Autor: mindwarp.cz Publikováno: 23.listopadu 2009 | Verze: PC/anglická/Steam Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() Kromě pokládání předmětů je nezbytné sbírat světlušky. V levelu jejich sebrané množství symbolizuje váš život. Čím více světlušek, tím více chyb si můžete dovolit udělat, respektive můžete občas Sofi nechat spadnout na nějaký ten bodák či slizkou potvoru. Po konci kola se vám světlušky sečtou a vy pak vidíte, kolik jich ještě zbývá posbírat pro otevření bonusového kola. Těch je docela hodně a nabízejí další příležitost ke sbírání světlušek. Na jakési astrální mapě, kde se odemykají nová kola, máte možnost se vracet i do těch již navštívených. To se hodí především tehdy, když máte málo světlušek a potřebujete ještě nějaké sehnat. Je velmi těžké posbírat v každém kole úplně všechny, takže u navštívených kol vidíte, kolik světlušek tam ještě zbývá a vám nic nebrání v tom, pokusit se kolo projít lépe a posbírat zbytek. ![]() ![]() ![]() Řešení přes základní mapu, ze které se odemykají nová kola, se mi líbilo. Jinak i základní pojetí hry je mi velmi blízké, protože už z názvu hry je jasné, že se autoři inspirovali tzv. lucidním sněním a astrálním cestováním. Lucidní snění je metoda či vlastnost, díky které můžete absolutně ovládat váš sen, dělat si v něm, co chcete. V Lucidity to tak úplně není, ale každopádně má se sny společného hodně. Noční můry Už po chvíli hraní vám asi dojde, že tyhle snové světy, které Sofi navštěvuje, nejsou přátelské a nejsou tudíž ani veselé, jsou spíše melancholické až děsivé. Ano, v hlavní roli je sice malá veselá holčička, ale tím ta roztomilost celkem končí. V cestě tedy Sofi stojí různé slizké potvory, jako masožravé ryby, kytky, bodáky, netopýři a tak dále. Jinak jde hlavně také o propasti, do kterých zkrátka nesmíte spadnout. Obtížnost postupem času značně narůstá. Ze začátku pro vás bude hračkou dojít ke schránce, na konec kola, kde na vás čeká dopis od babičky, ale později bude tohle hlavní problém. Je to také hnací motor hry, dodělat další kolo je prostě výzva. Ale úplně největší problém je zároveň dojít na konec a mít posbírané všechny světlušky. V pozdějších kolech vás navíc honí z levé části obrazovky temnota, která vás, když budete dlouho váhat, zabije. ![]() ![]() ![]() Vaše zabití znamená restart kola, což mi nepřišlo úplně fér. Některá jsou skutečně těžká a když jsem chvíli před koncem udělal nějakou chybu a musel to dělat znovu, nadšený jsem rozhodně nebyl. Ony levely nejsou ale zase tak moc dlouhé a kdyby se tam rozmístily checkpointy, už by to asi nebylo ono. Zase tak těžké to ale není, s obtížností takového Braid se to příliš nedá srovnat, ten mi přišel diametrálně těžší. ![]() Jak se hraje sen? Jak už jsem říkal, veselý ten svět není, což ale vůbec nic nemění na tom, že pohlcující je zdejší atmosféra velmi. Zkrátka výtvarné zpracování mi přišlo úplně skvělé. Postava Sofi je krásně rozanimována, má spoustu pohybů a vše vypadá velmi přirozeně a zároveň je v pohybech znát, že jde o malou holčičku. Když jí dohání temnota, vyděšeně se ohlíží. Na menší zídky se jen tak tak vyškrábe, ale jinak si to se svým batůžkem cupitá jako by nic. Pozadí jsou surrealistická a ručně kreslená na papír, což má ve hře svůj význam. Připomíná to styl nové předělávky Monkey Island, čemuž se nelze divit, jelikož Lucidity má na svědomí stejné studio. Většinu prostředí lze navíc zničit pomocí bomb, což je jeden z předmětů, který vám otevře cestu dál. ![]() ![]() ![]() Doslova nádherná mi přišla hudba, která je velmi atmosferická, melodická a kvalitní stejně, jako zbytek hry. A taktéž samozřejmě melancholická. Zejména úvodní song v menu je výborný, doporučuji poslechnout. Myslím, že hudba z Lucidity je tak dobrá, že se dá určitě poslouchat i sama o sobě. Zvuky na tom nejsou jinak, ale ty nejsou pro atmosféru tak důležité. Jde o různé ruchy a pár dalších zvuků, které vydává Sofi, třeba když vylézá na nějaký předmět či skáče. Hra ale není bez chyb Hra ale není bez chyb. Recenzovaná verze měla problémy s českými Windows, na kterých normálním způsobem nejde vůbec spustit. Řešení je ale velice snadné – stačí si ve Windows nastavit regionální nastavení na Spojené státy. Nemilé to samozřejmě je a horší je, že vývojáři se nějak nemají k nápravě, na fóru mi musel tenhle trik poradit jeden našinec, jinak bych hru ani nespustil. Pak ale vše šlapalo, jak mělo. Dále mi úplně nevyhovoval systém umisťování předmětů. S těmi totiž nelze myší mávat zcela libovolně, posouvají se po jakési neviditelné mřížce, mají tedy na obrazovce +- 200 pevně daných neviditelných bodů, kam je lze umístit. Já ale tuším, že je to takto udělané proto, aby bylo možné právě s jakoukoliv kombinací předmětů dokončit jakékoli kolo, tedy je to asi vypočítané dopředu. K umisťování můžete použít i šipky na klávesnici, ale to mi přišlo moc pomalé vzhledem k tomu, že je od vás často vyžadována dost rychlá reakce. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Celkově jsem nechtěl prozradit úplně vše, co je ve hře skryto, abych vám nevzal těch pár okamžiků překvapení. Jen tedy řeknu, že 2D kreslené pojetí má svůj význam, což sami uvidíte. Herní doba není úplně nejdelší, za jedno dvě odpoledne se to dá zvládnout, nicméně ne pokud chcete posbírat všechny světlušky. Za těch 9 EUR je Lucidity velice kvalitní a zábavná plošinovka, která vás do svého snového světa zcela vtáhne a jen tak nepustí. zdroj: Archiv Lucidity - TISCALI video Související články: Novinky |
mindwarp.cz | |
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni |