| Autor: Jiří Lavička Publikováno: 13.listopadu 2006  | Verze hry: prodávaná/X360 Doba recenzování: 2 týdny  | 
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      změnilo.           Saints Row totiž rozhodně umí překvapit.Vaše bezejmenné "já" Nejmarkantnější změnou, která vás bude provázet celou hrou na každém kroku, je váš virtuální avatar. Zatímco v GTA hrajete za předdefinovanou postavu, Volition vám nechají při výrobě vašeho hrdiny absolutně volnou ruku. Systém připomíná sportovní hry od EA, měnit můžete úplně všechno, od velikosti postavy, přes barvu a styl vlasů až po tvar lebky nebo barvu očí. Tahle vychytávka s sebou však nese zásadní nevýhodu. Skoro by se chtělo říct, že tady soudruzi udělali větší chybu, než s plastovými lžičkami v Pelíškách. První dojem je sice super - vámi navržená postavička se prohání jak ve hře, tak v perfektně střižených in-game scénách, které mj. zalidnily svými hlasy hollywoodské celebrity (Michael Clarke Duncan, David Carradine...), ale málokdy promluví a vlastně ani nemá jméno. Jste to zkrátka vy a to po chvíli hraní přestane být vzrušující. Tommy z GTA měl přeci jenom osobnost. Vy máte jenom sebe. Někomu to bude vyhovovat, někomu zas ne. Každopádně se nebojte být např. ve vlasových útvarech patřičně kreativní, to aby vás nezastínily některé vedlejší postavy příběhu. I když... nazývat to příběhem by bylo trochu přehnané. V tomhle ohledu se Saints Row rozhodně nestaví nad úroveň svých konkurentů. Jednoduše jste ve špatným čas na špatném místě a když vás po mírně explozivní přestřelce posbírá ze země lídr gangu z 3rd Street Saints, holt mu kývnete na drobnou výpomoc. Ze začátku se schováváte v kostele, ale pokud chcete ovládnout všech 36 čtvrtí města, musíte vyzvat na souboj ostatní gangy. A... to je celé. Zasypejte to hromadou kýčovitých dialogů, které jakž takž drží nad vodou profesionální dabing, ujetými charaktery a máte tradiční výplň mezi mise. Abych nebyl nevděčný, během hraní se příběh trochu zamotá, ale pořád to není nic, kvůli čemu byste v noci nemohli spát.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Hra se dělí na dvě části. Tou první jsou důležité mise, ve kterých             budujete svojí pozici ve městě a ovládáte jednotlivé části města.             Najdete tu staré známé scénáře - dojeď sem, vyzvedni tohle, zabij             tamto, ale i komplexnější a zábavnější úkoly. Autoři Saints Row se             poučili z mírného stereotypu, který dřív nebo později zachvátí GTA             kariéru a proto se hráče snaží spíš překvapit, než pobavit. Většinou             to o chlup vyjde. Třeba jako s onou druhou částí - povinně volitelnými             úkoly.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Každé vozidlo má krom několika kategorií i osobité možnosti tuningu (již zmíněná lůžková úprava dodávek a pick-upů), takže se rozhodně nudit nebudete. A co teprve ty časté návštěvy za účelem opravy. Destrukční model je opravdu vychytaný a pomačkané plechy vám div nevženou slzy do očí. Ke cti tvůrců budiž řečeno, že i když auta vybuchují bez varování, dávají o své snížené kondici vědět jak změnou zvuku, tak jízdních vlastností.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Peníze             můžete samozřejmě utratit za spoustu dalších věcí. Parádní šaty, nové             songy do vašeho rádia (ještě o tom bude řeč) a nakonec jsou tu domy             - místa, ve kterých se dá jen tak pobíhat (veškeré interiéry v Saints             Row si v pestrosti nezadají s katalogem IKEA) nebo savovat hru. Některé             domy koupíte, jiné ukradnete cizím gangům. Jejich členové z toho pochopitelně             radost nemají a v pozdějších částech hry se váš pohyb po městě rozhodně             nedá považovat za klidný. Zvýšenou pozornost strážců zákona si musíte             zasloužit (helikoptéry a SWAT jednotky jsou samozřejmostí), okolní             gangy vám ale usmaží zadnici bez vyzvání. To se pak hodí každá pomocná             ruka.
