NY Race - recenze
5/10

NY Race - recenze

10. 12. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jak může dopadnout závodní futuristická hra NY Race podle slavného filmu Pátý Element aneb prohánějte vzdušné taxíky mezi mrakodrapy v New Yorku.

Autor: Leon
Publikováno: 10. prosince 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přiznávám, že nemám rád, když vznikají počítačové hry podle slavných filmů (a naopak). Domnívám se totiž, že málokdy stojí výsledek za to. I proto jsem ke hře New York Race přistupoval s jasným odstupem v naději, že tentokrát tomu bude jinak. Tato hra vznikla podle velmi slavného a úspěšného filmu Pátý Element (The Fifth Element), který jistě zná mnoho z vás. Je to film z fiktivní budoucnosti, kterou velmi působivě ztvárnil režisér Luc Besson. Mimochodem, jde o jednoho z mých oblíbených režisérů, vždyť filmy jako Brutální Nikita nebo Leon (shoda s mou přezdívkou je ale čistě náhodná, i když zase ne tolik:)) patří ke klenotům v mém soukromém filmovém archívu. V něm nechybí ani zmíněný Pátý Element, takže si ještě poměrně dobře vybavuji, že hlavní roli taxikáře budoucnosti Korbena Dallase tam ztvárnil Bruce Willis, jemuž zdárně sekundovala Milla Jovovich. Domnívám se, že děj filmu není nikterak zajímavý (zvláště druhá půlka filmu se mi zdá slabá), ale kultovním se film stal především mezi milovníky sci-fi, neboť nastínil velice zajímavou podobu New Yorku plného paneláků, mezi kterými se prohání vozidla v podobě vznášedel. Nejsem si jistý, zda se po nedávných událostech v USA promění New York v město mrakodrapů (nálady jsou spíše opačné), ale ve sci-fi žánru je dovoleno prakticky vše.

Podstata hry
Toho se chytli vývojáři ve francouzské firmě Gaumont a vytvořili zmíněnou závodní hru New York Race (dále již jen NYR) s tím, že přenesou atmosféru filmu do hry. Pokud by šlo jen o tu atmosféru, pak musím říci, že se jim to povedlo. Ne vše je ale tak růžové. NYR je čistě a jen futuristickou závodní hrou ve stylu Wipeoutu, POD, Star Wars Racer a dalších. Otázka tedy zní, čím se od nich liší. Odpověď je - pouze onou podobností s uvedeným filmem. Důvody si uvedeme vzápětí.

Jediným vaším úkolem je závodit se sedmi ostatními soupeři na trati a pokud možno vyhrávat. Přesněji řečeno umísťovat se do třetího místa. Za toto umístění se vám zpřístupní jedno nové vozítko, za druhé místo vozítka dvě a za vítězství dokonce tři. S novými vozidly pak závodíte dále. Začínáte s oblíbeným žlutým taxíkem GMT Photon, se kterým se proháněl ve filmu Korben Dallas, a nakonec můžete jezdit až ve 30 autech po 12 tratích. Když řeknu, že to je celý princip hry, tak ani nebudu příliš přehánět. V kampani se totiž Zvětšit zdroj: tisková zpráva nedočkáte žádného vylepšování vozidel, takže musíte vsadit na jejich vlastnosti (liší se v rychlosti atd.) a na svůj um. Jenže co čert nechtěl - soupeři jsou nějak moc dokonalí a zcela jistě budete v prvních závodech dojíždět na osmém místě (mimochodem, osmé místo je pozice poslední), což zrovna nepřidá. Cíl tohoto uměle vytvořeného "cheatování" soupeřů je ale jasný - v opačném případě byste si zpřístupnili vše příliš brzy a tím prakticky hru ukončili. Otázkou je, zda druhý extrém nemá úplně stejný dopad.
Nezbývá vám tedy, než se pořádně naučit tratě a co nejvíce využívat power-upů. Ty jsou ve hře 4 v podobě 4 známých elementů. Voda (Water) zpomaluje, země (Earth) aktivuje dočasný štít, oheň (Fire) umožňuje střílet po soupeřích ohnivé koule a vzduch (Air) funguje jako klasický rychlostní booster. Závodit ale nemusíte pouze v tomto módu Champinoship, protože k dispozici jsou i jednotlivé závody a pak jízda čistě proti času. Posledním módem je pak Keirin (myslím, že tak se jmenuje i jedna cyklistická disciplína), který se liší tím, že po projetí každého checkpointu odpadá ze závodu poslední závodník. Asi netřeba dodávat, že většinou vypadnete jako první a jedná se tak o opravdu mimořádnou zábavu …

Nejlepší je na tom grafika ...
Co drží NYR nad vodou, je grafický vzhled hry. Nejinak je tomu ale i u všech těch her, co jsem zmínil za podobné. Je to logické, protože čím jiným se mohou tyto hry chlubit? V NYR se podařilo velice dobře navodit atmosféru filmu, takže jeho fanouškové poznají i ve hře leccos povědomého. Obecně se dá říci asi toto - kde to šlo, tam je to uděláno přesně jako ve filmu. V ostatních případech je to Zvětšit zdroj: tisková zpráva doděláno tak, aby to vypadalo krásně po vizuální stránce. Po městě potkáváte všelijaké nadzemské dráhy metra, venkovní výtahy a další věci, o kterých ani netuším, co mají za účel. Z přiložených obrázků pak asi sami vidíte, že vše je hodně barevné. Kdybych nevěděl, že jde o sci-fi prostředí, skoro bych řekl, že je to neskutečné :). Na škodu ale je, že na výběr jsou pouze dva pohledy kamery - zpoza vozu a zpředu vozu, a to se mně jeví jako málo. Také bych očekával nějaký replay závodů, který považuji již za standard u závodních her. Rozhodně se ale na hru dá koukat, stejně tak zvuk je na standardní úrovni. Ještě bych rád připomněl velmi zajímavý soundtrack u hry, který je takovou podivnou směsicí žánrů a působí opravdu dost sci-fi.

Výsledek?
Celkově vzato není New York Race příliš originální, ani zábavnou hrou. Spadá pod herní žánr, který vyloženě stagnuje a u kterého se sází pouze na grafické efekty. Nemohu si pomoci, ale to je v dnešní době propracovaných her žalostně málo. Proto si myslím, že po ní šáhnou pouze opravdoví příznivci filmu Pátý Element, nebo ti, kteří se ve hrách nevyznají.

Leon
připravil: Leon

Futuristická závodní hra ve stylu svých předchůdců, která se rozhodla vsadit na grafickou stránku hry a co největší podobnost s filmem Pátý Element. Nepřináší ale nic nového a brzy tak patrně upadne do zapomnění. Pokud ale máte rádi tyto hry, přičtěte si k hodnocení 10%, pokud máte navíc rádi i zmíněný film, přidejte si dalších 10%. Pokud oboje nesnášíte, uberte si 52% a na hru zapomeňte.