zavřít

Space Empires V - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Povedené pokračování hardcore série, které ale nepřináší tolik inovací, jen potěší vylepšenou grafikou, příjemným prostředím a tradičně vysokou úrovní hratelnosti. Tu si užiji všichni, kteří na tento typ her mají trpělivost.

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

metacritic 68/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Občas člověk narazí na nějakou hru, která už od prvního pohledu vykazuje všechny znaky přívlastku „hardcore“ strategie. Pro většinu lidí toto zjištění znamená jediné: ruce pryč. Mnohdy to je ale krátkozraké...

Autor: Jan Rod
Publikováno: 26.listopadu 2006
První česká recenze této hryVerze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 10 dnů


Odpradávna se čas od času stane, že člověk narazí na nějakou hru, která už od prvního pohledu vykazuje všechny znaky přívlastku „hardcore“ strategie nebo simulátoru. Pro většinu lidí toto zjištění znamená jediné: ruce pryč. Mnohdy to je ale krátkozraké, tak jako v případě Space Empires V. Ony totiž i hardcore hry mohou být zábavné. Určitě trvá delší dobu, než si na všechno zvyknete. Někteří v takové hře uvidí o trochu vyšší úroveň zábavy, než v genocidách mimozemských civilizací spáchaných pilkou na železo. I když jak se to vezme – i zde jsou totiž války a miliony mrtvých, které se ale s technologickou odosobnělostí promítnou jen do poválečných statistik.

 Hodili ho do vody a řekli „plav!“
Popisovat každou část Space Empires V by bylo zdlouhavé a nudné, pokusím se tedy vybrat to nejzajímavější a představit celou hru bez neustálého srovnávání s minulými díly. Tutoriál k mé mírné nelibosti pokrývá jen asi tak desetinu celého herního principu a je spíše takovým nezbytným minimem, které potřebujete k tomu, abyste se hru mohli začít učit. Což o to, to by ještě nebyl takový problém, horší je, že se vás o tomhle faktu autoři příliš neobtěžují zpravit.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V úvodní výukové misi se tak dozvíte, jak obstarat opravdu ty nejzákladnější věci. Navrhnout design lodi (ano, hra neobsahuje nic připraveného, vše musíte stvořit od píky), jak jí posouvat po mapě, nebo jak kolonizovat planetu. Případně třeba jak vyhodnotit základní faktory, které ovlivňují kvalitu planet pro kolonizaci a podobně. Bohužel, nedozvíte se tam podle mého názoru důležité věci, třeba jak impérium po úspěšné kolonizaci spravovat, případně jak vůbec bojovat nejen ve vesmíru, ale i na planetách a spoustu dalších věcí.

4X STRATEGIE
Space Empires jsou hrou, která spadá pod takzvaný 4X žánr. Tato čtyři X zastupují čtyři hlavní činnosti tohoto typu her: „eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate“, tedy česky „prozkoumant, expandovat, vytěžit, zneškodnit“. Většina takových titulů vykazuje velmi podobné znaky, mezi které patří dlouhá herní doba, mikromanagement a vysoká komplexita hraní, diplomacie, obrovské bitvy a další. Zlatý věk těchto her jsme bezpochyby zažili v polovině devadesátých let. To ovšem neznamená, že by se dnes nevyvíjely. Spíše naopak, mluví se totiž stále o dalším vývojovém stupni těchto strategií, který přidává další „X“ – „eXperience“.

Alan Emrich (herní designér, který také přednáší o hrách na amerických univerzitách) tvrdí, že první takovou hrou je Master of Orion III, kde vás hra nenutí dělat mikromanagement na nejnižší úrovni, což je podle Emricha nelogické – „Pokud jste vůdcem civilizace, měly byste si číst zprávy, které jsou vám zasílány zdola, nikoliv kontrolovat a spravovat každého zvěda zvlášť a sám“. To, jestli jsou opravdu MOOIII první 5X hrou necháme na vašem uvážení, dle mého názoru tomu tak úplně není, nicméně v případě Space Empires V se o něčem takovém mluvit nedá vůbec.

 Křehká rovnováha
Zpočátku bude asi nejtěžší udržet v impériu rovnováhu. Záleží hodně, jak si hru vytvoříte (o tom níže), ale i poté není nic jednoduchého mít s prakticky nulovou úrovní technologií celou populaci šťastnou a spokojenou. Pravidelně se mi stávalo, že se lidé bouřili a zlobili. Pokud v podobné situaci nevíte co dělat, je třeba sáhnout po manuálu, kde se dozvíte, že stačí poslat na orbitu planety nějaká plavidla – mírně nelogické? Také se mi zdálo, i když přítomnost vojenské síly asi obyvatelstvo zpacifikuje.


Technologický strom, také velmi podstatná část těchto her, je velmi propracovaný a nabízí desítky různých vynálezů. Co mě opravdu potěšilo je trochu jiný systém zkoumání (který ale byl i v předchozích dílech) – hráč má na kolo určitý počet výzkumných bodů, které představují vědeckou kapacitu, a může je investovat kam chce. Takže jde najednou zkoumat třeba deset technologií. Navíc, i když výzkum přerušíte, kumulativní číslo s počtem do něj investovaných bodů zůstane a vy můžete za několik tahů zkoumání beze ztrát obnovit, Výborné.

