Jaws Unleashed - recenze
5/10
zdroj: Archiv
Recenze

Jaws Unleashed - recenze

Datum vydání:
19. října 2006
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 11. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Už vás přestalo bavit zachraňování světa a kličkování mezi jadernými explozemi? Odehráli jste stovky zápasů, vybudovali desítky impérií a začíná vás to nudit? Chcete něco nového? Pojďte si zahrát na žraloka z filmu Čelisti.

Autor: Jiří Lavička
Publikováno: 24.listopadu 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Už vás přestalo bavit zachraňování světa a kličkování mezi jadernými explozemi? Odehráli jste stovky fotbalových zápasů, vybudovali desítky impérií a začíná vás to nudit? Chcete něco nového? Pojďte si zahrát na žraloka. Autoři hry, Appaloosa Interactive, jsou ve vodě jako doma, protože už mají za sebou playstatioňáckou resuscitaci legendárního Ecco the Dolphin (dopadlo to tenkrát dost tragicky). Ve svém druhém pokusu se však rozhodli přitvrdit a vyměnili mírumilovného delfína za krvelačného žraloka. Projekt byl vyvíjen pod názvem Sole Predator, ale pak se podařilo získat licenci Spielbergových Čelistí a děj tohoto rybího simulátoru se přesunul do přímořského městečka Amity.

Naše pláže jsou nejbezpečnější
Děj navazuje zhruba třicet let po událostech prvního filmu (ve hře je z něj několik ukázek, v rámci bonusu za zdolání klíčových misí), kdy je Amity už zase příkladným letoviskem a velká nadnárodní firma tu chce nakopnout turistický ruch výstavbou obřího aquaparku a dalších atrakcí. Zvýšené hemžení lidiček a otřesy vyvolané bagrováním však přivábí k pobřeží ultimátního vodního dravce - velkého žraloka bílého. Tentokrát ale nebudete stát s harpunou na lodi, abyste ho zkusili trefit. Ne, půjdete hezky pod vodu a budete si hrát na záporáky. To abyste si uvědomili, že každodenní život takového zabijáka není žádný med.

Jak takový simulátor funguje? Překvapivě není odlišný od klasických free-roam her, i když s Grand Theft Auto se Jaws Unleashed skutečně srovnávat nedají. Ve škole pro žraloky se naučíte ovládat svoje ploutve a brzy pochopíte, že k přežití potřebujete žrádlo. Tuleň je fajn, delfín přijde k chuti a když doráží kolega žralok, můžete ho taky překousnout vejpůl. Základem stravy je ale člověčí maso.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Pestrý jídelníček základem
Tady je třeba zmínit, že navzdory barevňoučké grafice a kýčovitému přebalu nepatří herní Čelisti do ruky dětem, protože je v nich spousta krve a ukousnutých hlaviček. Dokonce tolik, že si tím autoři zjevně něco kompenzují. Na druhou stranu opakované trhání plavců na kusy vás může zachránit před stereotypem a velmi dobře se při něm relaxuje.

Zvětšit zdroj: Archiv Hra vás k němu dokonce nutí, protože jakmile delší dobu nic nesežerete, začne vám klesat energie. Způsobů, jak něco ulovit je naštěstí hodně. Stačí nakopnout žraločí vizi, které vám zvýrazní cíle a pak někoho plácnout po hlavě ocasem, stáhnout ho pod vodu, nebo rozsekat čumákem - agresivnější volby se uplatní především při útocích na lodě zlomyslné potapěče v klecích. Myslejí si, že je ty plechové krychle ochrání. Jak naivní.

Běžné plavce pak můžete nenápadně stáhnout pod vodu a dokonce si můžete ukousnout nějaký ten žvanec přímo na pláži. Stačí vyskočit na břeh, sejmout cíl a pak se odvalit do vody. Vypadá to sice hodně neohrabaně a jakákoliv velryba by vám v reálu řekla, že je to sebevražedný manévr, ale tady to funguje, tak proč toho nevyužít. Obzvlášť zábavné je pak bořit lidem mola pod nohama a pak si je sezobat z hladiny. Tohle nezávazné proplouvání nekonečnými vodními pláněmi by vás ale mohlo, i navzdory několika volitelným aktivitám, začít rychle nudit a tak je lepší se poohlédnout po nějakých těch misích, ve kterých se dostanete se svým žralokem i do zajímavějších lokací.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Safra, kde je tady zpátečka?
Tady se však začnou naplno objevovat první neduhy a především nedomyšlenosti celého konceptu. Plejáda misí, kterými budete moci proplout, je celkem slušná a není nouze o zajímavé úkoly (potop loď, potop dům, potop kosatku), nicméně jejich plnění vám bude znepříjemňovat celá řádka věcí. Především je to tedy neustálá postranní potřeba hledání žrádla. Když máte na něco omezený čas a v půlce snahy se ozve váš věčně se rozpínající žaludek, začne to být velmi frustrující.

