PURE - recenze
8/10
zdroj: Archiv
Recenze

PURE - recenze

Datum vydání:
25. září 2008
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 10. 2008 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Arkádové závody od Myšáka Mickeyho, tak by se dala charakterizovat nová hra se čtyřkolkami, s nimiž budete provádět všelijaké skopičiny na pozadí fantastických panoramat.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 1.října 2008
Verze: X360/prodávaná/ang.
Doba recenzování: 5 dnů


Obrázek zdroj: Archiv Přístupné arkádové závody od Myšáka Mickeyho – tak by se dala v kostce charakterizovat nová závodní hra z produkce Disney Studios, která nedávno vyšla na počítače, PS3 a Xbox 360. Však ji ukutili tvůrci z Black Rock Studio, které ještě pod značkou Climax Racing vytvořilo např. MotoGP a ATV Offroad Fury, takže zkušenosti s motocyklovými hrami mají na rozdávání. I proto je jejich poslední titul opět velmi blízký motorkářské tématice.

 Fantastická panoramata
Pure je čistě smyšlená hra, takže se v ní potkáte výhradně s neznačkovými čtyřkolkami, s nimiž si zajezdíte na 36 fiktivních, ale velmi pěkných tratích, umístěných do 7 lokací, mimo jiné např. do USA, Thajska a na Nový Zéland. Nejenže většina tratí vypadá velmi působivě, ale zdejší ohromné skoky, kdy máte okolí pod sebou jako na dlani, nechávají vyniknout zejména znamenitý model krajiny, a to prosím včetně dalekého dohledu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Do těchto krásných kulis je zanesena ucelená nabídka závodního a akrobatického povyražení, protože v Pure nejde jen o to být první, ale také o spektakulární triky a kousky, za které by se nestyděli kaskadéři ani v lecjakém cirkusu. Parádičky jsou rozděleny do čtyř skupin podle obtížnosti a bodového ohodnocení, přičemž každé skupině náleží samostatné tlačítko, jež se vždy doplňuje vychýlením analogu na jednu ze stran. Tím jezdec v okamžení vystřihne požadovaný trik, který ale není nikde popsán, takže si na všechny možné kejkle musíte přijít sami.

Důležité je také ustát následný dopad klidně z mnoha desítek metrů výšky, což pomáhá vyrovnat praktická možnost směrování čtyřkolky i mimo kontakt s matičkou zemí. Za bravurně provedený kousek jste ohodnoceni bodovým přídělem, ale hlavně narůstající stupnicí, s jejíž délkou se zpřístupňují tlačítka pro hezčí a náročnější triky.

Po celkové výplni je poté dovoleno provést extra složitou eskamotáž, kterážto znatelně protáhne zmíněnou stupnici tak, že máte rázem k dispozici další porci vítaného boostu pro další zrychlení. Ten ale pro změnu trikové stupnici ubírá na síle, takže je jen na vás, jestli spíše náročněji trikovat, nebo zvolit jednodušší kousky a prokládat to boostováním.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Nenáročné létání
Díky pochopitelnému ovládání joypadem je s ním doslova radost létat a dělat všelijaké skopičiny ve vzduchu, takže i ten, kdo má vrozený odpor k mačkacím procedurám podobných her, se v Pure všechny triky naučí doslova za pár odjetých koleček. To považuji za jeden z největších plusů této hry. Příjemné jsou i pečlivě provedené video tutoriály představující všechny závody a způsob ovládání čtyřkolek, když si nejdříve pod dohledem průvodce sami „ošaháte“ řízení a jízdu na trati. Přístupnost je zkrátka na jedničku, ovšem škoda jen tří konfigurací tlačítek na joypadu, svobodná volba by nebyla k zahození.

Zvětšit zdroj: Archiv Základní prvek v Pure se tak skládá nejprve z přikrčení a na hraně skokánků následného záklonu jezdce pro větší výskok, na to předvedení čistého triku a nakonec z bezpečného dopadu, což není v chumlu až 16 závodníků na trati zas taková legrace. Tlačenice v úzkých průjezdech vyřeší právě zmíněný boost, protože jeho pečlivým načasováním lze soupeřům pěkně ujet a vytvořit si rázem dobrý náskok. A pak už máte moře času na zkoušení složitých akrobacií, nebo řetězení vašich triků v rámci časového limitu po každém kousku, což je ve výsledku velmi výrazně hodnoceno.


 Kvarteto režimů
Uvedené lze do sytosti zkoušet v rámci Trialu, jednoho z jízdních režimů hry, protože to vás pak neotravují ostatní jezdci, ani další limity. Samozřejmě nechybí obligátní rychlý závod, ani kariérní World Tour, kdy pro všechny platí čtvero různých druhů podniků, majících se postarat o jistou rozmanitost vašeho konání, co se zejména později ne tolik daří. První jízdou je klasický závod, zpravidla posazený na delší okruhy s množstvím odboček a zkratek. Zde se hraje na co nejlepší umístění po odjetí několika kol, přičemž je dovoleno trikovat jak je ctěná libost, protože boost se jak známo vždycky hodí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Oproti tomu Sprint je dle svého názvu adrenalinový úprk za šachovnicovým praporkem na velice krátkých tratích, taktéž v rámci daného počtu koleček, ovšem na akrobacii se tu tolik nehledí, to spíš na dobrou jízdní stopu a vytlačování soupeřů mimo stezku. Freestyle potěší všechny kouzelníky, protože je to přesně ten závod, kdy nerozhoduje pořadí v cíli, nýbrž bodové skóre za provedené triky v rámci časového limitu. Navíc máte ještě omezenou zásobu paliva, která se doplňuje právě za čisté triky, ale také výskokem a nabráním barevných ikonek s různými bonusy, jenž se vznáší nad celou tratí.

Poslední je pak volnější Freeride, tedy taková svobodnější jízda bez časových tlaků, hodící se pro pilování jízdní stopy a provádění pokusných triků. Všechno dohromady pak kombinuje déletrvající režim World Tour, uváděný podrobným tutoriálem pro neznalé. Ještě před nalejvárnou si musíte postavit vlastní stroj v podrobném editoru, nebo si také můžete na klíč nechat postavit čtyřkolku automaticky. První možnost je ale mnohem zábavnější, protože si vlastně postupně stavíte celý stroj, jenž před vaším pohledem roste jako z vody.

 Továrna na stroje
Editor po sobě nabízí 24 různých částí, z nichž se v celku skládá celá čtyřkolka. Na úvod si vyberete rám, pak nápravy, tlumiče, pohon, disky, pneumatiky, motor, řidítka, kapotáž a mnohé další, přičemž vaše volba drobně ovlivňuje jízdní vlastnosti budoucího stroje, konkrétně jeho maximálku, zrychlení, zatáčení, boost a provádění triků. V garáži si můžete postavit až 11 různých čtyřkolek ze 4 kubatur a stejně tak si je stále upravovat, protože za průchod kariérou získáváte nové a výkonnější součástky. Do oblasti personalizace patří také volba závodníka, přičemž ze začátku si vybíráte z půl tuctu charakterů, včetně volitelného designu jejich helmy.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Kromě ladění strojů je vaším dalším cílem v kariéře bahenního jezdce hlavně postup na vrchol v jezdeckém žebříčku, kde začínáte na stém místě. Za dobré umístění obdržíte kromě hřejivého pocitu něco bodíků, přičemž jejich daný počet vám zajistí odemčení následných podniků a sérií. Pro notorické opakovače dodávám, že je v závodech dovolen okamžitý restart jak v průběhu jízdy, tak i po dojetí. I díky tomu tak postup výše v žebříčku není nijak obtížný, však je hra spíše nenáročná, přitom dostatečně zábavná a jediné pocity frustrace jsem měl snad jen po několikanásobném karambolu kvůli špatně provedenému triku.

 V šestnácti lidech
Velmi poutavé jsou i závody s živými účastníky, nota bene když se v jedné jízdě sejde plný počet 16 jezdců. To je pak na dráze opravdu pěkné pozdvižení. Pro multiplayer se nabízejí vlastně stejné druhy závodů co v singlu, takže při zakládání vlastní seance si můžete nejen vybrat typ závodu, ale i počet podniků v sérii, popř. pro citlivky zakázat kontakt mezi jezdci, který ale stejně není tak drsný jako např. v Motorstormu. Byť se přesně specifikované závody našly dost sporadicky (např. sprinty se prakticky nejezdily), širší pole výběru online podniku přihraje již hojně obsazované jízdy, takže jsem jinak závodil skoro vždy s velkým počtem protivníků, což tyto seance pěkně kořenilo.

 Špína na kapotě
Je ale škoda, že chybí rozdělená obrazovka, která by měla opodstatnění už i z toho důvodu, že v multiplayeru mohou jezdit do počtu i uměle řízení jezdci. Taktéž jsem rovnou několikrát narazil v lobby na nabídku již neexistujících seancí, které hra stejně ve výpisu stále neúnavně nabízela pro připojení. Jak se proti ostatním hráčům zlepšujete, uzříte v tradičních online žebříčcích. V tomto směru kvituji výpisy nejlepších časů či bodového skóre vašich přátel pro každou trať, což je uvedeno ještě před jejím načtením.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry v galerii

Ve hře naleznete pouze jediný pohled zpoza čtyřkolky, což je jasná věc kvůli provádění triků, protože při výhledu za řidítky byste jaksi neviděli právě vyráběný kousek, i když alespoň pro sprinty by další kamery mohly přinést zase trochu jiný zážitek z jízdy. Volný přehled kolem stroje ale nechybí, stejně jako pohled za sebe, který ale není nutný, protože při závodě jste informováni o své pozici či náskoku přehledným kruhovým ukazatelem. To spíše zamrzí úplná absence opakovaček, přitom možnost zpětného prohlížení povedených fintiček za řidítky by rozhodně nebyla marná!

Zvětšit zdroj: Archiv Stejně bych ocenil o něco lepší pocit kontaktu s povrchem, který je skrze opravdu nicotné vibrace velmi sporadický a že projíždíte bahnitým korytem, hrubými kameny, nebo vymletou dírou, pohmatu skoro vůbec nepoznáte.

Za zapůjčení hry pro recenzi děkujeme obchodu Surtep.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Demo z Xbox Live / PlayStation Network,

Související články: Dojmy z GC, Novinky...

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Verdikt:

Čtyřkolky v Pure jsou veskrze zábavnými hračkami, když poskytují skrze intuitivní ovládání dobrý zážitek i méně zkušeným hráčům. Pochvalu si dále zaslouží zejména skvělý editor vlastních čtyřkolek, stejně jako znamenitá grafika bez cukání, ovšem na druhou stranu zamrzí chybějící replaye, popř. další kamery, multiplayer pouze online, nebo menší „feeling“ z řízení s trestuhodně nevyužitými vibracemi.

Nejnovější články