Obecně si v pokročilejších fázích hry musíte pomoci sami a počítejte s tím, že prvních pár herních hodin bude docela náročných a mnohdy budete mít chuť se na všechno vykašlat. Na druhou stranu, pokud vydržíte, tak taková třetí čtvrtá začatá hra už začne stát za to a od té chvíle se budete bavit. I když je pravdou, že i po týdnu intenzivní pařby budou stále oblasti, kde si příliš jistí nebudete – špionáž, pokročilejší diplomacie, nebo větší bitvy.

Space Empires totiž tradičně podporují obrovské armády vesmírných plavidel, na deset různých formací a spoustu dalších taktických vychytávek. Dobra hraní jedné hry závisí hodně na podmínkách, které definujete na začátku, nicméně pokud vyberete vítězství aliance, bude to rychlejší, jestliže zvolíte individuální a totální dominanci v celé galaxii, pak si vezměte na týden dovolenou.


 Jaký si to uděláš, takový to máš
Vyplatí se také od začátku nastudovat manuál a prohlédnout si, jaké máte volby při samotném vytváření vesmíru. Hra totiž neobsahuje žádné scénáře, ani žádnou kampaň (scénáře snad budou ke stažení od výrobce za nějakou dobu, případně fanoušci sami nějaké vtvoří) a tak se musíte prohrabat několika desítkami nabídek ras, typů vládního uspořádání, četnosti výskytu obyvatelných planet, počátečních podmínek pro průmysl a dalších parametrů, na kterých budete závislí. Vyplatí se věnovat pozornost atmosféře, která je vaší rase vlastní, od čehož se odvíjí podmínky při kolonizaci planet.

Postupem času se dostanete ale k řešení komplexnějších problémů. Těžiště Space Empires leží samozřejmě ve správě impéria, nicméně střety s protivníky jsou minimálně stejně důležité. Bitvy jsou docela věda, máte možnost dávat rozkazy i jednotlivým plavidlům (kterých mohou být desítky), nicméně při konfrontaci s počítačem je jednodušší tuto část vypustit.

V této souvislosti musím zmínit možnost multiplayeru, který je také jedním z velkých lákadel. Hrát se dá s několika protivníky a teprve tehdy zažijete opravdu strategické orgie. Počítač sice dovede být velmi chytrý především důsledný při správě svých statků, nicméně je to pořád stroj a dá se oblafnout. S oponenty z masa a kostí je to něco jiného, pak by se dalo říci, že se hra přesouvá svojí povahou spíše někam k šachovým partiím. Bohužel, sehnat několik kamarádů s týdnem volného času nebývá úplně jednoduché, ale třeba někde v pracovním kolektivu, či u mladších čtenářů s velkým množstvím volného času by to jít mohlo.


další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Od šedivých rámečků k malebnému vesmíru
Space Empires učinily opravdu veliký krok co se týká přehlednosti a pohlednosti. V rámečku můžete vidět, jak vypadaly dříve, kdy byly opravdu hrou pro úzkou skupinu hráčů s bujnou fantazií, kteří se dokázali při jejich hraní bavit v době, kdy jsme my ostatní přibíjeli emzáky nastřelovačkou hřebíků ke zdem v Quake II. To už dnes neplatí a věřím, že si Space Empires najdou své publikum mezi těmi, co sáhnou po Master of Orion III, nebo jiných sériích jako jsou Galactic Civilizations (II). Ano, Space Empires bezesporu jsou z těch jmenovaných nejtěžší, na druhou stranu ale vydrží opravdu dlouho.

HISTORIE SÉRIE SPACE EMPIRES
První hra nesla kupodivu název Space Empires I a vyšla v opravdu dávných dobách, v roce 1993 pod stále stejným studiem, Malfador Machinations. Od té doby udělala série opravdu velký pokrok, nicméně základy jsou stále stejné. Space Empires II z roku 1995 přinesly samozřejmě vylepšení a některé úpravy herního systému, schematická grafika je pořád skoro stejná. Třetí díl z roku 1997 stále setrvává ve dvojrozměrném zobrazení, jak můžete vidět na obrázcích okolo, vypadá hra opravdu hodně syrově.


Space Empires II // Space Empires III // Space Empires IV

První větší změna přišla se Space Empires IV, které přinesly první koukatelné grafické provedení. Space Empires: Starfury z roku 2003 je úplně jinou hrou, která vás zavede na palubu vesmírného křižníku a do různých soubojů v reálném čase. S pětkou přichází zatím asi největší změny.

Jde prostě o náročnější hru pro trpělivé hráče, kteří netouží pouze po hormonální (adrenalinové) nerovnováze ve vlastním organismu, ale vezmou zavděk i něčemu komplexnějšímu. Nakonec musím dodat k mírně nadprůměrnému hodnocení to, že odráží celkovou pozici hry na trhu v kontextu k ostatním, tudíž je její hodnocení „tak“ nízké – není to ani kvůli chybám či záporům, je to prostě vzhledem k její celkové atraktivitě, která je přeci jen o něco nižší, byť jde o titul velmi hratelný. HW nároky jsou: Procesor 500 Mhz, 128 MB RAM, 500 MB místa na harddisku a DX 8.1 grafická karta.

Stáhněte si: Demo, Cheaty...

Související články: Novinky...

 
Jan Rod
autorovi je 25 let, studuje na Univerzitě Karlově a mimo počítačové hry se zajímá o vliv současných a budoucích technologií na kulturu a o japonský šerm Kendó






 
 
Jan Rod

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.