Autor: Ladis Publikováno: 12.července 2001 |
zdroj:
tisková zpráva
Američané jsou vůbec zvláštní národ. Jejich životní styl se od našeho kontinentálně-evropského přeci jen poněkud liší. Nyní nemyslím to, že Američané jsou v globálním měřítku ještě obéznější než my, národ vyrostlý na knedlu-vepřu-zelu, ani jejich někdy až, pro nás, přehnaný smysl pro národní hrdost, o to méně pak chápání sexuálního obtěžování na pracovištích, kde vše došlo až do stádia, kdy se ředitelé bojí pořádně plácnout svoji sekretářku po jejím vyšpuleném zadečku, nemluvě o pikantnějších způsobech využití dlouhé pracovní doby. Spíše mám na mysli způsob trávení volného času. U něžnější polovičky je to v pohodě, neboť ty jsou stejné na celým světě, ovšem co se mužů týče, nad jejich zvrácenými preferencemi sportu kroutíme my, Středoevropané, jenom nevěřícně hlavou.
Kdo jiný, než Američan, vydrží dvě hodiny s napětím sledovat závody formulí/závodních vozů, kroužících sebevražednou rychlostí stále dokolečka po sklopeném oválu, kdo jiný, než Američan, dokáže neusnout u jakéhosi sportu, ve kterém se jakýsi chlapík stále ohání nějakým dřevěným klackem, snažíc se trefit do jakéhosi podivného míčku a běžíc poté jak o život kolem hřiště, kdo jiný, než Američan, dokáže sledovat, jak pochybné vozy obřích rozměrů s ještě pochybně obrovitějšími koly a nepochybně obrovitými vousatými řidiči demolují řadu nádherných historických chevroletů, koho jiného baví sledovat dva obry, jak si hrají v ringu na zabíjení a hází si na hlavu popelnice a drtí stoly? Pouze Američany. Jsou to prostě úchylové, ať si říká kdo chce co chce. Dejte Američanům dolary, svobodu, velkou halu pro pár desítek tisíc lidí, vytvořte tam terénní trať a oni na ní místo pořádných terénních motorek, jak by se slušelo, nasadí sakra výkonné vozy s 25 palcovými koly.
Vyhazovač v kokpitu Nová závodní hra, distribuovaná společností Infogrames a vytvořená díky nedávno uvedené hře Dirt Track Racing: Sprint Cars již do podvědomí hráčů zapsanou australskou firmou Ratbag, přesně zapadá do oněch zvrácených preferencí mužské části americké populace.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Hra Leadfoot - Stadium Off Road Racing, je v podstatě unikátním to kouskem na poli PC her, neboť dosud nikdo jiný se neodvážil vydat hru, simulující tento v USA velmi prestižní motoristický sport. Abych vás uvedl do obrazu, představte si mohutný stroj podivné konstrukce na 25" kolech o výkonu přes 900 koní s akcelerací "z nuly na sto" za 4.5 sekundy s maximálkou hodně přes 230 kph. Zkuste si vybavit tento stroj v kýčovitě zářivých barvách s vousatými chlapíky ala "vyhazovač" v kokpitu. Máte? Ok, teď si toto monstrum vynásobte 16x a celý tento barevný konvoj plechu hoďte na startovní rošt velmi členité, mnoha kopci a zatáčkami tvořené terénní trati. Zavelte 3-2-1-START a již sledujte, jaký rámus a bordel dokáže vytvořit 16 vozů o výkonu mnoha stovek koní. Přesně toto simuluje hra Leadfoot - Stadium Off Road Racing.
Je to zábava. Vážně. No koho by nepotěšilo sledovat supervýkonná monstra, narážející do sebe, najíždějící smykem do zatáček, absolvovajíc skoky, čítající desítky metrů délky? Pomalu si začínám říkat, že oni ti Američané budou sice úchylové, ale s vytříbeným stylem :) Pokud jste měli možnost zahrát si minulý kvalitní herní to kousek firmy Ratbag - DTR-Sprint Cars, vězte, že ačkoliv koncepcí jinou, je hra Leadfoot stylově stejná, stejně tak zábavná.
Trochu zaostalý ale kvalitní herní engine
zdroj:
tisková zpráva
Ač se to zdá neuvěřitelné, budou to již čtyři roky, kdy firma Ratbag vypustila do našeho hráčského světa na svoji dobu špičkovou hru Powerslide. Byla to oprávněně bomba. Tak kvalitně provedený fyzikální model vozů jsme do té doby neměli nikde možnost spatřit. Grafika byla, především díky tehdejšímu 3Dfx, naprosto úžasná, hratelnost skvělá a já dosud s nostalgickou slzou v koutku oka vzpomínám na tehdejší hodiny a hodiny strávené závoděním v Powerslidu. Difference Engine - to byl onen pilíř, o který se opíraly kvality prvního titulu Ratbagu. Jakkoliv léta po vydání tohoto velmi úspěšného titulu ubíhala, mnoho se v původní koncepci Difference Enginu nezměnilo - pravda, došlo k jistým úpravám, které daly vzniknout Difference Enginu II a III, ovšem ony úpravy byly spíše kosmetického rázu, nikoliv kvalitativně zcela nově pojatá koncepce enginu. Faktem je, že dnešní recenzovanou hru pohání právě Difference Engine II, z čehož vyplívají klady a bohužel i zápory této hry.
Fyzikální model je, podobně jako u předešlých titulů (Powerslide, Dirt Track Racing a Dirt Track Racing - Sprint Cars), naprosto špičkový. Řekl bych, že právě dokonale vypracovaný fyzikální engine je hlavním atributem, který hře přidává hodně na hratelnosti a zábavě. Vámi ovládaný truck se bude chovat téměř jako ve skutečnosti a věřte, že neúprosné zákony fyziky v této hře rozhodně neobejdete - pokud do zatáčky najedete příliš vysokou rychlostí, váš truck zcela jistě odlétne do svodidel, stejně tak důsledky nárazu do oponentů či jiných podobných překážek na trati je rozdílný při rychlostech řekněme kolem 30kph a 150 kph.
Engine hry počítá i s poškozením trucku, takže je již jen na vás, abyste závodili co "nejčistěji" a pokud možno nenaráželi do svodidel či do oponentů (do lidí můžete - bohužel se nic nestane, jako by tam ani nebyli). "Odměnou" za styl jízdy bude postupná likvidace vašeho vozu, kterážto se projeví menším gripem, výkonem motoru a nakonec výmluvným kouřem. Velmi efektivní jsou skoky. Těch si na hrbolaté a velmi členité trati užijete více, než dost. Pokud najedete na hrbol s rozkmitaným truckem, klidně se může stát, že po dopadu se efektivně převrátíte, či otočíte o 180 stupňů. Rovněž kolize s okolnímy trucky jsou velmi efektivní - mnohdy stačí jen trochu šikovně "ťuknout" cizímu trucku na zadní kolo a hned jste o jednu příčku vepředu, naopak jindy tento pokus bude znamenat hodiny vašeho vozu a rozloučení se s dosavadní pozicí. S kvalitním fyzikálním modelem souvisí i možnost opravdu pestrého tuningu trucku, který by ve hře prodávané za 20$ očekával jen málokdo.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Málo aktivní oponenti Neméně důležitým atributem hry je i umělá inteligence vašich oponentů (AI). Závodní hry od Ratbagu mají jednu velmi zajímavou vlastnost - AI je řešeno implementací umělé neuronové sítě, kterážto je zcela odlišným pojetím AI oproti dosud používaným klasickým algoritmům, založených na rozhodovacích tabulkách s mnoha parametry. Umělá neuronová síť má tu výhodu, že je adaptivní - dokáže se učit. Jakkoliv je v umělých neuronových sítích skryt obrovský kvalitativní potenciál, Leadfoot jej rozhodně nevyužívá na maximum - oponenti ve hře se chovají tak nějak "sterilně" - navzájem se málo blokují, ani se nijak přehnaně nesnaží odstrčit jeden druhého - jediné, kdy se v chumlu trucků něco děje je v okamžiku vaší intervence - například tím, že odstrčíte jednoho oponenta, který se připlete do cesty dalšímu, ten rovněž dalšímu a vznikne hromadná kolize, ze které se většinou nejrychleji dostane truck s nejvyšším výkonem motoru :-)
Leadfoot - Stadium Off Road Racing je hrou opravdu obtížnou. Je obtížnější, než minulé tituly Ratbagu. Řízení vašeho trucku je realistické, tudíž velmi náročné. Ačkoliv hra umožňuje výběr obtížnosti ovládání trucku, rozdíl mezi nejjednoduším a nejtěžším ovládáním není nijak velký, dalo by se říci sotva postřehnutelný. I s nastavením "handling" na 0% je ovládání trucku pro začínajícího netrénovaného hráče pěkně tvrdým oříškem - ze začátku budete neustále v hodinách, ve smyku či v lepším případě pendlovat mezi mantinely. Teprve po projetí několika kol trati si začnete zvykat a po chvíly se váš styl bude už jen a jen zlepšovat. Pochopíte, že projíždět zatáčky smykem nebude asi úplně ono, spíše bude lepší, podobně jako v F1, před zatáčkou přibrzdit a projet jí po ideální stopě. Je to opravdu těžké, ovšem dá se tomu naučit.
zdroj:
tisková zpráva
Oponenti jsou pěkně tvrdí - jezdí skoro dokonale, i pokud jim nastavíte nejnižší AI. Při nastavení AI na 100% se mi málokdy podařilo dokončit závod mezi prvními třemi. Pokud nastavíte AI na nejnižší hodnoty, oponenti sice o něco zpomalí, ovšem i tak nebude pro vás nijak jednoduché je předjet. Stačí, třeba i v posledním kole, vaše sebemenší chyba a okamžitě se propadáte o několik pozic zpět. Jakkoliv se může zdát ona obtížnost až moc přehnaná, ve skutečnosti velmi přispívá k výborné hratelnosti hry - závod má opravdu šťávu a spolu s výborným fyzikálním enginem a použitelnou AI tvoří hlavní magnet hry - bude vás doslova nutit neustále závodit znovu a znovu, derouc se za co nejlepším umístěním, kterého po určitém čase zcela jistě dosáhnete.
Dvě kategorie vozů a kariéra V Leadfootu můžete závodit ve dvou zcela odlišných kategoriích - buď v malých, lehkých "stadium lites" buginkách, nebo v opravdu výkonných "sport trucks", na které je hra primárně zaměřena. Pokud nemáte rádi dlouhé přípravy a všelijaké serepetičky okolo, můžete se okamžitě vrhnout do závodů použitím quick módu a vybráním si jedné z dvanácti tratí a osmi různých trucků. Závodit můžete až s maximálně patnácti dalšími jezdci, takže o situace při závodě "ala Saigon" rozhodně nebude nouze :-)
Mód kariéry je koncipován klasicky - ze začátku máte pouze omezený rozpočet, který vydá tak tak na nejméně výkonný truck a teprve postupem času, jak budete dosahovat lepších a lepších výsledků, se vám budou hrnout pravé kapitalistické dolárky, za které si budete opravovat poškozené části trucku či kupovat truck výkonnější. Pokud budete dosahovat opravdu dobrých výsledků, nabídne vám finanční výpomoc sponzor, se kterým budete moci uzavřít smlouvu na několik "events" dopředu.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Menší počet tratí Pokud vám nebude vyhovovat AI oponentů, není problem připojit se na Internet či lokální LAN a pohodově zapařit až s 10 lidmi najednou. Multiplayer po Internetu či LAN jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, ovšem z internetových zdrojů jsem zaslechl o nutnosti mít dobrý PING na herní server, jinak hra údajně dosti laguje...
Grafika hry je použitelná, ovšem zastaralá. V podstatě je stejná, jako ve čtyři roky starém Powerslidu, pouze s mírnými úpravami a vylepšeními. Výsledkem je sice velmi dobrý model trucků a trati, okolí je však statické a ryze 2D. Hra využívá pouze 16bitové barvy, na příjemných 32bitů můžeme zapomenout. Rovněž pojmy jako environmental mapping, specular highlights či anisotropic filtering použitý grafický engine nezná. Výhodou je minimální HW náročnost na grafickou kartu - bude vám stačit i staré 3Dfx a hra dokonce chodí i v módu SW renderingu, tj. bez 3D akcelerace, což jistě není na škodu, ovšem otázkou je, kolik hráčů dnes nedisponuje nějakým tím 3D akcelerátorem.
zdroj:
tisková zpráva
Design tratí se Ratbagu povedl - jsou krátké, dobře vymodelované, s mnoha hrboly, kopci, vodními plochami apod., škoda jen, že jich je tak málo, začíná být pomalu pravidlem, že v každé další hře Ratbagu jich je méně, než v předešlé. Bohužel hra neobsahuje editor tratí - zcela jistě by jej mnoho z nás přivítalo (vzpomeňme si na stařičké Stunts). Co potěší, je možnost vytvořit si pomocí externího programu vlastní skiny pro trucky.
Opět problémy se zvukem Ozvučení hry je rovněž na dnešní dobu zastaralé - pár samplů, které ještě sem tam při hře vypadávají, v podstatě během hry slyšíte jen hukot motoru, odlétavající štěrk, nárazy a diváky. Hudba ve hře není žádná, tudíž ji netřeba komentovat. Co mě však doslova dostalo je fakt, že při zapnutí 3D zvuku hra na kartách SB Live! nefunguje korektně - z reprobeden uslyšíte jakési cvakání - problém, který měl už minulý titul DTR - Sprint Cars. Je neomluvitelné, že firma Ratbag nebyla schopna tento problém do vydání nového titulu vyřešit, především pokud se jedná o tolik, mezi hráči, rozšířené karty SB Live!
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Naopak za co bych autory pochválil je vynikající implementace funkce replay, kdy po dojetí závodu budete mít možnost se nejen na vše znovu podívat, ale i celý záznam sestříhat a uložit. Kvalita ovládání hry je velmi závislá na použitém vstupním zařízení.
zdroj:
tisková zpráva
Samozřejmě, že můžete použít i klávesnici či joystick, dokonce i myš, ovšem opravdu pravé závodění si užijete až s volantem a pedály, kteréžto vřele doporučuji pro co nejintenzivnější zážitek ze hry.
|