SSX Blur - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

SSX Blur - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

5. 5. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Oblíbená snowboardová série se po úspěchu na různých platformách přesouvá na Nintendo Wii, kde křižování sjezdovek a provádění mnohdy krkolomných triků získává zcela nový rozměr skrze speciální ovládání.

Autor: Dick
Publikováno: 5.května 2007
Verze hry: prodávaná/anglická/Wii
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Příchod prvního SSX na Playstation 2 byl trochu jako zjevení. Autoři téhle snowboardové arkády (ano arkády, simulace to opravdu není) nám totiž ukázali, jak je broušení hor ostrou hranou prkna zábavnou a především oddechovou činností, které nemůže jen tak něco konkurovat. První SSX zkrátka a dobře uspěl jak u odborné kritiky, tak i sklidil obrovské ovace od hráčů, kteří podlehli sněhovému šílenství s návykovou hratelností. Čas nám trochu pokročil, rok se přehoupl na číslovku 2007 a před námi stojí nový, v pořadí už pátý díl nazvaný prozaicky SSX Blur. Jeho hlavním tahákem je skutečnost, že vychází exkluzivně pro novou konzoli Wii od Nintenda a samozřejmě nabízí ovládání skrze revoluční nunchuk a wii-mote.

Příchod SSX na Wii byl pro spousty fandů původní hry ostře sledovanou událostí. Aby taky ne, když všichni očekávali, že díky ovládání hra získá zcela nový rozměr, vše bude mnohem kontaktnější a osobnější než kdykoliv předtím. Bohužel, jak asi tušíte, vše nedopadlo podle těchto představ a před námi leží další sice zábavné, ale nijak zásadní pokračování té nejoblíbenější snowboardové série.

 Lekce první: Poznejte své prkno
Ať už máte s celou sérií bohaté zkušenosti, či jste naopak úplným nováčkem a je pro vás velkou neznámou, vaše první kroky by měly směřovat k tutoriálu. Totiž pustit se do hry s tím, že se všechno naučíte za pochodu, zkrátka u podobného titulu není ani dost dobře možné. Ovšem je otázkou, nakolik vám bude tutoriál dobrým učitelem a kolik vám toho dá. Ovládání a samotné triky jsou rozděleny do několika lekcí (zatáčení, skoky, graby, flipy atp.) a pominu-li skutečnost, že se relativně dlouho načítají, pozor na to, aby vás od vlastního hraní neodradily.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ačkoli byste se zde měli naučit úplné základy, některé úkoly ke splnění jsou někdy natolik složité, že je po několika nevydařených pokusech frustrovaně opustíte. A to je chyba! Jedinci se silnějšími nervy tutoriál možná projdou, ti slabší na to rezignují a budou hledat útočiště v manuálu, který budou mít v prvopočátcích hry otevřený na klíně a neustále do něj nahlížet.

 Lekce druhá: Ovládněte první sníh
Okamžik, kdy se poprvé postavíte na sjezdovku, je hrozně fajn. Dolů pod vás se rozvíjejí kilometry sjezdovek s nejrůznějšími přírodními či umělými překážkami a jinými nástrahami, které vás dokáží během jízdy pořádně potrápit. Chvíli si vychutnáváte ostré sluneční paprsky, zhluboka se nadechnete a spustíte se dolů. První, čeho si všimnete, je poměrně citlivé ovládání.

Svého jezdce tu řídíte nunchukem, kdy jemným naklánění doleva a doprava děláte mírné obloučky. Pořádně zatočit můžete vychýlením páčky joysticku do příslušného směru. Kromě toho si prostřednictvím nunchuku můžete vyzkoušet skoky (pohyb ruky nahoru), graby (pohyb příslušným směrem ve vzduchu), případně s ním udržovat balanc během railu (opět pohyby vlevo vpravo). Samotné wii-mote se potom stará o složitější triky, kam spadají například flipy nebo spiny. A aby těch triků nebylo málo, jedním z tlačítek můžete dokonce házet sněhové koule!

Doba, než se vám jednotlivé triky dostanou pořádně pod kůži, je poměrně dlouhá. Na úplném počátku se úplně běžně budete podivovat nad tím, proč váš jezdec právě udělal ten trik, který udělal, čímž se opět dostáváme k citlivému ovládání, jehož osvojení je esenciální podmínkou výborných výsledků ve hře. Takže jako kdekoliv jinde – jako nováčci tu častokrát spadnete na pusu a pokud si nezvyknete na to, že i ta nejmenší nuance v pohybu zápěstí může vyvolat nějaký trik, daleko se nedostanete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Lekce třetí: Poznejte okolí
Na skutečných horách byste bez mapy neudělali ani krok, ale tady tomu tak není. Autoři si pro nás připravili tři hodně rozsáhlé kopce, mezi nimiž se můžete přemisťovat za pomocí helikoptéry. Na první pohled to sice vypadá, že zde máte absolutní volnost a můžete se na svém prkně vydat, kam se vám umane, není to tak úplně pravda. Jednak je terén umně modelován kopci, které vám z každé strany nenásilně definují cestu, druhak pokud se odchýlíte ze zamýšlené trasy, hra vás neúprosně vrátí zpět. Tohle ve výsledku zapříčiní, že zatímco zpočátku se budete cítit volně jako pták, při desátém či pozdějším sjezdu budete znát celou sjezdovku velmi dobře, jelikož zas tak moc různých cest nenabízí.

Pokud někdo rád srovnává, z hlediska rozmanitosti exteriérů je na tom mnohem lépe takový Tony Hawk's Downhill Jam než věčně zasněžené vrcholky hor tady v SSX Blur. To se ostatně dalo čekat, jelikož v podobném prostředí není mnoho prostoru na nějaké experimenty.

