Pro Evolution Soccer 2010 - recenze
7/10
zdroj: Archiv
Recenze

Pro Evolution Soccer 2010 - recenze

30. 10. 2009 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Evoluce podle Konami má opravdu hodně plíživý charakter a šest let je celkem dlouho na to, abychom na tuto sérii sem tam pohlédli i z hlediska jejího vývoje.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 30.října 2009
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze: PC/prodávaná/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Pro Evolution Soccer 2010 je v pořadí již sedmým ročníkem fotbalové simulace od okamžiku, kdy jako PES 3 vstoupil z konzolové platformy i mezi majitele herních PC. Šest let je celkem dlouho na to, abychom na tuto sérii sem tam pohlédli i z hlediska jejího vývoje, tím spíš, když je postupný vývoj přímo obsažen v jejím názvu. Od nepaměti soutěží o vaši přízeň tento kandidát z Japonska s konkurenční sérií FIFA a na konto jejich vzájemného vývoje také místy utrousím nějakou tu větu.

 Změny hlavně v menu
Za nejzásadnější novinku letošního ročníku řadím změnu trenérských možností v podobě nového přístupu k nastavení herních taktik. Jinými slovy toho, jak počítač bude váš tým jako celek organizovat. Děje se tak formou plynulých posuvníků 0 až 100, jimiž volíte třeba zda se hráči budou držet spíš u sebe (vhodné pro hru na krátké přihrávky, což oceníte hlavně u méně vyspělých týmů), anebo naopak chcete účelněji využívat celou plochu hřiště, hru přesouvat rychle po pažitu, a hráčům tak poskytovat víc prostoru (to naopak vyhovuje vyspělejším týmům).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Možností je ale daleko víc, volíte i jak si mají hráči nabíhat, jak se chovat při útoku/obraně, zda a do jaké míry budou přebíhat ze svých pozic daných formací do volného prostoru apod. Tohle vše je zpracováno šikovně i uživatelsky přítulně, protože už při nastavování vidíte krom textové nápovědy i graficky, co daná volba s týmem provádí. Jak se změna chování projeví v praxi pochopíte nejlíp tak, když o poločase sáhnete do těchto nastavení a druhou půli si zahrajete úplně jiný fotbal.

 Penalty, auty a další drobnosti
Světe div se, ledy se hnuly a konečně se změnilo zahrávání pokutových kopů. Myslím, že to v Konami provedli šikovně délkou držení tlačítek pro střelu a výběr směru. Golman volí směr i délku svého skoku, exekutor pak směr střely do strany i do výšky. Přijde mi to jednoduché, přirozené a fungující, akorát si nejsem úplně jistý úhlem, pod kterým se na penaltu kamera dívá, původní pohled zpoza exekutora mi přišel účelnější.

Upravena jsou i autová vhazování. Byla odstraněna otravná neviditelná bariéra, bránící soupeři se přiblížit k vhazujícímu hráči. Zároveň ale zmizela možnost vhodit aut hráči „do běhu“, což je myslím škoda. Stejně tak moc nerozumím rozhodnutí odstranit ze hry plně manuálního golmana, kterého jste dosud mohli během vybíhání ručně navádět. Mrzí to hlavně proto, že mu jeho vlastní „hlava“ v podobných situacích nefunguje úplně ideálně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pečlivějším studiem ovládání najdete ještě několik drobností, které byly odstraněny, což moje hlava taky moc nebere. Nejde ani tolik o těch pár škrtů v ovládání hráče či síly střel při standardkách, jako spíš o ořezání hry o volby úhlu kamery, výběr metody pro směrování centrů okolo vápna, odstranění stupnice citlivosti při automatickém přepínání mezi hráči apod. Chybí mi i možnost nastavit pouze manuální přihrávky a centry, případně míru počítačové výpomoci.

K novinkám patří i systém kartiček se speciálními dovednostmi, které jednotliví hráči už ve svém repertoáru mají, anebo jim můžete další pořídit. Jedná se buď o rozšíření jejich dovedností o nějakou tu speciální kličku, případně schopnost jako zkušené kopání penalt, rychlejší reakce, střely volejem, osobní obrana apod.

 360 stupňů?
Jednou z avizovaných hlavních novinek je přechod ze zastaralého osmisměrového navigování na plně plynulý analogový režim. Upřímně řečeno – těch 360 stupňů bych bral s velkou rezervou (vidět to je nejlíp na diagonálně kosených trávnících, kde stále cítíte, jako by hráči namísto volného pohybu běhali po předem položených „kolejích“) a spíš to vidím na to, že se zmenšily úhly, pod kterými skokově mění hráči směr svého pohybu. Což je fajn, konkurenční FIFA (FIFOU vždy myslím konzolovou "nextgen" verzi; tu, která aniž by se vyvíjela neustále vychází na PC neřeším) s tím letos přišla také a i u ní to vnímám podobně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Co ale má FIFA 10 lepší, je velice intuitivní ovládání a kličkování pravým kniplem. PES se bohužel drží zajetých kolejí pravoúhlého šermování, které pro nový systém je – jemně řečeno – nevhodné. Topornost a zastaralost tohoto konceptu si uvědomíte porovnáním ovládání obou zmíněných fotbalů, kde zatímco ve FIFĚ zvládne intuitivně kličkovat i ten, kdo ovládání teprve vstřebává, v PES často děláte zbytečné chyby, i když máte za sebou několik aktivních ročníků. Tady vidím velké prostory pro zdokonalení, kterého se ale dočkáme snad až někdy příště.

 Jako vejce vejci
Konečně se dostávám na trávník, kde si nemohu pomoct, ale i když je všude zase cítit nějaké to vylepšení, výsledek působí už roky stejně a na zadek z něj nepadnete. Grafika o maličko hezčí, animace rovněž, chování hráčů i míče jakbysmet, ale pocit, že mám v rukách něco nového, nač jsem se rok těšil, ten ne a ne přijít. Dostávám pořád tu samou hru, sem tam se něco trochu zlepší, ale také spousta toho co by změnit chtělo tu pořád visí.

Dodnes třeba přetrvává možnost přihrát golmanem pouze jednomu obránci. Ve hře proti živým soupeřům je to známý handicap, kdy si vás soupeřův útočník snadno ohlídá a vám nezbude než se rozhodnout pro dlouhý výkop, který jak známo často končí laciným odevzdáním míče soupeři, aniž byste s tím co nadělali. U autových vhazování přihráváte jednomu ze dvou spoluhráčů (často i jen jedinému), natvrdo zaražených do trávníku kousek od vás, bez možnosti s nimi nějak pohnout či je donutit si lépe naběhnout.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Golmani se stále chovají tak nějak rozporuplně, kdy u řady zákroků cítíte pouze jakýsi alibismus, případně zcela špatnou reakci (asi by to chtělo rozšířit jejich repertoár o další možnosti). Často golman na střelu či hlavičku nereaguje vůbec, i když cítíte, že aspoň pohnout se určitě měl. Opět se tu nevyhnu srovnání s konkurencí, kde se brankáři chovají mnohem přirozeněji a hernímu zážitku to sakra pomáhá.

Zmatky najdete i u hráčů v poli, například velice často se vám při střele na branku připlete spoluhráč do rány. Anebo při přihrávce na vzdálenějšího hráče se občas stane, že se do dráhy připlete jiný váš spoluhráč, který ale dělá jako by míč vůbec neviděl, a nechá se jím klidně trefit aniž by na něj reagoval.

Často si všímám i podivného chování AI protivníka, který navzdory tomu že prohrává si v klidu rozjíždí nekonečnou šňůru přihrávek sem a tam na vlastní půlce, aniž by se snažil o založení útoku a nápravu skóre. Stačí pobíhat útočníky mezi jeho beky a vykrývat prostor mezi nimi a zálohou.

Vždycky mě mrzelo, že jinak šikovná Master League je generována způsobem, kdy první tým v tabulce odehraje sezónu na téměř plný počet bodů. V PES 2010 jsem takto zatím odehrál polovinu sezóny a vedoucí tým mé soutěže zatím ještě ani neremizoval, takže má plný počet bodů a těžko uvěřitelné skóre 32:2. Tohle pro mě vždycky bylo a neustále je dost demotivující.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Sudí, komentář, diváci a tak
Rozhodování je na celkem slušné úrovni, citelně ubylo zbytečných karet za drobné zákroky. Škoda, že ani letos jsem nezažil situaci, kdy po ponechání výhody by faulující hráč dostal kartu, které by se nebýt výhody nevyhnul. Někdy se stane, že zahájíte zápas a sudí pobíhá v oblečení barevně podobném dresům jednoho z týmů. Hodně to mate a celý zápas je tím poznamenaný. Uvítal bych možnost v průběhu zápasu jeho garderóbu změnit.

Na konto prezentace, diváků a komentátorů se sluší napsat asi tolik, že jsou v podstatě takoví, jaké je znáte z dřívějších ročníků PES. Obdobně se to dá říct o většině dalších herních prvků, hratelnostních i těch co se nacházejí v menu, a to jak vizuelně, tak funkčně. Tréninky jako vždycky, herní módy jako vždycky, na hlavu postavená práce s ukládáním/načítáním dat bohužel taky jako vždycky.

 Zkušenosti z online hraní
Zpracování hry po internetu bylo letos oficiálně avizováno jako jakási renesance. Konkrétně se má jednat o zpracování ála PES 6, čili 3 roky starý ročník (a poslední, který online rozumně jel). To už samo o sobě na jednu stranu ctí vývojáře v tom, že si jsou problémů se síťovým kódem vědomi. Z pohledu hráče to ale můžu vnímat i jako „a tohleto jako mě má hodit do extáze?“. Asi ne, ale bylo aspoň slíbeno, že online půjde konečně bez problémů hrát. Ale hned v úvodu už tu je bug, kdy spolu údajně špatně komunikuje PC na procesoru Intel se soupeřem majícím AMD (sám jsem řadu pádů spojení zažil).

Faktem je, že na internetu vznikají herní místnosti nazývané „Intel only“, „AMD only“ a dokonce i „Intel 1on1 only“ apod., což o bezproblémovém kódu určitě nesvědčí. Vbrzku má vyjít patch, který by tenhle problém měl řešit, nicméně ve mně to celé tak nějak nebudí důvěru. Nutno ale říct, že když už se mi zápas spustit povede, hraje se vcelku příjemně a bez lagů. Internetem létala zpráva, že možná půjde hrát PES2010 online i 10 vs 10 hráčů. Na to zapomeňte, 2 vs 2 je maximum.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv další obrázky v galerii

 Závěr
Evoluce dle Konami má opravdu hodně plíživý charakter, což dokazuje i konkurence, která dnes zcela bez debat válcuje PES na všech frontách, byť tomu v době jeho vstupu na PC platformu bylo přesně naopak. Ať se na to díváme z pohledu licencí, prezentace, ovládání, herních možností, kariéry, módu Become A Legend, online možností – tady všude dnes PES hraje pouze druhé housle. I když je stále dobře hratelný a letošní verzi jde označit jako doposud nejlepší, důvodů pro jeho opětovné pořízení moc nenacházím prostě proto, že každý jeho nový ročník je tomu předchozímu až moc podobný. Jasnou volbu mohou mít PCčkáři, protože tady jiná možnost prakticky neexistuje, ale i zde by se hodil příměr o jednookém králi.

Zvětšit zdroj: Archiv Vlastníte-li konzoli a díváte se na rivalství PES vs FIFA nezaujatě, najdete ve hře od EA Sports mnohem víc fotbalovosti. Z článku může vzniknout pocit, že jsem se zaměřil hlavně na to špatné, ale vzhledem k tomuto titulu a jeho historii si myslím, že já i fanoušci máme na takovýto postoj nárok. Toho dobrého co ve hře je už bylo řečeno i napsáno spousta a také jsme si to v předchozích ročnících užili až až. Nastal čas na radikální změny k lepšímu, což ale při nejlepší vůli v tom, co Konami nabízí, nenacházím. Můj postoj je určitě ovlivněn tím, že mám odehráno několik sezón. Pokud tento fotbal hrajete jen sem tam anebo je pro vás úplně nový, budete z něj určitě nadšenější. Já si ale tento komfort dovolit nemohu a musím k němu přistupovat z pohledu vás, kdo sérii dobře znáte a právem se těšíte na nové zážitky.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch

Související články: Novinky, Článek o FIFA 10 PC, Recenze Pro Evolution Soccer 2009 a předešlých ročníků

Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru



 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

PES se dostal do slepé uličky, podobně jako FIFA před lety. Autoři se evidentně snaží vyhnout jakémukoli radikálnějšímu zásahu, a s touto filosofií nemohou daleko dojít. Hře chybí větší otevřenost a především kompletní modernizace. To, z čeho nám padaly brady před pěti lety dneska už nestačí, tím méně v neustále recyklované podobě. V EA už k podobnému osvícení došli a z let stagnace se poučili, podobný vítr do plachet přeju do dalších let i japonským vývojářům.

Nejnovější články