Pat a Mat - recenze

2. 10. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Sbírka čtyř hříček poprvé představuje počítačovým hráčům nešikovné kutily z populárního televizního seriálu "A je to...". POUZE NA TISCALI

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 2.října 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: PC/review/česká
Doba recenzování: pár dnů

U nových komerčních animáků se hry staly téměř samozřejmostí a skoro se divím, že je ještě nerozdávají v kině k velkému popcornu. Kvalitu takových titulů netřeba dlouze rozebírat. Proto jsem zbystřil, když se před pár lety objevily první informace o chystané hře s předlohou v klasickém českém seriálu Pat a Mat. Zvolení 33 let starého tématu zaručovalo, že nikdo nebude uspěchávat datum vydání společně s filmem a že by hra nemusela trpět klasickými neduhy.

Čtyři hříčky v jedné hře
První epizoda Pat a Mat s podtitulem Dovolená nabízí čtyři rozličné herní módy. Většina hráčů sáhne prvně po dobrodružství. Náš párek packalů, který je ztělesněním hesla "lenoch se nejdřív strhá", odjíždí na dovolenou. Hned po pár metrech píchnou kolo a hráč dostane za úkol se se situací vypořádat. Herní principy mají nejblíže k point-and-click adventurám, i když se nebojí přinést drobné změny. Postavičky po obrazovce neovládáte přímo. Ani nesbíráte předměty do inventáře.

Pokud kliknete na aktivní bod, spustí se krátká animace, kde se Pat či Mat pokusí provést předdefinovanou akci. Takže práce s kamerou je mnohem více filmová než u klasik žánru jako Broken Sword nebo Monkey Island. Cílem je naklikat akce ve správném pořadí a v některých chvílích správně nakombinovat spolupráci obou hlavních hrdinů.

Největším záporem této části je její rozsáhlost a délka. Celé dobrodružství se odehrává v jediné lokaci, která díky scrollování zabere přibližně jednu a půl obrazovky. A i s občasným zákysem ji lze dohrát během 20 až 30 minut. Tomu napomáhá i přehledné vyznačení aktivních předmětů. Takže se hra velmi úspěšně vyhýbá protivnému pixelhuntingu. Naopak musím pochválit celkové zpracování. Autoři se nepouštěli do žádných experimentů a celá atmosféra jakoby z oka vypadlo originálu. Vytvořili skutečně klasickou Pat a Mat epizodu, která se od předlohy liší pouze tím, že je interaktivní.

Puzzle
Pod druhou položkou hlavního menu se skrývá skládání puzzle. U prvních sceenshotů jsem se bál, že půjde o prostou kopii mnoha freewarových puzzle hříček. Naštěstí se autorům podařilo zapracovat pár netradičních prvků, které hráče alespoň na chvíli udrží u obrazovky. Každý ze skládaných obrázků je například úvodním snímkem velmi krátké animace, kterou hráč shlédne za odměnu.

Některé puzzle jsou dokonce animované, což v některým případech pomáhá, v jiných pořádně zvyšuje obtížnost. Téměř každá úroveň je pravidly maličko odlišná od předchozích. Ne razantně, ale na udržení pozornosti to stačí. Jen škoda, že pár obrázků má splývající pozadí a některé dílky nelze umístit a natočit jinak než pokusem a omylem.

Módní přehlídka
Třetí mód s názvem "Módní přehlídka" mi přišel zbytečný a spíše do počtu. Na obrazovce uvidíte hlavní hrdiny v různých převlecích a máte chvíli na zapamatování. Následně je musíte co nejrychleji obléct do stejného ohozu. Obtížnost postupně narůstá s počtem navlečených předmětů. Zábavnost je bohužel na bodu mrazu. Ani ovládání není vyřešeno nejlépe. Raději bych oblečky vybíral z obrázkového seznamu, než cyklicky měnil klikáním na patřičné tlačítko. Takhle lze předmět v rychlosti snadno přejet a je nutno proklikat celou nabídku znovu dokola. Nejsem si jist, komu je tato minihra určena. Ale řekl bych, že může Zvětšit zdroj: tisková zpráva zaujmout a zabavit pouze nejmenší děti.

Poslední z nabízených herních možností mi přišla nejzábavnější. Jedná se o minigolf. První úrovně jsou jednoduché, ale jak postupně přibývají nové a nové překážky, tak se z něj ke konci stává maxigolf, kde je mnohdy skoro oříšek najít cestu od začátku k cíli. Trošku překvapivě se zde nehodnotí počet úderů, nýbrž délka dráhy, kterou míček procestoval. V prvních úrovních, kde ještě nejste limitováni počtem dostupných míčků, toho lze snad zneužít.

Pár možností navíc
Všechny minihry, s výjimkou adventurního dobrodružství, obsahují ještě pár možností navíc. Jednak lze odemknout volnou hru, kde si pro daný mód můžete nakombinovat libovolná pravidla. Což v případě minigolfu znamená i kompletní editor vlastních drah, kde lze vytvořit velmi zapeklité dráhy a ty potom sdílet s okolím.

Puzzle, golf, i módní přehlídku lze hrát i ve více lidech. Až šest hráčů se může u jednoho počítače zúčastnit turnaje. Je škoda, že není přítomna nějaká obdoba klasického multiplayeru, kde hráči hrají najednou. Ve hře Pat a Mat se hráči střídají a vyhrává ten, kdo zvolené úrovně zahrál nejlépe. Ale v principu je hratelnost úplně stejná jako při hře jednoho Zvětšit zdroj: tisková zpráva hráče.

Technickému zpracování není co vytknout
Autoři si velmi šalamounsky zvolili nenáročný námět. Jednoduchá grafika, kultovní melodie jako hudební doprovod, žádný dabing. V zásadě se nejedná o žádný zázrak. Ale z celé hry dýchá atmosféra původního seriálu. Pokud by se Centauri snažili hru přikrášlit nějakým pozlátkem navíc, ať už fotorealističtější grafikou, dabingem nebo většími experimenty s hudebním doprovodem, bylo by to ve výsledku na škodu. Jediné, co lze vytknout, a ve svém herním životě to vytknu asi poprvé a naposledy, je plynulost animací. Vzhledem ke způsobu výroby seriálu se originální postavičky hýbou škubaněji, než ty renderované. To je asi nejzásadnější rozdíl.

S chybami jsem se při hraní nesetkal a hra šlapala bez problémů. Jen mi docela vadilo, že jsem při instalaci nedostal možnost zvolit adresář na disku. A chudé herní nastavení nepovolilo změnit rozlišení.

Hra pro každého?
Celkově jsem byl hrou překvapen, protože jsem podle obrázků a informací čekal ještě mnohem méně. Hraní mě kupodivu zabavilo. Ale problém je, že ne na dlouho. Všechny úrovně lze projít zhruba za tři hodinky. A i když hra nabízí možnosti vytvoření vlastních pravidel, velmi rychle sklouzne ke stereotypu. Přestože běžní hráči nad ní asi ohrnou nos, dokáži si představit, že jde o jeden z ideálních titulů pro nehráče, kteří se přeci jen chtějí u PC občas pobavit.

Náročností na hráče představuje krásnou alternativu k Solitairu, minám a podobným casual hříčkám, které hrává každý. Navíc s lákavým tématem. Otázkou je, zda takový hráč-nehráč tuto recenzi bude někdy číst? Pokud ano, tak radím: "Jděte do toho."

Pro zmlsané hráče bohužel nabízeným možnostem neodpovídá cílová cena, která se pohybuje kolem tří stovek. Myslím, že tyto peníze lze utratit lépe. Pokud by autoři zvolili levnější způsob digitální distribuce a nasadili cenu odpovídají obsahu, hodnotil bych ve verdiktu výrazně jinak.

další obrázky zde

Lze použít přirovnání s originálním seriálem. Jednotlivé díly jsou kultovní a má je rád téměř každý. Ale za 150 Kč byste do kina na jeden díl nešli. A s touto hrou je to podobné. Je fajn. Jeden večer dokáže velmi příjemně ukrátit. Ale za tři stovky bych do ní osobně nešel. Adventurní dobrodružství je skutečně krátké a ostatní módy mají obsáhlou konkurenci na freeware scéně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pat a Mat s podtitulem "Dovolená" jsou pouze prvním dílem z chystané série podobných her. Jednotlivé epizody jsou zatím plánovány se zhruba půlročními rozestupy. Letos se již dalšího dílu nedočkáme, jen jeho oznámení. Během příštího roku by měly vyjít další dvě epizody. A jak se bude sérii dařit dál, je zatím asi ve hvězdách. Nutno ovšem podotknout, že pokud by časem vyšla rozsáhlejší kompilace více dílů za rozumnou cenu, mohlo by jít o mnohem výhodnější koupi.

Související články: Preview, Novinka, Článek o datu vydání a ochraně StarForce

Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor

Agarwel Idiriz

Jedna zdařilá a krátká interaktivní epizoda seriálu a tři minihry navíc. Hra je dohraná dříve, než začne nudit a tak bohužel nabízí za málo peněz i málo muziky. Pokud ovšem na PC hrajete maximálně Solitaire, pak se nebojte k hodnocení několik bodíků přičíst. Mezi causal hříčkami pro naprosto nezkušené hráče jde o zdařilý titul, ke kterému může sednou opravdu každý, bez ohledu na herní zkušenosti či PC zručnost.