 Lekce čtvrtá: Soutěže
Nejrůznější soutěže a zápolení jsou to, co dělá z bezmyšlenkovitého ježdění a provádění triků závod F1 nebo Le Mans. Samotné sjíždění kopce je sice fajn, ale rychle se omrzí. Snad právě proto jsou různě po sjezdovce umístěny místa, kde se můžete zapojit do některé ze soutěží o atraktivní ceny a vůbec poměřit síly s místní snowboarďáckou elitou. Sem spadají kupříkladu klasické závody na čas, dovádění na U-rampě, slalom nebo soutěž v co největším airu, tedy disciplíny, které nebudou fandům snowboardingu nijak neznámé. Stránkou samou o sobě jsou výzvy, kdy soupeříte s nějakým vyzyvatelem, snažíte se posbírat určitý počet předmětů na sjezdovce nebo se snažíte strefovat za jízdy makety sněhuláků koulí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Napsané to všechno vypadá fajn, avšak praxe je někdy k uzoufání. Obtížnost jednotlivých závodů je mnohdy pekelně vysoká, takže některé soutěže budete opakovat klidně i dvacetkrát za sebou, než se vám je podaří pokořit. Asi nemusím popisovat, co taková věc dělá s hratelností a to zrovna nemusíte oplývat trpělivostí buddhistických mnichů... Vůbec nejhorší v tomhle směru se mi jevil slalom, kdy právě kvůli nutnosti dokonale si podmanit ovládání není problém míjet jednu branku za druhou. Tím pádem z většiny soutěží budete odjíždět s nepořízenou s cílem najít na sjezdovce nějakou, která by byla na vaše možnosti. Těžký je někdy život snowboardistův.

 Lekce pátá: Bonusy a speciální triky
Všechno chce možná trochu času, štěstí a samozřejmě tréninku. Za vítězství v jednotlivých závodech jste po právu odměněni a vedle nezbytné medaile jako trofej obdržíte například nové prkno, odemkne se vám nějaký nový charakter nebo třeba získáte lyže. Ty můžete kdykoliv vyměnit za prkno a stejně jako s ním provádět různé šílené kousky. Skladba veškerých triků ale zůstává stejná, takže netřeba příliš jásat. Jako drobné zpestření to chvíli funguje, každopádně se nakonec pravděpodobně vrátíte k prknu.

Jistým tahákem SSX Blur měly být tzv. ubertricky, což jsou speciální a náročné triky ohodnocené opravdu velkým počtem bodů. Jejich provádění je na pohled velmi atraktivní – stačí být pořádně naboostovaný a následně pomocí ovladačů opsat určitý obrazec do vzduchu. V případě, že se vám to povede, dojde k provedení požadovaného triku. Naneštěstí i tady se projevuje požadavek na přílišnou přesnost při jeho provádění a drobnou prodlevu při spojování s dalšími triky. Častokrát tak budete mít sto chutí si na svého svěřence pěkně od plic zařvat, proč zrovna ubertrick neprovedl, i když jste jej bezchybně opsali. To je opravdu k naštvání!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Lekce šestá: Cool vzhled a kámoši
Vzhled je pro mnoho snowboardistů tím prvním a posledním a SSX Blur v tomhle ohledu není výjimkou. Vývojáři z molochu Electronic Arts vsadili stejně jako v případě minulých dílů na hodně barevnou grafiku, která svou komiksem šmrncnutou vizáží zaujme každého. To se ovšem nedá říct hudbě, kterou nelze označit jinak než podkresem. Jednoduché, hloupoučké melodie během hraní skoro ani nevnímáte a srovnání s našlápnutými soundtracky série Tony Hawk's je asi jako hodnotit zda je lepší dvacet let starý trabant nebo poslední model ferrari.

Bodíky k dobru hra dostává za multiplayer, který se skutečně povedl a oceníte jej hlavně za předpokladu, máte-li po ruce pár přátel. Spolu s ním si užijete spoustu zábavy, jelikož nabízí možnost připojit druhou dvojici ovladačů a utkat se v dnes již skoro neviděném splitscreenu. A v případě že máte pouze jeden ovladač, ani tak nepřijdete zkrátka, jelikož je zde režim hot seat, kdy se můžete s kamarády u konzole střídat a nakonec dojde k automatickému vyhodnocení výsledků.

 Lekce sedmá: Když očekávání předčí výsledek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva I když to dle dosavadního textu mohlo vypadat, že se SSX Blur nepovedl, není to tak docela pravda. U hry se budete dobře bavit, byť zpočátku není snadné do ní kvůli ovládání proniknout. Hlavní problém je spíše v tom, že do titulu byla vkládána poněkud přehnaná očekávání a výsledek rozhodně není tak růžový, jak mnoho lidí doufalo. Nehledě na téměř nulový posun oproti předchozím dílům, kdy zde není de facto žádný výrazný prvek, který by celou sérii popostrčil někam dál. Jasně, pro někoho to je možná nunchuk a wii-mote, ovšem to by to celé muselo působit mnohem sebevědomějším dojmem.

Stáhněte si: Trailery, Další videa

Související články: Novinky, SSX On Tour článek #1&článek #2
 
Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích






 
 
Dick
Smarty.cz

Verdikt:

Ať se na to díváte z kterékoliv strany, stále se jedná o ten starý dobrý SSX. Oproti minulým dílům nenabízí SSX Blur skoro žádné výraznější novinky a přidává jen možnost ovládat hru za pomocí nunchuku a wii-mote. Škoda jen, že na ovládání si budete zvykat hodně dlouho a několikrát kvůli něj budete na pokraji s nervy.

Nejnovější články