Zvětšit zdroj: Archiv Některé úkony navíc vyžadují až chirurgickou přesnost (nálety na kosatku třeba), což není moc kompatibilní s tím, že se váš hrdina řídí jako autobus a nemá zpátečku! Je to tak... se žralokem prostě a jednoduše nejde couvat, což je vrcholně podezřelé, vzhledem k tomu, že komplexní ovládání (minimálně dvacet různých kláves) připomíná spíš realistický simulátor jaderné ponorky. Můžete si říct, že couvání nepotřebujete, jenže pak při prozkoumávání podmořského vraku uvíznete zlomení v zátočině některé z chodeb a nepomůže vám už ani sám Poseidon. Nejde o to, že byste se utopili, ale prostě začnete mít po pěti minutách marného zmítání hlad a potupně umřete. Stalo se mi to nejednou a vždycky jsem autory proklínal. Dávejte si tedy při křižování hlubin velký pozor, kam strčíte ploutev.

 Vypněte zvuk... a obraz možná taky
A peklo pro nejodolnější pokračuje i v dalších oblastech zájmu. Zvukové efekty předvedou svojí odvrácenou tvář, když se na scéně objeví vědečtí pracovníci v aquaparku. Jejich neustále opakované "I don't wanna die!" vás bude přímo nutit k tomu, abyste je sežrali co nejdřív! Osobně navrhuji vypnout reprobedny, protože jinak byste se z toho zbláznili. Podobný mozkodlab jsem zažil snad jedině v prvním levelu Stalin Subway, kde dokolečka vyřvával alarm.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si můžete prohlédnout v naší galerii

Po několika minutách se vám možná zprotiví i grafika, protože ze všeho nejvíc připomíná renderovaná techdema z CDčka přidávaného k 3Dfx akcelerátorům (pamatujete? zlaté časy...). Je zkrátka příliš vypulírovaná, zjevně na polygonové redukční dietě a chybí jí jakýkoliv náznak smrtonosné atmosféry, kterou byste od žraločího simulátoru čekali. Dokonce i ti tuleni vypadají jako z levné disneyovky.

Naštěstí tu má každý živý objekt alespoň hektolitr krve a tak nakonec zjistíte, že všechny klady začínají a končí u zabíjení. Autoři se vám to snaží zpříjemnit možností ukousnout své oběti předem vybranou část těla a vůbec dělat spoustu stolovacích úkonů, za které dostanete bonusové body (ty se dají proměnit ve vylepšení schopností vašeho miláčka, případně nové druhy útoků).

 Za málo peněz spousta mrtvol
Zvětšit zdroj: Archiv Sami tak musíte odhadnout, jestli jste opravdu tak krvelační, aby vás ve výsledku bavilo přežvykovat bezbranné (i když někteří mají harpuny a brokovnice) pozemšťany a poletovat sem a tam po dně oceánu. Herní Čelisti jsou totiž dějově pitomoučké, audiovizuálně podprůměrné a uživatelsky občas dost nepřátelské (především co se týče ovládání a herní kamery). Mohou vypadat lákavě a jejich budgetové zařazení jim zařídí větší velkorysost ze strany recenzenta i potencionálního kupce, ale... horší hra zůstává horší hrou, ať už za pět stovek nebo dva tisíce.

Stáhněte si: Cheaty, Trailery

Související články: Novinky...

Jiří Lavička
autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu






 
 
Jiří Lavička

Verdikt:

Nezávazná a nenáročná hříčka, která nepotrápí ani váš hardware, ani váš intelekt. Pokud však uctíváte Spielbergovy Čelisti, v komoře vám visí ploutve a šnorchl nebo chováte doma žraloka, pak byste mohli o jejím pořízení uvažovat. Tenhle žánr není příliš protěžovaný, tak raději chyťte šanci za ploutev, než vám zmizí v propadlišti dějin.

Nejnovější články