V8 Challenge - recenze
6/10

V8 Challenge - recenze

5. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Podobně jako jsou v Americe populární závody Nascar, v Austrálii letí série V8 s okruhovými závody osmiválcových vozů Ford a Holden, které si vzala za námět hra V8 Challenge od tamní divize EA Sports.

Autor: Leon
Publikováno: 5.června 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Švédská firma Digital Illusion (DICE) se pomalu, ale jistě, stává specialistou na simulátory okruhových závodů. Po úspěšném Swedish Touring Car Championship 2 a Rallisport Challenge pro Xbox (brzy bude následovat i PC verze) má na svědomí další okruhové závody - V8 Challenge, které vznikly pod záštitou EA Sports. Díky této specializaci se dá předpokládat kvalita, ale také určitý stereotyp. Podívejme se tedy, co V8 Challenge nabízí.

Popis závodní série V8
Asi tak, jako jsou v Americe populární závody Nascar, tak nějak jsou v Austrálii oblíbené závody série V8. Většina z vás o těchto závodech asi nikdy neslyšela, takže nebude na škodu si o nich něco povědět. Jde o okruhové závody osmiválcových vozů značky Ford nebo Holden - rivalita těchto dvou značek je u protinožců obrovská. Jezdí se na australských okruzích, nejznámějšími jezdci jsou Mark Skaife, Paul Morris nebo Jason Brigit, z týmů pak Holden Racing Team, Holden Young Lions či Castrol Perkins Racing Team.

Jen s částečnou licencí
Ač se to zdá u Electronic Arts skoro neuvěřitelné, nepodařilo se jim získat veškeré licence na tyto závody. Je to způsobeno především tím, že se u Codemasters připravuje hra V8 Supercars na prakticky totožné téma. Veškeré licence jsou tak rozděleny zhruba půl na půl. Výsledek je pak takový, že EA získali práva na značku Holden, kdežto Codemasters na Ford. Nemusíte se ale bát, že by jste ve V8 Challenge nenarazili na Ford. Narazíte, ale v nelicencované podobě - bez patřičných reklam, v jiných týmech, s jinými jezdci. Podobný problém je i u tratí, kde se podařilo sehnat licence jen na 4 australské okruhy - Bathurst, Adelaide (trať známá z F1), Sandown a Queensland Raceway. Protože tak malý počet tratí by byl pro hru velmi málo, byla hra doplněna o 4 švédské okruhy.

Herní módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve hře nenajdete mnoho herních módů - vedle jednoho závodu a závodu proti času je to už jen šampionát. V něm se jede na zmíněných 8 okruzích - na každém se závodí dvakrát ihned za sebou během celého víkendu. To má pro hráče tu výhodu, že může ihned využít zkušeností z nacvičeného okruhu, na druhou stranu není tak zajímavé jezdit 2x to samé. Hra vás nenutí dokončovat závody na předních příčkách, abyste postoupili do dalšího závodu, takže se na konec šampionátu můžete dostat docela rychle. Zvláště, pokud budete přeskakovat testovací dny, tréninky i kvalifikaci. Tím si ovšem nevychutnáte ten okamžik, kdy máte pocit, že jste okruh dokonale poznali, lepší už být nemůžete a teď to půjdete soupeřům natřít.

Na dnešní dobu je herních módů málo a navíc ani nejdou příliš do hloubky. Důsledkem toho může být ztráta hratelnosti a omrzelost ze hry. Pro ty, co mají rádi co nejpřesnější podobu závodů, mám další špatnou zprávu. Hra omezuje jak co se týče maximálního počtu závodníků na trati (14), tak co se týká volby nejdelšího závodu (25 kol). V8 Challenge si ani v ostatních ohledech nechce hrát na ultra-realistický simulátor. Máte sice možnost nastavovat a ladit si svůj vůz, ale vše se děje přijatelném měřítku. Obecně se mi zdá, že trend v automobilových simulátorech rozhodně nesměřuje k ultrasimulátorům typu Grand Prix Legends nebo Nascar 4, ale spíše k mixu arkády a reality. Tak nějak je na tom i V8 Challenge.

Jízdní vlastnosti...
... spadají spíše do té realističtější části hry, což je hlavně zpočátku dost velký nezvyk. Po prvním spuštění hry a vyjetí na okruh se asi budete divit, proč jste tak často mimo trať. Po nějakém čase přijdete na dva zásadní důvody, proč tomu tak je. Tím prvním je příliš velká akcelerace ze zatáček, po které následuje protočení zadních kol a nevyhnutelný smyk. Druhou, možná ještě častější příčinou je zablokování kol při brždění do zatáčky - v tom okamžiku je vůz neřiditelný, pokračujete rovně a nepomůže ani puštění brzdy, protože brzdy už jsou zablokované. Trvá to určitý čas, než si na tyhle dvě základní podmínky úspěšného závodění zvyknete, ale alespoň máte pocit, že se skutečně učíte jezdit a že je to reálné.

Jen bych chtěl upozornit, že není ideální ovládat V8 Challenge i další podobné hry přes klávesnici. Stisk klávesy totiž značí buď plný plyn (protočení kol a smyk) nebo maximální brždění (zablokování kol). Logicky je proto lepší ovládání přes joystick či ještě lépe přes volant s pedály, kde můžete krásně ovlivňovat velikost přidání plynu i brždění.

Umělá inteligence a grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Problémy s umělou inteligencí, které se pravidelně vyskytují u všech okruhových simulátorů včetně F1, se nevyhnuly ani V8 Challenge. Občas do vás někdo narazí, někdy se nesmyslně protivníci srazí sami, což je časté zvláště při startech, na druhou stranu jsou soupeři pomalí na rovinkách, takže je tam docela v pohodě předjedete. Na rychlejších okruzích proto není větším problémem vyhrávat, na techničtějších je to obtížnější, zvláště když děláte chyby. Jak jsem ale říkal - tyhle nedostatky v umělé inteligenci jsou u těchto her obvyklé, takže si jich možná ani nevšimnete.

Asi nejsilnější stránkou hry je grafika. Modely aut jsou velmi podrobné a asi i přesné, textury pěkně vyvedené, tratě jakbysmet, okolí tratí působí velmi přirozeně. Tradičně odfláknuté jsou opět jen boxy s nevzhlednými 2D sprity. Nic zvláštního nejde říci o zvucích - řev motoru je prý nahraný z reálu, ale opět tak úplně věrně nezní. O jiných zvucích se nemá cenu rozepisovat.

Největší zábava se jako u většiny her dá zažít u multiplayeru. Není nad to, když se můžete poměřit ve svém závodním uměním s kamarády, čímž odpadají problémy s AI, naopak nastupují problémy s přirozenou inteligencí :) Hra nabízí jak klání po LANu, tak po inetu. Síťový kód od EA by pak měl být zárukou kvality, ale neměli jsme šanci ho otestovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V8 Challenge jsou celkově velmi slušné okruhové závody, které jsou cílené na fanoušky v Austrálii. Z tohoto důvodu se hra prodává jen u protinožců, takže v našich obchodech ji neseženete. Pokud ji přesto chcete do své sbírky, patrně si ji budete muset objednat na internetu nebo si pro ní dojet do Austrálie :) Předpokládám ale, že se u nás mnoho fanoušků série V8 nenachází - ve srovnání s fanoušky F1 je to asi zanedbatelný počet. To nic nemění na tom, že V8 Challenge je dobrá hra.

Stáhněte si: Screenshoty
Související články: Novinka, Dick Johnson V8 Challenge minirecenze (03/2000)

Leon