zavřít

Morrowind: Tribunal - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Pro fanoušky nezbytnost, pro zbytek hráčské populace jen další titul do řady. Ale kdo kromě fanoušků by recenzi vůbec četl?

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 80/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Vraťte se do světa Morrowind s novým datadiskem v dobrodružství, které se potýká s problémem božského Tribunalu. Povedlo se Bethesdě rozvést bohatý příběh v tomto offline MMORPG ještě dál?

Autor: Frix
Publikováno: 20.listopadu 2002


zdroj: Archiv Nepochybně si každý z hráčů Morrowindu (recenze) drží v paměti nejdřív dlouhé roky strávené čekáním na něj, extatické nadšení v okamžiku vydání a nakonec dny, týdny či měsíce strávené se samotnou hrou. Pokud člověk chtěl, dalo se s Morrowindem zacházet jako s paralelním světem, a žít v něm ála MMORPG. Jinými slovy, Morrowind bylo vlastně první offline MMORPG, jak jej sami tvůrci rádi nazývali. V čem tento malý zázrak spočíval? Jednoduché. Načrtnutá byla jen hlavní příběhová linie a nutné úkoly pro její splění, zbytek jste si ale mohli určovat přesně podle sebe. Jinak by to také ani nešlo, protože bez odměn a zkušeností, získávaných plněním nepřeberné škály úkolů vedlejších, byste si v obtížných částech ani neškrtli.

Nejsladší třešničkou na tomto virtuálním dortu byla však variabilita. Neopakoval se problém dvou předchůdců v řadě TES, kde jste rovněž dostali k dispozici obrovský svět, ale ten se začal po pár dnech opakovat a jednotlivé části splývaly do sebe. Tento neduh se Morrowindu vyhnul a mohli jsme se ponořit do virtuózní souhry dokonalosti jak technické, tak herní. Ale nic netrvá věčně a hráči se u bestsellerů dříve či později dočkají nějakého toho přídavku, a Morrowind pochopitelně není v tomto směru výjimkou.

 Příběh v nové části světa
První oficiální datadisk má přívlastek Tribunal a oproti Morrowindu není pořadí hlavních úkolů tak přesně dané, získáváme v něm ještě více hráčské volnosti a možností. Nejdřív však něco k příběhu - Tribunal je společenství tří takřka nesmrtelných bytostí, které byly prohlášeny Dunmerskými elfy za bohy. Těmito bohy jsou Vivec, Sotha Sil a Almalexia. S Vivecem se hráč měl možnost setkat v hlavní příběhové linii Morrowindu, zatímco o dalších dvou bytostech se nedozvíme takřka nic. Je nasnadě, že právě kolem nich se bude točit veškeré dění a vy budete zjišťovat, co se s dvojicí stalo.

zdroj: Archiv zdroj: Archiv zdroj: Archiv

S vaší postavou tak stačí ulehnout ke spánku a probudíte se do nového příběhu, který se odehrává v nově odkryté oblasti Morrowindu, kolem hlavní města Mournholdu a okolní Ebonheart. Ujasněme si hned na počátku několik věcí - předně, Tribunal je obtížný datadisk. Pokud nemáte postavu alespoň mezi 25. a 40. úrovní, budete muset obtížnost snížit k minimu, abyste si vůbec nějak zahráli. Tribunal jde sice hrát před dokončením hlavní hry, ale nemá to příliš smysl, a to především kvůli příběhovému pozadí, které je pro pochopení Tribunalu klíčové. Celkově se hra více soustředí na boje a záleží hodně na vás, jak těžký si průchod hrou učiníte. Jak jsem již zmiňoval výše, není totiž pořadí questů závazné a záleží na úspěšnosti vašeho výběru, zda vás budou čekat nejdříve boje těžké či snažší.

zdroj: Archiv  Systém ve starých kolejích
Myslím si, že nemá smysl popisovat systém charakterů, magie, zlodějiny atd., protože se od Morrowindu naprosto nic nezměnilo a mlátit dvakrát stejnou slámu nechceme. Pokud tedy patříte mezi Morrowindové začátečníky, mohu jedině doporučit naši hloubkovou recenzi Mirka Zemana, nebo pokud možno ještě lépe projití samotné hry :) Zaměřme se spíše na to, co Bethesda do datadisku přidala vedle nových typů nepřátel, zbraní a brnění nebo opravila.

Největší a rozhodně nejmilejší změnou je žurnál, na který se snášely vlny kritiky za nepřehlednost, nemožnost umisťovat na mapu značky (to už nyní lze) atd. Hned při prvním spuštění vám bude více než jasné, že došlo (i v patchi pro původní hru - pozn.ed.) ke změně, protože rozčleňování žurnálu do kapitol a třídění zabere hře něco před čtvrt hodiny. Schválně se v diskusi pod článkem pochlubte, kolik z vás v domnění zaseklého programu resetovalo počítač ;)

 Další novinky
Kromě žurnálu bylo v uživatelském rozhraní upraveno i smlouvání, kde nyní hra při prodeji velmi drahých artefaktů automaticky určí maximální obnos, který vám za něj může daná osoba zaplatit. Dále tu máme organizované zvířecí smečky, které mohou být tak trochu osinou v zadnici, významnější v oblasti NPC je však možnost si najmout žoldáka. Ten bude poté bojovat po vašem boku, samozřejmě pokud ho budete během dobrodružství adekvátně platit. Nečekejte dlouhodobou výpomoc, jde spíše o záležitost pár questů.

zdroj: Archiv zdroj: Archiv zdroj: Archiv

Byl také odstraněn problém, co s nejcennějšími předměty, na které nikdo nemá. V novém "muzeu" můžete zpeněžit i ty nejdražší předměty, co jste stihli během hraní Morrowindu nasbírat, což otevírá možnost mít v jeden moment skutečně astronomické obnosy. Nečekejte však, že muzeum přijme všechno, má vcelku omezený list nejcennějších věcí z Morrowindu a Tribunalu, které můžete udat. Jak jste již nejspíš odhadli, můžete si prodané věci zpětně ukrást jako šikovný zloděj a získávat peníze za ně stále nanovo.

 Problémů až až
Bohužel člověku brzy dojde, že Tribunal je v několika ohledech lehce pochybný. Především je to již zmiňovaná ne/linearita. Přestože po většinu času můžete vybírat, do čeho se pustíte příště, jste velmi silně vázáni na určité pořadí činů, kterých se někdy jde dobrat pouze jednou cestou. Jakkoliv to může znít divně, toto je pro duch Morrowindu velký problém, protože vaše postava se jednoduše může dostat do situace, kdy je okolnostmi donucena konat jinak, než jí to velí přesvědčení, zkušenosti atd. Je škoda, že si Bethesda nedala s výběrem hlavních rozhodnutí větší práci, výsledek se totiž přiklání spíše ke klasickému RPG pojetí.

zdroj: Archiv Dalším problémem je originalita, resp. její nedostatek. Tvůrci si tak trochu hodili klacek pod nohy možností snadno tvořit vlastní questy i celé příběhy, díky čemuž se příběh Tribunalu až podezřele podobá hned několika zdarma nabízeným modifikacím. Nepochybuji, že skalní "obyvatelé" Morrowindu je mají projité a nyní si zahrají dost podobný příběh, jen ve slušivějším hávu. Rozhodně však nelze Bethesdu obviňovat z úmyslu - možnost, že některý z fanoušků přijde se stejným nápadem dříve byla veliká.

 Prázdné lokace
Zmiňoval jsem větší zaměření na boj, což s sebou nese několik očekávatelných a jeden překvapivý efekt. Tím překvapením je nedostatek zbraní, artefaktů a obecně kořisti, kterou by hráč v rozlehlých jeskyních zákonitě očekával. Vida, a ono nic... Nedovedu si tento nedostatek vysvětlit jinak než jako uspěchanost vývojářů, kteří prostě na umístění pokladů atp. tak nějak zapomněli.

zdroj: Archiv zdroj: Archiv zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Co bohužel očekávat šlo je nízká hrací doba. Tento neduh mnoha datadisků je zaviněn z velké části pravě bojem, se kterým buď budete mít veliké potíže jako slabá postava, nebo si s ním naopak jako postava vyspělá poradíte až příliš rychle. Ještě krátkou zmínku o multiplayeru, který bohužel opět není přítomen.

 Technicky stále výborné
Po technické stránce se jedná i po půl roce od vydání originálu o malý zázrak. Prostředí je vymodelováno do úžasných detailů, textury jsou bohatě prokresleny a architektura je na profesionální úrovni. Kvalita zvuku se nezměnila, je stále perfektní. Bylo opraveno několik bugů se zdravením v závislosti na reputaci, které byly původně trochu pro smích. Problematické je i nadále hraní s CD, Morrowind totiž poměrně často provádí kontrolu správného CD v mechanice, aniž by z něj používal jakákoliv data. Tento proces zaviňuje zpomalení na slabších systémech, rady jak hru zrychlit hledejte v našich dříve vydaných tipech & tricích.

zdroj: Archiv Podle toho, co jsem v recenzi popsal, jste mohli nabýt dojmu, že Tribunal je datadisk prolezlý problémy, který nenabízí mnoho nového a nemá cenu o něm uvažovat. Opak je však pravdou. Tribunal totiž zachovává všechny úžasné vlastnosti svého předchůdce, k tomu připočtěte několik důležitých vylepšení a máme tu datadisk na úrovni, který by sice nesporně mohl být lepší, ale fanoušci Morrowindu budou nadšeni a nikdo jiný jej stejně hrát nebude (ani nemůže vzhledem k nutnosti vlastnit původní hru, kterou u nás Playman slíbil vydat v české verzi, ale stále k tomu nedošlo).

Více se o Morrowind: Tribunalu dozvíte v tipech a tricích, které připravujeme na začátek prosince.

Stáhněte si (pro původní hru): Patch, MP3 ukázky, Cheaty, Xbox trailer, Trailer
Související články: The Elder Scrolls: Morrowind recenze (5/2002), První dojmy, Tipy & triky, Novinky

 
Frix
připravil: jd




 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.