Pro Evolution Soccer 5 (PS2) - recenze
9/10

Pro Evolution Soccer 5 (PS2) - recenze

1. 9. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Je to opravdová evoluce! Očekávaný pátý díl nejlepší fotbalové série Pro Evolution Soccer už v Japonsku vyšel ve verzi pro konzoli PlayStation 2 a kopaná v jeho podání je ještě přirozenější než minule.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 1.září 2005
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: PS2 japonská/prodávaná
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: Archiv Konami znají hráči počítačového fotbalu už dva roky od okamžiku, kdy vtrhli na PC scénu s konverzí své konzolové série Pro Evolution Soccer. Ta je zajímavá a matoucí zároveň tím, že se v některých zemích objevuje ještě pod jiným názvem, a to jako (u nás méně známý) fotbal Winning Eleven, přičemž jde v obou případech o jednu a tu samou hru. Aby nebylo zmatků dost, data jejich vydání jsou různá a číslování obou verzí prakticky totožných fotbalů spolu ani nekoresponduje, takže Pro Evolution Socceru 3 odpovídá Winning Eleven 7 atd. Tolik na úvod článku, který se bude věnovat postřehům z testování nejnovějšího pokračování, tedy Winning Eleven 9 alias Pro Evolution Soccer 5. Měli jsme k dispozici plnou verzi na konzoli PlayStation 2, která se už nějakou dobu prodává v Japonsku, nicméně ta počítačová, plánovaná na 4. čtvrletí 2005, jí má z hlediska vlastností do puntíku odpovídat.

TROCHA DÉJEPISU
Konami se narozdíl od konkurenčních EA Sports vydali cestou postupného zdokonalování svého produktu ve snaze co nejlépe přiblížit simulaci reálnému fotbalu. A kdo vyzkoušel, nemůže neuznat, že se jim to sakra daří. Když v krátkosti shrnu přínosy obou předchozích PC verzí, tak ta první – PES3 – znamenala obrovský boom, do té doby sycenou pouze rozporuplnými výtvory již zmiňovaných EA Sports s jejich rozporuplnou sérií FIFA. Nadupaný obsah, nebývalá hratelnost, skvělé možnosti trenérské, zacházející do nevídaných detailů. Dětskou nemocí byla ne tak úplná kompatibilita s PC platformou a asi největším nedostatkem absence síťové hry. Kvůli ní se prolily potoky slz, nicméně až verze PES4 přinesla to, nač všichni tolik čekali.

Bohužel, ani PES4 v podpoře online hraní příliš neoslnil a i když online hru nakonec podporoval, šlo o velice strohý engine umožňující odehrát přátelák s absencí spousty nastavení, které se v běžné hře nastavit daly, včetně nemožnosti načíst pracně vytvořené formace i ostatní taktická nastavení týmu. Čili jakási znouzectnost, ale díky bohu aspoň za ni. PES4 byl v každém případě opět citelným posunem kupředu, zbavil hru dětských nemocí a graficky i animačně ji posunul o kus dál.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
oficiální obrázky od Konami, naše vlastní nebylo možné vytípat v ucházející kvalitě

Pátá evoluce?
PES5 přináší výrazný posun přímo do hratelnosti, tedy stěžejní herní složce. Ovládání, jakož i drtivá většina nabídek zůstaly beze změn a mohou být pro toho, kdo si hru pořádně užívá a čekal nějaké novoty trochu zklamáním. Je pravda, že drobnosti, ztrpčující herní pohodu a zasluhující tudíž vylepšit, by se jistě našly. Například mě stále mrzí nemožnost přehrát opakovaný záznam poté, co míč opustí hrací plochu, tedy třeba když těsně minete branku. Takovou akci, i když byla krásná, si prostě už nikdy nepřehrajete. Anebo nastavení kamery, které by si určitě zasloužilo možnost ji oddálit a zabírat tak větší část herní plochy.

Kapitolou pro sebe jsou tréninky, jinak výborně zpracované, bohaté a skutečně užitečné. Jenže zároveň často zbytečně pokažené zdlouhavými načítáními, což bohužel brzy odradí i toho, kdo má velkou chuť potrénovat třeba střelbu na cíl. Naštěstí to nejsou prvky přímo ovlivňující hru jako takovou, nicméně tu jsou a přetrvávají nadále. Oficiální informace z Konami byla, že pro tuto platformu (mají na mysli současnou generací konzolí, tzn. PS2/Xbox) už prakticky není co vylepšovat a spousta novinek přijde s nástupem nové generace, čili třeba Playstation 3. Což se uvidí za rok v příštím ročníku, který by už právě pro tyto konzole měl být vyroben.

