SBK X - mega-recenze

6. 8. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Superbiky vyšly vstříc svátečním jezdcům, když nabízejí separátní arkádový režim. Navíc je kariéra a doprovodné třídy superstocků a supersportů. Nějaké zápory?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 6. srpna 2010
Verze: PC/anglická/prodávaná

Obrázek
Tohle bude rychlé. Tohle bude opravdu rychlé, konečně tématem jsou superbiky s maximálkou hodně přes 300 km/h. Navíc lze i předpokládat, že novinková SBK X: Superbike World Championship není zbrusu novou hrou, jako spíše pokračovatelkou a vylepšenou nástupkyní loňské SBK 09. Nebo snad vývojáři z Milestone překvapili a nachystali pro nás (kromě obligátních aktualizovaných licencí a nezbytných oficiálních záležitostí) i nějaké zásadní novinky?

Vy ještě nehrajete na konzoli?
Po letech kompromisů, kdy hra disponovala buď daty z loňské sezóny (SBK 08), případně nabízela ročník aktuální, leč podivně děravý (SBK 09), to tentokrát konečně klaplo a SBK X se pyšní akurátním kalendářem, i jezdeckým polem sezóny 2010. Přestože jsem vše do puntíku nekontroloval, oficiální materiály hovoří o motocyklech deseti výrobců, více jak osmdesátce jezdců a čtrnácti tratích.

Našince dozajista potěší především účast Jakuba Smrže (v SBK 09 byl tvůrci, kdo ví proč, vynechán), jakož i brněnského Masarykova okruhu. Ještě podstatnější je však premiérové svezení po legendárním německém Nürburgringu, který - pokud mne má paměť na blbosti nešálí – zatím v žádné motocyklové hře neúčinkoval. Malou nesrovnalostí naopak budiž britská část mistrovství. Tento rok se pojede na přebudované trati v Silverstone, bohužel ve hře stále straší Donington Park, coby tradiční dějství SBK závodů let minulých.

Obrázek Obrázek Obrázek

Vnímaví čtenáři se možná v předchozím textu pozastavili u číslovky osmdesát – tolik závodníků přece seriál superbiků nemá. No samozřejmě, nicméně taková masa jezdců na vás ve hře skutečně čeká, jelikož SBK X zahrnuje v rámci inovací ještě doprovodné třídy superstocků a supersportů. Série se tím pomalu vyrovnává herní MotoGP, s jejími stopětadvacítkami a (donedávna) dvěstěpadesátkami. A jakkoliv jsou u nás superbiky stále ve stínu slavnějšího MS silničních motocyklů, není jistě od věci rozšířit si obzory. Slabší kubatury jsou navíc vhodné i pro začátek, pakliže se ještě necítíte na krocení SBK strojů.

Dvě hry v jedné
Obtížnost a náročnost řízení jsem nevzpomenul náhodou. SBK byla vždy hlavně simulátorem a přes množství pomocníků i usnadnění, nebývala tahle série přístupná zrovna všem – což je pochopitelně škoda. V Milestone to vědí, tentokrát proto zapracovali na celkové koncepci a nabízejí hráčům vlastně dvě hry v jedné. Obrazně i doslova. Hlavní menu tedy na úvod předkládá jasné volby, jakou cestou se vydat: vyberete si arkádu, nebo simulaci?

Ačkoliv se oba režimy na první pohled příliš neliší, již zběžné prolistování několika obrazovek odhalí značné odlišnosti. Arkáda možná není osekaná vyloženě na kost, ale vše co by mohlo obtěžovat, zdržovat či snad působit zbytečně složitě, bylo vypuštěno. A tak přestože většina režimů vypadá normálně, jsou vlastně „lite a bez cukru“. Přesněji řečeno bez nadbytečného a nevyžádaného adrenalinu, který by nováčky jen strašil a odrazoval.

Obrázek Obrázek Obrázek

Zdejší rychlý závod, rychlý šampionát, i klasický Time Attack vskutku nic nezdržuje, čímž mám na mysli záležitosti jako tréninky, kvalifikace, potažmo čas trávený v garáži nad setupem motocyklu. Tohle arkádový závodník prostě nepotřebuje, podobně jako pokročilé ovládání, nutící ho ke korekci jezdce v sedle, či používání přední i zadní brzdy. Takže pryč s tím, nám bude bohatě stačit jedna brzda pro obě kola, automaticky nakláněný i nezranitelný závodník a pneumatiky které vydrží všechno. Jo a pozici na startovním roštu, stejně jako počasí, si samozřejmě nastavíme manuálně.

Arkádovým mistrem
SBK nám zkrátka tak trochu potkávají sérii MotoGP a v módu „arcade“ jsou teď hrou pro každého. Zjednodušený jízdní model přitom vyloženě neurazí, a také čtveřice obtížností dokáže vytvořit zábavné a napínavé závodění. Tahle v uvozovkách hloupá arkáda je totiž pořád o mnoho propracovanější, než letošní (ne zrovna povedená) konzolová MotoGP 09/10. Nicméně něco jako pád tu snad ani nemůžete zažít, jakkoli se zadní kolo smýká po asfaltu a pneumatiky věčně kvílejí. Ustát lze téměř cokoliv, byť výlety na trávu a do kačírku vás alespoň zpomalí.

Jak se patří posilněné jsou také brzdy a přestože vaše nájezdová rychlost do zatáček bývá mnohem vyšší než v reálu, většinou není problém se do nich vejít a udržet stroj na asfaltu. Po takových informacích už nepřekvapí ani lakonický nápis „boost“, vyzývající hráče k manuálnímu zalehnutí na nádrž, čímž lze na rovinkách o něco zvýšit již tak vysokou maximální rychlost a následně zaútočit na soupeře. Inu vše ve prospěch hratelnosti a přístupnosti, s minimem složitostí okolo, počítaje v to i pravidla.

Obrázek Obrázek Obrázek

Příběh místo výzev
Aby to snad po chvíli nebyla nuda, mohou se arkádoví jezdci navíc zabavit v takzvaném Story módu. Ve své postatě jde o stěžejní část arkádové větve SBK X, co do rozsahu a možností tedy určitě. Průvodcem je vám týmový inženýr a patrně i vaše manažerka, jejichž průpovídky a úkoly posouvají vámi stvořeného závodníka od prvních krůčků až na samotný vrchol. Tahle rychlo-kariéra má podobu pavouka jak z tenisového turnaje, když je sestavena z různých výzev, odměňovaných, čím jiným než bodíky reputace. Jednotlivé kapitoly i celá sezóna jsou přitom zrychleny, ostatně ani závody často neabsolvujete celé.

Většinou naskakujete do již rozjetých klání, třeba jen na dvě-tři poslední kola, vždy s daným cílem. Po vzoru předchozích ročníků se opět jedná o úkoly typu „dojeď lépe než soupeř XY“ a „zkus se po pádu vrátit do závodu a urvat alespoň nějaké body“. Častokrát úřaduje i rádoby náhoda a smůla, když motorka není zrovna ve stoprocentní kondici a hráč musí závodit na opotřebovaných pneumatikách, s přehřátými brzdami, potažmo s motorem o sníženém výkonu. Víc asi dodávat netřeba, obligátní Challenge jednoduše v Milestone protentokrát pospojovali příběhem, jenž na oko navazuje a ve finále z vás udělá hvězdu. Díky nohám pavouka můžete navrch cestičku volit a Story mode si i několikrát zopakovat, pokaždé trochu jinak.

Raději bych simulaci, prosím
Pakliže arkádová větev hry je veskrze nová, v simulátorové části zůstalo vše při starém a dodejme – ještě že tak! Příznivce simulátorů by radikální změny u značky SBK jistě nepotěšily, vždyť oni mají tuhle sérii rádi pro její realističnost a strohost. Přestože se zdejší herní režimy od arkády prakticky neliší, všechny jsou rozšířené a patřičně rozvinuté. Rychlý závod, jednotlivé víkendy, i kompletní šampionát pochopitelně disponují veškerými nezbytnostmi v podobě volných tréninků, kvalifikací, super pole, warm upu, i obou nedělních bodovaných jízd. Samozřejmostí je též propracovaná týmová garáž s vlastním inženýrem, daty z telemetrie a možný zevrubný setup motocyklu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Potěší také propracovanější ovládání, v sim módu již zahrnující separované brzdové páky, manuální převodovku, nebo ruční ovládání závodníka na motorce. Stejně tak lze navolit opotřebování pneumatik, poškození stroje, i možné zranění jezdce. Kromě obligátní prodřené a potrhané kombinézy, se může jezdec při pádech skutečně vážně pochroumat. Navrch přidejte plná pravidla (zahrnující kromě ulitých startů i postihy za zkracování trati či nebezpečnou jízdu), případně proměnlivé počasí a vyjdou vám ty staré dobré superbiky, které neprominou v podstatě vůbec nic.

V režimu simulace skutečně přestává veškerá legrace, tady už viditelně přituhne a hra vám nic neodpustí ani nedaruje. Motocykl se rázem chová maximálně reálně a po přechodu z arkády rozhodně není snadné ho hned ovládnout. Na výběr sice jsou tři stupně úrovně simulace a mnohé dokáží zachránit i pomocníci, přesto analogový gamepad je zde víc než doporučen. Jak moc se vše blíží skutečnosti asi neposoudíme, nicméně SBK X prý testovali jezdci stejnojmenné série a byli spokojeni. Pravdou zůstává, že s nastavením na „full simulation“ stačí opravdu sebemenší drobnost, o trochu více necitlivé přidání plynu, o něco razantnější brždění, a pneumatiky okamžitě ztratí grip. Znatelně delší jsou přirozeně i brzdné dráhy, o zážitku z jízdy na mokrém asfaltu nemluvě.

Hvězdou seriálu SBK
Pro škarohlídy, kterým přijdou (realistické) závodní hry příliš fádní a všude hledají nějakou zábavu navíc, přichystali Milánští dokonce speciální kariéru. Do jisté míry kopíruje tu arkádovou, avšak i ona se tváří více uvěřitelněji a reálněji. Po tvorbě závodníka - kromě jména, výšky, národnosti a přezdívky (tu pak máte vyšitu vzadu na kombinéze) lze vybrat také přilbu, obličej a jezdecký styl – začíná obligátní cesta na vrchol, lemovaná potem a slzami. Postupně se přes superstocky, supersporty a bezpočet týmů propracujete během několika sezón jistě až k vysněné sérii SBK a snad i snovému titulu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Začátky na každý pád nejsou snadné a první smlouvy vám nabídnou jen slabé stáje, jejichž technika je žalostná. Ovšem i na tohle bylo pamatováno, jelikož tu probíhá vývoj a vlastním přičiněním můžete pomoci motorku zrychlit. Během tréninků tak testujete nové díly a komponenty, a když vyhovíte požadavkům inženýra, jsou tahle vylepšení okamžitě k dispozici v závodě. Počítejte s tím, že po vzoru někdejších MotoGP her brzy zazáříte, dostanete nabídky od konkurence a výrazně si polepšíte. Na druhou stranu vzrostou také očekávání a tam kde se zoufalá stáj spokojila s dvacátým místem, žádá nový zaměstnavatel pravidelně bodovat a dokončit sezónu vysoko v celkové klasifikaci.

Solidní zpracování
Pochválit musím i technickou stránku, ačkoliv tady nebudeme vyloženě spokojení asi nikdy. Grafici a modeláři vylepšili například dlouhodobě kritizované diváky. Už jsou konečně trojrozměrní a dokonce animovaní, zas jich ale není mnoho a na tribunách postávají jako telegrafní sloupy, místy i hustěji. Vítaného oživení se dočkalo též okolí tratí, k vidění je mnohem více budov a objektů jako sanitky, jeřáby, parkující kamiony, vrtulníky, tu a tam uzříte i nějaký ten personál. Celkově ale okruhy za propracovanými jezdci a motorkami dál poněkud zaostávají – ač mnohdy ne vlastní vinou. Některá závodiště zkrátka v reálu nejsou zrovna atraktivní.

S vizuálním zpracováním jsem osobně spokojen, byť chápu všechny estéty, pro které nebude dostatečně next-gen a reprezentativní. Zmínku každopádně opětovně zaslouží vkusné a umírněné efekty (kupříkladu motion blur), povedené televizní replaye a samozřejmě výtečně provedený déšť a mokrý asfalt vůbec. Tohle dovedli Milestoni takřka k dokonalosti, letos navíc za podpory funkce Evolving Track, starající se o znečištění (respektive vysychání) ideální stopy a měnící se přilnavost.

Obrázek Obrázek Obrázek

Menší kritika naopak patří neustálému ukládání dat, zvláště pak v šampionátu a kariéře. Po vzoru konzolí se veškeré změny v nastavení a nové výsledky stále zapisují, což si tvůrci zrovna v PC verzi mohli odpustit. Samotná procedura trvá sice dvě-tři vteřinky, ale hra o tom dává hráči pořád vědět a do obrazu v jednom kuse vyjíždí ikona s roztočeným diskem, která jen zdržuje a překrývá text na pozadí.

Zvětšit Ve výhledu občas zaclání také samotný jezdec, v arkádě jsou totiž pouhé dvě kamery a ta externí (zvlášť při jízdě z kopce) je dost nízko umístěná a ne zrovna ideální. Podivně působí znovu i pády, jezdec je jednak opět trochu strnulý a kamera snímající jeho trable navíc zvláštně roztěkaná. Ač se jedná o drobnosti, obtěžují a daly se ohlídat.

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Recenze SBK 09, Recenze SBK 08, Ducati vs Super-Bikes recenze, Superbike 2001 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Zatím asi vůbec nejlepší motorky od Milestone. Už tak dobrá loňská SBK 09 byla ještě vylepšena a obsahově rozšířena. Přidán byl arkádový režim, mód kariéry, a kromě superbiků jsou ve hře i superstocky a supersporty, to vše navíc za pěkných sedm stovek v případě PC verze. Trofej pro vítěze putuje do Itálie, SBK X s přehledem obhájila titul.