The Walking Dead: Season 2 - recenze 5. epizody
8/10

27. 8. 2014 22:02 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

Konečně se při hraní The Walking Dead zasmějete. Většina známých už je po smrti, hrstce zbývajících omrzají prsty a už pár dní nikdo neměl pořádně co do chřtánu. Zrovna se ale na noc utábořili pod trafostanicí, rozdělali oheň a Luke se pochlubil, že má narozeniny. Čas slavit! Bonnie vytahuje poslední flašku rumu, kterou schovávala pro zvláštní příležitost, a po několika rundách vybublává historka o tom, jak si Luke užíval s Jane a zapomněl na stádo dotírajících zombíků. „Chtěl jsem aspoň na deset minut zapomenout na to všechno, co se děje kolem,“ hájí se. „Deset minut? To je víc, než kolik bych teď vydržel já,“ odpovídá šklebící se Mike.

Dospěláci si rázem uvědomují, že mezi nimi sedí malá Clementine, která je ještě stále pod zákonem. Ta ze sebe, již pod mojí taktovkou, vysoukává zhruba stejnou reakci, na níž bych se v jejím věku zmohl i já: „Vy se bavíte o pusinkování a tak, že jo.“ Vteřinka ticha. „Pusinkovali jste se vůbec?“ přisazuje si Mike.

„Můžu potvrdit, že na pusinkování vůbec nedošlo,“ rozsekla hlavní spor večera Jane, Kenny odešel hlídkovat, kamera se pomalu oddálila a divák/hráč se spokojeně usmál. Konečně žádné drama, konečně žádné hádky… konečně jen klidná melancholická konverzace ve skupince přátel. Všichni byli zubožení a všichni postrádali své nejbližší, ale i v těch nejtemnějších chvilkách je nutné chytat zbytky světla a užívat si jej. Moc dobře totiž víte, že hned za rohem číhá smrt.

Winter is coming

Čtvrtá epizoda druhé série The Walking Dead skončila dost neslavně a vězte, že přímo navazující pátá epizoda nepřichází s žádným překvapením. Začalo se střílet, nebe žádné kouzlo neseslalo a lidé to schytali. No Going Back je poslední epizodou druhé sezóny (recenze předchozích najdete za těmito odkazy: první; druhá; třetí; čtvrtá), která pokračuje ve vraždícím trendu nastoleném předchozími díly. Pokud se na druhou sérii teprve chystáte, vězte, že nad dialogovými volbami nemusíte kdovíjak dumat, protože dříve nebo později skoro všichni pojdou a vy s tím vůbec nic neuděláte.

Ještě aby jo. Jste přeci jen malá Clem. Tahle kudrnatá holčička se sice o sebe umí postarat a dospěláci na ní často spoléhají, ale stále je pouze kudrnatou holčičkou s vysokým hláskem a velkýma očima. Když jimi koulíte, dokážete chvilku uklidnit i Kennyho, který se jinak nachází na pokraji nervového zhroucení, a jeho afektové záchvaty děsí celou skupinu. Chvilku nato sice už zpytuje svědomí, jenže dvě chvilky nato už zase šikanuje bezbranného ruského puberťáka. Dáte mu ještě coby starému kamarádovi šanci, nebo definitivně seznáte, že je mimo? Vaše volba může mít sáhodlouhé následky.

Není to lehké. Po dobu několika epizod se hrdinové přesouvají z místa na místo, ale po celou dobu jim chybí jeden jasný cíl. Jejich stavy spolehlivě řídnou. Někdy za to mohou stáda nemrtvých, jindy ostatní skupinky agresivních přeživších a občas přijde zubatá prostě proto, že je venku zima a dotyčný pojde vyčerpáním.

Tam a zase zpátky, nebo tam a ještě dál?

Již recenze čtvrté epizody si stěžovala na „bezcílné bloudění skupinky přeživších, které vede odnikud nikam“. A je smutným faktem, že ani finální díl na tomto stavu nic nezměnil. Tedy, záleží na vašich rozhodnutích. Pátá epizoda sice nese podtitul No Going Back, ale paradoxně se může jednat právě o návrat do dobře známého místa. Anebo naopak může jít o vstup do docela nové kapitoly. Jinými slovy, zdejší finále je jedním z mála momentů, kdy se vaše volby skutečně zásadně promítnou do dění a významně ovlivní i start již potvrzené třetí sezóny The Walking Dead.

Těžko předvídat, kam se bude děj ubírat a je zajímavé přemýšlet už jenom nad tím, jak se ve třetí sérii sejdou odlišné konce z druhé série. Tak či onak, hratelností jistě půjde o to samé. Tedy o filmovou adventuru, kde výjimečně uděláte pár kroků, seberete pár předmětů a prostřelíte několik shnilých mozků, ale většinu času jen sledujete cut-scény, vedete dialogy a pozorujete psychický kolaps lidí kolem.

Scénáristům se obecně daří připravovat vaše odpovědi tak, aby plus minus odpovídaly jednání, po jakém by sáhl i normální člověk ve skutečném životě. Zrovna v páté epizodě však došlo na situaci, při níž jsem se chtěl zcela logicky bránit, ale hra mi tu možnost nedala a dotyčná postava Clementine odsoudila. Nebylo to fér a coby hráč jsem si připadal podvedený a bezmocný.

Přesto šlo o zdařilou dvouhodinovou koncovku. Pátá epizoda měla zkrátka vše, co od této herní série očekáváte. Výborné dialogy, dobré herecké výkony a pamětihodné scény, během nichž se střídají momenty naprostého klidu i nervy drásající akce. Jsem rád, že závěrečnou čtvrthodinku už mám za sebou. Znovu bych už ty volby činit nechtěl a stále nevím, zda jsem se rozhodl správně. Jenže existuje tu vůbec něco jako správné rozhodnutí?

Nejdelší epizoda druhé série The Walking Dead je zároveň epizoda nejlepší. Důstojně završuje dosavadní příběh a rovnou připravuje půdu pro třetí sérii.