Multiwinia - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Multiwinia - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Introversion Software zůstali věrni své tradici a vyrobili další hru, která vypadá jak z dob 8-bitů. Obhájí pouhé přidání multiplayeru do konceptu Darwinie coby samostatně prodávanou hru?

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 27.ledna 2009
Verze hry: Steam/PC/základní
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Introversion Software zůstali věrni své tradici a opět vyprodukovali hru, která vypadá jako z dob 8-bitů. Po pozitivním přijetí DefConu ve světě se jali vylepšovat jejich předchozí počin Darwinia a přidali do něj multiplayer. Graficky se nic nemění, i herní mechanismy jsou dost podobné, i když rozšířené. Obhájí se jako samostatně prodávaná hra?

Přežije ten nejplacatější
Multiwinia může na první pohled vypadat hrozně, ale znalci ví, že to je schválně, jde o styl používaný u demoscény. Díky tomu jasně vyčuhuje z konkurence. Neznám hru s podobným vzezřením, samozřejmě kromě Darwinie. V základu jde o to, že máte svoje Multiwiniany, což jsou placaté dvourozměrné figurky, kterým můžete, stejně jako v RTS, zadávat příkazy. Mohou se přesouvat, střílet, házet granáty, tvořit formace a tak dále. Cílem je zpacifikovat soupeře, nebo mít lepší skóre než on. Hraje se v určitém časovém limitu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Princip není složitý, ale doporučuji si projít tutoriál, který je zpracovaný poměrně srozumitelně, neustále se vám ukazuje, kam máte kliknout a co dělat. Jeho problém je ovšem v tom, že je nekompletní. Hra obsahuje šest multiplayerových módů, přičemž interaktivní tutoriál vás naučí plně rozumět pouze jednomu z nich. K porozumění těm ostatním jste odkázání buď na herní manuál nebo na nápovědu v menu, která je velmi stručná.

Změny oproti Darwinii
Nevím, jestli jsem přišel na všechny, ale pokusím se vystihnout ty hlavní. Předně je to přímé ovládání vašich placatých panáčků. Nyní můžete ovládat každého zvlášť, nebo jednoho z nich udělat velitelem celé čety. V jednom z módů se lze chopit děla a z vlastního pohledu odstřelovat nebohé nepřátele, kteří útočí na vaší základnu.

Novinkou jsou také devastující a jiné powerupy. Tak třeba jaderné střely, které jsou svým zpracováním podobné DefConu. Nebo meteorický roj, ten je velmi účinný a ještě více devastující, než atomovky. Jiné powerupy třeba umožňují vzkříšení padlých vojáčků, nebo vyvolání jakýchsi obrovských kráčejících pavouků. Prostě je to frenetické bojiště. Přiznám se, že mě kluci ze zámoří dost drtili.

Powerupy doslova padají z nebe, mají podobu bedniček, ke kterým když pošlete vaše panáky, tak jí seberou a vy můžete za chvilku zbraň použít. Speciální útoky vyzvednuté ze spadlých bedniček jsou oživujícím prvkem hratelnosti a nikdy nevíte, co v bedně vlastně najdete. Může jít o útočnou nebo obranou zbraň atp. Tyhle powerupy vás můžou na poslední chvíli i zachránit, jako třeba štít. Seslání atomovek nebo umístění střílny s plamenometem jsou také velmi účinné metody eliminace, pokud má protivník větší armádu. Většinou musíte svoje území rozšiřovat a chránit, takže přijde vhod právě rozsáhlý výběr speciálních poweupů. Někdy v bedničkách najdete skutečně ničivé zbraně a to je potom vhodné si je šetřit na správnou příležitost. Postupně je lze střádat a strategicky si vybrat ten vhodný ve chvíli, kdy je potřeba. Poweupy jsou jedna z pěkných vlastností Multiwinie, přispívají k zuřivé totální válce, kterou můžete kdykoliv rozpoutat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ovládání je celkově jiné, je svižnější, ale kupodivu nejde předefinovat, což nijak moc nevadí, jelikož je sympaticky rozvrženo na WASD, myš a mezerník. Možná podpora gamepadů by se hodila. Novinek není málo, ale není jich zase tolik.

Multiplayerové módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Domination - Ovládněte celou mapu, resp. všechny spawn pointy a zničte soupeře.

King of the Hill - Okupujte a udržte si bonusové zóny na mapě. Za každou vteřinu, kdy jsou vaše jednotky v této zóně, dostanete jeden bod. Kdo bude mít bodů nejvíce, vyhrává.

Capture the Statue - Zvedněte a odneste těžké sochy rozmístěné různě po mapě do vaší základny pro získání bodů.

Assault - Zaútočte na těžce střeženou základnu, kde se nachází zbraň hromadného ničení dříve, než bude spuštěna a všichni zahynou. Zbraň můžete buď bránit nebo na ní útočit.

Rocket Riot - Získejte solární panel, který doplní palivo vašim raketám. Kdo první odpálí rakety, je vítěz, ale své rakety musíte před vypuštěním chránit proti útokům soupeře.

Blitzkrieg - Sežeňte co nejrychleji co největší počet vlajkových bodů na mapě pro získání vítězství.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Všechny módy jsou dobře zpracované a zábavné. Mě konkrétně asi nejvíc bavily Rocket Riot a Capture the Statue. Hra je sice primárně zaměřena na ně, ale nabízí i singleplayer. Ten je řešen klasicky – hrajete multiplayerové mapy proti botům. Mě by potěšila spíše normální kampaň jako v Darwini, ale asi bych chtěl moc.

Multiplayerová hra probíhá pouze přes internet. Mapy jsou pro maximálně 4 hráče, je jich dost a jsou velmi dobře designované. Měl jsem ale celkem problém s připojením do hry. Buď už byly hry rozehrané a tedy měly plný počet hráčů a nebo se po připojení vypsalo „connection lost“. Chce to trpělivost. V době recenzování hru nehrálo příliš mnoho lidí, ale pár se jich vždycky našlo. Internetová hra proti živým soupeřům je pochopitelně mnohem zábavnější než sólo proti botům. Na nějaké globální statistiky po skončení zápasu nebo vytváření týmů můžete zapomenout, nic takového zde není.

Zpracování
Darwinia mě ve své době šokovala svým retro zpracováním. Jenomže Multiwinia je graficky úplně stejná, jen obohacená o multiplayer. Demoscénová intra v Darwinii byla fajn a zamrzí, že zde již nejsou. Pohyb myši v menu se mi zdál hodně vláčný, jako by snad nestíhal počítač, což je v mém případě zvláštní (9600GT, 6 GB RAM). Při samotném hraní se mi ale už ovládání zdálo dostatečně pružně reagující. Také je divné, že ač hra nevypadá nijak úžasně, tak integrované grafiky typu Intel 950 jí nestíhají, takže třeba na mém notebooku je prakticky nehratelná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Po těch třech letech od Darwinie jsem čekal něco lepšího. Mohla tu být normální singleplayerová kampaň, více vymakané multiplayerové GUI, in-game Steam statistiky atd. Nejen díky tomu nejsem z Multiwinie nijak unešen. Nehledě na to, že hudba je opět, jak mají Introversion ve zvyku, v podstatě žádná. Zase nějaké ambientní hučení a pípání. Že je Multiwiniia po internetu proti lidem zábavná a že nabízí pár drobností, mi osobně nestačí, to by měla být samozřejmost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěr doplním, že se na Xbox Live Arcade se má objevit titul "Darwinia +", který bude konzolovou předělávkou původní Darwinie a obsahovat také multiplayerovou část v podobě Multiwinie. Jak to bude dohromady skloubeno, to netuším, možná půjde o dvě samotně spustitelné a nepropojené hry, jako je tomu na PC.

zdroj: Archiv


trailer

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Darwinia recenze, DEFCON recenze

 
mindwarp.cz
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni.




 
 
mindwarp.cz
Smarty.cz

Verdikt:

Multiwinia je recyklovaná Darwinia. Jednodušší ovládání, hratelnost zpestřily zajímavé powerupy, ale některá příjemná oživení naopak zmizela. Jednotlivé hry jsou velmi rychlé a docela zábavné, spíše ale jen pro odreagování. Hra na mě působí jen jako pouhý multiplayerový patch pro Darwinii za 20 dolarů.

Nejnovější články