Autor: J.A.Frost Publikováno: 1.ledna 2008 | Verze: X360/anglická/prodávaná Doba recenzování: 1 týden |
Tak jako v každém odvětví, i ve světě skateboardingu touží spousta nadšenců po hvězdné dráze. A že to není žádný med, to se mohou přesvědčit právě v konzolové hře SKATE, kde je kariérní mód s realisticky pojatým ježděním na čtyřech kolečkách opravdovou výzvou. Cílem je stát se tím nejuznávanějším mezi skatery. Aby to bylo možné, musíte se dostat na titulní stránky časopisů, porazit ostatní profíky a vyhrávat ve všech možných disciplínách. Užijete si tak od soutěží o největší počet bodů, nejlepší trik a závody z kopce až po dělání triků pro fotografa či kameramana, pro něž přeskakujete různé speciální překážky za doprovodu přehršle triků. Za takovou lahůdku považuji fotografování největšího karambolu, kdy si musíte při rozjezdu z kopce s následným pádem zlomit alespoň čtyři kosti v těle. TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nakupujeme a vyděláváme Kromě nakupování jsou obchody klíčové kvůli sponzorům, jelikož právě tam si je vybíráte a to na čtyři druhy vybavení. Nejprve boty, pak prkna, kolečka a nakonec i pohybový mechanismus. Samozřejmě z toho pak plynou peníze v momentě, kdy firmu zviditelníte při splnění určitého úkolu. Jezdit sice můžete, v čem chcete, ale pokud si chcete vydělat, tak jedině prostřednictvím výbavy od sponzorů. Ke kariéře ve SKATE tedy patří také peníze. Ze začátku je jich tradičně velký nedostatek, ale na druhou stranu jsou odměnou jen pro hráče, kteří je i virtuálně rádi utrácejí. Žádná velká přidaná hodnota s nimi prostě nepřichází, jelikož například součásti skateboardu jsou si všechny rovny, nijak nemění jízdní vlastnosti, a je tak úplně jedno k jakým značkám se přikloníte z pohledu hratelnosti. Díky sponzorům se také brzy proměníte v boháče, jelikož úkolů je přehršel a za každý můžete získáte peníze. Projížďka městem San Valeona trailer Variabilita prostředí je díky tomu velká a je jenom škoda, že město nemá nějakou výraznou dominantu, takže se v něm trochu hůře orientuje. Naštěstí máme mapu, která pomůže v hledání optimální cesty za vybraným úkolem nebo místem, které bych si chtěl vyzkoušet. Bohužel není tak detailní, jak by mohla být. Naštěstí se můžete díky mapě teleportovat rovnou k závodům a dalším misím, které se tu zobrazují jako ikonky. Jako tupé stádo? Velkou devizou hry je život města. Bylo by přeci jenom hodně divné, kdybyste se projížděli po prázdných ulicích a jen občas našli někoho, kdo vám dá úkol. Naopak, jezdí zde spousta aut, se kterými se určitě několikrát, stejně jako já, setkáte čelně, bočně a na další možné způsoby. Chodců je také přehršel, až by člověk občas brečel, že největší nával je zrovna v místě, které máte za úkol přeskočit. Trochu ale zamrzí, že celou hru potkáváte pořád ty samé postavy, mezi nimiž jasně vyhrává babička v zelených šatech, kterou jsem potkával zaručeně nejčastěji. Bez zajímavosti není způsob, jakým se AI těchto chodců chová. Skaterům se totiž občané statečně a rádi staví do cesty i v místech, kde by to normálního člověka opravdu nenapadlo a navíc si rádi na ulicích překáží, což působí docela legračně, když do sebe trochu po „hitmanovsku“ narážejí. Strážci pořádku a ostatní Na scéně se objevují i "sekuriťáci" hlídající místa, kde je ježdění na prkně zakázáno. Jejich metody jsou pak dosti drastické a člověk si spíš připadá jako na hřišti amerického fotbalu než na hlídaném parkovišti. Stačí totiž, aby vás chlápek ve žluté bundě zaregistroval a už za vámi běží - pokud se vám nepovede utéct, stanete se terčem brutálního hitu, nastavení nohy nebo ruky apod. Nejenom, že to vypadá jako z nějakého bojového sportu, ale navíc zaplatíte i pokutu. Naštěstí z těchto lokalit nemusí být hráči zase tolik vystrašení, přeci jenom reakční doba strážců pořádku není kdovíjak valná, ale na druhou stranu přidávají do hry další porci adrenalinu, jelikož některé úkoly jsou fixovány právě na místa, kde se na je jezdění na prkně zakázáno. V neposlední řadě se ve městě setkáte v hojném počtu i se svými bratry na prkně křižující ulice San Velony. Několikrát se stanete svědky jejich skvělých triků i pádů, které oproti tomu, jak na mě působily při GC prezentaci v Lipsku, vypadají v plné verzi daleko, ale opravdu daleko lépe a živěji a dalo by se říct, že co pád, to originál. Navíc se po některých povedených objeví na obrazovce tabulka s lidskou kostrou a názornými ukázkami poškozených kostí. Nevím, jak je to možné, ale při mých akrobatických kreacích jsem většinou skončil s frakturou lebky... Další herní možnosti Existují tu další možnosti, které stojí za vyzkoušení - módy freeskate, tutorial a party play, kde můžete soupeřit s kamarády na jednom Xboxu 360. Je však jasně vidět, že hlavní důraz byl zcela logicky vynaložen na kariéru. Naopak potěší extras, ve kterých díky kariéře odemykáte živá videa se skutečnými hvězdami skateboardingu. Jen trochu zamrzí, že jsou pojatá spíše vážným tónem a šetří tak vtipem, na který jsme zvyklí z Tonyho. Na druhou stranu si můžete vytvořit videa svá, čemuž je ve hře věnováno dost prostoru a funguje to skvěle. Nahrávacímu studiu obsaženému ve hře chybí snad jen volná kamera, kterou by se dalo dění snímat. Jinak můžete videa různě ořezávat, měnit grafické filtry, předvolené pohledy kamery a rychlost jak celých záznamů, tak jen jejich částí. Výsledné záznamy pak můžete po uložení sdílet přes EA Nation s ostatními hráči z celého světa. Osobně na tohle sice moc nejsem, ale v jednom momentě jsem se do nahrávání vyloženě zažral a jen tak mě nepustilo. Může za to určitě intuitivní ovládání. To rapidně odlišuje hru od její přímé konkurence a staví tak SKATE do realističtější a i náročnější roviny. Přeci jenom nezáleží ani tak na tom, jestli si pamatujete určitou kombinaci písmenek, ale jak moc vnímáte prkno, tedy jak citlivě ho ovládáte pomocí pravé páčky na gamepadu. Výsledek je samozřejmě právě od toho odvislý a člověk má i z nějakého náročného kousku náležitou radost. Za Flickit technologii, jak bylo ovládání pojmenováno, si tvůrci zaslouží velkou pochvalu. Srovnání s Tony Hawkem SKATE konkurenci (především v podobě Tony Hawk‘s Proving Grounds) v celkové prezentaci a hratelnosti předčí. Myslím si to hlavně proto, že poslední díl TH nemá ani zdaleka tak pěknou grafiku a hratelnostně se přiklonil ještě k větší arkádě, ale na druhou stranu má zase propracovanější příběh a velkou základnu fanoušků. Svým přístupem mají tak obě hry společný skoro jen ten skateboard. Každopádně mi daleko více začal sedět SKATE a osobně ho považuji za hru kvalitnější, která však také není bez chyb a spoustu věcí bych si dovedl představit lépe Tedy především osvobození se od prkna, kdy ho nemůžete jen tak vzít do ruky a vyjít schody, přelézt plot nebo se v klídku procházet. Zajímavostí, kterou oplývá TH, by byla možnost si vytvořit vlastí překážky a s tím spojená vyšší interaktivita s okolím, která je ve SKATE téměř nulová, pokud se jedná o to s něčím pohnout. Co se týče grafické stránky hry, tady se jedná jednoznačně o vítěze své kategorie a to i přestože většina textur není tak ostrá, jak jsme zvyklí například z FPS. Každopádně to nikterak nevadí, jelikož je na co se koukat. Všemu navíc pomáhá řádka speciálních efektů v čele s vhodně použitým blurováním. Podstatnou roli při hodnocení vizuální stránky hry hraje „dokumentární“ vypouklá kamera, fixně umístěná v místě za skatem a simulující tak typický efekt s tím spojený. Všechno se u okrajů zakulacuje a člověk má tak pořád pocit, že se opravdu dívá na film. Navíc s kamerou nejsou problémy, i když je škoda, že si jí člověk nemůže pověsit i jinam. Na druhou stranu by tím hra asi ztrácela atmosféru. Dojem tak trochu paradoxně kazí jen samotné postavy skaterů včetně vaší maličkosti, které jako by kolem sebe měly bílou auru a jejich modely se tak občas stávají nevýrazné vzhledem k okolnímu prostředí. Naopak atmosféře velice pomáhá zvuková složka hry, která vás dokáže vyloženě překvapit. Teď nemluvím o tradičně povedeném EA Trax s vyváženým mixem hned několika žánrů. Mám na mysli hlavně perfektní zvuky doteků materiálů, které podle mě nemají v žánru obdoby. Snad pro každou různou polohu a pohyb skatu je jiný zvuk - ať už jde o sjíždění různých druhů povrchů, ale třeba i s tím spojeném skřípání koleček. Je vidět, že tahle hra byla dělána s opravdovou pečlivostí a evidentně i láskou k tomuto alternativnímu sportu. zdroj: Archiv E3 trailer SKATE Danny Way's Mega-Compound video - stažitelná verze (36 MB, 1280x720) Stáhněte si: Videa, Demo z Xbox Live Marketplace Související články: Dojmy, Novinky, Vše o sérii Tony Hawk |
J.A.Frost | |