Autor: Mickey Mouse Publikováno: 30.října 2007 |
![]() ![]() ![]() První odstavce asi příliš nepotěšily, a i v této sekci se ještě chvíli budu zabývat ne zrovna příjemnými postřehy. Jednak s rukou na srdci musím konstatovat, že jak na PC, tak na konzolích určitě neuvidíte nextgen prezentaci a možnosti, které tento pojem dokáže nabídnout. PES 2008 je stále na úrovni, na které jej známe, přestože autoři jeho vizuální podobu zase trochu vyšperkovali. Animace jsou výborné, ale graficky dokážou jiné firmy z konzolí vytáhnout něco úplně jiného. O to víc zarazí skutečnost, že i s poměrně slabou grafikou se hra potýká s technickými potížemi v podobě klesajícího framerate. V PC verzi to pocítíte naštěstí pouze při přehrávání opakovaných záznamů, konzole jsou na tom ještě hůř, kdy k tomuto snížení pod postřehnutelnou mez dochází i během hry. Konami slibuje opravný patch, který údajně v krátké době vydají, nicméně je to známkou nevyladěnosti enginu. Obdobně je problematická i hra online, která trpí stejnými neduhy díky síťovému kódu a do dnešního dne vlastně pořádně neběží na žádné z platforem, proto ji teď s originálkou v ruce nemůžeme zhodnotit. Pojďme přeladit na optimističtější vlnu a podívejme se na novinky, které letošní ročník přinesl. Především je to nový systém umělé inteligence zvaný Team Vision, díky němuž se mužstva chovají jako celek kompaktněji jak v obraně, tak i při vedení útoků. Obránci lépe vykrývají volný prostor, častěji napadají letící přihrávky, hrají lépe pozičně a tak se celkově hra jeví o poznání obtížnější. Součástí Team Vision je i údajná schopnost AI se učit „číst“ vaši hru. Pokud tedy budete v zápase používat stále stejný herní styl, soupeř se na něj adaptuje a bude si lépe krýt cesty, jimiž útoky povedete. V praxi jsem to zažil především u akcí vedených středem, úniky po křídlech mi nepřišly, že by byly během zápasu nějak citelně lépe střeženy. ![]() ![]() ![]() Celkově byla – jako každý rok – upravena fyzika. Míč je nyní těžší, lépe drží u nohy, takže je obtížnější o něj soupeře připravit. Na můj vkus se stále příliš odráží od hráčů, spíš jako by to byly sloupy ze dřeva než postavy z masa a kostí. Trajektorie centrů a přihrávek vzduchem se také zdokonalila, stejně jako přihrávky do běhu či střelba na branku a přímé kopy, jejichž zahrávání mi letos přijde o poznání snadnější. Hratelnostní novinky Další novinkou je možnost přesněji centrovat a přihrávat tím, že hráče kombinací kláves navedu do režimu, kdy se natočí čelem k místu, kam bude přihrávku směřovat. Vedete-li míč po křídle, všimnete si, že se hráč s míčem natočí k vápnu a začne se pohybovat úkroky, což jej sice trochu zpomalí, ale šance na přesný centr je pak vyšší. Hodně diskutovanou novinkou je filmovaný pád. Ten lze vyvolat kombinací kláves a pak je na rozhodčím, jak tuto situaci vyhodnotí. Zde je třeba dodat, že v drtivé většině případů následuje pro filmujícího hráče žlutá karta, ale jsou situace, kdy rozhodčího oblafnete. Zda tento prvek do fotbalové simulace patří či ne, je otázkou bouřlivých diskuzí a vlastní názor na něj si udělejte každý sám. ![]() ![]() ![]() Nově lze měnit počet hráčů tvořících zeď při přímém kopu, a to jak přidáváním, tak i odebíráním. Není dokonce problém postavit do zdi celou desítku hráčů v poli, škoda jen, že se zdí nejde nijak hýbat a její pozice je automaticky dána. Taktické možnosti ![]() Z dalších vlastností uvedu třeba možnost sledovat v poločase výsledky ostatních zápasů ligy, v Master League zase hraje roli tzv. „popularita“ týmu, která se odrazí ve spokojenosti hráčů ve vašem kádru i při uzavírání kontraků, kdy se s vámi budou ochotni bavit i hvězdy, pro které jste donedávna byli nezajímavým partnerem. Hernímu spádu prospívá, že už není při každém udělení karty hra přerušována změnou kamery na sudího, což lze jedině přivítat. Krok zpět v tomto směru je ale nově potřeba čekat po přerušení hry na hvizd rozhodčího, který opět povolí ve hře pokračovat, což naopak herní spád zbytečně brzdí. ![]() ![]() ![]() Rozhodčí a golmani Diskutovanou složkou série PES byli vždy rozhodčí. Jejich striktní pohled na skluzy odměňované bez ohledu na vážnost provinění žlutou a často rovnou červenou kartou je známým neduhem a ten bohužel přetrval i letos. Zde nemohu nezmínit konkurenční FIFU, jejíž sudí mi přišli podstatně přirozenější. O poznání vyladěnějším dojmem působí golmani, kteří už tolik nevyrážejí míče do prostoru před brankou a nedávají tak příležitost útočníkům ke snadným dorážkám. Rozhodně pocítíte rozdíl mezi plnou hrou a demem, které místy působilo vcelku rozpačitě. Sem tam může dojít i ke kuriozitě, jednu můžete zkouknout tady (což se ale stává i v reálu). Ve hře přetrvaly i další neduhy, které se táhnou celou sérií a na jejichž změny zatím marně čekáme. Třeba autová vhazování by si určitě každý přál přepracovat do důstojnější podoby, možnost si nabíhat hráči na příjmu, stejně jako aby soupeř měl důstojnější roli při jejich bránění. Golman vykopávající ze země stále dokáže přihrát pouze nejbližšímu obránci, při trestném kopu jste omezeni pouze výsečí, do níž lze posílat přihrávku a to ještě často míč poletí k někomu jinému, než byste chtěli. Právě tyto „drobnosti“ jsou dle mého tím, co by hru dokázalo posunout hodně dál než je teď, a programátorsky by to snad ani tolik nebolelo. Bohužel, s radikálními změnami enginu se počítá až do příštího ročníku, což už avizovali sami tvůrci v nedávném oficiálním prohlášení. On samotný fakt, že sami autoři hry ještě před vydáním letošního ročníku vyrukovali s tím, co hodlají do příště měnit, dává tušit, že s letošním počinem asi sami nejsou úplně spokojeni a trochu je tlačí svědomí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Závěrem Srovnám-li krátce letošní FIFU (hovořím o té lepší X360 verzi) a celkově PES, musím prvního kandidáta pochválit za spoustu vylepšení a novinek, které jej posunuly o pořádný kus kupředu směrem k výborné fotbalové simulaci a dělají z ní rovnocenného rivala. Poprvé v historii se hratelnostní kvalita obou fotbalů hodně vyrovnala, některé prvky má FIFA dokonce šikovnější, v jiných si stále drží prim PES. V každém případě letos jsou oba tituly velice silné a jsem velmi zvědav na příští ročník, jak zahýbe miskami vah. FIFA se rozhodla jít tvrdě do boje na všech frontách, v Konami asi pochopili, že bude třeba sáhnout k radikálnějším změnám, které ale uvidíme až za rok. ![]() Stáhněte si: Demo, Expander... Související články: Novinky, Shrnutí zahraniční recenze, Preview, FIFA 08 recenze, Pro Evolution Soccer 6 PC recenze a X360 recenze |
Mickey Mouse | |
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |