11. 10. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Panzer General III: Scorched Earth - recenzeAutor:LeonPublikováno: 11.října 2000 ...

Panzer General III: Scorched Earth - recenze

Autor:Leon
Publikováno: 11.října 2000

Čtvrtý díl série Panzer General je tu, ale proč má označení jako díl třetí? Brzy pochopíte …

Východní fronta
Asi hodně hráčů tahových strategií bylo odkojeno mnoha díly nejen strategie Panzer General (spolu s Campaign sérií nebo s Close Combat díly), ale i jiných Generalů, které SSI chrlila neustále dokola (Fantasy General, Star General atd.). Mě osobně nejvíce bavil Panzer General 2, kterého jsem dohrál dvakrát až do konce. Trochu trápení mi přinesl před rokem Panzer General 3D Assault (PG 3D), kvůli kterému jsem dokonce musel koupit novou grafickou kartu s 8 MB RAM, které hra vyžadovala. Dnes jsme zase o kus dál, ale počítač, na kterém jste hráli loni tuto hru, vám protentokrát bude stačit. Panzer General 3: Scorched Earth (PG3) totiž sice má co nabídnout, ale rozdíly jsou spíše v orientaci hry než v samotné hře.

V novém díle se totiž přesuneme z loňské fronty západní na východní frontu německo-ruskou (chcete-li sovětskou). V tom spočívá jediný podstatný rozdíl od předchozího dílu a právě to je důvodem, proč hra stále nese označení jako třetí díl, i když je uváděna jako nová hra a ne pouze datadisk, který by vyjadřoval přesnější označení (to je ale souvětí :). Pokud znáte PG 3D dobře, ani nemusíte číst dále a přeskočte rovnou na poslední odstavec textu. Ostatním přiblížím hru blíže.

Historické období
PG 3 je tahová strategie založená na skutečném průběhu druhé světové války a odehrává se na východní frontě. Základ hry tvoří čtyři kampaně, dvě za německou stranu (generálové Manstein a Guderian) a dvě i za sovětskou (generálové Koněv a Žukov). Kampaně jsou tvořeny jednotlivými scénáři (máte možnost si během kampaně volit z více směrů dalšího postupu) podle tažení toho kterého generála. S Guderianem začnete v roce 1939 v Polsku, s Žukovem máte možnost ukončit hru dobytím Berlína. Tomu odpovídá i výzbroj a kvalita vojska. Počáteční kvalitativní i početní převaha Němců je zde skutečností, stejně jako pozdější nástup asi nejvšestrannějších tanků T-34 na frontu a nakonec téměř zdrcující převaha sovětských vojsk. Potud je hra velice autentická. Ovšem nebojte se, že v každé misi budete muset zničit třeba i několikanásobně silnějšího protivníka. Většinou sice máte za úkol dobýt nějaké město (města), ale často stačí i zničit určité nepřátelské jednotky. Jsou i mise, kde je rozhodující rychlost vašeho přesunu na druhou stranu mapy, nebo ty, ve kterých máte za úkol probít se z obklíčeného města a zachránit při tom jistý počet jednotek. Na každou misi máte určen maximální počet tahů. Jednotvárnost tedy nehrozí.

Vyšší obtížnost
Horší je, že hra je o poznání těžší, a těm, co nikdy nehráli předchozí díly, se bude zdát přímo nehratelná. Mnoho jim nepomůže ani popis jednotek přiložený ke hře. Nejdůležitější je pochopit princip hry s určitými postupy. Ve většině scénářů rovnou zapomeňte na Major Victory (rychlé vítězství, které je ohodnoceno nějakým bonusem). Budete rádi, pokud vůbec stihnete úspěšně dokončit misi v požadovaných tazích. Nejednu misi budete začínat vícekrát. Na vině je opět lehce vylepšená inteligence nepřítele. Drží klíčová místa, chytře využívá dělostřelecké podpory i leteckých útoků, ustupuje před totálním zničením. Občas se vám snaží vpadnout do týla a obsadit vaší výchozí základnu, což značí prohru.

Naproti tomu vy si můžete do určité míry vybrat, jaké jednotky proti soupeři postavíte. V každé kategorii (tanky, dělostřelectvo, pěchota, stíhačky atd.) si můžete vybrat výzbroj jednotky a k nim přiřadit velitele. Ten hraje důležitou roli. S rostoucí zkušeností velitele roste kvalita i schopnosti celé jednotky až tak, že někdy právě tyto zkušenosti rozhodují bitvu. Je proto důležité hlídat si zkušené velitele (zvláště v kampaních) a nedopustit jejich zabití. Pokud máte některou vaší jednotku hodně prořídlou, je lepší neriskovat její zánik a na úkor jednoho tahu raději doplnit její stavy. Pozor ale na neustálé doplňování, jednotky se pak už zcela nedoplňují. Obecně se dá doporučit vyvážená armáda se všemi složkami s přihlédnutím na zkušené velitele. Pokud si postavíte pouze tankovou armádu, neuspějete. Stejně je to obráceně - na to ale přijdete nakonec sami.

Neduhy pseudo 3D zpracování
PG3 používá stejný grafický engine jako PG 3D, i když lehce vylepšený. Změna je poznat hlavně na lépe vypadajících mapách, které ale stále nejsou 3D, přestože se tak tváří. Na druhé straně pseudo3D terén funguje - za kopec nevidíte a na kopec či do lesa se špatně jede. Trochu byly vylepšeny animace jednotek a jediná skutečně viditelná novinka je změna počasí. Pokud prší nebo sněží, tak vám jsou například letadla k ničemu. Až na ty, které mají schopnost útočit i za nepřízně počasí, kterou může přinést zkušený velitel (vidíte, jak je užitečný). Animace jednotek jsou slušné a hlavně jde z nich pochopit, o co jde. Některé výhrady ale mám. Poškození jednotek je znázorněno kouřem nad ní. Čím víc kouře, tím větší poškození. Chápu, že kouří tank nebo letadlo, ale že kouří i pěchota? Špatně jdou rozeznat jednotky umístěné ve městě. Určité problémy budete mít asi i s umísťováním letadel na mapě. Na ovládání hry si vystačíte s myší, protože klávesové zkratky jsou zbytečné. To jsou všechno neodstraněné problémy z minulého dílu hry. Na druhou stranu jsou povedené zvuky při pohybu a boji jednotek, podle kterých se dají i poznat. Hudba na pozadí se taky hodí ke hře, bohužel motivů je pouze pět a celkem se oposlouchají.

Pokud vám nebudou stačit kampaně či jednotlivé scénáře, je pro vás připraven Battle Generator (generátor bitev). Tady si navíc můžete navolit i jednotky britské a americké a postavit je třeba v boji proti sobě. Nehrozí vám tak, že hru dohrajte po týdnu. Multiplayer hra umožňuje hru až 4 hráčů najednou a je pro ně připraveno celkem 20 map.

Hodnocení
Panzer General 3: Scorched Earth je spíše než nová hra datadisk k předchozímu dílu a je lepší i tak na něj nahlížet a ostatně tak jsem ho i hodnotil. Pokud tedy hledáte datadisk k předchozímu dílu, pak je právě tohle pro vás to „pravé ořechové“, protože 4 kampaně na východě vám dají řádně zabrat a nabídnou dlouhé hodiny celkem kvalitní zábavy. Jinak nečekejte mnoho nového a vyhnete se tak případnému zklamání. V SSI by se už ale měli zamyslet a nějakým způsobem oživit sérii Panzer General, protože vývoj už je přeci jen dál a příští rok by se už s takovouto hrou nechytli vůbec.

Leon

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva