zavřít

Sacrifice

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Nevím, padne li moje hlava za oběť vašemu nesouhlasu s hodnocením, ale přesto, že se jedná o 3D strategii, vítězí u mě humor, hratelnost a inovace, kterou Sacrifice přináší. Být čarodějem vůbec není špatné, a draky, draky já mám rád.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

metacritic 89/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Sacrifice - recenzeAutor:XentarPublikováno: 17.listopadu 2000• Něco o autorech hryShiny...


Sacrifice - recenze

Autor:Xentar
Publikováno: 17.listopadu 2000

 Něco o autorech hry
Shiny Entertainment je firma, která už je poměrně známá, a má za sebou nějaké výsledky. Svůj zvrácený smysl pro humor předvedli ve hře Messiah (Spasitel) a ve svérázném výkladu náboženských témat pokračují i nadále. Tentokrát se rozhodli věnovat problému obětování a obětí. Malý hopsající andílek i přes všechny chyby, které jej provázely, vzal za srdce i spoustu počítačových bezvěrců. Jakby také ne, jímavá potemnělá atmosféra, spousta akce a dech beroucí grafické zpracování, které se přizpůsobilo dostupnému hardware - to všechno dohromady bylo prostě příliš silné.

Abychom uvedli ctěné čtenářstvo do obrazu, nelze opominout i starší produkci Shiny, která zahrnuje zejména fenomenální hopsačku Earthworm Jim. Už zde se objevil pro mozky firmy tak typický humor a cit pro detail, který se odráží i ve hře Sacrifice. Po trošku rozpačitém přijetí Mesiáše (co by také Spasitel v dnešním ateistickém světě čekal), který byl více než rok dopředu vychvalován a vyvoláván v modlitbách, se v oddělení marketingu Interplay tentokrát rozhodli, že Oběť uvedou před zraky boží neočekávaně, bez dlouhých slibů, aby se jí účinek a tím získaná přízeň bohů byla co největší.

A vskutku, když se na E3 objevila fungující vývojová verze Sacrifice, stály zástupy herních kněží i laiků v posvátném úžasu! To, že Shiny umí, už sice věděli všichni, ale zjevení draka, který se ani nevešel na obrazovku a přitom se obraz ani nezaškubal bylo hodně i na otrlé heretiky. Jenže to zase předbíhám a šéfredaktor mi vynadá.

 Příběh
Kdesi v dalekém vesmíru moudrý Stvořitel zbudoval nový svět. Byl jeho jediným vládcem a bohem. Posléze jej ale někdo zavraždil. Vlády nad tímto krajem se ujala pětice nových bohů, kteří mezi sebou soupeří o nadvládu. Bohové jsou téměř všemocní, ale zároveň svou božskou podstatou omezení. Nemohou na Svět působit přímo, potřebují prostředníky, čaroděje. Tito černo či bělokněžníci čerpají svou sílu z oltářů jednotlivých bohů a také z gejzírů magické energie, které tryskají do výše na mnoha místech všech ostrovů. Váš rádce o nich ve hře praví doslovně toto:

Magické fontány. V dávných dobách byl svět plný nespoutané magie ta byla postupně spoutána. Bla bla blabla. Bla bla bla bla. Dávná historie.

Neříkal jsem vám, že maníci v Shiny mají ulítlý smysl pro humor? Vy jste jedním z těchto krotitelů magie, touláte se vesmírem jako vyhnanec, hledáte místo, které byste mohli pokládat za cosi alespoň vzdáleně podobné domovu. Právě jste narazili na tento svět, který po smrti svého tvůrce ztratil podobu a rozpadl se v řetězce malých ostrůvků. Ani si jej nestačíte pořádně prohlédnout a už se na vás sesype všech pět bohů prahnoucích po vašich službách.

 Představení jednotlivých bohů
Přišel tedy čas představit tyto skoro-všemocné bohy. Aby se některý z nich neurazil, vezmeme to abecedně:

James
- bůh země. Co říci více? Vládne silami země, své nepřátele stíhá padajícími kameny či ničivými otřesy země. A ještě něco. Tenhle bůh jako by z oka vypadl vám dobře známému žížalákovi Jimovi (Earthworm Jim). Kromě jiného jej charakterizuje i vlastní heslo: „Jednoduchý bůh pro jednoduché věřící“.

Charnel
- bůh smrti a zapomnění. Své nepřátele nechává uhnít. Jeho povahu charakterizuje asi nejlépe rozhovor s Persephonou: „Smrt přeci není odpovědí na všechno!“ Máš pravdu, má milá, mučení má občas také svůj půvab.

Persephone
- bohyně života. Tato entita má asi nejblíže ke kouzelníkům, vládne mocnými čarami a umí uzdravovat. Jen je trošku rozmařilá, i když o své věrné se stará dobře.

Pyro
- bůh ohně. Brutální a rozhodný bůh, který vládně ohnivými koulemi a výbuchy lávy. Je však také obdivovatelem strojů a průmyslu. A ještě malý detail. Ačkoliv je to k nevíře, při podrobném pohledu přijdete na to, že tenhle bůžek celou dobu kouří retko z dlouhé špičky. Prostě pyroman.

Stratus
- bůh větru a vánků, ale také moudrosti, alespoň se tak tváří. Proti nepřátelům brojí pomocí větrných vírů a bouří. Občas vás z jeho řečí bude asi bolet hlava.

A co zbytek světa? Hlavně jste tu vy, čarodějové. Ve své podstatě jste nesmrtelní, pokud přijdete o svou fyzickou podstatu, postačí vám, když se vrátíte k oltáři svého boha a chvilku tam setrváte, než vám bude sesláno nové tělo. Jediným způsobem, jak trvale zneškodnit jiného čaroděje, je likvidace oltáře jeho boha znesvěcením.

 Duše a nestvůry
Teď už zbývají jen obyčejní lidé, kteří vás budou neustále otravovat svým: „Ó pane, chraň nás!“ a různé stvůry. Ty se na světě objevují jen díky vám, kouzelníkům. A duším, obětem, které kladete na oltář svých bohů. Duše jsou vlastně základním zdrojem surovin kromě všudypřítomné magie. Tyto pozůstatky lidských i nelidských bytostí se vyskytují ve dvou formách. Čisté, kterou můžete hned využívat, a nečisté, která musí projít očistnou lázní pod dohledem vašeho Boha. Tyto duše pak používáte k vyvolávání stvůr a nestvůr, které tvoří vaše vojsko. Na obyčejné lovce nebo Druidy vám stačí jedna dušička, ale na bazilišky nebo dokonce draky jich budete potřebovat úměrně více.

Každá z těchto nestvůr se kromě obyčejných zbraní pyšní i nějakou speciální schopností. Druid kolem sebe vytvoří magický štít, bazilišek umí proměnit nepřítele v kámen a drak.. to znáte sami. Využívání těchto speciálních schopností je jediným klíček k vítězství, protože Sacrifice je postavena na ovládání malých bojůvek s podporou mocného kouzelníka než na hromadných sebevražedných nájezdech a opotřebovávací válce.

 Jak se to hraje
Takže strategii boje a tvorbu jednotek jsme zvládli, teď ještě malé překvapení. Tedy to, jak se vlastně do „bitevní vřavy“ dostanete. Už na začátku bylo řečeno, že o vaše služby stojí pět bohů, kteří se mezi sebou nemají příliš v lásce. Ti vám nabízí různé úkoly, pokud nějaký přijmete a splníte, budete odměněni. Novými kouzly, vylepšením svých schopností a podobně. Zvláštní však je, že si vždy můžete vybrat úkol u kteréhokoliv z bohů. Pokud se vám tedy nechce dařit v dosažení jednoho cíle, není nic snazšího, než vyzkoušet něco jiného.

Tenhle systém navíc skrývá i odpověď na to, že hra se může zdá trochu krátká. Když si vezmete, že v každém kole máte na výběr z pěti misí, tak zjistíte, že můžete hru hrát minimálně pětkrát a pokaždé vás může překvapit. Pokud by vám i tohle bylo málo, můžete s zahrát některý z úpředem připravených scénářů nebo si to rozdat s kamarády přes síť, což je věc, která třeba u Mesiáše tolik chyběla. Tak to by pro začátek stačilo, ne? Teď už jenom pár technických detailů a projev autorovy nenávisti k této hře.

 HW nároky a nevýhody 3D
Už někde ze začátku jsem se zmiňoval o velikém draku a podobně. Naváži. Sacrifice používá stejnou technologii jako Messiah. Ta umožňuje udržet snesitelný framerate i při zobrazování velkého množství objektů tím, že výrazně zjednoduší jejich model. Podrobnější vysvětlení vám jistě podá Michal Rybka, mně musíte jen věřit, že to funguje. Na druhou stranu je fakt, že 3D krajina (aha, já to ještě neřekl, budiž tedy: Sacrifice je 3D role playing strategy :) a strategie prostě nejdou dost dobře dohromady. Jakkoliv je ovládání intuitivní, ten správný přehled prostě mít nebudete. A kde není rozhled, blbě se bojuje. Tento základní nedostatek však zdatně vyvažuje velice zdařilá umělá inteligence. Jednotky jsou totiž poměrně soběstačné, a vy se opravdu můžete soustředit hlavně na ovládání svého kouzelníka. Teď ta nenávist: nesnáším zabité nápady, zejména ty, které zabíjí 3D zpracování, vezměte si třeba hru Braveheart…

Aby bylo hodnocení hry kompletní, je nutné ještě posoudit to, co se line z reproduktorů. Tak prvně je to naprosto dokonalé namluvení. Ať už váš malý poletující rádce hýřící vtipnými průpovídkami, noblesní i méně noblesní bozi nebo ukníkaní zemědělci, všichni zní přirozeně. Ve hře je mluvení opravdu hodně, a tak vím jistě přijde vhod možnost podívat se na přepis všech proběhlých rozhovorů.

Zvukové efekty jsou takové, jaké byste očekávali, co se maličko průměru vymyká, je zvláštní magický jazyk, který uslyšíte při kouzlení. Milé. No a hudba, hudba přátele, ta je opravdu pěkná, tajemná, lákavá, i hrozivá. Každý si vybere a volba "vypnout hudbu" nebude příliš často využívána.

Xentar
































Novinky na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.