Superbike 2001
zdroj: tisková zpráva

Superbike 2001

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 10. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Superbike 2001 - recenzeAutor: LeonPublikováno: 7.října 2000Už po půl roce od...


Superbike 2001 - recenze

Autor: Leon
Publikováno: 7.října 2000

Už po půl roce od verze 2000 vydává EA Sports další díl simulátoru Superbike 2001 a tak se vkrádá myšlenka, co nám vlastně přináší nového?

 Novinky oproti Superbike 2000
Superbiky jsou v naší zemi bohužel hodně ve stínu klasických závodů Moto Grand Prix. Maximálně se můžeme dozvědět ve sportovních zprávách, že někdo vyhrál závod superbiků a i tato informace se dostane většinou do zpravodajství jen proto, že zajímavější zprávy asi pro redaktory nejsou. Kdo má ovšem možnost sledovat na Eurosportu tyto závody, jistě se mnou bude souhlasit, že jde o závody nesmírně zajímavé a divácky velice atraktivní. Přispívá k tomu nejen krása, výkon a zvuk těchto supervýkonných strojů, ale i velká konkurence a vyrovnanost závodníků. Není divu, že ve Velké Británii i Americe jsou závody superbiků ohromně populární. Toho si jsou vědomi u EA Sports a začali vydávat sérii Superbike (SBK). Vydání SBK 2000 a verze 2001 dělí pouhý půlrok. Minulé verzi nebylo moc co vytknout a je téměř jisté, že se obě verze budou lišit pouze minimálně. Pojďme se tedy na hru blíže podívat.

Už nikoho nepřekvapí, že EA vlastní oficiální licenci k těmto závodům. Můžete si tak vybrat ze skutečných jezdců, motorek i tratí. V nové verzi došlo k přidání dvou motorek (Honda VTR 1000SP a Bimota SB8R) a tří okruhů (známá Imola v Itálii, španělská Valencie a méně známý okruh Oscherslebe v Německu). Celkový počet 15 okruhů je více než dostatečný, zvláště když nechybí má oblíbená Laguna Seca i hodně neméně oblíbený rychlý Hockenheim. Pokud mohu soudit, jsou okruhy zpracovány na slušné úrovni. Jedinou výtku v tomto směru mám k okruhu Donington, který se letos dočkal velké přestavby, což ale v EA jaksi nevzali v potaz a tak v SBK 2001 je stále starý typ okruhu. Toho si ale všimnou jen skuteční znalci.

Mezi jezdci nechybí ani český jezdec Jiří Mrkývka, který letos absolvoval seriál závodů, bohužel se nedočkal žádných bodů. Jeho soukromá Ducati prostě na tovární speciály nemá. Jinak jsou tu všichni známý jezdci - letošní mistr Collin Edwards, japonští kamikaze Haga a Yanagawa, minulí mistři Fogarty, Corser a Slight atd.

 A samotná hra?
Je vynikající. Co zaujme ihned po několika vteřinách jízdy a co vás pravděpodobně budu fascinovat i nadále, je grafické zpracování a zcela určitě motion-capture jezdců. Skoro si nedovedu představit, jak by se závodník na motorce mohl pohybovat reálněji. Skvěle se naklání v zatáčkách, vzpřímí se při brždění před zatáčkou, po pádu těžce zvedá a roztlačuje motorku, při prudkém brždění skoro letí přes řídítka. Snad jedině na dlouhých rovinkách by měl zalehnout více na řídítka, ale to už zase hledám drobné chybičky ve skvěle odvedené práci. Podobně je možno pochválit i simulaci pádů a srážek, které se zdají být jako ve skutečnosti a takřka nikdy se nestane, že by byly dvě kolize totožné. No a odstavec pochval zakončím zmínkou o reálném chování motocyklu. Pokud si vypnete veškeré helpy při jízdě a zvýšíte realismus jízdy, zjistíte, že jenom udržet tohle jednostopé vozidlo na asfaltu už vyžaduje určitý nácvik a dlouhý trénink na každé trati. A jenom skuteční mistři se naučí využívat kontrolovaného smyku všech kol při výjezdu ze zatáček. Velice efektní (ale ne efektivní) je jízda po zadním kole. Pokud podržíte plyn a neuberete (prostě to přeženete :), může se vám stát, že padnete na pr..., ehm..., záda.

Pokud jsem si také všiml, tak každá motorka má jiné vlastnosti. Třeba Honda má hodně krátké převody a takový pisklavý zvuk, kdežto Bimota s motorem od Suzuki má převody naopak dlouhé a zvuk motoru je nádherně hluboký. Myslím, že je skoro zbytečné zdůrazňovat, že si sami máte možnost měnit parametry motocyklu. Na výběr máte tradiční módy Quick start, Training, Single Round (jeden závod) a Championship. Pěkně je před závodem navozena atmosféra skutečných závodů takovou maličkostí, za jakou je jistě možno považovat přítomnost krásných slečen s nezbytným slunečníkem u každého závodníka. Řeknete si možná zbytečnost, ale potěší :)

 Změny počasí a komentář ve 4 jazycích
Grafika se taky povedla - nádherné textury, kvalitní modely a k tomu už zmíněný kvalitní motion capture. Od verze 2000 přibylo pár nových efektů - kouřící pneumatiky, odletující kola a hlavně povětrnostní vlivy - od slunečného počasí přes zataženo až po déšť. U deště je nádherně udělané dopadání vodních kapek na přední štít na motorce (když si zvolíte některý z pohledů za řídítky). Jenom si nejsem moc jistý, jak velký vliv má počasí na ovladatelnost motorky, já jsem totiž žádný velký rozdíl nepozoroval. Zarážející to bylo zvláště na mokré trávě mimo trať, kde motorka seděla jako přišitá. Určité pochybnosti mám také o opotřebování (nebo spíše neopotřebování?) pneumatik. Ale to už zase rejpu :) Ještě si neodpustím poznámku o okolním prostředí, které je přes všechnu snahu hodně statické.

Zvuky motorky i zvukové efekty jsou vcelku kvalitní, horší je to s komentářem, který si ale můžete pustit celkem ve 4 jazycích (anglicky, německy, francouzsky, italsky) od známých komentátorů. Jak je už je u těchto her tradicí, máte si možnost celý závod nejen znovu přehrát, ale také si ho uložit například pro pochlubení se kamarádům. Kamery jsou po okruzích umístěny stejně jako při přenosech v televizi (resp. na satelitu), což dodává záznamům nádech skutečných závodů.

 Proč ne i Road Rash?
Engine hry je celkově vynikající a jenom nechápu, proč ho EA nepoužije na hru typu Road Rash (vzpomínáte si ještě?), která podle mého názoru na současném trhu chybí. Pro ty, kteří si hru Road Rash nepamatují Road Rash (nebo ji nikdy neviděli) - šlo o hru, kde se na motorkách závodilo po skutečných silnicích. Za vydělané peníze se kupovaly nové motorky, honili vás policajti (taková moto obdoba NFS). Největší zábava ale spočívala ve shazování ostatních jezdců, ať už skopáváním nebo mlácením řetězem a baseballovou pálkou. A celé to bylo okořeněno skvělým humorem a vizáží závodního gangu. Když jsem si tak teď na tu hru vzpomněl, asi ji půjdu odněkud vyhrabat a zahrát si ji :) Snad se někdy dočkáme dalšího pokračování Road Rash.

Trošku jsem odbočil od Superbike 2001. Vracím se ale v pravý čas, abych provedl závěrečné shrnutí. Hře samotné nelze vcelku nic moc vytknout. V EA Sports opět odvedli kvalitní práci (to už je u nich ostatně skoro tradicí). Přesto nemohu hru doporučit každému. Pokud máte doma verzi Superbike 2000, je pro vás zbytečné kupovat novější sérii. Ovšem pokud ji doma nemáte a jste navíc velký blázni do motorek, určitě neprohloupíte při zakoupení Superbike 2001. Stejně ale většina hráčů v Čechách investuje raději do NHL 2001 nebo si ještě pár dní počká na fotbal FIFA 2001 (inu zákony trhu jsou neúprosné a peněženky hráčů jsou věčně poloprázdné). Pokud jste stále na vážkách, zkuste si třeba oficiální demo z naší download sekce a pak se rozhodněte sami.

Leon



Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články