Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 27.března 2009 | Verze: X360/anglická/finální Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky od výrobce Většina misí je zcela standardních a odpovídají tomu, co se od her typu GTA očekává. Krádeže aut střídají převozy zásilek, likvidace protivníků nebo úprky před strážci zákona. Některé z úkolů však dokáží překvapit svou zábavností a na první pohled ne zcela povedenou hru posouvají výrazně nahoru. Pronásledování kamionu, honička v metru, bláznivá jízda s chlápkem s časovanou bombou nebo osvobození eskortovaných vězňů... to patří k tomu nejlepšímu, co ve hře zažijete. Tyto levely jsou opravdu vynikající a nebýt jich, patřila by hra stěží jen k průměru. Teprve poté, co jsem některé z těchto misí vyzkoušel, jsem pochopil, že Wheelman má své kouzlo, kterému lze snadno podlehnout. Zajímavé inovace? Aby hra nebyla označena za prachsprostou kopii svých slavnější konkurentů, přišli vývojáři s několika málo nápady, které také dodávají na zábavnosti. Nutno přiznat, že by se jim to i podařilo, kdyby současně celou řadu obvyklých herních mechanismů nevypustili nebo neupravili natolik, že tím hru zároveň poškodili. Ale to už předbíhám… Předně si hned po startu všimnete, že s vozidly (i motocykly) můžete provádět prudké úhybné manévry, s jejichž pomocí donutíte protivníka k nehodě nebo jej rovnou zneškodníte. Tuto trochu uměle implementovanou vlastnost jste během hry vyloženě nuceni používat, protože jinak není možné některé z misí vyhrát. Díky určitému podvádění umělé inteligence jste často obklopeni celými skupinami nepřátel, které na vás neustále útočí. Jedinou možností, jak se jich zbavit, je právě toto narážení nebo využití zpomaleného času. ![]() ![]() ![]() V levém dolním rohu obrazovky se nachází tzv. Focus ukazatel, který se nabíjí rychlou jízdou, efektními smyky, skákáním přes překážky nebo rozbíjením všudypřítomných objektů. Jakmile se dostane na potřebnou hodnotu, můžete auto zrychlit pomocí turba jako ve hře Burnout, nebo zpomalit čas, během nějž pohodlně zaměříte citlivé body na vozidlech nepřátel. Samotné zrychlení vám příliš nepomůže, protože pokud si to hra nepřeje, nemáte šanci nikomu uniknout ani nikoho dohnat. Ať už se jedná o malý Fiatek nebo čtyřtunovou dodávku s jedinou funkční pneumatikou, vždy mají akceleraci blížící se startu bojové stíhačky. Je sice pravdou, že poměrně často pomáhá toto nerealistické chování hratelnosti, ale ještě častěji vás bude štvát svou nevyvážeností. Naopak, ničení vozidel ve zpomaleném režimu je nesmírně efektivní i zábavné, ale nebyla by to firma Midway, aby tak trochu nezkazila každý svůj dobrý nápad. Tvůrci se totiž rozhodli, že nekonečné zástupy nepřátel jsou tím nejlepším řešením, jak vám znepříjemnit život. I kdyby se vám tedy podařilo zlikvidovat všechny nepřátele v okolí, spolehněte se na to, že už v další zatáčce se zázračně vyrojí další skupina, která zaútočí s ještě větší agresivitou. Návod, jak přežít? Předcházející řádky dávají asi na srozuměnou, že pod neustálými útoky nelze dlouho vydržet s jedním vozidlem. Proto máte k dispozici další ze speciálních schopností, která vám umožňuje přeskočit za jízdy na jiné, nepoškozené vozidlo nebo motocykl. Stačí podržet tlačítko na gamepadu a ve správný okamžik pustit. Celá akce vypadá trochu legračně, ale plní svůj účel dostatečně. Snad jen trochu podtrhuje hodně přestřelenou arkádovost hry, protože jen málokde uvidíte tak očividné podvody v chování protivníků jako tady. ![]() ![]() ![]() Vedlejší herní náplň Menší část hry tvoří third-person přestřelky, relativně jednoduché, ale funkční. Automatické zaměřování je kombinováno s volným a ovládá se obdobným způsobem jako v mnoha jiných hrách. Líbilo se mi, že za překážkami lze zakleknout a stiskem střelby následně vykouknout a střílet. Naopak, naivně rozmístěné výbušné barely činí tyto pasáže až přespříliš jednoduché, což však může spoustě hráčů vyhovovat - nikdy nebudete mít větší problém s dohráním. Hra je skutečně velmi jednoduchá a dá se pohodlně dokončit během šesti nebo osmi hodin. Je samozřejmostí, že mimo příběhové linie tu najdete i spoustu vedlejších misí, od obligátního taxikaření, přes úniky před smečkami nepřátel, krádeže vozidel na zakázku až po likvidace určených cílů. Dále tu jsou různé závody, sbírání zásilek na čas nebo rozbíjení majetku města. Integrovaná mapa obsahuje takových úkolů několik desítek a přestože nenabízí nic převratného, přinejmenším spolehlivě prodlouží herní dobu o několik dlouhých hodin. ![]() ![]() ![]() Technické zpracování Wheelman používá osvědčený Unreal Engine 3.0, který na Xboxu 360 běhá dokonce v plném HD rozlišení, tedy 1080p. Zřejmě se to však podepsalo pod určitou poloprázdnost místních ulic. Aut i chodců je tady méně, než bych čekal - alespoň vše běží zcela plynule a bez záseků. Některé městské čtvrti vypadají celkem povedeně, avšak větší část španělské metropole působí spíše sterilně a bez nápadu. Částečně je to způsobeno tím, že v Barceloně nefunguje střídání dne a noci nebo změna počasí, ale už to nevysvětluje mizernou kvalitu mnoha doprovodných filmů s mnohdy až strašidelně odfláknutými texturami nebo modely postav. Snad jen občasné výlety do úzkých uliček plných odpadků připomenou některé ze slavných filmových honiček a dovolí vám nasát tu správnou atmosféru středomořské architektury. Velmi dobře také působí zpomalené záběry, pokud se vám podaří najet na některou z mnoha kaskadérských ramp a proletět se pár desítek metrů vzduchem. Neměl bych zapomenout zdůraznit, že modely aut jsou reálné. Našel jsem zde Opel Corsa, Pontiac GTO nebo třeba malý Smart. Většina vozů však není evropské provenience nebo jsem je nedokázal rozpoznat. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Závěr Wheelman má spoustu pozitivních vlastností. Mnoho misí je až nečekaně zábavných, ovládání lze s trochou tolerance akceptovat a pár nových prvků je určitým osvěžením jinak stále dokola recyklovaného žánru. Pravdou však je, že vývojáři některé z klasických prvků zcela opomenuli a jiné nenavrhli úplně optimálně. Zejména podvody umělé inteligence mě občas vytáčely, ale rozumně stanovená obtížnost nečiní hru frustrující. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa... Související články: Dojmy z dema, Novinky, Riddick: Assault on Dark Athena dojmy |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v 2K Czech; psaní bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |