Laser Squad Nemesis - recenze
7/10

Laser Squad Nemesis - recenze

27. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Autoři legendární série UFO / X-COM vytvořili předělávku tahové strategie Laser Squad z Amigy, která šla dříve hrát jen přes e-mail, ale nyní nabízí i singleplayerové mise. Najde si příznivce mezi běžnými smrtelníky?

Autor: Bergy
Publikováno: 27.května 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/prodávaná
Doba recenzování: 10 dnů

Autoři legendární série UFO / X-Com, bratři Gallopové, vytvořili v roce 2003 zajímavý remake stařičké klasiky Laser Squad, který však byl nejprve určen jen pro multiplayerová klání PBEM (hraní, kdy si lidé posílají své tahy e-mailem). Nyní, o dva roky později se na pultech zahraničních obchodů objevila za budgetovou cenu 20 USD aktualizovaná krabicová verze té samé tahové strategie, kam přibyl singleplayerový mód, což z Laser Squad konečně dělá plnohodnotný titul hodný bližšího prozkoumání v recenzi.

Singleplayerové kampaně
Nově jsou v této verzi hry k dispozici 4 kampaně pro singleplayer, které se hrají proti počítači. Všechna tažení obsahují po pěti misích (dohromady tedy 20) a každé je hratelné za určitou rasu. Jednotlivé kapitoly nejsou pospojované žádnými animacemi. Musíte si proto vystačit pouze s krátkými vysvětlujícími texty vždy na začátku další mise. Je to docela škoda, protože tímto jsou kampaně defacto degradovány do pouhého seskupení samostatných misí.

Náplní misí je vždy eliminace nepřítele, ale je nutné dávat si pozor, jaký typ scénáře člověk hraje. Jestliže se jedná o „Wipeout“, jde hlavně o likvidaci bojových jednotek. U „HQ“ jsou ale tyto cíle druhořadé a je potřeba zaměřovat se především na zničení soupeřových velitelství a přitom ubránit ta svá.

Jak už napovídá počet kampaní, v Laser Squad jsou přítomny celkem 4 rasy a to Marines (námořní pěchota - lidé), Machines (myslící stroje), Spawn (hmyzoidní vetřelci) a Grays (šediví ufounci s černými kukadly). Všechny strany sice disponují jen šesti druhy jednotek, ale díky odlišnostem ve specializacích to bohatě postačuje. Velkým plusem je skutečnost, že s kteroukoli rasou se bojuje více či méně jiným způsobem a proti ostatním protivníkům se musí používat rozdílných taktik. Je to dáno jednak arzenálem zbraní a povahou nepřítele. Například jednotky Spawn jsou jako stvořené hlavně pro boj zblízka, kdežto Marines zase přímo excelují ve střelbě na dálku.

ZPÁTKY DO MINULOSTI
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní hra s názvem Laser Squad vznikla v druhé polovině osmdesátých let minulého století, kdy vyšla snad na všech dostupných platformách tehdejších 8-bit počítačů typu ZX Spectrum, C64, Atari apod. Směle jí lze zařadit k naprosté klasice, protože dodnes je řada lidí přesvědčená o tom, že to byla tenkrát jedna z nejlepších strategických her vůbec. Pokud byste si chtěli s nostalgickou slzou v oku připomenout ony doby, můžete vyzkoušet například tento odkaz, kde najdete ke stažení plnou verzi Laser Squad pro ZX Spektrum. Přes vhodný emulátor rozchodíte tuto stařičkou hru i na svém současném PC.

Hybridní systém hry
I když se v případě Laser Squad Nemesis jedná o tahovou strategii, její herní systém je poněkud netradiční a doslova volá po obsáhlejším rozboru. Svou podstatou je asi nejblíže sérii Combat Mission, což znamená, že hra je rozdělena na plánovací (tahový) a přehrávací (v reálném čase) režim.

Na úplném začátku nového scénáře má hráč určitý počet akčních bodů, kterými zaplatí jednotky dle svého výběru. Ty posléze sám rozestaví do vyznačených sektorů a může přejít k tahovému módu. V něm je čas pozastaven a vám je dovoleno začít plánovat veškeré akce, přesuny či střelby svých vojáků.

Každý krok by měl být pečlivě rozvržen a je nutné domýšlet vše do důsledků. Pokud třeba pošlete střelce za nejbližší roh, musíte trochu předvídat a vybavit dotyčného rozkazy jak se zachovat, pokud objeví nového nepřítele (nemusí udělat nic a bude pokračovat do místa určení nebo může zahájit palbu či ustoupit zpátky). Nezbytné je to proto, že ukončením kola se zapíná přehrávací režim běžící vždy 10 vteřin v reálném čase, na který se můžete jen dívat a nelze do něj už nijak zasahovat. Více vám případně napoví demo.

Bez ukládání pozic
Takhle podáno to možná nevypadá až tak náročně, ale vezměte si, že limit průměrného scénáře se pohybuje kolem padesáti tahů, což znamená, že se nejedná o žádné rychlovky. Navíc se hra nedá v žádné fázi libovolně uložit. Když tedy něco po x kolech vyložené zvrtáte, nezbývá než dát restart, protože na klasické savy a loady se tady nehraje.

autoři hry z CODO Technologies

Jedinou výjimku tvoří opuštění scénáře, kdy se rozehraná mise zafixuje a je možno později navázat tam, kde se přestalo. Na druhou stranu tato skutečnost zvyšuje herní napětí a nutí člověka k daleko větší opatrnosti. Čas strávený nad jednou misí může být jinak hodně individuální. Někdy se dá zvítězit do 60-ti minut, ale jindy není problém vytuhnout nad jiným scénářem 2 nebo 3 hodiny. Hodně také záleží na zvolené taktice a nezřídka i na štěstí.