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Já na             bráchu, brácha na mě  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Městečko jako na dlani To hlavní se jim ale povedlo. Napodobením klíčových prvků se dostali uznávanému etalonu doslova na dostřel. Mnohem blíž než je tomu třeba v případě True Crime nebo Godfather. V těch bylo město jen uniformním přihlížejícím veškerému dění. V Saints Row máte konečně pocit, že všechno kolem vás se děje tak nějak samo od sebe. Stačí na chvíli zpomalit a rozhlížet se kolem sebe. Spoluobčané se hádají, vjíždějí si do vlasů i do kapot, neuvěřitelně vás stírají, když je málem přejedete a policie má co dělat, aby udržela pořádek.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Je to příjemný             pocit, jen tak zastavit u chodníku, vystoupit a chvíli pozorovat okolní             dění, na které střídavě dohlíží slunce a měsíc (interní hodiny ale             hra nenabízí). Všechno to pulzuje a vy cítíte tu obrovskou svobodu             rozhodování, kterou krom GTA žádná z her nenabízí. Je to svébytný             žánr a není vůbec snadné ho naplnit tak, aby byl hráč spokojen. Rozhodují             detaily a celkové provedení. Čím lépe hra vypadá a blíží se skutečnosti,             tím věrnější je iluze každodenní reality. Tady se hardware Xboxu 360             snaží ukázat svoje zuby. Next-gen grafika s ustřelenou nohou... A nejsou to žádné mléčné potvory, jak jste si mohli ověřit na titulech jako Project Gotham Racing 3 či Fight Night Round 3. Prvních deset minut ve Stilwateru opravdu budete mrkat na drát. Obyvatelé i automobily na sobě mají požehnaně pixelů, kapoty se lesknou až oči přecházejí a HDR efekty šlapou na plné obrátky. Pokud za něco můžeme vývojáře pochválit, tak jsou to právě záležitostí související se světlem. Dokonale provedené stíny a odlesky vás nepřestanou fascinovat - průjezd kolem kamionu, po kterém putují odrazy vašich světlometů, to všechno vstříc ozářenému panoramatu mrakodrapů, to potěší nejedno oko.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Přirozeně se nejedná o přímo dechberoucí prezentaci, protože stejně jako v případě GTA musí mašina vykreslovat rozsáhlé prostory s množstvím objektů. Co se týče rozhledu, v tom není žádný problém. Uvidíte i kilometry vzdálené objekty a pohled do dálky umí být hodně působivý. Zvlášť v kombinaci s průzračnými vodními plochami (koupat se můžete bez ostychu). Nic ale není zadarmo. Optimalizace zjevně zůstává španělskou vesnicí a tak se hra občas zakucká (hluboko pod 30 fps) nebo si nesportovně pomůže dopočítáváním věcí (auta, chodci, stíny) na poslední chvíli.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nestává se sice, že vám zmizí při rozhlížení auto, které ještě před chvíli stálo za vámi (klasický GTA bug), ale přesto grafická stránka Saints Row není bez výhrad a naznačuje, že programátoři se s potenciálem nové konzole ještě budou muset poprat. Na druhou stranu masakrování v High Definiton nikdy neomrzí. Během explozí nastupuje efekt tetelení horkého vzduchu, z aut odpadávají dveře a celé to vypadá prokazatelně mnohem LÉPE než jakákoliv hra ze série GTA. To je jeden z hlavních trumfů hry a i když se nejedná přímo o srdcové eso, odvážím se tvrdit, že nerozhodné kupce grafika hry dotlačí k tomu, aby sáhli hluboko do peněženky.  Repráky naplno A když to neudělají vizuální finesy, postará se o to zvuk, který je ještě o trochu lepší. Sousedi mě poslední dva týdny neměli rádi, protože jim duněly všechny stěny. Nemohl jsem si pomoct, protože audia v Saints Row se nejde nabažit. O dabingu už jsem mluvil v úvodu, ale zdaleka nejlepší jsou obecné zvuky, které často v recenzích odbudeme slůvkem "fajn". V Saints Row má každé auto svůj nezaměnitelný sound, bezpečně poznáte, kdy jedete po kvalitním asfaltu a kdy po šotolině (např. při smyku vám kamínky hezky odskakují od spodku auta) a když už jedete v polovičním vraku, dá vám to klepající se motor patřičně najevo. Skutečná symfonie a to i při vypnutém rádiu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Tím se dostáváme             k největší krádeži Saints Row, protože systém rádií je okopírovaný             z GTA bez jakékoliv změny. Najdete tu žánrové výběry i kecací stanice             a rádobyvtipné reklamy. Na ujetého moderátora Lazlowa z GTA přirozeně             nikdo nemá, ale ve Volition se snažili. Opravdu hodně snažili. Důkazem             budiž některé skutečně vtipné debaty a průpovídky, ale i pestřejší             výběr stanic (je tu i klasika). Většina písniček pochází od neznámých             interpretů, ale jsou patřičně chytlavé a musím říct, že jsem si je             užíval. Rádio je slyšet i z projíždějících aut a dopplerův efekt funguje             skvěle. Co víc si přát? Vlastní playlisty a mp3ky streamované z Xbox             harddisku? Máte to mít. Některé songy dokonce můžete najít ve formě             pohozených balíčků na různých nepřístupných místech (řekl bych, že             je to další kopírování GTA, ale tahle třípísmenná zkratka se v článku             objevuje až příliš často, nemyslíte? :)  Co takhle se jen tak projet? Základní dějová linie by vám měla zabrat něco kolem 20-30 hodin. Záleží na tom, jak rychle se sžijete s joypadem... mě to trvalo déle, což se vždycky projeví na úspěšnosti přestřelek. Síla "simulátorů života" ale vždy spočívá v tom, jestli vás to v nich baví i mimo plnění běžných misí. Saints Row nabízí spoustu možností k vyblbnutí, i když je pravda, že chytře navržené mise vás protáhnou tím nejlepším, na co lze ve hře narazit. Určitě si ale najdete chvilku času na vyzkoušení rozsáhlého vozového parku a ocenění architektonické vynalézavosti. Můžete sice zapomenout na lodě, letadla, motorky nebo kola, ale aut je tu spousta a většina se celkem podobá reálným předlohám (přirozeně se jmenují jinak).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Hlavně se s nimi ale zajímavěji jezdí. Fyziku kolizí bych raději nekomentoval, ale auta mají svou váhu a setrvačnost a jejich řízení nepůsobí tak arkádově jako v případě GTA. Bude se vám často stávat, že nevyberete zatáčku, nedobrzdíte do křižovatky, nebo se vám smýkne zadek při necitlivé práci s plynem. Samozřejmě to není Gran Turismo, ale hmatatelný pokrok určitě potěší a znásobí požitek z jízdy, která přece jenom tvoří převážnou část vaší existence. Sami uvidíte, jestli ze Stilwateru odjedete prvním vlakem hned po skončení dějové části, nebo chvilku pobudete. S tučným balíkem na kontě a raketometem na rameni jsou ale pochmurná podzimní odpoledne o poznání veselejší. Kdo to nezkusil, ten by to měl napravit.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Přestřelky LIVE! A nemusí u toho být sám. Jak už bývá na XBOXu zvykem, hru lze vychutnat i online. Tady mohl Saints Row využít možnosti zasadit smrtící úder, protože GTA se téhle funkci zatím vyhýbala jako čert kříži. A možná věděla proč. Multiplayer v Saints Row totiž tak trochu zaostává za očekáváním. Mohou za to částečně i nadšené nápisy na obalu, které hlásají věci jako "dej dohromady svůj gang a ovládni město". Skutečnost je mnohem pragmatičtější. V několika módech (info) pobíháte po uzavřených mapách a snažíte se vystřílet co nejvíc zásobníků do svých nepřátel. Maximem je dvanáct hráčů v mapě a síťový kód má k dokonalosti stejně daleko jako já ke spokojenému důchodu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry si můžete prohlédnout v galerii Lagování bylo v základní prodávané verzi hry na denním pořádku, mapy jsou malé a o zábavě se dá mluvit jen ve chvíli, kdy vám v půl třetí ráno koktající Polák začne do sluchátek zpívat hymnu. Záchranu nepřináší ani kooperativní mód, těžce nedodělaný přívěšek, který by se dal nazvat spíš kolekcí miniher. Tady se určitě dalo vytěžit mnohem víc, zvlášť když si vezmeme jak chytře je řešen multiplayer u jiných X360 her. Marná sláva, pánové ve Volition si svojí online šanci nechali utéct pod rukama, ale snaží se to aspoň napravit spoustou patchů a přídavků.  Do roka a do dne O singleplayeru se to ale s jistotou tvrdit nedá. Saints Row je možná sprostý klon, ale zároveň se jedná o zábavnou gamesu, která přinesla pár novinek a všechny osvědčené věci zkopírovala s chladnokrevnou pečlivostí. Můžeme jí vyčítat, že se nepokusila o nový směr (třeba jako Just Cause), ale pokud už použijeme slovo "náhražka", nemělo by to být vyloženě v pejorativním slova smyslu. Na místě je trochu vděčnosti za to, že celý ten rok do vydání GTA IV budeme mít co hrát a nebudeme se při tom stydět. Budeme se totiž bavit.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Saints             Row je úspěchem a pro majitele X360 zároveň jednou z trvalek, která             by se mohla v mechanice ohřát celou zimu. A to rozhodně není špatné             vysvědčení. A jelikož uspěla i po finanční stránce a už se prý chystá             pokračování, mohla by Rockstaru vyrůst parádní konkurenční série.             A konkurence je zdravá. Stejně jako virtuální kradení aut, střílení             gangsterů a podvádění pojišťoven. Doporučuje osm psychologů z deseti.Stáhněte si: Video... Související články: Novinky, Rozhovor o startu X360 v ČR  | 
| Jiří Lavička | |
| autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu |