Autor: Mickey Mouse Publikováno: 1.září 2005 |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky od Konami, naše vlastní nebylo možné vytípat v ucházející kvalitě PES5 přináší výrazný posun přímo do hratelnosti, tedy stěžejní herní složce. Ovládání, jakož i drtivá většina nabídek zůstaly beze změn a mohou být pro toho, kdo si hru pořádně užívá a čekal nějaké novoty trochu zklamáním. Je pravda, že drobnosti, ztrpčující herní pohodu a zasluhující tudíž vylepšit, by se jistě našly. Například mě stále mrzí nemožnost přehrát opakovaný záznam poté, co míč opustí hrací plochu, tedy třeba když těsně minete branku. Takovou akci, i když byla krásná, si prostě už nikdy nepřehrajete. Anebo nastavení kamery, které by si určitě zasloužilo možnost ji oddálit a zabírat tak větší část herní plochy. Kapitolou pro sebe jsou tréninky, jinak výborně zpracované, bohaté a skutečně užitečné. Jenže zároveň často zbytečně pokažené zdlouhavými načítáními, což bohužel brzy odradí i toho, kdo má velkou chuť potrénovat třeba střelbu na cíl. Naštěstí to nejsou prvky přímo ovlivňující hru jako takovou, nicméně tu jsou a přetrvávají nadále. Oficiální informace z Konami byla, že pro tuto platformu (mají na mysli současnou generací konzolí, tzn. PS2/Xbox) už prakticky není co vylepšovat a spousta novinek přijde s nástupem nové generace, čili třeba Playstation 3. Což se uvidí za rok v příštím ročníku, který by už právě pro tyto konzole měl být vyroben. Z drobných novinek zmíním přidání několika položek do tréninkových menu, konkrétně jde vždy o jednu položku v každé skupině situačního drillování. Nejde ale o nácvik ničeho nového, pouze tu jsou vysvětleny herní prvky, které bylo ve hře možné provádět už dřív. Opakovaný záznam při offsidu je vylepšen tím, že v okamžiku přihrávky červeně zabliká jinak žlutá čára ukazující místo, kde a kdy k offsidu došlo. V nabídce trenérských nastavení přibyla položka Auto Sort Opposing Team, což je obdoba automatického rozmístění hráčů na jednotlivé pozice v poli. Když jsem tohle ale v minulosti zkoušel několikrát použít, měl jsem pak vždy pocit, že tým je totálně rozhozený a zase jsem se rychle vrátil k původní sestavě, případně změny doladil ručně sám. ![]() ![]() ![]() Z dalších změn telegraficky vyzdvihnu novou možnost mixovat národní týmy s klubovými při vytváření Konami Cupu. Hrajete-li ligu, můžete nechat přehrávat předzápasové ceremonie jen před důležitými zápasy – detail, ale potěší. Dále tu je sníh, takže krom louží lze nyní na hřišti spatřit i sněhové jazyky. Počet stadionů se rozrostl o čtyři na celkových 34. Až dosud by se mohlo zdát, že PES5 v podstatě nepřináší nic, co stojí za řeč. Záměrně jsem si to nejlepší nechával na teď, protože opravdu je co obdivovat. I když se totiž hra ovládá stejně a pravidla fotbalu se nijak nemění, přesto je pocit ze hry úplně jiný než dřív. V Konami pořádně zapracovali na motion capturingu, což je krásně vidět na plynulých a hlavně přirozených animacích a celkovém pohybu nejen celého herního pole, ale i chování míče jako takového. Už pouhým sledováním hry máte dojem, že koukáte na skutečný fotbal. K tomu výrazně přispělo i zakomponování „přirozených nepřesností“, čímž mám na mysli případy, kdy třeba přihrávka neletí přesně na svého příjemce, míč nedopadne přesně na kopačku, hlavička z dlouhého centru nemůže jít na spoluhráče stojícího metr ode mě, protože míč samozřejmě musí odletět podstatně dál atd. Rovněž umělá inteligence je zdokonalena, což opět poznáte v řadě situací. Od šikovnějšího nabíhání si přes chytřejší přihrávky, poziční stavění k míči a bránění si jej tělem, atd. atd. Celkový dojem je výborný a vtáhne vás do hry jako nikdy předtím. Přirozenost, tak by se dalo jedním slovem shrnout všechno to, čím se nový PES5 může chlubit a budiž mu to ke cti. Díky přirozeným nepřesnostem a se podstatně rozrostla rozmanitost herních situací, umocněná opravdu bohatou škálou animací. Těžko se to popisuje, je to prostě fotbal se všemi jeho krásami, navíc parádně hratelný. ![]() ![]() ![]() Ve hře najdete takové detaily jako udělení žluté karty i po předchozí ponechané výhodě, střídající hráč při příznivém výsledku pro svůj tým nijak nespěchá, naopak když není situace zrovna růžová, běží k lavičce či od ní poklusem. Když jsme zkoušeli hrát anglickou ligu, známou svojí tvrdostí, bylo to poznat i na pískání sudích, kteří byli k nedovoleným zákrokům o poznání benevolentnější než v ligách jiných. Vyladily se dříve tolik sporné výhody, které byly ponechávány jakoby naschvál tehdy, když nebyly vůbec výhodné a naopak pískány fauly při dobré pozici pro únik. Nyní už tento nešvar mizí, což beru jako veliké plus. Brankáři už chytají i míče jdoucí mimo branku a nově hážou míč do pole obloukem, což dříve nešlo. Při ručním vybíhání golmana už není tak snadné se proklestit klubkem útočníků, takže pokud třeba při rohovém kopu je okolo strážce svatyně nával, může se stát, že se skrz něj k míči neproklestí. Nesmím zapomenout ani na nový způsob autového vhazování, které doplnilo dva stávající. Je to hození míče směrem k zemi před spoluhráče, čili jakýsi rychlý aut do běhu. Rovněž zahrávání dlouhého autu bylo vyladěno a krom přibyvší stupnice síly se toto vhazování provádí rychle, bez zbytečného protahování, jak tomu bylo v PES4. Nově do sestav přibyly dvě hráčské pozice, a to Second Striker a Wing Back. Ten první je jakási střelecká podpora, která má za úkol připravovat střelecké příležitosti hlavnímu kanonýrovi týmu. Wing Back je křídlo, které spíš funguje na pozici obránce, ale pokud se vyskytne příležitost, pustí se i do útoku. ![]() ![]() ![]() I nedostatky se stále najdou Postěžuji si trochu na autová vhazování, která stejně jako dřív občas neudělají radost, jakmile zjistíte, že daleko široko kolem soupeřova spoluhráče jenž se staví na příjem, není nikdo z vašeho týmu. Tím pádem zcela zadarmo necháváte soupeři volnou rozehrávku, což pak hlavně ve vypjatých zápasech může hodně zamrzet. Trochu odfláknuté vypadá na pohled grafické zobrazení výběru dresů, které mi přijde, že s každým ročníkem degraduje víc a víc. Zatímco v PES3 byli krásně vidět přímo animovaní hráči s možností je prohlížet ze všech stran, PES4 už ukazoval pouze dresy a nyní to došlo dokonce tak daleko, že vidíte pouze vcelku hnusné ikony dresu, trenýrek a štulpnů. Důvod je letos ale ryze praktický, jelikož jde nově před zápasem nastavovat barvu každé této součásti hráčovy garderóby zvlášť, a tak lze nakombinovat jejich oblečení ještě podstatně podrobněji, než tomu bylo dřív. Nicméně i tak si myslím, že mohly mít dresy poněkud důstojnější vizuální zpracování. Šikla by se také možnost konečně volit délku zápasu zcela libovolně a ne pouze v pětiminutových intervalech od 5 do 30 minut. Možnosti multiplayeru ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v budoucnu v sekci screenshotů Shrnutí ![]() Stáhněte si: Trailery Související články: Novinky, Pro Evolution Soccer 4 recenze a tipy #1, Pro Evolution Soccer 3 recenze | ||
Mickey Mouse | |
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |