Kayak Extreme - recenze
5/10

Kayak Extreme - recenze

3. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jsou sporty, které se u nás tak často neprovozují a mezi ně patří také závody kajaků. Kdo si na ně netroufne v reálu, může to zkusit alespoň v této budgetové hře s názvem Kayak Extreme.

Autor: Lucia
Publikováno: 3.dubna 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dáte mi určite za pravdu, že preteky kajakov nie sú v našich končinách nijak zvlášť obľúbené ani populárne. Nie je to úplne béčkový šport, ale s takým hokejom alebo futbalom sa to porovnávať určite nemôže. Aj preto som sa s riadnou dávkou pesimizmu pozerala na novú hru od neznámeho ruského teamu, Small Rockets. Hra nesie názov Kayak Extreme a jej náplňou sú práve vyššie spomínané preteky kajakov.

Je všeobecné pravidlo, že ak sa vývojár púšťa do neprebádaných vôd (v tomto prípade to platí dvojnásobne :-), musí sa poriadne snažiť, aby hra hráča vôbec zaujala. Bohužiaľ už na začiatku skonštatujem, že v tomto prípade tomu tak nebolo. Kayak Extreme patrí do skupiny hier, ktoré si raz zahráte a už sa k nej radšej ani nevrátite. Ale vezmime to pekne poporiadku.

Trocha teorie na úvod
Ako som už hovorila, kayak je pre mnohých úplne neznámy pojem a proto malinká exkurzia do úzadia tohto športu bude pre všetkých iba na úžitok. Veľmi dôležitým faktom v tomto športe je prispôsobenie kayaku prísnym aerodynamickým podmienkam. Je to dôležité z rôznych dôvodov, ale tým najdôležitejším je, že preteky kajakov sa odohrávajú v perejách, čo znamená, že plaviť sa v takýchto podmienkach je maximálne nebezpečná záležitosť a plavidlo musí byť týmto podmienkam patrične prispôsobené. Udržanie stability je veľmi dôležite a kto videl film Divoká rieka s Merril Streepovou v hlavnej úlohe, si to vie živo predstaviť. Ďalšou úlohou kayaku je odolávanie vodným vírov a schopnosť dostať sa i s pretekárom za každých okolností nad hladinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek

Cieľom tohoto športu, ak si odmyslíme rekrečný kayaking, je byť v cieli prvý. Ale ani to však ešte nie je zárukou výhry. Na trati (ak sa to tak dá nazvať) sú umiestnené bránky, pod ktoré musí pretekár preplávať inak dostáva 5 sekundovú penalizáciu. Predstavme si však, že sa dostanete do cieľa s časom 1 minúta a minuli ste napr. 5 bránok, váš čas sa razom zmení z 1 minúty na 1 minútu a 25 sekúnd. Z môjho opisu sa môže zdať, že preteky kajakov sú nudné, nie je tomu tak. Zvládnuť niekoľko metrové pereje, vodopády a zradné vodné prúdy dokáže len ozajstný profík a s miernou nadsádzkou sa dá povedať, že tieto preteky sa môžu radiť medzi adrenalínové športy.

Chudá nabídka hry
Previesť tento šport na monitory našich miláčikov sa ak ma pamäť neklame posledný krát pokúsila firma Accolade v dnes už legendárnych Summer Games. Od tej doby už však prešlo vyše 10 rokov, takže žiadna konkurencia pre tento titul nehrozí. Menu nie je ničím výnimočné, jednoducho a krátko, je to tuctové menu, ktoré oplýva modrou a akýmisi pofidérnymi vlnkami. Na výber máte šampionát alebo voľné preteky, možnosť súperiť s počítačovým súperom alebo proti neviditeľnému súperovi. Tu však začína už moja ostrá kritika, klady nečakajte. Hra ponúka len nasledovné možnosti: 3 druhy kajakov, 3 druhy vesiel a 3 miesta na preteky (prídu si na svoje teplo i zimomilný kayakári - Aliaška, Afrika, Austrália). Tak, ale preplávajme touto skutočnosťou, akoby sme si toho nevšimli a prejdime k vášmu vybaveniu.

Je absolútne jedno, aký kajak si vyberiete, lebo jediný rozdiel medzi nimi je ich výzor a hlavne vo farbe, ktorá podľa vývojárov je v tomto športe asi veľmi dôležitá. Vlastnosťami alebo nejakými špeciálnymi prvkami sa neodlišujú. A aj keď sa vám podarí získať ten najlepší, i tak budete mať problém vyhrať, lebo vaši oponenti sú priam neprekonateľní. Vedia sa priam zázračne vyhnúť vírom, takmer nikdy neminú bránku a počas celého hrania sa mi stalo len raz, že protivník urobil chybu.

Obtížné ovládání kajaku
Za to kajak, ktorý budete ovládať vy, sa len tak bude zmietať na vodnej hladine a nechcite ani vedieť ako to vyzerá ak sa dostanete do nejakého víru. Je priam nemožné ho udržať ho v stabilnej polohe, stále sa niekde zaseknete alebo s ním nabúrate o stenu, čo vás samozrejme stojí hromadu času a to nehovorím, že do ťažkostí sa dostanete skoro vždy pred bránkou, takže ju často miniete. Udržanie rovnováhy na klasickom kayaku nie je jednoduché, ale po pól hodinke tréningu to zvládnete (osobná skúsenosť a za kayakára sa fakt nepovažujem). Tu je tomu však úplne inak. Jedinou výhodu je, že aspoň ovládanie je triviálne. Budú vám stačiť len smerové šípky doľava a doprava, nič viac.

I keď nie som odborníčkou na tento druh športu, do očí mi byli scény, keď môj pretekár spadol zo skoro 500 m vysokého vodopádu, ponoril sa pod ľadovú hladinu vody a po malinkej chvíli plával - vesloval ďalej, dokonca s vodnými vírmi, ktoré sú pri takýchto vodopádoch zrejme a mnohým kayakárom už spôsobili smrť, sa nemusel náš pretekár trápiť, v týchto momentoch mi pripadal ako neohrozený superman! Zhrnieme to: ak si chcete zahrať kajaky na PC, chcete aspoň trocha realističnosti aspoň aké také zachovanie zákonitostí vodeného sveta, no a v neposlednom rade vám nevadí hnusná grafika, zvoľte si radšej už hru Summer Games.

Technické zpracování
Aby som však nebola nespravodlivá, jedna vec sa autorom podarila. Grafika je naozaj pekná, síce to nie sú žiadne grafické orgie, ale myslím, že dnešným štandardom to zodpovedá. Najmä grafické spracovanie vody sa autorom fakt podarilo a podporuje enviromental bumpmapping na kartách od Matroxu. Dokonca musím pochváliť vypracovanie samotnej postavy pretekára, je na celkom slušnej úrovni. Jedinou vadou sú okolité objekty. Myslím, že doba spritov je dávno preč, a preto nevidím dôvod, prečo sú autá, domy a diváci tvorení jednoduchou 2D textúrou, ktorá sa pri priblížení nechutne rozmaže.

Po zvukovej stránke sa nedejú žiadne zázraky, počas hry hrá nejaká hudba, ktorú aj tak po chvíli prestanete vnímať. Ide o zmes gitarových zvukom, prepletených nejakým dunením búchaním, proste nič zvláštne. Ostatné zvuky sú na priemernej úrovni. Hučanie vodopádov je dosť realistické, pri plávaní v Austrálii na kľudnejších miestach budete počuť štebotanie vtáčikov, pri úspešnom dorazení do cieľa sa ozve klasický potlesk obecenstva.... proste zvuky sú priemerné. A ešte jedna pikoška, viete čo vás bude najviac motivovať k výhre? Silnejšie ovácie obecenstva! To je motivácia, že? :-) Ináč sa nič nemení, ak dorazíte do cieľa prvý alebo až piaty.

Pravdu povediac, nečakala som žiaden zázrak, ale ani takéto sklamanie. Kayak Extreme mohla byť celkom príjemná hra na spestrenie nudného nedeľného dňa. V skutočnosti sa však jedná o béčkový budgetový titul. Keby autoři nabídli aspoň 10 druhov kajakov a rovnaký počet pretekárskych areálov, mohlo by byť hodnotenie o desať možno i dvadsať percent vyššie, takto to je len priemerná hra, ktorá zapadne na smetisku dejín, teda možno už i zapadla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V tomto hodnotení na obranu autorov použijem ešte jeden argument - ide totiž o budgetovú hru, jej cena je jen 15$, ale povedzme si úprimne: je toto dôvod na tak mizivý počet dráh a kayakov? Podľa mňa určite nie.

Stáhněte si: Demo (23 MB), Cheaty

Lucia

Priemerný titul s dobrou grafikou, ale úbohou hrateľnosťou a nízkou úrovňou zábavy, ktorá končí a začína pohľadom do rozmazaných tvárí obecenstva.