minihry otevírají v určeném pořadí. Minihra „Shooting Range“ je tedy první z nich. Stejně jako ve všech ostatních minihrách, i zde hraje důležitou roli zvolení vašeho Mii (virtuální karikatura vaší maličkosti), jelikož to se následně bude ve hře objevovat – v případě střelnice například získáváte body navíc za sestřelení terče s tváří Mii vašeho protihráče (případně body ztrácíte za sestřelení vlastního Mii).

Střelnice připomíná podobné hry pro světelnou pistoli, nicméně zde zaměřovačem v obraze pohybujete za pomoci namířeného Wiimote a střílíte spodní spouští na ovladači – tlačítkem B. V několika úrovních postupně pálíte na letící kachny, nafukovací balónky, schovávající se terče… a na zvěr přijde poměrně vtipná pasáž, kde střílíte po ufo talířích, snažících se unést z pole vaši Mii postavičku. Střelnice je bezesporu nejakčnější hrou v balení a tudíž snadno najde své fanoušky mezi mužskou polovinou hráčů. Mimochodem v této minihře – stejně jako ve všech dalších – můžete po dosažení určitého skóre dostat medaili, která pak bude nějakou dobu viset na virtuální nástěnce v menu konzole.

Najdi mě
Tohle je přesný opak střelnice – zde nejde o míření, ale o vnímavost. Hra před vás postupně staví skupinky postaviček Mii, nejprve jednoduše stojících v hloučku, potom v pohybu na eskalátorech nebo třeba ve tmě, kterou musíte prosvětlovat svítilnou. Vaším úkolem je vybrat správné Mii podle zadání, které zní například „najdi dvojčata“, „najdi trojčata“, „najdi nejrychlejší Mii“, „najdi svoje Mii“. Hráč musí ukázat na správnou postavičku a stisknout tlačítko A.

Celou dobu běží čas a když jste pohotoví, celkový limit se mírně prodlouží, jestliže vám to ale trvá dlouho nebo ukážete špatně, časový limit se naopak zkrátí. Tahle minihra je rozhodně něco pro ty „intelektuálnější“ z vás, kdo nechtějí sázet na rychlost prstu na spoušti na střelnici.

Ping pong
Jedna z nejvíce propagovaných miniher celého balení mne překvapivě zklamala. Není sice špatná, ale ve výsledku nedosahuje kvalit tenisu z Wii Sports balení (nehledě na Table Tennis pro X360). Je to zřejmě především tím, že ovládáte pouze virtuální ruku s pálkou, která je docela malá a je snadné minout s ní poskakující míček.

Ačkoliv přitom můžete zkoušet udeřit míček silněji či pod úhlem (aby bylo na druhé straně těžší jej vybrat), ještě více tím snižujete svoje šance na správnou trefu. Zmíněný tenis je v tomto ohledu mnohem jednodušší a adrenalinovější.

Pózování
„Je to ptákovina, protože jsou tam ptáci“ – s touhle kouzelnou větou opustila přítelkyně herní gauč, zklamaná náplní této minihry. Zmiňovaní ptáci jsou jakési vlaštovky vyfocené na obrázku, tvořícím pozadí druhé úrovně této minihry – a její zklamání zřejmě pramenilo z faktu, že navzdory svému názvu hra neobsahuje soutěž o lepší modelingovou pózu.

Místo toho jde o poměrně frenetickou minihru soustředěnou na přepínání (tlačítkem A a B) vašeho Mii do jedné ze tří póz, která musí odpovídat póze na prolétávající mýdlové bublině, do níž se danou pózou musíte trefit (ukázáním). Zní to chaoticky a chaos to taky je… prostě ptákovina.

Stolní hokej
Dle mého názoru nejlepší ze všech miniher. Možná to je také tím, že věrně převedený „vzduchový hokej“ z hospod a heren miluji také v jeho skutečné podobě. Určitě to znáte – máte dvě brány, jeden puk a každý hráč má jeden kotouč, kterým může tento puk po kluzkém povrchu odrážet.

Pohybovat se přitom můžete jen na svoji polovině hřiště. Svoje „kotouče“ ovládáte jednoduše ukazováním Wiimote, přičemž virtuální provedení v této minihře věrně simuluje fyzikální zákonitosti tohoto sportu. Možná se to nezdá, ale je to vynikající, adrenalinová a snadno uchopitelná zábava.

Kulečník
Virtuální provedení dalšího druhu oblíbené zábavy z heren a hospůdek se také podařilo, nicméně jak si možná umíte představit, jde o poměrně komplexní minihru, která zabere poněkud více času než kterákoliv jiná. Standardně se na herní zelené plátno díváte z pohledu vlastníma očima – přes tágo. Máte ale také možnost přepnout se do ptačího nadhledu během míření.

Cílem je správnými zásahy bílou koulí dostat do děr v rohu stolu všechny ostatní koule, od nejnižšího čísla po nejvyšší. Vzhledem k náročnějšímu ovládání to nějakou dobu trvá a tak tohle rozhodně není typická minihra pro rychlou zábavu, jako je tomu u všech ostatních. Člověk taky zřejmě musí být alespoň trochu fanoušek skutečného biliardu, aby ji ocenil.

Rybaření
Jedna z akčněji orientovaných miniher, ačkoliv byste to do ní podle názvu jistě netipnuli. Jenže v maličkém rybníčku se prohání tolik rybek, že není vůbec problém nějakou z nich chytit na udici (kterou pomocí polohy ovladače posouváte do stran + spouštíte níže či vytahujete výše ve vodě, jelikož ryby jsou v různé hloubce pod průhlednou hladinou).

Háček je v tom, že musíte v okamžik, kdy ryba zabere, okamžitě trhnout ovladačem/udicí dozadu, abyste ji vytáhli, než se zase pustí. Hraní se tak zvrhne ve zběsilé trhání ovladačem a je to opravdu dobrá zábava. Jen pozor, ať nevytáhnete maličkou rybičku mřenku - za tu se body odečítají.

Kraví dostihy
Jediná minihra, která vás požádá, abyste uchopili ovladač horizontálně do obou rukou. Pojedete na hřbetě krávy a vaším cílem bude na trati trefovat stojící i pohybující se strašáky, aniž byste naráželi do stromů po okraji trati nebo překážek.

Nakláněním ovladače dopředu zrychlujete, nakláněním k sobě zpomalujete, trhnutím celého ovladače směrem nahoru skáčete. Umím si představit, že pro někoho to bude velká zábava, ale já závodní hry (kromě akčního Burnoutu) rád nemám.

Tanky!
Název této minihry neobsahuje vykřičník pro nic za nic. Jde o vynikající tečku na závěr, návrat klasické hry v nové podobě a jednu z nejzábavnějších miniher v celém balení. Bitevní pole sledujete z ptačího nadhledu. Mezi překážkami a propastmi se pohybuje tank váš a případně spoluhráče (můžete jít i po sobě navzájem, ale to není cílem a nejsou za to body) – a jeden nebo více tanků nepřátelských.

Pomocí směrového tlačítka (nebo připojeného nunchuku) ovládáte pohyb tanku po scéně (dostáváte se do výhodnější střelecké pozice a uhýbáte střelám protivníka), zatímco tlačítkem A střílíte a tlačítkem B za sebou necháte minu. Je to výborná zábava, obzvlášť, když oba hráči naberou nějakou tu praxi.

Stáhněte si: Videa

Starší články o Wii: Představení konzole a her na E3, Dojmy z Wii verzí Raymana a Red Steel, Videa a poznatky z hrátek s Wii na Invexu

Novinkové zprávy: Wii se prodává jako ponožky, AMD gratuluje Nintendu k Wii, Wii vyprodáno i v Japonsku, S Wii proti proudu času i díky Virtual Console, Ovladač Wiimote v akci, Ovladač Wii mnohem lepší než ovladač PS3?, Nintendo Revolution přejmenováno na Wii, Fotky a informace o Wii z konference Nintenda, Je ovladač poněkud nenažraný?, Wii ovladač funguje i na PC, Japonští hráči nejvíce natěšení na Wii

Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

Martin Zavřel

Vzhledem k tomu, že balení hry obsahuje dodatečný ovladač Wiimote a samotná hra tedy prakticky stojí pouze dvě stovky, je těžké ji hodnotit. Přesto se nemohu ubránit povzdechnutí, že některé minihry jsou příliš jednoduché a příliš rychle je po zábavě. Mohlo jich být více a mohly být propracovanější. Díky jednoduché hratelnosti i ovládání vám asi Wii Play nevydrží v konzoli tak dlouho jako vychytanější Wii Sports, ale i dobré kousky se tu najdou (hlavně tanky, kulečník, hokej a rybaření).