The Hobbit - recenze
5/10

The Hobbit - recenze

4. 12. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zatímco v Austrálii si fanoušci Pána Prstenů užívají třetí díl filmu, u nás se prozatím můžete vžít do role hobita Bilbo Pytlíka v této akční hře, která vychází z knižní předlohy a je určena pro mladší publikum.

Autor: ABE
Publikováno: 4.prosince 2003
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne

Obrázek zdroj: tisková zpráva Her na motivy Pána prstenů se v poslední době již několik urodilo, ale trochu stranou zájmu a pozornosti herních vývojářů a vydavatelů zůstával příběh Bilba, který se odehrál před Pánem prstenů a který popisuje knížka Hobit. Byl by hřích toto lákavé téma nezpracovat, zvláště v době, kdy v kinech začíná kralovat závěrečný díl filmové trilogie a tudíž potencionálních kupců teoreticky existuje spousta. Něco takového si nejspíš řekli u Vivendi a narychlo splácali third-person akční adventuru s příběhem z Hobita. Jako pojistku přidali podtitul The Prelude to the Lord of the Rings, aby každý hnedle poznal, že se jedná o hru z prostředí Středozemě, a šup s tím na pulty obchodů, aby na předvánočním trhu prodali co možná nejvíce kousků.

Akční adventura ve stylu Harry Pottera
Vzhledem i konceptem je The Hobbit velmi podobný akčním adventurám s příběhy malého kouzelníka Harryho Pottera. Celou hru projdete s jednou postavou, ne však Harrym, ale v roli hobita Bilbo Pytlíka. Postavičku vidíte z pohledu třetí osoby pěkně zezadu a jelikož je hra spíše pro mladší hráče, tak většina hry se nese v duchu všelijakého hopsání, přeskakování, sbírání drahokamů a sem tam nějakého toho boje. Zatím jsou tedy obě hry, až na námět, v podstatě stejné, odlišnosti tu však jsou. Především Hobbit má alespoň o dvě třídy horší zpracování. Grafikou počínaje a ovládáním konče.

Bilbo nevypadá moc jako hobit, ale spíš jako zakrslý dredař, samozřejmě kromě oblečení. Mě osobně připadal vysloveně hnusný, ostatně stejně jako mnoho dalších postav, které cestou potkáte. A jestliže některé postavy nejsou ošklivé svým vzhledem, tak jsou rozhodně všechny podprůměrně zpracované. I při nejvyšších detailech jsou charaktery hrozně hranaté a narozdíl od některých scenérií (třeba Hobitín) se na ně prostě skoro nedá dívat. Jediným plusem je, že po většinu hry se Bilbo pohybuje osamocen, takže budete pohledu na hranatého Gandalfa či jiné známé hrdiny ušetřeni.

Příběh podle knihy
Celá hra je rozdělena na 12 levelů, které vcelku věrohodně mapují Bilbovu cestu z Hobitína přes Mlžné hory až k Osamělé hoře, kde drak Šmak hlídá ukradený trpasličí poklad. Pokud jste četli knížku, budete docela dobře vědět, co vás v tom kterém levelu čeká. Drobné odlišnosti tu samozřejmě jsou, protože by levely byly jednak moc krátké a také místy dost nudné.

Například v Mlžných horách se odehrávají levely hned dva. V tom prvním je vaším úvodním úkolem najít něco dřeva na podpal, jenže se to trochu zamotá, takže než se vrátíte zpět ke svým přátelům, projdete skoro celé hory. Druhý level se odehrává v jeskyních pod horami a vaším úkolem je dostat se ven. Ti, kdo příběh Hobita znají, jistě ví, že právě na konci tohoto levelu se setkáte s Glumem a najdete Prsten.

Ovládání, kamera a souboje
Ovládání Bilba podle mě není zrovna nejlepší. Tedy ne že by nebylo jednoduché, stačí vám několik kláves a myš. Problém je spíše v tom, že nejde nijak nastavit sensitivita myši (nebo jsem alespoň nenašel kde) a na můj vkus se Bilbo otáčí příliš pomalu.

Problémy občas dělá i automatická kamera, která se například při šplhání do výšky občas nesmyslně strašně rychle otočí a vy spadnete zpět dolů, což má často fatální následky. Naštve to o to víc, že ukládat nelze kdykoliv, ale jen na předem daných místech. A opakovat několikrát tu samou pasáž nějak extra zábavné není.

Samotné souboje naštěstí nejsou moc těžké a je na nich vidět, že tato hra je určena spíše pro mladší nebo nezkušené hráče. Bilbo má zpočátku jen dvě zbraně - svou vycházkovou hůl a prak, později najdete ještě mečík zvaný Žihadlo a to je vše. Kromě zbraní můžete vlastnit ještě několik předmětů jako jsou léčivé a proti-jedové lahvičky nebo brašnu na více kamení do praku. Tyto a několik dalších věcí lze nakupovat po dokončení každé mise za nasbírané drahokamy nebo je nalézt přímo ve hře.

Zlodějské odemykání truhel
Abych však na Hobbita neházel jen špínu, musím říct, že některé věci se mi v něm také docela líbily. V bojích je možné používat klávesu pro rychlé otočení se k protivníkovi, což trochu eliminuje pomalou myš. Za každého zabitého nepřítele navíc dostáváte trochu zkušeností a po dosažení určitého množství vám přibudou navíc nějaké životy. Kromě toho lze občas nalézt svitek, na kterém je popsané nějaké jednoduché kombo, které vám hraní ještě více usnadní. Tato se můžete naučit například skákat pomocí své vycházkové hole, díky čemuž se dostanete i do jinak nepřístupných míst.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Interakce s okolním prostředím není příliš bohatá, až na malé výjimky se omezuje na sbírání předmětů a občasné stisknutí tlačítka nebo páky. Mnohem zajímavější je otevírání truhel. Bilbo se k trpaslíkům přeci přidal jako profesionální lupič, takže při otevírání truhel si na lupiče tak trochu zahrajete i vy. Většinu jich totiž chrání určité mechanismy a jen v určité poloze jdou odemknout. To znázorňuje zelená barva a právě ve chvíli, kdy na ni ukazuje ručička, musíte stisknout klávesu pro používání. Opakem je barva červená, pokud se o odemknutí pokusíte na ní, spustíte past. Při odemykání truhly jste navíc limitováni časem, což dělá tuto činnost více zajímavou a napínavou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově na mě Hobbit nepůsobil moc dobrým dojmem, buď jsem už příliš starý a nedokážu ocenit hru pro malé děti (ovšem třeba Harry Potter se mi líbil) nebo je tato hra opravdu trochu odfláknutá. Ne že by úkoly v jednotlivých levelech nebyly nápadité, v rámci možností daných knihou je jejich náplň až překvapivě rozmanitá. Několikrát musíte hledat třeba nějaké ztracené součástky do přístroje, který vám otevře cestu dále. Přeskakovat přes všelijaká ostrůvky nad hlubokými propastmi nebo hlubokou vodou (Bilbo neumí jako každý slušný hobit plavat). Spíše se mi nelíbilo samotné zpracování, které je na dnešní dobu zastaralé, okolní krajina je často taková nijaká, postavy jsou ošklivé a hudba také příliš nezaujme.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Patch, Cheaty...

Související články: Novinky, Více o hrách s tématikou Pána Prstenů

ABE
autorovi je 20 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie (všechny články autora)

ABE

Akční adventura pro mladší hráče, kterou doporučuji pouze těm fanouškům Pána prstenů, kteří musejí mít doma všechno, co na dané téma vyjde. Jestliže sháníte zábavnou hru pro svou malou ratolest nebo něco na odreagování pro sebe, sáhněte raději po rok starém Harry Potterovi, který je mnohem zábavnější a ve všech ohledech lepší hrou.