Autor: Bergy Publikováno: 21.prosince 2001 |
![]() ![]() ![]() Když tedy Trainz nejsou simulátorem, tak jsem si myslel, že to bude alespoň zábavná hra. Jenže od první chvíle jsem měl zvláštní pocit, jakoby této hře něco chybělo. Ať jsem hledal jak jsem hledal, nenašel jsem nic, co by jen vzdáleně připomínalo volby, kde bych si mohl zvolit nějakou kampaň nebo misi s předem nadefinovanými úkoly. Něco takového u většiny her tvoří jejich podstatu a tohle mi tady právě citelně chybí. Ať mi nikdo neříká, že by nešel vymyslet nějaký mód, kde by se hráč vtělil do role dispečera, který by řídil provoz své oblasti a řešil například nějaké vyvstalé krizové situace. Zkrátka něco, co by člověka zabavilo a co by si předtím nemusel sám vyrobit. Virtuální modelařina ![]() Neříkám ale, že editor je špatný, spíše naopak. Můžete si v něm popustit uzdu své fantazie a vymodelovat si od základů své vlastní kolejiště snů. Vy kteří jste vždycky po něčem takovém toužili, ale nikdy jste to ve skutečnosti nemohli realizovat, se asi v tomto virtuálním modelářství doslova vyžijete. Jednak si navrhnete celkový terén kolejiště (vymodelujete kopce, prohlubně atd.), který potáhnete tapetami a znázorníte tak například travnatý, písčitý či kamenitý povrch. Poté vám už nic nebude bránit v pokládání kolejí a silnic. ![]() ![]() ![]() Až budete mít hotovou infrastrukturu, můžete krajinu oživit stromy, keři, domy, auty a dalším příslušenstvím, které je k dispozici. Samozřejmě můžete stavět i tunely a nádražíčka, prostě všechno, co vás jen napadne. Po této stránce jsou Trainz docela vychytanou hrou, ale v ostatních směrech to už tak slavné není. Pokud totiž po instalaci této hry budete chtít jenom jezdit a nezabývat se stavbou, bude vám to připadat jakoby jste hráli jen jakési demo hry. Podivné chyby v grafice Aby toho nebylo málo, tak ani další vlastnosti hry nejsou příliš pozitivní. Druhou nejdůležitější věcí (po hratelnosti) bývá u her grafika. Ta zde sice nevypadá špatně, ale je jedním slovem nevyladěná. Nevím, jestli se to děje jen u mého počítače s GF2MX, ale ![]() Dalším problémem grafiky je až přílišná hardwarová náročnost. S PIII 800, výše uvedenou grafickou kartou a 256 MB paměti, byla hra jakž takž hratelná jen v rozlišení 800x600x16 s detaily na nízké až střední úrovni. Pokud jsem ale oddálil pohled, stejně se obraz místy dost cukal. Vyšší rozlišení bylo v mém případě přímo nemyslitelné a opravdu si netroufám odhadnout, jaký počítač by člověk musel mít, aby tohle chodilo v podstatně vyšším rozlišení a s detaily na max. I na Athlonu s GeForce 3 prý hra nechodí úplně plynule. Přitom i když je ona grafika celkem slušná na pohled, přeci jen to není nic z čeho bychom měli padat na zadek, a proto už tuplem nechápu, proč je tak pomalá. Vysvětlení mám asi jediné, někdo prostě neodvedl dobrou práci. Aspoň, že je do hry začleněno i různorodé počasí, takže není problém jezdit jak ve slunečném tak deštivém počasí. To je vlastně malé plus, protože u skutečné modelové železnice jen těžko modelář ztvární různé počasí. ![]() ![]() ![]() Řízení vláčků Ovládání mašinek je vyřešeno docela dobře a hlavně velmi jednoduše. Mašinky se uvádějí do provozu přímo na panelu obrazovky a ovladač je podobný klasickému vláčkovskému trafu. Dalšími tlačítky ovládáte pohledy (interní, externí a něco na způsob televizní kamery), pantograf, světla a troubení lokomotivy. Nic jiného ovládat nejde a vlastně to ani nepotřebujete. Pokud máte zapnutý interní pohled, kabina je hezky zpracovaná a je 3D, ale jinak zcela nefunkční, opět vše ovládáte z toho samého panelu jako při pohledu externím. ![]() Závěrečné povzdechnutí V Trainz je i řada drobných detailů, které přijdou vhod. Nástupiště je hned živější než v MSTS, když na něm jsou textury pasažérů. Všude je spousta výhybek a silniční provoz také potěší. Mezi jednotlivými vlaky se můžete přepínat (je tedy možné ovládat najednou i několik vlakových souprav) nebo sledovat jejich pohyb na centrální mapě, kde jsou vyznačené i ony výhybky a semafory. Pokud chcete zajistit bezpečný provoz, musíte si pečlivě hlídat, aby vám vlaky nejely proti sobe po jedné koleji atd. Když dojedete na konečnou, lze také odpojit lokomotivu a otočit jí na opravdické točně o 180°. Odpojit jdou i jakékoli vagónky (a to i za jízdy :)) Když už jsem opravdu nevěděl co by, hrál jsem si už i na posunovače a tady se znovu ukázalo, jak moc zde chybí nějaký ten herní scénář, který by člověku dával nějaké ty úkoly a hnal ho do dalších kol. ![]() ![]() ![]() Když to tak vezmu kolem a kolem, na Trainz jsem se docela hodně těšil, ale výsledné dojmy jsou až příliš rozporuplné. Jádro myšlenky je vynikající, stavět modely železnice v počítači je výborná věc, ale musí zde být i nástroj zábavy ve formě různých her a ne jen editor. Pokud si vzpomenete třeba na Ripmax RC Simulátor (hra simulující létání s RC modely) tak i tam, ačkoli se jednalo o simulátor, se nacházelo plno herních módů, kterých mohli zábavy chtiví hráči plně využít. ![]() Stáhněte si: Video (3 MB), demo (58 MB) |
Bergy připravil: jd |