LostWinds - recenze
7/10
zdroj: Archiv

LostWinds - recenze

5. 7. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Z první várky titulů pod značkou WiiWare vzbudila zájem plošinovka s originálními mechanismy, jimiž poroučíte větru a řešíte tak logické hádanky.

Autor: Martin Havlíček
Publikováno: 5.července 2008
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze: stažitelná/anglická/Wii
Doba recenzování: 1 týden


Z nabídky nové online služby WiiWare, která se rozjela koncem května, vzbudily zájem širokého spektra hráčů především dva tituly: LostWinds a Final Fantasy: My Life as a King. Pro rozjezdovou recenzi jsme dali přednost tomu, který vsadil na originální herní mechanismy.
Obrázek zdroj: Archiv
První informace o WiiWare proklamovaly, že nabídne vývojářům tvůrčí svobodu. Jenže ve skutečnosti to tak docela neplatí. Výrazným omezení jsou totiž technické možnosti konzole Wii. Nemám na mysli ani tak dispozice výkonnostní, jako spíše kapacitní (512 MB paměti), což v praxi znamená, že hry mohou mít maximálně pár desítek megabajtů. A to není zrovna moc prostoru pro velkolepé tituly. Vývojářům z Frontier Developments (tvůrci PC klasiky Elite či Rollercoaster Tycoonu 3) se však podařilo do zhruba 40 megabajtů nacpat tolik zábavy, že by i leckteré hry na Blu-Ray nosičích mohly závidět.

Jednohubka
Aby bylo jasno, LostWinds je zhruba tříhodinovou (dohráno za 2 hodiny 40 minut) první epizodou dvoudílné ságy. Formou plošinovky vypráví klasickou pohádku, o tom, kterak mírumilovný svět zachvátí strašlivé zlo. Budoucí čas je na místě, obyvatelé světa Mistralis totiž ještě nic netuší a to dokonce ani Toku, jeden z dvojice hrdinů, které budete ovládat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Toku je malý vesnický chlapec, který toho moc neumí. Vlastně dokáže jen chodit a překonávat malé překážky, takže k jeho ovládnutí nepotřebujete nic jiného, než analogovou páčku. Zázraky dokáže až teprve s pomocí ducha větru Enril, s nímž se seznámí hned na začátku. Enril, tedy vítr, ovládáte pohybováním ovladače Wii-mote a to tak, abyste dostali Tokua kam potřebujete.

Zpočátku je vítr slabý a dokáže pouze mírně popohnat malého hrdinu. Jednoduše zmáčknete tlačítko A, čímž zpomalíte dění na obrazovce, a pak už jen stačí máchnout libovolným směrem. Tímto způsobem můžete „vyfouknout“ chlapce na vyvýšená místa nebo jej podpořit ve skoku přes větší propast. Postupem hrou sbíráte další a další fragmenty Enril a tak nabýváte nových schopností. Po skoku následuje dvojskok, a pak možnost ovládat větrné proudy a vyvolávat víry.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Poručte větru a dešti
Uplatnění „superschopností“ je hned několik. Základem je řešení puzzlů, které jsou alfou a omegou hratelnosti LostWinds. Zatímco zpočátku řešíte maximálně problémy s tím, jak zatížit spínač, který otevírá dveře, tak později již koketujete s hádankami, jež vyžadují využití nejednoho větrného kouzla. Pomocí větrného proudu, který nakreslíte tahem Wii-mote, můžete přenášet na dlouhé vzdálenosti oheň (abyste spálili zarostlý vchod), vodu (abyste pokropili semínko rostliny), různé předměty, anebo i sebe sama, tedy pokud máte k dispozici vypěstovanou vrtulku anebo plášť.

Díky větrného víru zase můžete roztočit speciální dutou kouli, jež dokáže zvukem, který díky proudění vydává, roztříštit překážky z křišťálu. Možností je, jak vidíte, spousta. Jenže hra vám je naservíruje tak, že je hned patrné, co máte dělat, a tak ani puzzly na konci hry nelze označit za obtížné, jako spíše za komplexní či zdlouhavé.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Překážkou nejsou ani nepřátelé
Je sice fajn, že každá ze tří druhů příšerek vyžaduje jiné zacházení - některé stačí přejet Wii-mote, jiné roztočit vírem - ale to nic nemění na tom, že mne nikdy žádná neporazila. Problém hry LostWinds je zkrátka v její jednoduchosti. Zdejší putování je spíše pohodovou procházkou, nežli intenzivním dobrodružstvím a to může leckoho odradit. Na druhou stranu je jasné, že ty méně zkušené hráče to naopak naláká.

Dobrou motivací by mohly být questy, kdyby ovšem byly nápadité. Bohužel, v této hře se úkoly řídí stále stejným scénářem. Po celou dobu hledáte buďto fragmenty se schopnostmi Enril a nebo vzpomínky jednoho starce, a pokaždé se musíte vrátit na místo zadání, což je nejvýš otravné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Velmi malý svět
Svět, ve kterém je hra situována, je z pochopitelných důvodů značně omezen a to nejen rozlehlostí, ale také co se variability týče. Často se tak vracíte do již navštívených končin a díky nově nabytým dovednostem objevujete jejich kdysi nedostupná zákoutí. Kompenzací budiž, že většina z těchto míst potěší opravdu povedeným zpracováním.

Ať už se procházíte před baráčky zdobenými rozkvetlými sakurami v pozadí, nebo jeskyněmi rozzářenými krystaly, vždy si užíváte atmosféry vykouzlené pečlivou prací s důrazem na každičký detail. I ten sebemenší pohyb Wii-mote nachází odezvu: šustění listí, klácení stébel trávy ve směru větru či vyjuknutí lelkující vesničanky. Výrazná vizuální stylizace spolu s kouzelným hudebním pozadím mi připomněly pohádkovou atmosféru her ze série The Legend of Zelda - a že to Zvětšit zdroj: Archiv bylo fajn!

Hra stojí ve Spojených státech 10 dolarů, v Evropě 10 euro a v Česku 300 korun (karta se 2000 Wii Points stojí cca. 600 Kč).

zdroj: Archiv


LostWinds trailer

Související články: Novinka

Martin Havlíček
autorovi je 21 let, pracuje jako redaktor časopisu PlayIN a portálu Hratelně.cz, jeho práce je pro něj zároveň i koníčkem – ostatně na nic jiného už ani nemá čas




 
 
Martin Havlíček

Verdikt:

Docela zábavná a originální oddechová hra, kterou pokoříte jen jednou a již se k ní nevrátíte. Máte-li ovšem možnost zakoupit si body výhodně kartou, pak neváhejte.

Nejnovější články