Přidání singleplayerové části do Laser Squad Nemesis se dá určitě považovat za plus. Nicméně již zmiňované kampaně jsou vše, co vám hra jednoho hráče může nabídnout a to je docela málo. Pochybuji totiž, že se někomu bude chtít hrát jedny a ty samé mise pořád dokolečka, a proto moc nechápu absenci nějakého skirmish módu nebo ještě lépe generátoru náhodných misí.

Placený multiplayer bokem
Jediné kloudné vysvětlení, které mě napadá, je domněnka, že autoři prostě chtějí singleplayerem hráče jen navnadit a poté nasměrovat na multiplayer (PBEM). Ten ovšem vtipně není zadarmo, ale za měsíční poplatky (po koupi máte nejprve tříměsíční hraní zdarma, poté stojí 1 měsíc 10 amerických dolarů a 1 rok 50 USD). Nakonec tomu nasvědčuje i fakt, že ve hře je přítomný i editor misí, který lze bohužel použít jen pro hru více hráčů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Alespoň, že je možné bezplatně trénovat na síťovou hru, ale musíte si sehnat nějakého stejně zaměřeného kamaráda a donutit ho hrát s vámi libovolné mapy proti sobě přes mód HOT SEAT. Ten je v zásadě totožný jako hraní normálního multiplayeru, musíte se ovšem střídat u jednoho počítače, což ale není úplně ideální. Důležité totiž je plánování svých tahů bez toho, aniž by vám někdo koukal přes rameno a skutečnost, že jeden scénář jde přes PBEM bez problémů hrát až 60 dní (přibližně 1 tah denně). Pro úplnost ještě dodávám, že scénáře se dají hrát s ostatními hráči jako přátelská klání nebo jako ligová soutěž, ve které se uchovávají a započítávají výsledky všech odehraných zápasů

NÁHRAŽKA ZA X-COM?
Na první pohled sice může vypadat, že by Laser Squad Nemesis mohli vhodně suplovat už zaniklou sérii X-COM nebo-li staré dobré UFO od Microprose, ale v tomto případě zdání klame. Vysvětlení je prosté. Na rozdíl od X-COMu jsou vojáci v Laser Squad pouze bezejmenné figurky, které nezískávají žádné zkušenosti, nemají žádný inventář a nemohou měnit svůj arzenál. Rovněž zde neexistují žádné základny, globální mapa atd. Zkrátka ryzí strategie, kterou si lze navíc vyzkoušet za všechny přítomné znepřátelené rasy. Na druhou stranu ale není proč smutnit, ještě letos se objeví vylepšené UFO: Aftershock (nástupce UFO: Aftermath od Altaru) a další nadějný titul od českých vývojářů UFO: Extraterrestrials.

Hratelnost je na dobré úrovni, ale aby vás tato strategie bavila, je potřeba splnit určité předpoklady. Musíte být takticky založení hráči, kteří dokáží myslet hodně dopředu (jako když se hraje partie šachů), mít pevné nervy a slabost pro podobné hry. Jinými slovy Laser Squad Nemesis jsou jen pro hardcore hráče, kteří dokáží ocenit jejich kvality. Ostatním lidem bude tato strategie připadat jako nudný kousek, který nemá žádnou šťávu a plánování je vyloženě unudí k smrti.

Zastaralá grafika
Grafické zpracování by se dalo označit za jednoduchost samu. Je pouze 2D s izometrickým pohledem na mapu a jeho hardwarové nároky jsou opravdu nizoučké. Zcela postačuje, jestliže jste vlastníky jakéhokoli PIII s 64 MB RAM a máte na disku alespoň 50 MB volného místa. Co se týká grafické karty, tak vyhovuje cokoli, co umí alespoň DirectX 8, tedy i integrovaná grafika na desce.

Směšné systémové požadavky dávají jasně tušit, že se nedá počítat s žádnými extra efekty, což je naprostá pravda. Vizuální zpracování této hry je spíše účelné, a tak třeba výbuchy a kouřové stopy vypadají jako by je někdo vytvořil už před deseti lety. Na druhou stranu tyto aspekty jsou asi to poslední, co by skalním fandům mohlo na Laser Squad Nemesis vadit. Mě osobně docela potěšilo, že hru jde spustit rovněž v okně, což má ryze praktickou hodnotu, zvlášť pokud si chcete odehrát pár tahů během pracovní doby ;)

Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Svět se mění a s ním i hry. Kdo čekal vylepšenou kopii kdysi tak úspěšné strategie vládnoucí 8-bitovým počítačům bude nejspíše zklamán. Zůstala totiž jen základní myšlenka a prakticky vše ostatní bylo změněno. Herní systém je doslova překopán a tahové plánování se střídá s přehráváním akcí v reálném čase. Grafika působí vyloženě zastaralým dojmem. Ovšem co je pro někoho deziluzí, to je pro jiné příjemné překvapení a i když si Laser Squad Nemesis asi jen stěží najdou masy příznivců, část hráčů určitě osloví.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...