6/10

Rollercoaster Tycoon 2: Wacky Worlds

27. 5. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Budovatelská strategie RollerCoaster Tycoon 2 od legendárního Chrise Sawyera dlouho dominovala žebříčkům prodejnosti, a tak nás v recenzi zajímalo, co nového přináší první datadisk Wacky Worlds.

Autor: Firebird
Publikováno: 27.května 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva První díl RollerCoaster Tycoona byl několik let na špičce žebříčků prodejnosti, což samo o sobě něco napovídá o kvalitě hry a následném rozmachu tohoto "tycoon" žánru. Jaký byl druhý díl, jste si mohli přečíst v naší recenzi loni na podzim a na mne nyní je zhodnotit datadisk pro RollerCoaster Tycoona 2 (dále už jen RCT2), kterému byla mezi fanoušky hodně vytýkána podobnost enginu s prvním dílem a minimum vylepšení.

Přesto hra obsahovala skutečné zábavné parky pod vlajkou společnosti SixFlags, stejně tak i mnoho horských drah, jímž byly vzorem originály právě z těchto parků. Hráči se nabídla možnost vyzkoušet vedení takových zábavních center na vlastní kůži a mnohdy se rozplynuly naivní představy o tom, že je snadné šéfovat takovému kolosu. Co nového přináší první přídavek Wacky Worlds? Další zábavní parky z celého světa? Obrovské množství nových atrakcí? Tímto a mnohým dalším, co si pro nás tvůrce Chris Sawyer přichystal, se budeme zabývat na následujících řádcích.

Nové světy
Tvůrce hry si dal na výběru míst, kde se nové parky nachází, opravdu záležet. Datadisk se nese ve znamení všech sedmi světadílů a z každého si bere pro typy scénářů něco. Ovšem co je to platné, když dosti zastaralý engine hry neumožňuje krajinu příliš dobře zpracovat. Třeba takové Viktoriiny vodopády, kde se odehrála stavba jednoho ze 17ti nových parků, vypadají opravdu hrozně. Krom toho nás hra zavede do Japonska, na Havajské ostrovy, k Velké čínské zdi, do Velkého kaňonu v Americe, ztraceného města Inků nebo třeba do afrického diamantového dolu. Poslední jmenovaný důl by byl opravdu pěkný, nebýt nepřehledné grafiky. Cesty nebo povrch mapy vypadají v podstatě úplně stejně jako v původním RCT2.

Velmi zajímavá je mise nazvaná Evropa, kde je hráč postaven před již hotový, ale zcela zdevastovaný park a je na něm co jiného, než jeho obnova. Celkově jsou lokace jednotlivých scénářů rozmanité, ale všechny bohužel sráží k zemi zastaralý engine. Já osobně nemám nic proti tzv. kostičkám, právě naopak, já je u takového typu her vítám, ale nějakou změnu, alespoň po grafické stránce by to už opravdu chtělo.

Atrakce a grafické úpravy
Obrázek zdroj: tisková zpráva Do Wacky Worlds bylo slibováno něco kolem 200 různých novinek týkajících se grafických doplňků (keře, stromy, květiny atd.). Mezi ně je počítáno úplně vše, počínaje různými vzhledy odpadkových košů a konče stavbami třeba již zmíněných Inků. Ovšem tyto stavby mají obvykle spíš funkci ozdobnou, než aby z ní byl nějaký přímý užitek. Nemá tedy skoro ani cenu je stavět, návštěvníci to stejně nikdy nevyužijí. I když na druhou stranu, čím víc lidiček vám řekne, že se jim tam líbí, tím větší budete mít hodnocení parku, a taky pak park vypadá lépe, pokud si na to potrpíte.

Všechny tyto grafické novinky jsou typické pro tu kterou určitou mapu, kde se hodí k okolí. V podstatě se ke každé mapě vztahuje minimálně jedna sada staveb, která má dokreslit atmosféru země, ve které se váš park zrovna nachází. Ještě nesmím zapomenout na velmi zajímavou možnost postavit si do svého parku repliku třeba Eiffelovy věže z Paříže nebo Big Benu z Londýna.

Mezi atrakce přibylo padesát nových „šíleností“, které jsou dobré pro návštěvníky se sebevražednou povahou. Různé druhy horských drah, kde lidé jedou chvíli hlavou dolů, potom udělají looping a zrovna v době, když se bude dotyčný nejvíce ksichtit, tak ho to automaticky vyfotí. Jedná se o dobrý a nenáročný zdroj příjmů do kasy hráče. Chvíli stačilo ubohé lidičky pozorovat a už se jim ani nedivím, že se po parku během chvilky courali celí zelení.

Přibylo i několik nových vodních atrakcí, kde návštěvník absolvoval jízdu na všem možném ve vodním korytu, nebo si odstál frontu do obyčejného rybníku uvnitř parku. Nebyl sice vpuštěn přímo mezi krokodýly, ale jednalo se o volnou jízdu na různých druzích vodních skútrů, ať už s motorovým nebo vlastním pohonem. Atrakce, kde není na první pohled vidět, co se děje uvnitř, za zmínku snad ani nestojí.

Nedostatky zůstávají
Obrázek zdroj: tisková zpráva Dostáváme se k mé neoblíbené kapitole, kterou bohužel nemohu vynechat. Přes dobrou hratelnost byly v původním RCT2 věci, které mi značně vadily. Říkal jsem si, že když bude datadisk, alespoň něco by mohlo být vylepšeno, ale nestalo se tak. Nedostatkem číslo jedna zůstává bourání. Pokud je potřeba zlikvidovat některé stromy, okrasné ploty, zahrady atd., není problém k tomuto účelu použít ikonku „bagr“ v hlavním menu. Ale když přijde na řadu bourání cest, tak nastává to pravé peklo. Odstraňovat každý kousek cesty po jednom a to ještě pravým tlačítkem myši není nic moc. Ještě ke všemu se někdy podaří ten jeden mizerný kousek silnice odstranit až na čtvrté kliknutí.

Za další nedostatek považuji některé herní hlášky. Jsou psány černým písmem na temně červené barvě, nebo červeně na šedém podkladu, ale tato kombinace je při vyšších rozlišeních naprosto nečitelná, zvlášť pro hráče, kteří mají horší zrak. Bohužel Chris Sawyer neučinil v tomto směru žádnou změnu k lepšímu.

Stereotypní hraní
O hraní Wacky Worlds můžu spíše říct, že jsem se moc nebavil než aby tomu bylo naopak. Hra mi připadala zábavná jen ze začátku, když jsem budoval nějaký park kompletně od základů. Nevím jak vám, ale mně více vyhovovalo, když byly dány hranice parku, cíle mise a tím to končilo. Vůbec mi nesedly mapy, kde bylo postaveno mnoho atrakcí a lidé již byli vevnitř. Naneštěstí je v datadisku takových scenářů většina. Vzhledem k tomu, že obvykle hra končí v okamžiku, kdy dosáhnete konce určitého roku (bez zimních měsíců, ty jsou v RCT vypuštěny), tak se z hraní stává neuvěřitelně otravné čekaní na vytoužený konec mise. Takhle to jde od mise k misi, neděje se nic zpestřujícícho, pouze nově vynalezené atrakce, ale vše je samozřejmě stále dokola.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Shrnutí
Mad Max v recenzi původního RCT2 uvedl, že se čekání na druhý díl nevyplatilo, a že by hra vystačila na datadisk k úplně prvnímu RCT. Mně nezbývá než dodat, že kdyby se RCT2 a Wacky Worlds už na začátku zabalili v jednu hru, jednalo by se o výborné rozšíření RollerCoaster Tycoona. Takhle nám vznikl naprosto zbytečný datadisk, který je vhodný maximálně pro skalní fandy hry. Ale před samotným autorem hry smekám, protože dělat celou hru prakticky sám, to je opravdu výkon.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
ilustrační fotky z vídeňského Prátru

Na úplný závěr se ještě zmíním o tom, že pro instalaci datadisku potřebujete původní RCT2. Instalace vám přehraje pouze samotné novinky a při spuštění už opět CD s Wacky Worlds není vyžadováno. Že se nějaké rozšíření hry vůbec nainstalovalo, poznáte jen podle toho, že je na úvodní obrazovce hodně malým písmem napsáno Wacky Worlds. Já jsem si chvíli myslel, že se nic nestalo, protože jsem to nejdříve přehlédl. Pevně ale doufám, že se časem sejdeme u RollerCoaster Tycoona 3, který už bude úplně o něčem jiném...

Stáhněte si pro Wacky Worlds: Cheaty

Stáhněte si pro původní hru: Demo, Slovenština, Video, Cheaty, Scénáře

Související články: Rollercoaster Tycoon 2 recenze (10/2002), Novinky, Chris Sawyer o RollerCoaster Tycoon - rozhovor (2/2000)