Pure Pinball - recenze
8/10

Pure Pinball - recenze

11. 6. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V posledních letech jsou počítačové simulace pinballů ve velkém útlumu, ale to se snaží zvrátit Pure Pinball, který disponuje realistickým grafickým zpracováním tří hracích stolů s různou tématikou.

Autor: Bergy
Publikováno: 11.června 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva V posledních letech jsou počítačové simulace pinballů ve velkém útlumu a ani se příliš dobře neprodávají. Ono se také není čemu divit. Koho by v dnešní době zajímala poskakující kulička, kterou se člověk snaží udržet na herním stole zběsilým mačkáním tlačítek na klávesnici? Něco takového asi jen stěží může být konkurencí pro akční hry s propracovaným příběhem, desítkami zlosynů určených k odstřelu a hektolitry prolévané krve. Navíc když už nějaký pinball konečně spatří světlo světa, většinou to vypadá, jako by jen někdo oprášil nepovedený letitý kousek opatřený novým logem a vcelku přijatelnou cenou. Tyto budgetovky jsou posléze spíše pro ostudu a s původní předlohou (mám tím na mysli skutečné hrací automaty) nemají prakticky nic společného.

Hrací stoly
Mě samotného dokázal v minulých letech zaujmout snad jen Pro Pinball: Big Race USA, který vynikal svojí grafikou a byl hodně propracovaný (podobně jako Adventure Pinball z roku 2001 na Unreal enginu - pozn.red.). Velkou nevýhodou byl ale fakt, že celá hra obsahovala pouze 1 hrací stůl. Pure Pinball je na tom naštěstí o něco lépe, a tak se může pochlubit hned třemi různými stoly. Pochopitelně to není nijak závratné či ohromující číslo, ale aspoň se jedná o přijatelný počet.

První ze stolů se jmenuje Excessive Speed. Jeho tématem jsou rychlá auta, závody a rychlost. Druhý s názvem World War je zaměřen na 1. a 2. světovou válku a třetí označen jako Runaway Train znázorňuje vlakové kolejiště. Odlišnost všech tří stolů není samozřejmě pouze kosmetická. I když je systém hry u všech stolů víceméně stejný, jsou tu odlišnosti v podobě rozličného uspořádání vnitřního vybavení. Také velikost stolů je rozdílná a počet flipperů (to jsou takové ty ploutvičky, kterými odpalujete kuličky) je vždy jiný (Excessive Speed má 3, World War 4 a Runaway Train dokonce 5 flipperů).

Podstata pinballu
Jak asi víte, cílem každého pinballu je udržet ve hře co nejdéle kuličku na stole a tím získat co možná nejvyšší skóre. K tomu vám pomáhají ony flippery, které ovládáte mačkáním příslušných kláves. Dříve nebo později ale stejně ztratíte nad kuličkou kontrolu a ta vám proklouzne kamsi do útrob automatu. Někdy se dá vrátit speciálním bonusem, ale většinou máte smůlu a musíte použít novou. Ve chvíli, kdy kuličky dojdou, hra končí, a pokud jste nasbírali potřebnou sumičku bodíků, dostanete možnost zapsat se do listiny nejvyšších skóre.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná si teď říkáte, že takhle primitivní hra snad ani nemůže být zábavná a nikdo jí nemůže vydržet hrát déle než jednu či dvě hodiny. Opak je ale pravdou. Každý pinball se totiž jeví jako bezduché cvrnkání do kuličky jen zpočátku, než objevíte, co v sobě doopravdy skrývá. Pure Pinball je tedy vcelku hodně komplikovanou hrou, kde se nalézá celá řada různých překážek a úkolů, které musíte zdolat, abyste obdrželi opravdu vysoké hodnocení.

Na každém stole je rozestavěno mezi 3 - 4 desítkami objektů jako jsou různé nájezdy, rampy, tlačítka či světýlka. K pochopení jejich funkce a smyslu je nejlepší použít přiložený manuál. Jedině tak totiž zjistíte, kam a v jakém pořadí máte kuličku postupně nastřílet. Když tento postup (herní mód) dodržíte, jste posléze za tento výkon odměněni dobře bodovanými bonusy. Chápu, že řada lidí raději praktikuje metodu „pokus-omyl“ s tím, že ony prémie zkrátka odhalí až během vlastního hraní, ale věřte mi, tímto způsobem se dá naučit jen určité procento herních módů (většinou jen ty základní), ale nikdy ne všechny.

Herní módy
Obrázek zdroj: tisková zpráva K těm jednodušším módům patří například různá comba, multibally či jackpoty. Nejtriviálnější je zřejmě obyčejné combo, u kterého stačí v podstatě nasázet kuličku několikrát za sebou na stejnou rampu (dosáhnout lze jak obyčejného, tak dvojnásobného, trojnásobného či super comba). Multiball už je o něco zajímavější a skládá se nejdříve z aktivace a následného spuštění. Pokud provedete aktivační proceduru a nasyslíte si na jednom místečku více kuliček, následným spuštěním se vám na stůl všechny vyhrnou a to potom panečku přibývá bodíků. Během probíhajícího multiballu lze ještě dosáhnout i na jackpot, který vás obohatí o dalších pár milionů na skóre. Zajímavostí je, že jackpot je možné získat pouze při spuštěném multiball módu.

Základní módy ale nejsou vše. Pilířem vašeho snažení by měly být speciální módy. Jejich splnění si podle mého názoru žádá opět pozorné čtení manuálu, protože jsou většinou rozděleny do několika fází, a pokud nevíte, co přesně máte dělat, jen stěží to zvládnete úspěšně. Ve své podstatě se dají tyto úkoly přirovnat k plnění misí v klasických akčních hrách nebo simulátorech, jen s tím rozdílem, že tady si žádnou pozici neuložíte. U Excessive Speed v podstatě závodíte na čím dál větší obtížnost (nováček, pokročilý, expert, veterán), u World War plníte bojové mise (záchrana, obrana, útok atd.) a v Runaway Train simulujete jízdu lokomotivy (doplňujete vodu, dřevo, zatápíte pod kotlem, vyrábíte páru apod.).

Doplňkovou funkci zde zastávají ještě vedlejší módy. Jedná se například o ballsave, kterým si lze zajistit „bezplatné“ navrácení ztracené kuličky. Další bonusy se vztahují už k tématům jednotlivých stolů a rozhodně se nevyplácí je vynechávat, protože i ony vám mohou vynést nějaký ten milión bodíků navíc.

Realistická grafika
Kdyby se hodnotilo grafické zpracování jako ve škole, tak Pure Pinball by jednoznačně dostal jedničku. 3D stoly jsou velmi pěkně vymodelovány a pozornost byla věnována mnoha detailům. Za zmínku stojí i veškeré odrazy a odlesky kovových částí vybavení automatů. Pokud si třeba zastavíte kuličku a hodně přiblížíte pohled, jasně vidíte, jak se v ní zrcadlí Obrázek zdroj: tisková zpráva obličej a kus těla hráče, který stojí za stolem a ovládá flippery.

Ocenit musím i 12 různých pohledů kamery, které máte k dispozici. Mě sice nejvíce vyhovoval statický pohled na celý stůl, ale vyzkoušet lze i řadu dalších, kdy je kamera více přiblížená k hrací ploše. Bližší pohled je sice mnohem detailnější, ale také díky tomu vidíte jen určitou část stolu. Tím pádem musí kamera neustále kuličku sledovat, abyste věděli, kam jste jí vlastně flipperem odpálili. V určitých okamžicích se pak nevyhnete stavu, kdy obraz šílenou rychlostí lítá nahoru či dolů, což nemusí každému vyhovovat (já se bez toho například v klidu obejdu :)

Hra umožňuje použít rozlišení až do 1600x1200 a poštelovat si můžete i ony již zmiňované odlesky a také odrazy od skel. Velmi jednoduše si tak můžete nastavit tuto hru pro slabší i výkonnější počítače. Minimální hardwarové nároky udávají Pentium II 450 Mhz, 128 MB RAM, grafickou kartu s T&L a 32 MB. Pokud jste tak již neučinili, budete si muset nainstalovat i DirectX 9. Já jsem Pure Pinball testoval na AMD Athlon 2200+, 512MB DDR a GF Ti4400 a pochopitelně jsem neměl sebemenší problém.

Ačkoliv se to nezdá, tak právě u podobných her je hodně důležitá i zvuková stránka. Hlavně hudba, která, pokud není kvalitní, by mohla při delší hře dost obtěžovat. Naštěstí to není případ Pure Pinballu, kde je každý stůl vybaven vlastním tématickým doprovodem, jenž je vcelku solidní. Člověk z něj sice není na větvi, ale vydrží ho při hře poslouchat libovolně dlouho a to je hlavní.

Ve více lidech na jednom PC
Celkově je tato hra velmi příjemnou oddychovou, kterou ovšem nemusíte hrát jen z relaxačních důvodů. U Pure Pinballu lze zažít i urputné zápolení o co možná nejvyšší skóre, kdy budete chvíli štěstím bez sebe (když se vám povede dokončit nějaký štědře ohodnocený bonus) a pak zase vzteky mlátit pěstí do klávesnice (to v případě, že stojíte krůček od překonání rekordu a ono se vám to zvrtne). Asi nemusím dvakrát zdůrazňovat, že u těchto her dostávají tlačítka obzvlášť zabrat. Možná je proto lepší současně s Pure Pinballem zakoupit i novou klávesnici :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Multiplayer je jako obvykle vyřešen hrou více lidí na jednom počítači. Jednotliví hráči (maximálně však 4) se postupně střídají u jednoho stolu vždy po kolech, když předcházející soupeř přijde o kuličku. V závěru si pak porovnáte výši skóre a hned víte, kdo zvítězil. Skupinová hra je samozřejmě ještě více zábavnější než když takový pinball hrajete sami, ale abyste to svým známým mohli pěkně natřít, je potřeba si všechny ty módy a bonusy trochu natrénovat. Když se vám pak podaří je dokončit a obdržet v některých případech i 50 - 100 milionů bodíků najednou, tak to za ty protažené obličeje ostatních stojí, ne? :)

Stáhněte si: Dema, Trailer, Cheaty

Související články: Novinky, Adventure Pinball první dojmy (3/2001), Williams Pinball Classics recenze (1/2002)

autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)