Nejprve kosmetika
Z drobných novinek zmíním přidání několika položek do tréninkových menu, konkrétně jde vždy o jednu položku v každé skupině situačního drillování. Nejde ale o nácvik ničeho nového, pouze tu jsou vysvětleny herní prvky, které bylo ve hře možné provádět už dřív. Opakovaný záznam při offsidu je vylepšen tím, že v okamžiku přihrávky červeně zabliká jinak žlutá čára ukazující místo, kde a kdy k offsidu došlo. V nabídce trenérských nastavení přibyla položka Auto Sort Opposing Team, což je obdoba automatického rozmístění hráčů na jednotlivé pozice v poli. Když jsem tohle ale v minulosti zkoušel několikrát použít, měl jsem pak vždy pocit, že tým je totálně rozhozený a zase jsem se rychle vrátil k původní sestavě, případně změny doladil ručně sám.

Z dalších změn telegraficky vyzdvihnu novou možnost mixovat národní týmy s klubovými při vytváření Konami Cupu. Hrajete-li ligu, můžete nechat přehrávat předzápasové ceremonie jen před důležitými zápasy – detail, ale potěší. Dále tu je sníh, takže krom louží lze nyní na hřišti spatřit i sněhové jazyky. Počet stadionů se rozrostl o čtyři na celkových 34.

Gameplay čili hratelnost
Až dosud by se mohlo zdát, že PES5 v podstatě nepřináší nic, co stojí za řeč. Záměrně jsem si to nejlepší nechával na teď, protože opravdu je co obdivovat. I když se totiž hra ovládá stejně a pravidla fotbalu se nijak nemění, přesto je pocit ze hry úplně jiný než dřív. V Konami pořádně zapracovali na motion capturingu, což je krásně vidět na plynulých a hlavně přirozených animacích a celkovém pohybu nejen celého herního pole, ale i chování míče jako takového. Už pouhým sledováním hry máte dojem, že koukáte na skutečný fotbal.

K tomu výrazně přispělo i zakomponování „přirozených nepřesností“, čímž mám na mysli případy, kdy třeba přihrávka neletí přesně na svého příjemce, míč nedopadne přesně na kopačku, hlavička z dlouhého centru nemůže jít na spoluhráče stojícího metr ode mě, protože míč samozřejmě musí odletět podstatně dál atd. Rovněž umělá inteligence je zdokonalena, což opět poznáte v řadě situací. Od šikovnějšího nabíhání si přes chytřejší přihrávky, poziční stavění k míči a bránění si jej tělem, atd. atd.

Celkový dojem je výborný a vtáhne vás do hry jako nikdy předtím. Přirozenost, tak by se dalo jedním slovem shrnout všechno to, čím se nový PES5 může chlubit a budiž mu to ke cti. Díky přirozeným nepřesnostem a se podstatně rozrostla rozmanitost herních situací, umocněná opravdu bohatou škálou animací. Těžko se to popisuje, je to prostě fotbal se všemi jeho krásami, navíc parádně hratelný.

Příjemné detaily
Ve hře najdete takové detaily jako udělení žluté karty i po předchozí ponechané výhodě, střídající hráč při příznivém výsledku pro svůj tým nijak nespěchá, naopak když není situace zrovna růžová, běží k lavičce či od ní poklusem. Když jsme zkoušeli hrát anglickou ligu, známou svojí tvrdostí, bylo to poznat i na pískání sudích, kteří byli k nedovoleným zákrokům o poznání benevolentnější než v ligách jiných. Vyladily se dříve tolik sporné výhody, které byly ponechávány jakoby naschvál tehdy, když nebyly vůbec výhodné a naopak pískány fauly při dobré pozici pro únik. Nyní už tento nešvar mizí, což beru jako veliké plus.

Brankáři už chytají i míče jdoucí mimo branku a nově hážou míč do pole obloukem, což dříve nešlo. Při ručním vybíhání golmana už není tak snadné se proklestit klubkem útočníků, takže pokud třeba při rohovém kopu je okolo strážce svatyně nával, může se stát, že se skrz něj k míči neproklestí. Nesmím zapomenout ani na nový způsob autového vhazování, které doplnilo dva stávající. Je to hození míče směrem k zemi před spoluhráče, čili jakýsi rychlý aut do běhu. Rovněž zahrávání dlouhého autu bylo vyladěno a krom přibyvší stupnice síly se toto vhazování provádí rychle, bez zbytečného protahování, jak tomu bylo v PES4.

Nově do sestav přibyly dvě hráčské pozice, a to Second Striker a Wing Back. Ten první je jakási střelecká podpora, která má za úkol připravovat střelecké příležitosti hlavnímu kanonýrovi týmu. Wing Back je křídlo, které spíš funguje na pozici obránce, ale pokud se vyskytne příležitost, pustí se i do útoku.

I nedostatky se stále najdou
Postěžuji si trochu na autová vhazování, která stejně jako dřív občas neudělají radost, jakmile zjistíte, že daleko široko kolem soupeřova spoluhráče jenž se staví na příjem, není nikdo z vašeho týmu. Tím pádem zcela zadarmo necháváte soupeři volnou rozehrávku, což pak hlavně ve vypjatých zápasech může hodně zamrzet.

Trochu odfláknuté vypadá na pohled grafické zobrazení výběru dresů, které mi přijde, že s každým ročníkem degraduje víc a víc. Zatímco v PES3 byli krásně vidět přímo animovaní hráči s možností je prohlížet ze všech stran, PES4 už ukazoval pouze dresy a nyní to došlo dokonce tak daleko, že vidíte pouze vcelku hnusné ikony dresu, trenýrek a štulpnů. Důvod je letos ale ryze praktický, jelikož jde nově před zápasem nastavovat barvu každé této součásti hráčovy garderóby zvlášť, a tak lze nakombinovat jejich oblečení ještě podstatně podrobněji, než tomu bylo dřív. Nicméně i tak si myslím, že mohly mít dresy poněkud důstojnější vizuální zpracování. Šikla by se také možnost konečně volit délku zápasu zcela libovolně a ne pouze v pětiminutových intervalech od 5 do 30 minut.

Možnosti multiplayeru
Vedle skvěle zpracované hratelnosti byla druhým očekávaným želízkem v ohni síťová hra nebo chcete-li online podpora. Tu jsme bohužel zatím neměli možnost otestovat (japonskou PS2 verzi nejde v ČR provozovat online), takže zde mohu pouze tlumočit oficiální informace. Dosavadní primitivní modul pro její zakládání má být zcela přepracovaný. Co vše ale půjde online hrávat se zatím neví, nicméně by měla existovat podpora až pro čtyři hráče stylem 2 na 2, z čehož lze usoudit, že si asi zahrajeme i ve dvou kooperativně.

další obrázky z této hry najdete v budoucnu v sekci screenshotů

Proslýchá se, že krom přáteláků bude možné hrát i nějaké ty soutěže, ale nechci mlžit a spekulovat s neoficiálními dohady. Údajně by měly jít v online hře používat i týmy z Master League, čili vypiplané tak, jak se vám to momentálně daří v kariérním režimu. Jako samozřejmost beru avizovanou možnost načítat/ukládat herní nastavení, ale tahle hodnocení si raději nechejme až na recenzi plné PC verze v listopadu, kdy bych se právě na online hraní rád zaměřil.

Shrnutí
Zvětšit zdroj: Archiv Ač je hratelnost i zaměření na detaily jako ve skutečném fotbalu potěšující, trochu zklamáním je prakticky nedotčený mimoherní obsah, jinými slovy vše, co přímo nesouvisí s děním na trávníku. Přitom by stačilo opravdu málo a řada věcí mohla dostat podstatně využitelnější podobu, čímž mám na mysli především některé tréninky. Autoři se očividně zaměřují již na nový engine vyvinutý pro konzole nové generace a tím, co v něm nevyužijí, už se nezabývali. Nicméně hra stojí určitě za to a své příznivce, jimž jde hlavně o kvalitní hru s bohatými možnostmi trenérských nastavení, nadchne. Povede-li se online podpora, je na další rok o zábavu postaráno.

Stáhněte si: Trailery

Související články: Novinky, Pro Evolution Soccer 4 recenze a tipy #1&#2, Pro Evolution Soccer 3 recenze

Mickey Mouse
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru

Mickey Mouse

Pro Evolution Soccer 5 alias Winning Eleven 9 je důstojným nástupcem předchozího dílu a klade se v něm důraz především na přirozenou hratelnost a vysokou fotbalovost. To se zcela beze sporu povedlo a hraní je ještě větší radostí než tomu bylo dřív.